1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Litt bonusmaterale:
Grense til Romania.
Bulgaria, de ligger litt foran oss når det gjelder miljøvennelig transport. (Beklager skitten frontrute).
Bulgarsk arkitektur, rett etter grensen fra Romania.
En Rumensk sommerdag, 35 grader ute, kun 32 grader inne i kupeen.
Bucuresti, ferdig rigget treff, overskyet og nesten kaldt.
Labert utvalg av vinterolje i Bulgaria, av naturlige årsaker..
Grense mellom Bulgaria og Tyrkia. Så avsides og utilgjengelig at det av naturlige årsaker ikke var kø, en stor bragd bare å finne den
Istabul i det fjerne, kan love dere at det fortsatt var langt inn til Bosporus.
Ta aldri taxi i Istanbul, vi gjorde det, brøt en grunnregel, angrer fortsatt på dette
Grense til Romania.
Bulgaria, de ligger litt foran oss når det gjelder miljøvennelig transport. (Beklager skitten frontrute).
Bulgarsk arkitektur, rett etter grensen fra Romania.
En Rumensk sommerdag, 35 grader ute, kun 32 grader inne i kupeen.
Bucuresti, ferdig rigget treff, overskyet og nesten kaldt.
Labert utvalg av vinterolje i Bulgaria, av naturlige årsaker..
Grense mellom Bulgaria og Tyrkia. Så avsides og utilgjengelig at det av naturlige årsaker ikke var kø, en stor bragd bare å finne den
Istabul i det fjerne, kan love dere at det fortsatt var langt inn til Bosporus.
Ta aldri taxi i Istanbul, vi gjorde det, brøt en grunnregel, angrer fortsatt på dette
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:27, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 686
- Joined: 24 Sep 2008, 14:11
- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
- Location: Bergen
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
HappyT3 wrote:
Bildet
Bulgaria, de ligger litt foran oss når det gjelder miljøvennelig transport. (Beklager skitten frontrute).
Ja, hestetransport er godt utviklet der. Miljøvennlig og pålitelig! Legg merke til bilen i bakgrunn
Har dere noen spennende reiseplaner for neste sommer?
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Hei, det blir ingen langtur til sommer`n, kun en lokal ferie, planen er å holde seg innen for EU
Regner med et par transport-etapper, så starter vi her:
Lednice og omegn ga mersmak, tilrettelagt for sykkel med et hav av sykkel ruter.
Rutenettet går innom arkitektoniske severdigheter, og disse er det mange av.
Behagelig lanskap.
Den lokale vinen gjør seg godt.
Og verdens beste øl, serveres fra fat.
Alle serveringssteder har selvfølgelig sykkelparkering.
Basen blir denne campingplassen.
Vinmarker
Et normalt syn.
Deretter blir det polferd, krysse over Vest-Karpatene og inn i sydpolen (Krakow må besøkes), så tråkler vi oss opp til Gdansk.
Mulig vi havner i Tallin og tar ferge, eller noe annet, men Polen skal i alle fall granskes.
Regner med et par transport-etapper, så starter vi her:
Lednice og omegn ga mersmak, tilrettelagt for sykkel med et hav av sykkel ruter.
Rutenettet går innom arkitektoniske severdigheter, og disse er det mange av.
Behagelig lanskap.
Den lokale vinen gjør seg godt.
Og verdens beste øl, serveres fra fat.
Alle serveringssteder har selvfølgelig sykkelparkering.
Basen blir denne campingplassen.
Vinmarker
Et normalt syn.
Deretter blir det polferd, krysse over Vest-Karpatene og inn i sydpolen (Krakow må besøkes), så tråkler vi oss opp til Gdansk.
Mulig vi havner i Tallin og tar ferge, eller noe annet, men Polen skal i alle fall granskes.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:27, edited 2 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Bare et lite sidespor, kom akkurat hjem fra en 2 ukers road-trip i Tanzania, ikke mange T3 er der, så Tanzania kan strykes av kartet
Kùn en T3 observert, og det etter utallinge landsbyer, et par tre større byer, og tre nasjonalparker.
Men andre blikkfang dukket opp langs veien:
Mye av turen foregikk på landsbygda langt utenfor turistenes løyper, her var forholdene i "storgata" av enkel standard.
Blekktak var status, de fattigste landsbyer hadde stråtak, men her er vi i et bedre strøk.
Se opp for fotgjengere.
Tradisjonelle jordhytter med stråtak, dette er "live", altså hjemmet til vanlige folk.
Dette er hovedgata i Mgeta, en fjell-landsby i nærheten av Morogoro.
Hovedkjøretøy er mc (125ccm) eller sykkel, lite biler utenfor byene. Lastet med trekull, over 80% av energibehovet (matlaging) dekkes av trekull, noe som fører til avskogning.
En viss beredskap finnes, det anbefales ikke ta bilde av slike karene.
Som sagt, tohjulinger dominerer.
Regntid ingen hindring, fordi en mc kommer som regel fram.
Igjen sykkel, mc og en eller annen bil, dette er i utkanten av en by.
Moskito River.
Tarangire, sebraflokk på vandring.
Serengeti er stor slette.
Som katter.
Og andre vesener som skjuler seg bak busker og kratt.
Eller som patruljerer slettene på jakt etter mat.
Desverre er det endel ulykker med lastebiler, observerte flere vrak langs veien.
Beklager hvis jeg drar helt ut på sidenlinjen, har jo lite med VWbus å gjøre dette her, men jeg kan iallefall konkudere med at VW busser ikke finnes i Tanzania
Kùn en T3 observert, og det etter utallinge landsbyer, et par tre større byer, og tre nasjonalparker.
