1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Litt bonusmaterale:

Image
Grense til Romania.

Image
Bulgaria, de ligger litt foran oss når det gjelder miljøvennelig transport. (Beklager skitten frontrute).

Image
Bulgarsk arkitektur, rett etter grensen fra Romania.

Image
En Rumensk sommerdag, 35 grader ute, kun 32 grader inne i kupeen.

Image
Bucuresti, ferdig rigget treff, overskyet og nesten kaldt.

Image
Labert utvalg av vinterolje i Bulgaria, av naturlige årsaker..

Image
Grense mellom Bulgaria og Tyrkia. Så avsides og utilgjengelig at det av naturlige årsaker ikke var kø, en stor bragd bare å finne den :wink:

Image
Istabul i det fjerne, kan love dere at det fortsatt var langt inn til Bosporus.

Image
Ta aldri taxi i Istanbul, vi gjorde det, brøt en grunnregel, angrer fortsatt på dette :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:27, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by martins.macs »

HappyT3 wrote:
Bildet
Bulgaria, de ligger litt foran oss når det gjelder miljøvennelig transport. (Beklager skitten frontrute).
Image

Ja, hestetransport er godt utviklet der. Miljøvennlig og pålitelig! Legg merke til bilen i bakgrunn ;)

Har dere noen spennende reiseplaner for neste sommer?
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Hei, det blir ingen langtur til sommer`n, kun en lokal ferie, planen er å holde seg innen for EU :wink:

Regner med et par transport-etapper, så starter vi her:

Image
Lednice og omegn ga mersmak, tilrettelagt for sykkel med et hav av sykkel ruter.

Image
Rutenettet går innom arkitektoniske severdigheter, og disse er det mange av.

Image
Behagelig lanskap.

Image
Den lokale vinen gjør seg godt.

Image
Og verdens beste øl, serveres fra fat.

Image
Alle serveringssteder har selvfølgelig sykkelparkering.

Image
Basen blir denne campingplassen.

Image
Vinmarker

Image
Et normalt syn.

Deretter blir det polferd, krysse over Vest-Karpatene og inn i sydpolen (Krakow må besøkes), så tråkler vi oss opp til Gdansk.
Mulig vi havner i Tallin og tar ferge, eller noe annet, men Polen skal i alle fall granskes.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:27, edited 2 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Bare et lite sidespor, kom akkurat hjem fra en 2 ukers road-trip i Tanzania, ikke mange T3 er der, så Tanzania kan strykes av kartet :wink:

Image
Kùn en T3 observert, og det etter utallinge landsbyer, et par tre større byer, og tre nasjonalparker.

Men andre blikkfang dukket opp langs veien:
Image
Mye av turen foregikk på landsbygda langt utenfor turistenes løyper, her var forholdene i "storgata" av enkel standard.

Image
Blekktak var status, de fattigste landsbyer hadde stråtak, men her er vi i et bedre strøk.

Image
Se opp for fotgjengere.

Image
Tradisjonelle jordhytter med stråtak, dette er "live", altså hjemmet til vanlige folk.

Image
Dette er hovedgata i Mgeta, en fjell-landsby i nærheten av Morogoro.

Image
Hovedkjøretøy er mc (125ccm) eller sykkel, lite biler utenfor byene. Lastet med trekull, over 80% av energibehovet (matlaging) dekkes av trekull, noe som fører til avskogning.

Image
En viss beredskap finnes, det anbefales ikke ta bilde av slike karene.

Image
Som sagt, tohjulinger dominerer.

Image
Regntid ingen hindring, fordi en mc kommer som regel fram.

Image
Igjen sykkel, mc og en eller annen bil, dette er i utkanten av en by.

Image
Moskito River.

Image
Tarangire, sebraflokk på vandring.

Image
Serengeti er stor slette.

Image
Som katter.

Image
Og andre vesener som skjuler seg bak busker og kratt.

Image
Eller som patruljerer slettene på jakt etter mat.

Image
Desverre er det endel ulykker med lastebiler, observerte flere vrak langs veien.

