1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Hei,
her kommer litt bilder fra den "nye" bilen, T3 camping 1986.
Kjerra virket treg på starteren, selv om batteriet var nyladet. Treg, alltid, ikke tregere og tregere som om batteriet ble tappet for krutt. Jeg la opp en ektra jordledning fra minuspolen som jeg fester til batterifestebraketten, brakettskruen virker kanskje bedre (mer strømførende) enn den gamle rustne skruen til hovedjordledingen..
Vel, det ble litt bedre med bedre med ekstra batteri-jording, men ikke nok. Sjekket motorrommet og her dukket det opp en hovedjordleding til motoren som hang i løse lufta, denne var erstattet med en fishy jordkabel, ikke rart starteren sleit med åndenød
Her måtte det lages nye kabler, loddet på kabelsko for sikkerhets skyld, og ikke bare èn kabel men to for å fordele strømmen til to chassis punkter (hvis ett punkt ikke er godt så har man det andre som sikkerhet).
Nye jordpunkter for motoren, brukte rus(t)frie bolter.
Og nå jobber startmotoren uanstrengt, jippy, case closed
Potta var en historie for seg, både rør til lyddemper og lydemper var utenfor reparasjon.
Reiste til Biltema og kjøpte universaldeler, lyddemperen passet ikke så jeg dro tilbake å byttet den inn i en annen som virket passende.
Venstre ventildeksel er relativt rustent, litt oljelekkasje hadde gjort seg for å forhindre slik styggedom..
Det høyre ventildeksel hadde heldigvis en liten lekkasje, slik at rusta har ikke fått herje fritt
her kommer litt bilder fra den "nye" bilen, T3 camping 1986.
Kjerra virket treg på starteren, selv om batteriet var nyladet. Treg, alltid, ikke tregere og tregere som om batteriet ble tappet for krutt. Jeg la opp en ektra jordledning fra minuspolen som jeg fester til batterifestebraketten, brakettskruen virker kanskje bedre (mer strømførende) enn den gamle rustne skruen til hovedjordledingen..
Vel, det ble litt bedre med bedre med ekstra batteri-jording, men ikke nok. Sjekket motorrommet og her dukket det opp en hovedjordleding til motoren som hang i løse lufta, denne var erstattet med en fishy jordkabel, ikke rart starteren sleit med åndenød
Her måtte det lages nye kabler, loddet på kabelsko for sikkerhets skyld, og ikke bare èn kabel men to for å fordele strømmen til to chassis punkter (hvis ett punkt ikke er godt så har man det andre som sikkerhet).
Nye jordpunkter for motoren, brukte rus(t)frie bolter.
Og nå jobber startmotoren uanstrengt, jippy, case closed
Potta var en historie for seg, både rør til lyddemper og lydemper var utenfor reparasjon.
Reiste til Biltema og kjøpte universaldeler, lyddemperen passet ikke så jeg dro tilbake å byttet den inn i en annen som virket passende.
Venstre ventildeksel er relativt rustent, litt oljelekkasje hadde gjort seg for å forhindre slik styggedom..
Det høyre ventildeksel hadde heldigvis en liten lekkasje, slik at rusta har ikke fått herje fritt
Last edited by HappyT3 on 27 Sep 2010, 18:03, edited 5 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Det ser ut til atdu har skjønt kluet med gamle biler Jevnlig omsorg og billige deler .
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 240
- Joined: 27 Nov 2006, 08:02
- Car: 1986 T3 Syncro
- Location: Kongsberg
- Contact:
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Dette blir nok bra. Hva slags innredning har du i bilen?
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Billige deler må til på gamle biler
Fleksibel kobling på plass.
Potte montert
Fikk ikke avslutta med endrør, manglet overgangen fra stor diameter til mindre.
Upps, glemte å nevne at BT potta er litt mindre enn originalt, dette løses med metallbånd som avbildet. Bildet er tatt etter 5 måneders bruk
Innredningen aner jeg ingenting om, sees her:
Noen vet kanskje hvilet "merke" dette er?
Upps, her er bildet i større format:
http://bildr.no/view/514291
Uansett, idag fikk jeg gjort følgende:
- nesten ferdig med eksosen (værste jobben gjort).