Men andre blikkfang dukket opp langs veien:
Mye av turen foregikk på landsbygda langt utenfor turistenes løyper, her var forholdene i "storgata" av enkel standard.
Blekktak var status, de fattigste landsbyer hadde stråtak, men her er vi i et bedre strøk.
Se opp for fotgjengere.
Tradisjonelle jordhytter med stråtak, dette er "live", altså hjemmet til vanlige folk.
Dette er hovedgata i Mgeta, en fjell-landsby i nærheten av Morogoro.
Hovedkjøretøy er mc (125ccm) eller sykkel, lite biler utenfor byene. Lastet med trekull, over 80% av energibehovet (matlaging) dekkes av trekull, noe som fører til avskogning.
En viss beredskap finnes, det anbefales ikke ta bilde av slike karene.
Som sagt, tohjulinger dominerer.
Regntid ingen hindring, fordi en mc kommer som regel fram.
Igjen sykkel, mc og en eller annen bil, dette er i utkanten av en by.
Moskito River.
Tarangire, sebraflokk på vandring.
Serengeti er stor slette.
Som katter.
Og andre vesener som skjuler seg bak busker og kratt.
Eller som patruljerer slettene på jakt etter mat.
Desverre er det endel ulykker med lastebiler, observerte flere vrak langs veien.
Beklager hvis jeg drar helt ut på sidenlinjen, har jo lite med VWbus å gjøre dette her, men jeg kan iallefall konkudere med at VW busser ikke finnes i Tanzania
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:28, edited 3 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Jeg satte stor pris på bildene er så sugen på Afrika tur, men omgir meg med hunkjønn som ikke liker krypdyr, reptiler og store insekter . Digga bildet av den sjenerte giraffen
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Flotte bilder. Slike sidesprang er da helt i orden.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Ahh, jobbet i noen måneder i Namibia for alt for mange år siden, men sånne bilder gir voldsom lyst til å ta en ny tur. Veldig bra, og jeg har en T3 som jeg berget fra å bli sendt til Afrika så det så.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Afrika er kult, men har bare vært off-piste i Egypt og Sørafrika. Mangler veldig mye, men har vært med opp og ned Saani-pass i overfylt Landi.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Afrika var koolt, men nå er sidespranget over!
Hercules`en startet opp og backet til hangaren, nå blir det eksospotte fiks, denne gangen alt
Hercules`en startet opp og backet til hangaren, nå blir det eksospotte fiks, denne gangen alt
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:29, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Reprise av byggesett fra nov 2009 (gammelt "lego-anlegg" i bakgrunnen). Heldigvis hadde jeg handlelista fortsatt
Samme jobb, men denne gangen er arbeidshastigheten lavere.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:29, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Jeg byttet ikke ut den fleksible koblingen siden denne ble byttet ifjor. Oppskriften på suksess var å legge potta i vuggen og så tilpasse rørlengene. Som man ser var det nødvendig å ta av en halv cm på 90 graderen for å få perfect match.
90 graderen etter en 1/2 cm avkortning (vinkelsliper).
Med 1/2 cm kuttet ble det akkurat passe, og alt lå behagelig og pent inn i stigeovegangen.
Årets overraskelse var at jeg kunne bruke de originale potte klemmene, litt slakke men godt nok
Strammet disse til slik at eksosen lå stabilt og pent.
Satte på stigeovergang og 90 graders bøy (med samme diameter som første 90 graders), dette for å dempe "bassen".
Pent utløp, bortimot rett bakover.
Deretter finalen: sette på rørklammer som fikserte anlegget i posisjon.
Pris?
965,70 kr
inkludert Cola, to arbeidshansker, toppris (sjokolade) og en pakke svamper (med shampo).
Eksosdeler fra utgangen av grenerør, frem til endestuss:
79127 Fleksibelt skjøterør kr. 199 (hadde fra før, montert ifjor).
798446 Rørbøy med muffe 90 grader kr. 69,90 (montert med muffa bakover).
798427 Skjøtestykke 55mm kr 44,90 (mellom muffe og stigeovergang).
798476 Stigeovergang 63,5/60/56mm kr 49,90 (montert på muffa til 798446, med stor diameter inn på lyddemper).
798552 Lyddemper rund 63,5mm 120X620mm (passet godt i original pottevugge).
798476 Stigeovergang 63,5/60/56mm kr 49,90 (63,5 ut fra potta).
798427 Skjøtestykke 55mm kr 44,90 (mellom muffe og stigeovergang).
798446 Rørbøy med muffe 90 grader kr. 69,90 (muffa inn mot potta).
Pluss tilhørende rørklammer.
Oppstart: ohhh, å du store - forrr en herrrlig lyyyyd, wbx er veeeldig godt for ørene, usedvanlig pent med litt fossil brumming i disse elbil tider
Lot den stå på tomgang en stund, etterstrammet rørklammene på varmt anlegg, ferdig
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:30, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
EU kontroll utført idag.
Absolutt ingen feil funnet, ikke engang en gåen lyspære, ehhhh jo visst det var èn sak...
Punkt 5.8 / verdi 2 / For stor slakk hjullager - Venstre Bak.
Dette byttet jeg jo i September 2013:
viewtopic.php?f=55&t=20070&start=550
Forsøkte å forklare at denne slakken er "original", til ingen nytte, fikk beskjed om å få det strammet, vel jeg kan jo sjekke noen skruer.... Og ta etterkontroll et annet sted
Uansett, først kontrollere selv, er det stor slark, eller ikke?