Beklager hvis jeg drar helt ut på sidenlinjen, har jo lite med VWbus å gjøre dette her, men jeg kan iallefall konkudere med at VW busser ikke finnes i Tanzania :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:28, edited 3 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Tur-Bo »

Jeg satte stor pris på bildene :-) er så sugen på Afrika tur, men omgir meg med hunkjønn som ikke liker krypdyr, reptiler og store insekter :-(. Digga bildet av den sjenerte giraffen :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by OddN »

Flotte bilder. Slike sidesprang er da helt i orden.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Needforspace »

Ahh, jobbet i noen måneder i Namibia for alt for mange år siden, men sånne bilder gir voldsom lyst til å ta en ny tur. Veldig bra, og jeg har en T3 som jeg berget fra å bli sendt til Afrika så det så. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Afrika er kult, men har bare vært off-piste i Egypt og Sørafrika. Mangler veldig mye, men har vært med opp og ned Saani-pass i overfylt Landi.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Afrika var koolt, men nå er sidespranget over!

Image
Hercules`en startet opp og backet til hangaren, nå blir det eksospotte fiks, denne gangen alt :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:29, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Image
Reprise av byggesett fra nov 2009 (gammelt "lego-anlegg" i bakgrunnen). Heldigvis hadde jeg handlelista fortsatt :wink:
Samme jobb, men denne gangen er arbeidshastigheten lavere.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:29, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Image
Jeg byttet ikke ut den fleksible koblingen siden denne ble byttet ifjor. Oppskriften på suksess var å legge potta i vuggen og så tilpasse rørlengene. Som man ser var det nødvendig å ta av en halv cm på 90 graderen for å få perfect match.

Image
90 graderen etter en 1/2 cm avkortning (vinkelsliper).

Image
Med 1/2 cm kuttet ble det akkurat passe, og alt lå behagelig og pent inn i stigeovegangen.

Image
Årets overraskelse var at jeg kunne bruke de originale potte klemmene, litt slakke men godt nok :wink:
Strammet disse til slik at eksosen lå stabilt og pent.

Image
Satte på stigeovergang og 90 graders bøy (med samme diameter som første 90 graders), dette for å dempe "bassen".

Image
Pent utløp, bortimot rett bakover.

Image
Deretter finalen: sette på rørklammer som fikserte anlegget i posisjon.

Pris?
965,70 kr
inkludert Cola, to arbeidshansker, toppris (sjokolade) og en pakke svamper (med shampo).
Eksosdeler fra utgangen av grenerør, frem til endestuss:
79127 Fleksibelt skjøterør kr. 199 (hadde fra før, montert ifjor).
798446 Rørbøy med muffe 90 grader kr. 69,90 (montert med muffa bakover).
798427 Skjøtestykke 55mm kr 44,90 (mellom muffe og stigeovergang).
798476 Stigeovergang 63,5/60/56mm kr 49,90 (montert på muffa til 798446, med stor diameter inn på lyddemper).
798552 Lyddemper rund 63,5mm 120X620mm (passet godt i original pottevugge).
798476 Stigeovergang 63,5/60/56mm kr 49,90 (63,5 ut fra potta).
798427 Skjøtestykke 55mm kr 44,90 (mellom muffe og stigeovergang).
798446 Rørbøy med muffe 90 grader kr. 69,90 (muffa inn mot potta).
Pluss tilhørende rørklammer.

Oppstart: ohhh, å du store - forrr en herrrlig lyyyyd, wbx er veeeldig godt for ørene, usedvanlig pent med litt fossil brumming i disse elbil tider :D
Lot den stå på tomgang en stund, etterstrammet rørklammene på varmt anlegg, ferdig :D
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:30, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

EU kontroll utført idag.
Absolutt ingen feil funnet, ikke engang en gåen lyspære, ehhhh jo visst det var èn sak...
Punkt 5.8 / verdi 2 / For stor slakk hjullager - Venstre Bak.

Dette byttet jeg jo i September 2013:
viewtopic.php?f=55&t=20070&start=550

Forsøkte å forklare at denne slakken er "original", til ingen nytte, fikk beskjed om å få det strammet, vel jeg kan jo sjekke noen skruer.... Og ta etterkontroll et annet sted :wink:

Uansett, først kontrollere selv, er det stor slark, eller ikke?
Hvis slark, mulig det hjelper å kjøpe ny hylse:
http://www.skruvat.no/Hjullager-P96506.aspx
For så å lirke ut den gamle med magnetstav (for å unngå å bytte hele pakka)?