- tettet høyre ventildeksel - null oljelekkasje.
- tettet en eksoslekkasje ved en sylinderutblåsning.
- Limt en lekkasje i ekspansjontanken med araldit, skal bytte tanken etterhvert, så dette var en kvikkfix.
- Motorvask.
- Spyling a hulbuer etc. for å klargjøre for understellbehandling. Ufattelig mye grums rundt bakhjulene, godt å få det bort
Pluss tok en hurtig lakk konservering (på det røde), ble ikke så værst, bilen har faktisk potensiale
Med "hevet" bakpart, ready for take-off.
Fleksibel kobling på plass.
Potte montert
Fikk ikke avslutta med endrør, manglet overgangen fra stor diameter til mindre.
Upps, glemte å nevne at BT potta er litt mindre enn originalt, dette løses med metallbånd som avbildet. Bildet er tatt etter 5 måneders bruk
Innredningen aner jeg ingenting om, sees her:
Noen vet kanskje hvilet "merke" dette er?
Upps, her er bildet i større format:
http://bildr.no/view/514291
Uansett, idag fikk jeg gjort følgende:
- nesten ferdig med eksosen (værste jobben gjort).
- tettet høyre ventildeksel - null oljelekkasje.
- tettet en eksoslekkasje ved en sylinderutblåsning.
- Limt en lekkasje i ekspansjontanken med araldit, skal bytte tanken etterhvert, så dette var en kvikkfix.
- Motorvask.
- Spyling a hulbuer etc. for å klargjøre for understellbehandling. Ufattelig mye grums rundt bakhjulene, godt å få det bort
Pluss tok en hurtig lakk konservering (på det røde), ble ikke så værst, bilen har faktisk potensiale
Med "hevet" bakpart, ready for take-off.
Last edited by HappyT3 on 27 Sep 2010, 18:06, edited 3 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Dette blir jo tøff bil det!! Hvor mye skulle biltema ha for de delene til eksosen? Og kan du si noe om hvilke midler du brukte på lakken? ser jo ut til å ha gjort jobben ganske bra!
Hans Sæle
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Delene som er montert er som følger:hansstef wrote:Dette blir jo tøff bil det!! Hvor mye skulle biltema ha for de delene til eksosen? Og kan du si noe om hvilke midler du brukte på lakken? ser jo ut til å ha gjort jobben ganske bra!
- 79121 Flexibelt skjøterør - 199
- 798446 Rørbøy 90 grader 51mm - 69,90
- 798476 stigeovergang 63,5/60/56mm – 49,90
- 798552 Lydemper rund 12cmx 62cm 63,5mm – 399
Sum kroner 716,90
For å avslutte, trenger jeg
- 798476 stigeovergang 63,5/60/56mm – 49,90
- 798446 Rørbøy 90 grader 51mm - 69,90
Noe som gir en totalkostnad på 836,70 kroner.
Uten enderøret, så er lyden litt for rå, all kvitringen er borte (høy frekvens/skarpe lyder), kun en dyp brummende bass, med å sette på enderør så vil rørdimmen går ned fra 63,6mm og bli strupet til 51mm, håper bassen dempes så passe.
Hvis lyden blir litt for sportslig så kan jeg legge på en lang tynn potte under hegerfestet (noe som kanskje også blir tøft)?
Jeg handlet i hui og hast på lørdag, hadde jeg tatt meg bedre tid ville jeg funnet deler som hadde samme rørdimensjon hele veien for å slippe stigeoverganger og forskjellige dimensjoner på eksosklemmer etc -> lett å gå i surr og plutselig stå der og mangle kùn en del for å kunne avslutte (og butikkene er stengt).
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Ja samme dim er nok greit Dette liker jeg for da er det ikke så krise med bilen min. Var redd for noen astronomiske utgifter sånn eksosmessig. Den trenger eksos med katalysator da, emn hvis jeg kan få til å bytte mest mulig utenom den så skal det bli bra vettu!
Takker for hjelpen og gode bilder! Det er 2,1 L DJ som står i din bil sant?
Takker for hjelpen og gode bilder! Det er 2,1 L DJ som står i din bil sant?