Hvis slark, mulig det hjelper å kjøpe ny hylse:
http://www.skruvat.no/Hjullager-P96506.aspx
For så å lirke ut den gamle med magnetstav (for å unngå å bytte hele pakka)?
Oppdatering, fikk hentelapp idag, og da fant jeg dette:
Støtdempersett, en handel som ble klekket på motorveier rundt Brno og omegn
Vel, ga alle 4 noen ekstra runder med klarlakk for å utvide levetiden, iallefall rustmessig. Om de kommer til å fungere optimalt på veien gjenstår å se
Absolutt ingen feil funnet, ikke engang en gåen lyspære, ehhhh jo visst det var èn sak...
Punkt 5.8 / verdi 2 / For stor slakk hjullager - Venstre Bak.
Dette byttet jeg jo i September 2013:
viewtopic.php?f=55&t=20070&start=550
Forsøkte å forklare at denne slakken er "original", til ingen nytte, fikk beskjed om å få det strammet, vel jeg kan jo sjekke noen skruer.... Og ta etterkontroll et annet sted
Uansett, først kontrollere selv, er det stor slark, eller ikke?
Hvis slark, mulig det hjelper å kjøpe ny hylse:
http://www.skruvat.no/Hjullager-P96506.aspx
For så å lirke ut den gamle med magnetstav (for å unngå å bytte hele pakka)?
Oppdatering, fikk hentelapp idag, og da fant jeg dette:
Støtdempersett, en handel som ble klekket på motorveier rundt Brno og omegn
Vel, ga alle 4 noen ekstra runder med klarlakk for å utvide levetiden, iallefall rustmessig. Om de kommer til å fungere optimalt på veien gjenstår å se
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:30, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Takk for fine bilde og ilustration, samt at du skrive på denne fine morsomt måte !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Takk begge to, tråden spinner videre.
Fjernet splinten og fant frem en liten fastnøkkel, strammet ett klikk videre i "kodelåsen" ved å banke med krympet slegge, deretter ble splinten satt på plass igjen.
Hjalp det? Vet ikke helt, men nå er bortimot synkront, det vil si den originale slarken er rimelig lik på begge sider.
Det har vært diskutert om JT er bedre enn andre, ja den er det, her er eksempel på virkning Biltemas treolje: den misfarger, den blir ikke like blank, den flasser, i det hele tatt misbruk av tid og ressurser
Fjernet splinten og fant frem en liten fastnøkkel, strammet ett klikk videre i "kodelåsen" ved å banke med krympet slegge, deretter ble splinten satt på plass igjen.
Hjalp det? Vet ikke helt, men nå er bortimot synkront, det vil si den originale slarken er rimelig lik på begge sider.
Det har vært diskutert om JT er bedre enn andre, ja den er det, her er eksempel på virkning Biltemas treolje: den misfarger, den blir ikke like blank, den flasser, i det hele tatt misbruk av tid og ressurser
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:31, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Jepp, da var støtdempere foran skiftet. Gikk lettere en antatt, totalt 1 time og 15 minutter, og da for begge sider, fra jeg åpnet garasjen for å hente jekken (og verktøykassa) til garasjedøra ble lukket
Gammel og ny i skjønn forening.
På plass, ferdig.
Edit:
Bare litt mer info.
Bruk en smal stålbørste til å rense mutter og gjenger, og dusj så inn gjengeparti og mutter med tynn olje som WD-40, diesel, CRC eller lignende. Gjør dette gjerne ett døgn på forhånd.
Topp-bolten av støtdemper renbørstet og sprayet med tynn olje.
Det samme med bolten i bunnen.
I toppen løsnes mutteren med 17mm fastnøkkel, med en 6mm nøkkel som mothold, bruk gjerne en trekloss til medhjelper. I mitt tilfelle var heldigvis mothold unødvendig mutteren løsnet uten problemer.
Rekkefølge (slik jeg fant det mest effektivt):
Løsne mutteren i toppen neste helt, men la den stå på, så kan man løsne bolten i bunnen med 22mm nøkkel, når bolten av så bankes det lett nederst på støtdemperen og den «slipper» og blir hengende i toppen. Så løsner man topp-mutteren og geleider støtdempere ned og ut. På igjen, samme rekkefølge, skru på topp-mutteren noen få gjenger slik at den henger, sett på bunnbolten og stram denne skikkelig til, så tilslutt strammes topp-mutteren.
Gammel og ny i skjønn forening.
På plass, ferdig.
Edit:
Bare litt mer info.
Bruk en smal stålbørste til å rense mutter og gjenger, og dusj så inn gjengeparti og mutter med tynn olje som WD-40, diesel, CRC eller lignende. Gjør dette gjerne ett døgn på forhånd.
Topp-bolten av støtdemper renbørstet og sprayet med tynn olje.
Det samme med bolten i bunnen.
I toppen løsnes mutteren med 17mm fastnøkkel, med en 6mm nøkkel som mothold, bruk gjerne en trekloss til medhjelper. I mitt tilfelle var heldigvis mothold unødvendig mutteren løsnet uten problemer.
Rekkefølge (slik jeg fant det mest effektivt):
Løsne mutteren i toppen neste helt, men la den stå på, så kan man løsne bolten i bunnen med 22mm nøkkel, når bolten av så bankes det lett nederst på støtdemperen og den «slipper» og blir hengende i toppen. Så løsner man topp-mutteren og geleider støtdempere ned og ut. På igjen, samme rekkefølge, skru på topp-mutteren noen få gjenger slik at den henger, sett på bunnbolten og stram denne skikkelig til, så tilslutt strammes topp-mutteren.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:32, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Historie fra virkeligheten.