Oppdatering, fikk hentelapp idag, og da fant jeg dette:
Image
Støtdempersett, en handel som ble klekket på motorveier rundt Brno og omegn :wink:
Vel, ga alle 4 noen ekstra runder med klarlakk for å utvide levetiden, iallefall rustmessig. Om de kommer til å fungere optimalt på veien gjenstår å se :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:30, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
gaston
-
-
Posts: 283
Joined: 12 Jul 2012, 03:04
Car: 57 panel
Location: Bergen / Oslo

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by gaston »

Kul tråd!
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by jokgel »

Takk for fine bilde og ilustration, samt at du skrive på denne fine morsomt måte !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Takk begge to, tråden spinner videre.

Image
Fjernet splinten og fant frem en liten fastnøkkel, strammet ett klikk videre i "kodelåsen" ved å banke med krympet slegge, deretter ble splinten satt på plass igjen.
Hjalp det? Vet ikke helt, men nå er bortimot synkront, det vil si den originale slarken er rimelig lik på begge sider.

Image
Det har vært diskutert om JT er bedre enn andre, ja den er det, her er eksempel på virkning Biltemas treolje: den misfarger, den blir ikke like blank, den flasser, i det hele tatt misbruk av tid og ressurser :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:31, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Jepp, da var støtdempere foran skiftet. Gikk lettere en antatt, totalt 1 time og 15 minutter, og da for begge sider, fra jeg åpnet garasjen for å hente jekken (og verktøykassa) til garasjedøra ble lukket :D

Image
Gammel og ny i skjønn forening.

Image
På plass, ferdig.

Edit:
Bare litt mer info.
Bruk en smal stålbørste til å rense mutter og gjenger, og dusj så inn gjengeparti og mutter med tynn olje som WD-40, diesel, CRC eller lignende. Gjør dette gjerne ett døgn på forhånd.

Image
Topp-bolten av støtdemper renbørstet og sprayet med tynn olje.

Image
Det samme med bolten i bunnen.

Image
I toppen løsnes mutteren med 17mm fastnøkkel, med en 6mm nøkkel som mothold, bruk gjerne en trekloss til medhjelper. I mitt tilfelle var heldigvis mothold unødvendig mutteren løsnet uten problemer.

Rekkefølge (slik jeg fant det mest effektivt):
Løsne mutteren i toppen neste helt, men la den stå på, så kan man løsne bolten i bunnen med 22mm nøkkel, når bolten av så bankes det lett nederst på støtdemperen og den «slipper» og blir hengende i toppen. Så løsner man topp-mutteren og geleider støtdempere ned og ut. På igjen, samme rekkefølge, skru på topp-mutteren noen få gjenger slik at den henger, sett på bunnbolten og stram denne skikkelig til, så tilslutt strammes topp-mutteren.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:32, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Historie fra virkeligheten.
Kjørte innom et ekte bilverksted i dag tidlig, ett sted hvor folk går i arbeidstøy, et sted hvor arbeidstøyet ikke er gullende rent for oljeflekker, ett sted hvor mekaniker-nevene bærer preg av «hands on», med andre ord mekanikere med ekte og reell fagekspertise, med verneskoene godt plantet på verkstedgulvet.

Spurte om de hadde ledig tid til en «drop in» time i dag, for etterkontroll, og jeg kunne hente bilen på ettermiddagen?
Sjefen: «Hva gjelder det»?
Meg: «Slark i hjullager bak, altså original slark, som det skal være på folkevognbusser. Fikk feil på dette, selv om lageret ble byttet høsten 2013»
Sjefen: «er det noe slark da, mye slark?»
Meg: «nope, ingen forskjell mellom høyre og venstre».
Sjefen: «dette gir bransjen ett dårlig rykte, kjør bilen inn i hallen».
Meg: «hva, nå med en gang?»
Sjefen: «jepp, vi jekker`n opp på venstre side, tar det med en gang»
Inne i hallen, med hulet i friluft, hvor hjulet rugges sideveis. Sjefen: «Det ække no slærk her!»

Senere, ved betaling. Sjefen: «Billig EU kontroll er ikke alltid positivt, bra du ikke lot deg lure, den hjullagerjobben kan de bare glemme».

Done :D :D :D
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Slike episoder er et ganske klart argument for at kontroll- og reparasjonsfunksjonene må skilles, jeg tror det er slik i Danmark. Bilsyn tar kontrollen, et verksted reparerer. Det vil fortsatt finnes kontrollinstanser man må unngå fordi de er for strenge eller ditto fordi de er i overkant slepphendte, men det fjerner potensialet for verkstedene til å lage seg jobb.