Hans Sæle
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Yepp, det er en 2,1 liters bensin (injection).
Når det gjelder katalysator, frykt ikke:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=98981
Når det gjelder katalysator, frykt ikke:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=98981
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
konge!! Dette er bra greier Tar av meg hatten for din biltemakunnskap! Du vet det skal lite til for å imponere en fersking som meg
Dette er systemet jeg skal erstatte.
Du har ikke måttet til med sveiseapparat eller noe sant? Hvordan er det delene er festet sammen? Er det noe mer enn de klemmene på bildet (av din eksos)?
Dette er systemet jeg skal erstatte.
Du har ikke måttet til med sveiseapparat eller noe sant? Hvordan er det delene er festet sammen? Er det noe mer enn de klemmene på bildet (av din eksos)?
Hans Sæle
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Har desverre ikke sveiseapparat (hadde gjort jobben lettere), men har vinkelsliper som er et must ved eksos arbeidhansstef wrote: Du har ikke måttet til med sveiseapparat eller noe sant? Hvordan er det delene er festet sammen? Er det noe mer enn de klemmene på bildet (av din eksos)?
Jeg brukte klemmer som på bildet, men på flensen mellom grenerør og røret som går videre mot lyddemperen lagde jeg en trompetkobling: kappet av originalflensen på det defekte røret og stakk inn det nye røret og banket ut trompetform i enden for å lage anlegg for mellomringen. Trompeten finformet seg når jeg strammet dette hardt sammen (prøvemontering).
Siden bilder sier mer enn tusen ord så laget jeg en skisse:
Mellom flensene ligger en konisk mellomring, originalt presses denne mellom eksosflensene, trompetløsningen funker det også, husk tettepasta ved montering.
Last edited by HappyT3 on 27 Sep 2010, 18:08, edited 2 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Syns det ligner på Rico innredning...
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Med andre ord "Made in Norway"? Det er jo artig.Viljar wrote:Syns det ligner på Rico innredning...
Satte på siste del av eksosen igår kveld (bilder kommer etterhvert), lyden ble helt perfekt, med 51mm endestuss (nedtrappet fra 63.5mm ut fra lyddemper) så ble lyden perfekt. Den buldrende bassen forsvant i løse lufta, dette ble betraktelig bedre enn forventet.
Litt artig var det jo med den dype bassen som gjorde at vinduene i huset vibrerte og motoren lød som en trimmet porsche Men nå, med endestuss så er den stillegående, rett og slett godkjent for boligfelt.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Da begynner det å nærme seg for motoren: ny rotor, nytt fordelerlokk, nytt luftfilter, ny viftereim, byttet ut morkne kjøleslanger, tettet høyre ventildeksel, nytt eksosanlegg, byttet termostat, nye tennplugger, nye jordingsledninger, motorvask + impegnering av motorom.
Endestuss på plass
Ny termostat og nye rustfrie skruer, pluss morken slange byttet ut.
Ekspansjonstank limt med stålplast (epoxy holdt ikke da den ikke tålte varmen). Tanken vil bli byttet ut ved første anledning (hogger`n).
Motor før og etter.
Nå gjenstår det å flushe ut gammal olje (rense motoren innvendig) og flushe kjølesystemet, så er iallefall motor og kjølesystem back to basic.
Endestuss på plass
Ny termostat og nye rustfrie skruer, pluss morken slange byttet ut.
Ekspansjonstank limt med stålplast (epoxy holdt ikke da den ikke tålte varmen). Tanken vil bli byttet ut ved første anledning (hogger`n).
Motor før og etter.
Nå gjenstår det å flushe ut gammal olje (rense motoren innvendig) og flushe kjølesystemet, så er iallefall motor og kjølesystem back to basic.
Last edited by HappyT3 on 06 Nov 2009, 12:14, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Günzl har flunka nye med hette til 32€, elns. Har ikke kommet så langt å bytte min, har ny liggende men har ikke fått somla meg til det. Sprekk på akkurat samme sted i min også, helt sikkert en feil som går igjen, så ingen garanti for at noe du finner på høggern er bedre.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 2720
- Joined: 18 Dec 2003, 14:38
- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
- Location: Hemnes - Nordland
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Tok en liten kjøretur idag siden det var tørre veier.