Kjørte innom et ekte bilverksted i dag tidlig, ett sted hvor folk går i arbeidstøy, et sted hvor arbeidstøyet ikke er gullende rent for oljeflekker, ett sted hvor mekaniker-nevene bærer preg av «hands on», med andre ord mekanikere med ekte og reell fagekspertise, med verneskoene godt plantet på verkstedgulvet.
Spurte om de hadde ledig tid til en «drop in» time i dag, for etterkontroll, og jeg kunne hente bilen på ettermiddagen?
Sjefen: «Hva gjelder det»?
Meg: «Slark i hjullager bak, altså original slark, som det skal være på folkevognbusser. Fikk feil på dette, selv om lageret ble byttet høsten 2013»
Sjefen: «er det noe slark da, mye slark?»
Meg: «nope, ingen forskjell mellom høyre og venstre».
Sjefen: «dette gir bransjen ett dårlig rykte, kjør bilen inn i hallen».
Meg: «hva, nå med en gang?»
Sjefen: «jepp, vi jekker`n opp på venstre side, tar det med en gang»
Inne i hallen, med hulet i friluft, hvor hjulet rugges sideveis. Sjefen: «Det ække no slærk her!»
Senere, ved betaling. Sjefen: «Billig EU kontroll er ikke alltid positivt, bra du ikke lot deg lure, den hjullagerjobben kan de bare glemme».
Done
Kjørte innom et ekte bilverksted i dag tidlig, ett sted hvor folk går i arbeidstøy, et sted hvor arbeidstøyet ikke er gullende rent for oljeflekker, ett sted hvor mekaniker-nevene bærer preg av «hands on», med andre ord mekanikere med ekte og reell fagekspertise, med verneskoene godt plantet på verkstedgulvet.
Spurte om de hadde ledig tid til en «drop in» time i dag, for etterkontroll, og jeg kunne hente bilen på ettermiddagen?
Sjefen: «Hva gjelder det»?
Meg: «Slark i hjullager bak, altså original slark, som det skal være på folkevognbusser. Fikk feil på dette, selv om lageret ble byttet høsten 2013»
Sjefen: «er det noe slark da, mye slark?»
Meg: «nope, ingen forskjell mellom høyre og venstre».
Sjefen: «dette gir bransjen ett dårlig rykte, kjør bilen inn i hallen».
Meg: «hva, nå med en gang?»
Sjefen: «jepp, vi jekker`n opp på venstre side, tar det med en gang»
Inne i hallen, med hulet i friluft, hvor hjulet rugges sideveis. Sjefen: «Det ække no slærk her!»
Senere, ved betaling. Sjefen: «Billig EU kontroll er ikke alltid positivt, bra du ikke lot deg lure, den hjullagerjobben kan de bare glemme».
Done
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Slike episoder er et ganske klart argument for at kontroll- og reparasjonsfunksjonene må skilles, jeg tror det er slik i Danmark. Bilsyn tar kontrollen, et verksted reparerer. Det vil fortsatt finnes kontrollinstanser man må unngå fordi de er for strenge eller ditto fordi de er i overkant slepphendte, men det fjerner potensialet for verkstedene til å lage seg jobb.
Du slapp å krangle på avgass? Etterhvert er det jo så uvanlig å ikke ha tilbakekobling på lambda på tomgang at de setter en 2er på avgass fordi lambda er for langt fra 1. Har fått strøket den opptil flere ganger.
Du slapp å krangle på avgass? Etterhvert er det jo så uvanlig å ikke ha tilbakekobling på lambda på tomgang at de setter en 2er på avgass fordi lambda er for langt fra 1. Har fått strøket den opptil flere ganger.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Godt det ordnet seg.
Skjønner godt at det er vanskelig for "moderne" mekanikere å vurdere hva som er feil og ikke når de ikke kjenner konstruksjonen.
Og når det gjelder avgass, så er det nok mange som ikke vet at disse bilene hadde fritak fra katalysatorreglene i noen år.
Skjønner godt at det er vanskelig for "moderne" mekanikere å vurdere hva som er feil og ikke når de ikke kjenner konstruksjonen.
Og når det gjelder avgass, så er det nok mange som ikke vet at disse bilene hadde fritak fra katalysatorreglene i noen år.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Merkelig nok passerte avgassen. Men jeg ga uttrykkelig beskjed på forhånd at denne bilen har IKKE katalysator, så her gjelder andre grenser!
Verkstedet sa at den sneik seg under grensa med ett hårstrå, etter flere gjentagende tester, jeg ble anbefalt å bytte plugger og filter.
Jeg repliserte med at plugger skulle jeg bytte uansett, og at det etter vinterlagring antageligvis er et muse-bol i luftfilterboksen, så nytt luftfilter lå i planene.
Moderne mekanikere og gamle biler er tydeligvis en dårlig combo, derfor tok jeg etterkontroll på et gammelt verksted med "umoderne" mekanikere
Verkstedet sa at den sneik seg under grensa med ett hårstrå, etter flere gjentagende tester, jeg ble anbefalt å bytte plugger og filter.
Jeg repliserte med at plugger skulle jeg bytte uansett, og at det etter vinterlagring antageligvis er et muse-bol i luftfilterboksen, så nytt luftfilter lå i planene.