Du slapp å krangle på avgass? Etterhvert er det jo så uvanlig å ikke ha tilbakekobling på lambda på tomgang at de setter en 2er på avgass fordi lambda er for langt fra 1. Har fått strøket den opptil flere ganger.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by OddN »

Godt det ordnet seg.

Skjønner godt at det er vanskelig for "moderne" mekanikere å vurdere hva som er feil og ikke når de ikke kjenner konstruksjonen.

Og når det gjelder avgass, så er det nok mange som ikke vet at disse bilene hadde fritak fra katalysatorreglene i noen år.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Merkelig nok passerte avgassen. Men jeg ga uttrykkelig beskjed på forhånd at denne bilen har IKKE katalysator, så her gjelder andre grenser!

Verkstedet sa at den sneik seg under grensa med ett hårstrå, etter flere gjentagende tester, jeg ble anbefalt å bytte plugger og filter.
Jeg repliserte med at plugger skulle jeg bytte uansett, og at det etter vinterlagring antageligvis er et muse-bol i luftfilterboksen, så nytt luftfilter lå i planene.

Moderne mekanikere og gamle biler er tydeligvis en dårlig combo, derfor tok jeg etterkontroll på et gammelt verksted med "umoderne" mekanikere :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Feiret EU seieren med støtdemperbytte bak.
Image
Oppe: Skrape forsiktig av tektyl, unngå å lage riper i den verdifulle original-lakken. Løsne skruen, men ikke ta den av.

Image
Så løsnes bolten i bunnen og demperen henger løst.

Image
Fjern bolten i toppen og demperen er av. PS: I toppen er det påsveiset mutter på innsiden.

Image
På igjen, motsatt rekkefølge, først i toppen. Ikke stram hardt til.

Image
Så i bunnen. Stram hardt til, deretter strammes topp-mutteren.

Vanskelighetsgrad: Faktisk irriterende lett. Den mest avanserte, tyngste og mest tidkrevende jobben er faktisk å jekke opp bilen og fjerne hjulet. Det er tross alt 5 muttere på felgen, og kùn to på støtdemperen (19mm). Selv en nyutdannet revisor, eller tilogmed en politiker ville antageligvis klart jobben, riktignok hvis du på forhånd jekket opp, og tok av hjulet for vedkommende. Merknad: eventuelle økonomer eller politikere som leser, dette er ironi og antatt humor, trur eg :wink:

Image
Gammel og ny i skjønn forening.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:33, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Tilbake til støtdempere og virkning.

De gamle støtdempere foran var av dobbeltvirkende type. Det vil si at de var tunge å trykke sammen og tunge å strekke ut.
Demperene bak var av enkeltvirkende type, det vil si lette å trykke sammen og tunge å dra ut.

En dobbeltvirkende støtdemper bremser fjæringsbevegelsen i begge retninger. Mens den enkeltvirkende slippe bevegelsen uhindret opp men demper returen, noe som gir behageligere passering av harde kanter. Dobbeltvirkende gir antageligvis mindre krengning i sving.

Enkel og dobbel kan forklare oppførselen på Brno`s krumme og elleville motorveiplater, på bak-akselen (enkeltvirkende) virket det OK og de taklet platene tilsynelatende greit, oppoverslaget ble uhindret spist av fjæren og returen dempet av støtdemperen. Rask og kvikk respons, stabil igjen innen neste slag.

MEN, foran var det som å bli skutt med kanon for hver plateskjøt, hvert oppoverslag ble forplantet rett i ryggmargen via demperen, fjæra fikk ikke anledning til å spise slaget alene. Dempet oppoverslag (i tillegg til dempet retur) ga også den "perfekte" tidsforsinkelsen slik at hjulet ikke rakk å ta seg inn før neste slag, og marerittet var i gang.

De nye støtemperne er alle av enkeltvirkende type, både foran og bak, tusen takk.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Image
De gamle ute i friluft, den til venstre var litt for svakt strammet til, og hadde dermed en liten lekkasje, men den var iallefall lett å løsne :wink:

Image
Nye plugger må til før sommeren, og selvfølgelig er det NGK som gjelder.

Image
Byttet luftfilter, oljefilter og olje, denne gangen prøver jeg ut Castrol GTX 15W50

Image
Nivåsensoren til kjølevann, lekker svakt via pinnene til konnektoren (igjen), ingen showstopper, men har bestillt ny fra skruvat just in case.

Well, that`s it, turbussen er klar.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:33, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Kronologisk bildeserie fra årets lille sommertur.

Foreløpig må dere desverre finne på billedteksten selv utifra egen fantasi, men tekst kommer etterhvert :wink:

Image
Første stopp, Valdres (Steinsetfjorden), ca 26 mil fra Horten.
Dette ble rutas nordligste punkt, oghHer ble det fire dager med toppturer, høydeopphold, for å finspisse formen for kommende etapper.

Image
Deretter bar det direkte til Danmark og familebesøk et par dager. Overnatting i Kungalv (Gjøteborg på turen ned.

Image
Så startet del 3, selve Euro-touren. På bildet er vi nord for Praha, måtte ta foto av blåbilen til to pur unge nederlanske jenter på tur, dristige jenter i gammel bil. Gammel, vel jeg kjenner ikke Renault-design, så mulig den var splitter ny, Renault (eller franske biler forøvrig) vekker ikke min interesse, men der skulle jeg ta feil etterhvert...

Image
D1 mot Brno, alle støtdempertesteres våte drøm, krumme betongplater gir en konstant og bestemt kanonade mot hjulopphenget. Ved kjøp av dempere var Brno-testen allerede i tankene. I år var det mye veiarbeid på denne strekningen, med god grunn, egentlig litt vemodig at D1 etter hvert mister sitt skrekkelige særtrekk, men det var fortsatt flere solide strekk med skikkelig rystende opplevelser. Testen ble bestått, med 10 poeng av 10 mulige, var veeeldig fornøyd med de nye optimal støtdempere, de fungerte optimalt, tok slaget raskt uten demping innover, og nedslaget ble dempet og raskt nok og var stabilt innen neste slag – supert.
Etter D1 svingte vi av sydover på D2, og gjett, D2 er like ille, eller verre en D1, men også her er det veiarbeid på store strekninger. Whatever, jeg var spent før denne etappen, ville de nye støtdempere gi utslag på komfort? Ja, over all forventning 8)

Image
Endelig Apollo Auto camp i Lednice. Her var det mest Tsjekkere og mange varianter av camping-utrusting. Kun èn norsk bil (oss), èn nederlender, og èn dansk bil.
http://www.atcapollo.cz/

Image
Ved avreise fra Danmark var km. stand 249.060, ved ankomst Lednice var den oppe i 250.384, med andre ord 132 mil, og av naturlige årsaker hadde vi èn overnatting på turen ned (Bestensee rett syd for Berliner ring).

Image
Angående style, noen kjører retro, noen kjører rat-look (naturlig eller påtatt). Men denne karen (på bildet) hadde en ny stil (for meg): Bentley og telt, en cool blanding av overklasse og enklere livsform.

Image
Foran en av portene til Novy Dvur, som betyr noe sånt som «den nye gården». Ut fra tilstanden lyver navnet en smule, men det er et fabelaktig byggverk av en bondegård. Lett tilgjengelig med sykkel eller til fots. http://www.valtice.cz/default.aspx?id=137
https://www.google.no/maps/place/Nov%C3 ... e5cb879714

Image
Hranicni Zamecek: Maten på uteresturanten var som alltid upåklagelig.
https://www.google.no/maps/@48.7809981, ... a=!3m1!1e3

Image
Dette kaller jeg sykkelsti, i ordets rette forstand. På vei tilbake til Lednice sentrum etter måltid på Hranicni Zamecek, fin promille-test disse smale stier.


Image
Midt inne i skogen finnes bygg som dette.
https://www.google.no/maps/place/Villa+ ... b690300d0b

Image
Ikke langt unna (fin sykkelavstand) ligger byen Valtice, og en by med respekt for seg selv må jo ha et slott.
https://www.google.no/maps/place/Z%C3%A ... ee9830ef2d

Image
Sykkesti ned mot Valtice som skimtes i bakgrunnen.

Image
På en bakketopp over Vatice ligger en portal, en fin klatre-etappe med sykkel.
https://www.google.no/maps/place/Letohr ... 59360d0e98

Image
Utsikt fra Letohrádek Kolonáda

Image
Valtice sett fra toppen av Letohrádek Kolonáda.

Image
Fra Letohrádek Kolonáda gikk sykkelturen rett igjennom vinmarkene til nok en lunch på Hranicni Zamecek :wink:
Upps, ikke helt rett, vi måtte jo sykle til Østerike når vi først var i nærheten av grensa. Grensestasjonen var en dyster plass, forlatt og urørt. Er visst et museum over svunnen tid.
https://www.google.no/maps/place/Muzeum ... 51!6m1!1e1

Image
Sykkelparkeringen foran Hranicni Zamecek står aldri tom på en fin dag.


Image
I Lednice, som virker som en mindre landsby enn Valtice har de kompansert forskjellen med desto mer velholdt slott. Dette bildet er èn av sidefløyene. https://www.google.no/maps/place/St%C3% ... 724dc4bb1d

Image
Jo større slott, jo større drivhus, det må jo være arkitektonisk balanse.

Og dette markerte slutten på Lednice oppholdet.
Området ikke uten grunn listet på Unesco`s verdensarvsliste:
http://en.czech-unesco.cc/lednice-valti ... roduction/

Polen neste, takk !

Image
På vei fra Poprad i Nord-Slovakia retning Tatrafjellene (Karpatene) og Polen.

Image
Lednice km stand 250.384, Zakopane km stand 250.821, med andre ord 437 km på denne etappen.

Image
De eldre husene i Zakopane er bygget i tre og har en spesiell stil. Denne byggestilen ble utviklet i Zakopane av Stanisław Witkiewicz, og kalles av naturlige årsaker Zakopane-stilen eller Witkiewicz-stilen.

Image
Zakopane, Polens høystliggende by, er uformelt kjent som Polens vinterhovedstad, men man skulle ikke tro det bare gjelder vinter, det var nemmelig stappende fullt av polske turister, byen myldret. Vi ankom på fredag ettermiddag, perfekt timing hvis man vil se folk, mye folk, men mengden ble for oss litt sjokkpreget. Ikke bare folk, men biler i mengdevis i denne relativt trange byen.

Image
Å finne passende campingplass var ikke så lett, den første falt ikke i smak, for mye folk og for tett på hoppbakkene, altså for mye ståk. Den andre var for liten, hadde ikke plass til bussen, den tredje falt i smak, en rolig oase: Camping Ustup. Det som gjorde det litt kinkig var mye biler, mengder med fotgjengere, og trange gater, forflytte seg på fredag kveld under slike forhold var en øvelse i presisjons og konsentrasjon, at det var 30 grader og lav sol forenklet ikke jobben :wink:
PS. Hvis dere tar en nærmere kikk på bildet så ser dere en fransk 2CV og en dansk Volvo PV (som kjørte med tilhenger), disse var tydeligvis ikke plaget av "dørstokkmila" :D

Image
Hovedgata, Krupówki som stort sett er gågate, ligger på ca 800 meters høyde, i enden av denne gata går det bane opp til Gubałówka høyden 1126 moh. Vi tok ikke banen, men gikk til fots på sti, ca 300 høydemeter, en svett tur i 30 varmegrader. Her er vi litt oppe i bakken, ca ¼ av turen, men allerede her var utsikten på plass. Stien var så godt som fri for mennesker, og vi hadde både mat og drikke i sekkene som skulle nytes på toppen.

Image
På toppen var det yrende liv, et mylder av mennesker, hvordan, stien var jo folketom? Men banen ja, den hadde visst stor kapasitet :wink:

Image
Låner et bilde her bare for å vise kapasiteten på Gubałówka-trikken.

Image
På toppen av Gubałówka høyden, hoppbakkene sees i det fjerne.

Image
Da vi syklet ut på morgenkvisten, var det skyfritt og varmt, rett og slett strålende vær. Etter lunch kom noen mørke skyer opp bak fjellene, selv om det var opp mot 30 grader kunne det jo bli regn. Da skyene endelig brøt gjennom karpatene så hadde skylaget konsentrert seg såpass at regnet ble massivt, med hagl.
Regnet varte ikke lenge, og vinden var kraftig. Tilbake på kampingen var markisen i kaos, stoler og bord lå strødd. Hadde ikke satt markisen i regnposisjon, det vi si lavere på en side for å unngå vanndam på taket - brudd var et faktum :( Men fikset dette senere med stålbraketter kjøpt på jernvare i Krakow.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:34, edited 24 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by RuneA »

Fantastisk!!
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Post Reply