Ankomst
Pasienten under behandling.
Ferdig!
Ikke null hull, men kùn ett hull (bak venstre bakhjul).
Rustbehandleren sa at dette var ett av de beste eksemplarene han hadde sett, et sjeldent rustfritt karrosseri
Nå er bilen sprøytet med tyntflytende rustbehandlingsolje inne i dører, i alle kanaler, inne bak plateskjøtene på sidevegger, hele dørken, ja overalt - nå kan vinteren bare komme.
Herligheten koster 1.500NOK, og var værdt hvert øre
Edit:
subwoofer, takk for tips om ekspansjontank, blir nok bestilling av ny tank.
TaigAGreEn, framdriften går lett ja, skjeldent jeg jobber på så "enkle" biler, dette er tydeligvis designet for å kunne gjøre vedlikehold
Ankomst
Pasienten under behandling.
Ferdig!
Ikke null hull, men kùn ett hull (bak venstre bakhjul).
Rustbehandleren sa at dette var ett av de beste eksemplarene han hadde sett, et sjeldent rustfritt karrosseri
Nå er bilen sprøytet med tyntflytende rustbehandlingsolje inne i dører, i alle kanaler, inne bak plateskjøtene på sidevegger, hele dørken, ja overalt - nå kan vinteren bare komme.
Herligheten koster 1.500NOK, og var værdt hvert øre
Edit:
subwoofer, takk for tips om ekspansjontank, blir nok bestilling av ny tank.
TaigAGreEn, framdriften går lett ja, skjeldent jeg jobber på så "enkle" biler, dette er tydeligvis designet for å kunne gjøre vedlikehold
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
PS. Den hvite lakken er så tørr at den smuldrer opp
Hvit lakk som renner av når det regner...
Tydelig gjennomslag til rødlakken
Må nok ta en eller annen lakkforsegling, meg jeg gleder meg til å fikse dette permanent til våren
Hvit lakk som renner av når det regner...
Tydelig gjennomslag til rødlakken
Må nok ta en eller annen lakkforsegling, meg jeg gleder meg til å fikse dette permanent til våren
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Hei i dag er det innvendig motorvask.
Kjørte motoren varm, tappet ut olje og fjernet filter.
Satte på et biltemafilter og fylte motoren med 2 liter olje og 4 liter diesel, kjørte motoren på tomgang (kun tomgang IKKE høye turtall) i 3 minutter, lot den hvile i 10min, og kjørte på tomgang i 3 minutter.
Tappet ut dieselmiksen, tømte biltemafilteret, og satte det på plass igjen, fylte på 4,5 liter billig olje.
Skal nå kjøre en liten tur med T3`n, og så tappe olja igjen for å bli kvitt dieselrester og resterende slagg, før jeg setter på nytt filter og ny olje.
Innholdet etter runden med dieselflush var svart som natta..
For å tømme et oljefilter må gummimembranen i enveisventilen holdes åpen av fyrstikker eller som her ledningstumper.
Blir spennende å se hvordan restolja ser ut ved kommende tapping...
Kjørte motoren varm, tappet ut olje og fjernet filter.
Satte på et biltemafilter og fylte motoren med 2 liter olje og 4 liter diesel, kjørte motoren på tomgang (kun tomgang IKKE høye turtall) i 3 minutter, lot den hvile i 10min, og kjørte på tomgang i 3 minutter.
Tappet ut dieselmiksen, tømte biltemafilteret, og satte det på plass igjen, fylte på 4,5 liter billig olje.
Skal nå kjøre en liten tur med T3`n, og så tappe olja igjen for å bli kvitt dieselrester og resterende slagg, før jeg setter på nytt filter og ny olje.
Innholdet etter runden med dieselflush var svart som natta..
For å tømme et oljefilter må gummimembranen i enveisventilen holdes åpen av fyrstikker eller som her ledningstumper.
Blir spennende å se hvordan restolja ser ut ved kommende tapping...