Moderne mekanikere og gamle biler er tydeligvis en dårlig combo, derfor tok jeg etterkontroll på et gammelt verksted med "umoderne" mekanikere
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Feiret EU seieren med støtdemperbytte bak.
Oppe: Skrape forsiktig av tektyl, unngå å lage riper i den verdifulle original-lakken. Løsne skruen, men ikke ta den av.
Så løsnes bolten i bunnen og demperen henger løst.
Fjern bolten i toppen og demperen er av. PS: I toppen er det påsveiset mutter på innsiden.
På igjen, motsatt rekkefølge, først i toppen. Ikke stram hardt til.
Så i bunnen. Stram hardt til, deretter strammes topp-mutteren.
Vanskelighetsgrad: Faktisk irriterende lett. Den mest avanserte, tyngste og mest tidkrevende jobben er faktisk å jekke opp bilen og fjerne hjulet. Det er tross alt 5 muttere på felgen, og kùn to på støtdemperen (19mm). Selv en nyutdannet revisor, eller tilogmed en politiker ville antageligvis klart jobben, riktignok hvis du på forhånd jekket opp, og tok av hjulet for vedkommende. Merknad: eventuelle økonomer eller politikere som leser, dette er ironi og antatt humor, trur eg
Gammel og ny i skjønn forening.
Oppe: Skrape forsiktig av tektyl, unngå å lage riper i den verdifulle original-lakken. Løsne skruen, men ikke ta den av.
Så løsnes bolten i bunnen og demperen henger løst.
Fjern bolten i toppen og demperen er av. PS: I toppen er det påsveiset mutter på innsiden.
På igjen, motsatt rekkefølge, først i toppen. Ikke stram hardt til.
Så i bunnen. Stram hardt til, deretter strammes topp-mutteren.
Vanskelighetsgrad: Faktisk irriterende lett. Den mest avanserte, tyngste og mest tidkrevende jobben er faktisk å jekke opp bilen og fjerne hjulet. Det er tross alt 5 muttere på felgen, og kùn to på støtdemperen (19mm). Selv en nyutdannet revisor, eller tilogmed en politiker ville antageligvis klart jobben, riktignok hvis du på forhånd jekket opp, og tok av hjulet for vedkommende. Merknad: eventuelle økonomer eller politikere som leser, dette er ironi og antatt humor, trur eg
Gammel og ny i skjønn forening.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:33, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Tilbake til støtdempere og virkning.
De gamle støtdempere foran var av dobbeltvirkende type. Det vil si at de var tunge å trykke sammen og tunge å strekke ut.
Demperene bak var av enkeltvirkende type, det vil si lette å trykke sammen og tunge å dra ut.
En dobbeltvirkende støtdemper bremser fjæringsbevegelsen i begge retninger. Mens den enkeltvirkende slippe bevegelsen uhindret opp men demper returen, noe som gir behageligere passering av harde kanter. Dobbeltvirkende gir antageligvis mindre krengning i sving.
Enkel og dobbel kan forklare oppførselen på Brno`s krumme og elleville motorveiplater, på bak-akselen (enkeltvirkende) virket det OK og de taklet platene tilsynelatende greit, oppoverslaget ble uhindret spist av fjæren og returen dempet av støtdemperen. Rask og kvikk respons, stabil igjen innen neste slag.
MEN, foran var det som å bli skutt med kanon for hver plateskjøt, hvert oppoverslag ble forplantet rett i ryggmargen via demperen, fjæra fikk ikke anledning til å spise slaget alene. Dempet oppoverslag (i tillegg til dempet retur) ga også den "perfekte" tidsforsinkelsen slik at hjulet ikke rakk å ta seg inn før neste slag, og marerittet var i gang.
De nye støtemperne er alle av enkeltvirkende type, både foran og bak, tusen takk.
De gamle støtdempere foran var av dobbeltvirkende type. Det vil si at de var tunge å trykke sammen og tunge å strekke ut.
Demperene bak var av enkeltvirkende type, det vil si lette å trykke sammen og tunge å dra ut.
En dobbeltvirkende støtdemper bremser fjæringsbevegelsen i begge retninger. Mens den enkeltvirkende slippe bevegelsen uhindret opp men demper returen, noe som gir behageligere passering av harde kanter. Dobbeltvirkende gir antageligvis mindre krengning i sving.
Enkel og dobbel kan forklare oppførselen på Brno`s krumme og elleville motorveiplater, på bak-akselen (enkeltvirkende) virket det OK og de taklet platene tilsynelatende greit, oppoverslaget ble uhindret spist av fjæren og returen dempet av støtdemperen. Rask og kvikk respons, stabil igjen innen neste slag.
MEN, foran var det som å bli skutt med kanon for hver plateskjøt, hvert oppoverslag ble forplantet rett i ryggmargen via demperen, fjæra fikk ikke anledning til å spise slaget alene. Dempet oppoverslag (i tillegg til dempet retur) ga også den "perfekte" tidsforsinkelsen slik at hjulet ikke rakk å ta seg inn før neste slag, og marerittet var i gang.
De nye støtemperne er alle av enkeltvirkende type, både foran og bak, tusen takk.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
De gamle ute i friluft, den til venstre var litt for svakt strammet til, og hadde dermed en liten lekkasje, men den var iallefall lett å løsne
Nye plugger må til før sommeren, og selvfølgelig er det NGK som gjelder.
Byttet luftfilter, oljefilter og olje, denne gangen prøver jeg ut Castrol GTX 15W50
Nivåsensoren til kjølevann, lekker svakt via pinnene til konnektoren (igjen), ingen showstopper, men har bestillt ny fra skruvat just in case.
Well, that`s it, turbussen er klar.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:33, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Kronologisk bildeserie fra årets lille sommertur.
Foreløpig må dere desverre finne på billedteksten selv utifra egen fantasi, men tekst kommer etterhvert
Første stopp, Valdres (Steinsetfjorden), ca 26 mil fra Horten.
Dette ble rutas nordligste punkt, oghHer ble det fire dager med toppturer, høydeopphold, for å finspisse formen for kommende etapper.
Deretter bar det direkte til Danmark og familebesøk et par dager. Overnatting i Kungalv (Gjøteborg på turen ned.
Så startet del 3, selve Euro-touren. På bildet er vi nord for Praha, måtte ta foto av blåbilen til to pur unge nederlanske jenter på tur, dristige jenter i gammel bil. Gammel, vel jeg kjenner ikke Renault-design, så mulig den var splitter ny, Renault (eller franske biler forøvrig) vekker ikke min interesse, men der skulle jeg ta feil etterhvert...
D1 mot Brno, alle støtdempertesteres våte drøm, krumme betongplater gir en konstant og bestemt kanonade mot hjulopphenget. Ved kjøp av dempere var Brno-testen allerede i tankene. I år var det mye veiarbeid på denne strekningen, med god grunn, egentlig litt vemodig at D1 etter hvert mister sitt skrekkelige særtrekk, men det var fortsatt flere solide strekk med skikkelig rystende opplevelser. Testen ble bestått, med 10 poeng av 10 mulige, var veeeldig fornøyd med de nye optimal støtdempere, de fungerte optimalt, tok slaget raskt uten demping innover, og nedslaget ble dempet og raskt nok og var stabilt innen neste slag – supert.
Etter D1 svingte vi av sydover på D2, og gjett, D2 er like ille, eller verre en D1, men også her er det veiarbeid på store strekninger. Whatever, jeg var spent før denne etappen, ville de nye støtdempere gi utslag på komfort? Ja, over all forventning
Endelig Apollo Auto camp i Lednice. Her var det mest Tsjekkere og mange varianter av camping-utrusting. Kun èn norsk bil (oss), èn nederlender, og èn dansk bil.
http://www.atcapollo.cz/
Ved avreise fra Danmark var km. stand 249.060, ved ankomst Lednice var den oppe i 250.384, med andre ord 132 mil, og av naturlige årsaker hadde vi èn overnatting på turen ned (Bestensee rett syd for Berliner ring).
Angående style, noen kjører retro, noen kjører rat-look (naturlig eller påtatt). Men denne karen (på bildet) hadde en ny stil (for meg): Bentley og telt, en cool blanding av overklasse og enklere livsform.
Foran en av portene til Novy Dvur, som betyr noe sånt som «den nye gården». Ut fra tilstanden lyver navnet en smule, men det er et fabelaktig byggverk av en bondegård. Lett tilgjengelig med sykkel eller til fots. http://www.valtice.cz/default.aspx?id=137
https://www.google.no/maps/place/Nov%C3 ... e5cb879714
Hranicni Zamecek: Maten på uteresturanten var som alltid upåklagelig.
https://www.google.no/maps/@48.7809981, ... a=!3m1!1e3
Dette kaller jeg sykkelsti, i ordets rette forstand. På vei tilbake til Lednice sentrum etter måltid på Hranicni Zamecek, fin promille-test disse smale stier.
Midt inne i skogen finnes bygg som dette.
https://www.google.no/maps/place/Villa+ ... b690300d0b
Ikke langt unna (fin sykkelavstand) ligger byen Valtice, og en by med respekt for seg selv må jo ha et slott.
https://www.google.no/maps/place/Z%C3%A ... ee9830ef2d
Sykkesti ned mot Valtice som skimtes i bakgrunnen.
På en bakketopp over Vatice ligger en portal, en fin klatre-etappe med sykkel.
https://www.google.no/maps/place/Letohr ... 59360d0e98
Utsikt fra Letohrádek Kolonáda
Valtice sett fra toppen av Letohrádek Kolonáda.
Fra Letohrádek Kolonáda gikk sykkelturen rett igjennom vinmarkene til nok en lunch på Hranicni Zamecek
Upps, ikke helt rett, vi måtte jo sykle til Østerike når vi først var i nærheten av grensa. Grensestasjonen var en dyster plass, forlatt og urørt. Er visst et museum over svunnen tid.
https://www.google.no/maps/place/Muzeum ... 51!6m1!1e1
Sykkelparkeringen foran Hranicni Zamecek står aldri tom på en fin dag.
I Lednice, som virker som en mindre landsby enn Valtice har de kompansert forskjellen med desto mer velholdt slott. Dette bildet er èn av sidefløyene. https://www.google.no/maps/place/St%C3% ... 724dc4bb1d
Jo større slott, jo større drivhus, det må jo være arkitektonisk balanse.
Og dette markerte slutten på Lednice oppholdet.
Området ikke uten grunn listet på Unesco`s verdensarvsliste:
http://en.czech-unesco.cc/lednice-valti ... roduction/
Polen neste, takk !
På vei fra Poprad i Nord-Slovakia retning Tatrafjellene (Karpatene) og Polen.
Lednice km stand 250.384, Zakopane km stand 250.821, med andre ord 437 km på denne etappen.