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Flushing olja (etterdieselmix) var svart den også, men ikke kølsvart, svakt gjennomsiktig, nå er iallfall motoren betraktelig renere innvendig
Ideelt sett burde jeg kjørt dieselmix minst èn gang til, gjentatt prososedyren til jeg tappet ut ren mix, for da hadde motoren vært gullende ren innvendig..
Siden jeg først var igang, så satte jeg på adapter for oljetrykk og oljetemperatur, kjekt å ha
OBS. Bruk rikelig med gjengeteip på alle skruer i adapterhullene, min erfaring er at det er kun gjengeteip som holder tett (glem loctite etc.).
Last edited by HappyT3 on 26 Aug 2010, 12:52, edited 2 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Yupp, da var absolutt all gammal blå kjølevæske grundig flushet ut av systemet, og anlegget er luftet både foran og bak.
Nå er det kun rent vann og 6 liter G30:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78121
Hageslange er kjekt å ha.
Før var det blått,nå er det rødt, matcher jo bilfargen
Nå er det kun rent vann og 6 liter G30:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78121
Hageslange er kjekt å ha.
Før var det blått,nå er det rødt, matcher jo bilfargen
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 1077
- Joined: 26 Jul 2004, 18:02
- Car: T3 Syncro DJ '88
- Location: Kongsberg
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
det adapteret så kjekt ut!! hvor kjøpte du det? ingen grunn til at det ikke skulle passe på 2.1 syncro vel?
fin bil
fin bil
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Takk, siden jeg bor noen kilometer fra en viss bedrift som selger rimelige deler, så er det nettopp her jeg handler:Syncroeier wrote:det adapteret så kjekt ut!! hvor kjøpte du det? ingen grunn til at det ikke skulle passe på 2.1 syncro vel?
fin bil
http://www.biltema.no/products/product. ... mId=135337
Du kan nok kjøpe dette adapteret til stivere priser andre steder, men det er det samme produktet
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Hvilken vei strømmer olja gjennom filteret, forresten? Når man har på sandwich-plate, måler du da før eller etter filtrering? Det er jo greit å måle etter (den ekstra) oljekjøleren, men jeg er usikker på om jeg skal plassere en måleplate over eller under sandwichplata til oljekjøleren.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Oljestrømmen går inn gjennom membranen i enveisventilen (hull i ytre sirkel), og ut av filteret og inn i blokka gjennom senterhullet.
Så med sandwich-plate så måles trykket før filtrering.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: 1986 T3 camping -> back to basic
Jeg har foretatt sånne diesel / olje rensinger flere ganger på dieselmotorer, men en gang stod den og gikk litt for lenge, tdk passaten begynte å tenne på denne blandingen som kom opp i fra veivhuset motoren ruset seg til maks turtall, jeg fikk ikke stoppet faenskapen fordi hjulene var jekket i været og luftfilterslangen var godt skrudd fast, hadde dessuten ikke særlig lyst til å stikke hodet under panseret når den gikk på 6-7000 rpm. Røykla hele nabolaget på de 30-40 sekundene som den stod der og hylte...så kom det en hard mekanisk lyd før den døde rolig ut. Den startet og gikk senere men ble aldrig helt seg selv igjen....så moralen er: forsiktig med dette, sørg for å ha mulighet til å kvele maskinen og ikke for varm motor, i allefall hvis det er en diesel.HappyT3 wrote:Hei i dag er det innvendig motorvask.
Kjørte motoren varm, tappet ut olje og fjernet filter.
Satte på et biltemafilter og fylte motoren med 2 liter olje og 4 liter diesel, kjørte motoren på tomgang (kun tomgang IKKE høye turtall) i 3 minutter, lot den hvile i 10min, og kjørte på tomgang i 3 minutter.
Tappet ut dieselmiksen, tømte biltemafilteret, og satte det på plass igjen, fylte på 4,5 liter billig olje.
Skal nå kjøre en liten tur med T3`n, og så tappe olja igjen for å bli kvitt dieselrester og resterende slagg, før jeg setter på nytt filter og ny olje.
Innholdet etter runden med dieselflush var svart som natta..
For å tømme et oljefilter må gummimembranen i enveisventilen holdes åpen av fyrstikker eller som her ledningstumper.
Blir spennende å se hvordan restolja ser ut ved kommende tapping...
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.