De eldre husene i Zakopane er bygget i tre og har en spesiell stil. Denne byggestilen ble utviklet i Zakopane av Stanisław Witkiewicz, og kalles av naturlige årsaker Zakopane-stilen eller Witkiewicz-stilen.
Zakopane, Polens høystliggende by, er uformelt kjent som Polens vinterhovedstad, men man skulle ikke tro det bare gjelder vinter, det var nemmelig stappende fullt av polske turister, byen myldret. Vi ankom på fredag ettermiddag, perfekt timing hvis man vil se folk, mye folk, men mengden ble for oss litt sjokkpreget. Ikke bare folk, men biler i mengdevis i denne relativt trange byen.
Å finne passende campingplass var ikke så lett, den første falt ikke i smak, for mye folk og for tett på hoppbakkene, altså for mye ståk. Den andre var for liten, hadde ikke plass til bussen, den tredje falt i smak, en rolig oase: Camping Ustup. Det som gjorde det litt kinkig var mye biler, mengder med fotgjengere, og trange gater, forflytte seg på fredag kveld under slike forhold var en øvelse i presisjons og konsentrasjon, at det var 30 grader og lav sol forenklet ikke jobben
PS. Hvis dere tar en nærmere kikk på bildet så ser dere en fransk 2CV og en dansk Volvo PV (som kjørte med tilhenger), disse var tydeligvis ikke plaget av "dørstokkmila"
Hovedgata, Krupówki som stort sett er gågate, ligger på ca 800 meters høyde, i enden av denne gata går det bane opp til Gubałówka høyden 1126 moh. Vi tok ikke banen, men gikk til fots på sti, ca 300 høydemeter, en svett tur i 30 varmegrader. Her er vi litt oppe i bakken, ca ¼ av turen, men allerede her var utsikten på plass. Stien var så godt som fri for mennesker, og vi hadde både mat og drikke i sekkene som skulle nytes på toppen.
På toppen var det yrende liv, et mylder av mennesker, hvordan, stien var jo folketom? Men banen ja, den hadde visst stor kapasitet
Låner et bilde her bare for å vise kapasiteten på Gubałówka-trikken.
På toppen av Gubałówka høyden, hoppbakkene sees i det fjerne.
Da vi syklet ut på morgenkvisten, var det skyfritt og varmt, rett og slett strålende vær. Etter lunch kom noen mørke skyer opp bak fjellene, selv om det var opp mot 30 grader kunne det jo bli regn. Da skyene endelig brøt gjennom karpatene så hadde skylaget konsentrert seg såpass at regnet ble massivt, med hagl.
Regnet varte ikke lenge, og vinden var kraftig. Tilbake på kampingen var markisen i kaos, stoler og bord lå strødd. Hadde ikke satt markisen i regnposisjon, det vi si lavere på en side for å unngå vanndam på taket - brudd var et faktum Men fikset dette senere med stålbraketter kjøpt på jernvare i Krakow.
Foreløpig må dere desverre finne på billedteksten selv utifra egen fantasi, men tekst kommer etterhvert
Første stopp, Valdres (Steinsetfjorden), ca 26 mil fra Horten.
Dette ble rutas nordligste punkt, oghHer ble det fire dager med toppturer, høydeopphold, for å finspisse formen for kommende etapper.
Deretter bar det direkte til Danmark og familebesøk et par dager. Overnatting i Kungalv (Gjøteborg på turen ned.
Så startet del 3, selve Euro-touren. På bildet er vi nord for Praha, måtte ta foto av blåbilen til to pur unge nederlanske jenter på tur, dristige jenter i gammel bil. Gammel, vel jeg kjenner ikke Renault-design, så mulig den var splitter ny, Renault (eller franske biler forøvrig) vekker ikke min interesse, men der skulle jeg ta feil etterhvert...
D1 mot Brno, alle støtdempertesteres våte drøm, krumme betongplater gir en konstant og bestemt kanonade mot hjulopphenget. Ved kjøp av dempere var Brno-testen allerede i tankene. I år var det mye veiarbeid på denne strekningen, med god grunn, egentlig litt vemodig at D1 etter hvert mister sitt skrekkelige særtrekk, men det var fortsatt flere solide strekk med skikkelig rystende opplevelser. Testen ble bestått, med 10 poeng av 10 mulige, var veeeldig fornøyd med de nye optimal støtdempere, de fungerte optimalt, tok slaget raskt uten demping innover, og nedslaget ble dempet og raskt nok og var stabilt innen neste slag – supert.
Etter D1 svingte vi av sydover på D2, og gjett, D2 er like ille, eller verre en D1, men også her er det veiarbeid på store strekninger. Whatever, jeg var spent før denne etappen, ville de nye støtdempere gi utslag på komfort? Ja, over all forventning
Endelig Apollo Auto camp i Lednice. Her var det mest Tsjekkere og mange varianter av camping-utrusting. Kun èn norsk bil (oss), èn nederlender, og èn dansk bil.
http://www.atcapollo.cz/
Ved avreise fra Danmark var km. stand 249.060, ved ankomst Lednice var den oppe i 250.384, med andre ord 132 mil, og av naturlige årsaker hadde vi èn overnatting på turen ned (Bestensee rett syd for Berliner ring).
Angående style, noen kjører retro, noen kjører rat-look (naturlig eller påtatt). Men denne karen (på bildet) hadde en ny stil (for meg): Bentley og telt, en cool blanding av overklasse og enklere livsform.
Foran en av portene til Novy Dvur, som betyr noe sånt som «den nye gården». Ut fra tilstanden lyver navnet en smule, men det er et fabelaktig byggverk av en bondegård. Lett tilgjengelig med sykkel eller til fots. http://www.valtice.cz/default.aspx?id=137
https://www.google.no/maps/place/Nov%C3 ... e5cb879714
Hranicni Zamecek: Maten på uteresturanten var som alltid upåklagelig.
https://www.google.no/maps/@48.7809981, ... a=!3m1!1e3
Dette kaller jeg sykkelsti, i ordets rette forstand. På vei tilbake til Lednice sentrum etter måltid på Hranicni Zamecek, fin promille-test disse smale stier.
Midt inne i skogen finnes bygg som dette.
https://www.google.no/maps/place/Villa+ ... b690300d0b
Ikke langt unna (fin sykkelavstand) ligger byen Valtice, og en by med respekt for seg selv må jo ha et slott.
https://www.google.no/maps/place/Z%C3%A ... ee9830ef2d
Sykkesti ned mot Valtice som skimtes i bakgrunnen.
På en bakketopp over Vatice ligger en portal, en fin klatre-etappe med sykkel.
https://www.google.no/maps/place/Letohr ... 59360d0e98
Utsikt fra Letohrádek Kolonáda
Valtice sett fra toppen av Letohrádek Kolonáda.
Fra Letohrádek Kolonáda gikk sykkelturen rett igjennom vinmarkene til nok en lunch på Hranicni Zamecek
Upps, ikke helt rett, vi måtte jo sykle til Østerike når vi først var i nærheten av grensa. Grensestasjonen var en dyster plass, forlatt og urørt. Er visst et museum over svunnen tid.
https://www.google.no/maps/place/Muzeum ... 51!6m1!1e1
Sykkelparkeringen foran Hranicni Zamecek står aldri tom på en fin dag.
I Lednice, som virker som en mindre landsby enn Valtice har de kompansert forskjellen med desto mer velholdt slott. Dette bildet er èn av sidefløyene. https://www.google.no/maps/place/St%C3% ... 724dc4bb1d
Jo større slott, jo større drivhus, det må jo være arkitektonisk balanse.
Og dette markerte slutten på Lednice oppholdet.
Området ikke uten grunn listet på Unesco`s verdensarvsliste:
http://en.czech-unesco.cc/lednice-valti ... roduction/
Polen neste, takk !
På vei fra Poprad i Nord-Slovakia retning Tatrafjellene (Karpatene) og Polen.
Lednice km stand 250.384, Zakopane km stand 250.821, med andre ord 437 km på denne etappen.
De eldre husene i Zakopane er bygget i tre og har en spesiell stil. Denne byggestilen ble utviklet i Zakopane av Stanisław Witkiewicz, og kalles av naturlige årsaker Zakopane-stilen eller Witkiewicz-stilen.
Zakopane, Polens høystliggende by, er uformelt kjent som Polens vinterhovedstad, men man skulle ikke tro det bare gjelder vinter, det var nemmelig stappende fullt av polske turister, byen myldret. Vi ankom på fredag ettermiddag, perfekt timing hvis man vil se folk, mye folk, men mengden ble for oss litt sjokkpreget. Ikke bare folk, men biler i mengdevis i denne relativt trange byen.
Å finne passende campingplass var ikke så lett, den første falt ikke i smak, for mye folk og for tett på hoppbakkene, altså for mye ståk. Den andre var for liten, hadde ikke plass til bussen, den tredje falt i smak, en rolig oase: Camping Ustup. Det som gjorde det litt kinkig var mye biler, mengder med fotgjengere, og trange gater, forflytte seg på fredag kveld under slike forhold var en øvelse i presisjons og konsentrasjon, at det var 30 grader og lav sol forenklet ikke jobben
PS. Hvis dere tar en nærmere kikk på bildet så ser dere en fransk 2CV og en dansk Volvo PV (som kjørte med tilhenger), disse var tydeligvis ikke plaget av "dørstokkmila"
Hovedgata, Krupówki som stort sett er gågate, ligger på ca 800 meters høyde, i enden av denne gata går det bane opp til Gubałówka høyden 1126 moh. Vi tok ikke banen, men gikk til fots på sti, ca 300 høydemeter, en svett tur i 30 varmegrader. Her er vi litt oppe i bakken, ca ¼ av turen, men allerede her var utsikten på plass. Stien var så godt som fri for mennesker, og vi hadde både mat og drikke i sekkene som skulle nytes på toppen.
På toppen var det yrende liv, et mylder av mennesker, hvordan, stien var jo folketom? Men banen ja, den hadde visst stor kapasitet
Låner et bilde her bare for å vise kapasiteten på Gubałówka-trikken.
På toppen av Gubałówka høyden, hoppbakkene sees i det fjerne.
Da vi syklet ut på morgenkvisten, var det skyfritt og varmt, rett og slett strålende vær. Etter lunch kom noen mørke skyer opp bak fjellene, selv om det var opp mot 30 grader kunne det jo bli regn. Da skyene endelig brøt gjennom karpatene så hadde skylaget konsentrert seg såpass at regnet ble massivt, med hagl.
Regnet varte ikke lenge, og vinden var kraftig. Tilbake på kampingen var markisen i kaos, stoler og bord lå strødd. Hadde ikke satt markisen i regnposisjon, det vi si lavere på en side for å unngå vanndam på taket - brudd var et faktum Men fikset dette senere med stålbraketter kjøpt på jernvare i Krakow.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:34, edited 24 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Fantastisk!!
Rune
Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia