1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
God ide med pedalen inne, får prøve det neste gang.
På hjulsiden satt nippelen som vanlig grodd fast i bremserøret, så her måtte slangemutteren roteres. Satte en passelig plankebit som mothold, og dro til. Måtte mye krefter til før det slapp. Og måtte klippe slangen for å få tredd innpå en god fastnøkkel.
Denne gangen brukte jeg en dor for å tette slangen siden jeg trengte sveietanga.
På karosserisiden løsnet muttere greit, her rullet alt fint.
Byttet i samme slengen luftenipler, greit å ha nye når man først er igang. Denne ble brukt foran.
På hjulsiden satt nippelen som vanlig grodd fast i bremserøret, så her måtte slangemutteren roteres. Satte en passelig plankebit som mothold, og dro til. Måtte mye krefter til før det slapp. Og måtte klippe slangen for å få tredd innpå en god fastnøkkel.
Denne gangen brukte jeg en dor for å tette slangen siden jeg trengte sveietanga.
På karosserisiden løsnet muttere greit, her rullet alt fint.
Byttet i samme slengen luftenipler, greit å ha nye når man først er igang. Denne ble brukt foran.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:03, edited 2 times in total.
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Hvis nippelen sitter grodd fast i bremserøret, pleier jeg som du å løsne slangen. Men når slangen er av varmer jeg nippelen til den er rød. Da løsner den fra røret, og det er bare å ha på fett for å unngå samme problem senere.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Varme kan løse mange problemer
Da gjenstod kun to ting før nytt EU kontroll, lyd (horn) og lys (ekstralys).
Av med rattet viser det seg at sleperingen fortsatt er sliten.
Renset kontaktfjæra og strammet opp denne. Ble ikke bedre lyd, heller ikke kraftigere horn ved å kortslutte direkte mot rattstammen.
Monterte ett horn jeg hadde liggende, det hjalp litt, men ikke så voldsomt mye bedre, men nok for EU?
Tuten på plass.
Ekstralysene har fått en fin patina, synes de passer fint som de er. Men det mener ikke tilsynet.
Før endring, men hva gjøres? Fjerne lyktene, teipe de svarte, vise bilen uten grill?
Lette etter "noe" som kunne passe i diameter, stoppet opp da jeg fant lokk til CD/dvd cover.
Klippet av ørene på lokkene, men de passet ikke, de var akkurat for små. Varme igjen, varmepistolen ble tatt i bruk, og veggene bearbeidet til de ble passelig myke, og da smatt de på plass.
Lakkerte begge lokkene innvendig med felgspray og trykket de på plass. Ikke var lokkene identiske heller.
Ja,ja det er tross alt bare for anledningen
Da gjenstod kun to ting før nytt EU kontroll, lyd (horn) og lys (ekstralys).
Av med rattet viser det seg at sleperingen fortsatt er sliten.
Renset kontaktfjæra og strammet opp denne. Ble ikke bedre lyd, heller ikke kraftigere horn ved å kortslutte direkte mot rattstammen.
Monterte ett horn jeg hadde liggende, det hjalp litt, men ikke så voldsomt mye bedre, men nok for EU?
Tuten på plass.
Ekstralysene har fått en fin patina, synes de passer fint som de er. Men det mener ikke tilsynet.
Før endring, men hva gjøres? Fjerne lyktene, teipe de svarte, vise bilen uten grill?
Lette etter "noe" som kunne passe i diameter, stoppet opp da jeg fant lokk til CD/dvd cover.
Klippet av ørene på lokkene, men de passet ikke, de var akkurat for små. Varme igjen, varmepistolen ble tatt i bruk, og veggene bearbeidet til de ble passelig myke, og da smatt de på plass.
Lakkerte begge lokkene innvendig med felgspray og trykket de på plass. Ikke var lokkene identiske heller.
Ja,ja det er tross alt bare for anledningen
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:05, edited 2 times in total.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
EU godkjent kjøretøy i solnedgang, ryddig plassert på parkeringsplassen til det landlige verksted. CD dekslene ble godkjent under tvil da den ene hadde mistet en del lakk, men godkjent ble det
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:05, edited 1 time in total.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Våren nærmer seg Måtte bare sjekke at den nye "mopeden" passet. Var spent på bredden, men hjulene kom innenfor lengden på skinnen, akkurat
Moppen er kjøpt inn som "daily driver" og har passert 650 km siden slutten av januar. Har akkurat for lang vei til jobben (litt over 2 mil) for å kunne sykle daglig, men med moped går det fint. Litt kreativ skjerming mot saltslaps gjør turen lettere. Rattet måtte kraftig ned, originalt litt høyt etter min smak.
Whatever, de litt vel store hjulene kom innenfor speilbredde, så jeg slipper å løsne forhjulet under transport.
Har passet på å lade batteripakka på bussen jevnlig i løpet av vinteren, slik at vogna er klar for sesongstart, men først vårservice, etterhvert...
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:05, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
På min bil var det omvendt, rattet var ok sleper utslitt.HappyT3 wrote:Varme kan løse mange problemer
Da gjenstod kun to ting før nytt EU kontroll, lyd (horn) og lys (ekstralys).
Av med rattet viser det seg at sleperingen fortsatt er sliten.
Renset kontaktfjæra og strammet opp denne. Ble ikke bedre lyd, heller ikke kraftigere horn ved å kortslutte direkte mot rattstammen.
net.
Ja,ja det er tross alt bare for anledningen
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
He he, det finnes tydeligvis flere varianter av samme feilItaljohn wrote: På min bil var det omvendt, rattet var ok sleper utslitt.
Idag ble det oppstart på vinterlagringsplassen.
Lite røyk og ingen ild.
Bussen ville ikke ut, det var for glatt, men ved å strø fugesand i sporene så gikk fødselen bra til slutt.
Ned for å trekke frisk sjøluft for første gang i år, sesongen er igang
Eksoslekkasjen som dukket opp før lagring har jammen ikke forsvunnet, og temperaturmåleren i instrumentpanelet som sviktet i slutten av sesongen har ikke kommet seg, så her må det noen små justeringer til.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:06, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Godt å få komme i gang vil jeg tro. Blir interessant å se hva du finner ut om temperatur måleren. Har lignende utfordringer.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
På min 1,6TD var det giver som hadde takket for seg.
Jeg kjøpte denne, og temp.måler virker nå som den skal
http://www.banggood.com/Coolant-Tempera ... 40550.html
Jeg kjøpte denne, og temp.måler virker nå som den skal
http://www.banggood.com/Coolant-Tempera ... 40550.html
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Kan ikke skryte av at det går fort i svingene, men nå nærmer det seg sommer, så deler må inn:
kjølevæsketemperatur sensor (376518) 1 kr 255.00 kr
Tennings- / startbryter (375570) 1 kr 229.00 kr
kjølevæsketemperatur sensor (16836) 1 kr 75.00 kr
Sensor, kjølemiddelstand (372430) 1 kr 65.00 kr
Bestilte idag fra Skruvat, og delen i uthevet tekst er den jeg trenger, resten er "kjekt å ha"
kjølevæsketemperatur sensor (376518) 1 kr 255.00 kr
Tennings- / startbryter (375570) 1 kr 229.00 kr
kjølevæsketemperatur sensor (16836) 1 kr 75.00 kr
Sensor, kjølemiddelstand (372430) 1 kr 65.00 kr
Bestilte idag fra Skruvat, og delen i uthevet tekst er den jeg trenger, resten er "kjekt å ha"
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Sett fra undersiden, den svarte er giver til tempviser i dashbord, den blå er temp-føler til motorstyring.
Legg merke til at kabelen er skjøtet en gang i tiden, er det her feilen ligger?
Nappet ut pluggen og sjekket for irr, men det så grei ut.
Bestilte begge givere, men det er kun den svarte som skal byttes. Og så fint at den blå kom med O-ring.
For O-ringen kunne brukes på den svarte istedet, forhåndsrigget med O-ringsfett. Byttet må gå kjapt for å få minst mulig vann ut (og luft inn). Tang til festebøyle ligger klar. Ha et gammelt håndkle klart dette er en sølete jobb.
Fjernet bøylen, og nappet ut gammelpluggen, gammel O-ring ble igjen der inne, nappet ut denne rask, og vannet rant, men lynraskt stappet jeg inn ny føler med O-ringen allerede på plass. Raskt og minst mulig søl. Tørket godt og startet opp. Etter 5 minutter på tomgang ble det liv i viseren, feil fikset. Sjekket også under om det lakk, ingen lekkasje.
Så var det neste fiks, nivåføler "svetter" ikke mye, men nok til å byttes.
Løsne de to skruene som holder tanken, og vri tanken fram til mutter på føler er tilgjengelig.
32 mm er det som gjelder.
Obs, før ny føler settes inn, ta av O-ringen og sjekk at støpekanter er fjernet i O-ringsporet, det vil si sjekk at O-ringsporet pent hele veien rundt (har lært the hard way). Puss/skrap hvis nødvendig, sett inn O-ring med O-ringsfett, og monter.
Lot motoren gå på tomgang til den ble varm. Sjekket for lekkasjer. Obs. det vil komme småbobler opp i tanken en stund, dette er boble fra luft som kom inn under temp sensor bytte, boblingen stopper etterhvert.
Ikke kjørt èn meter, men snart 260.000km
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:08, edited 1 time in total.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Byttet olje og filter, men filter? Hva skulle man velge fra hylla i garasjen?
The big one, eller Wix.
Stort filter er foretrukket fordi større mengde olje inn i kretsløpet. Men passer king size?
Not, så da ble det Wix.
Ifjor gikk det på langfilter, Denkermann fra Skruvat? Litt mer olje i alle fall. Her sammenligned med Wix.
Rommet under setet pakket med verktøy etc. Vinkelsliper og drill inkludert.
26,4 kilos verktøykasse plassert (sorry, vinkelen på bildet kom feil ut).
Sykkel skal i stativet, vannflasken inneholder 26 tommers og 27.5 tommers reserveslange.
Reservedekk, nei de kan ligge igjen oppå reservemotoren.
Hadde ikke fått inn verktøyet før det måtte ut igjen for litt småreparasjoner.
Stigtrinn lydisolert, dett gjøres før hver sommertur.
Fant en plass under brannslukningsappartet for en liten koffert, lagringsbokser er kjekt å ha (iallefall de som ikke står i veien).
Ferdig, klar for tur, men har ingen plan for hvor.. Må nok fundere litt i tiden fram til ferien
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:08, edited 1 time in total.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Kortversjonen (mer kommer antageligvis senere).
Danmark
Måtte sykle til en bildeleforretning i Polen.
Og kjøpe en ny rotor (beklager rotert bilde). Rotoren hadde gått i oppløsning, virker som den hadde brent av på grunn av dårlig kontakt i innebygget(?) ressistor? Uansett, jeg sjekket ikke rotor/fordeler før vi dro (slendrian), men nå blir reserve fordelerlokk og ekstra rotor en del av standardutrustning. Og ny "filler neck" må bestilles, mer om dette senere.
Årets roadtrip ble på 428,8 mil. God sommer.
Danmark
Måtte sykle til en bildeleforretning i Polen.
Og kjøpe en ny rotor (beklager rotert bilde). Rotoren hadde gått i oppløsning, virker som den hadde brent av på grunn av dårlig kontakt i innebygget(?) ressistor? Uansett, jeg sjekket ikke rotor/fordeler før vi dro (slendrian), men nå blir reserve fordelerlokk og ekstra rotor en del av standardutrustning. Og ny "filler neck" må bestilles, mer om dette senere.
Årets roadtrip ble på 428,8 mil. God sommer.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:09, edited 1 time in total.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
I Gdansk ble vi i to netter, flott sykkelvei inn til byen gjør livet lett. Folk på ekspedisjon finnes det som regel mange av på denne plassen, og størrelse og alder på kjøretøyene varierer kraftig.
Maten var som alltid upåklagelig, det ble lange resturantbesøk Ikke bare på grunn av maten, været var litt vel mye "nordisk", regn og vind og kaldt.
Og forresten, vi måtte overnatte på vei til Gdansk, rakk ikke frem til rimelig tid. Overnattingen ble på en parkeringsplass tilhørende det lokale hotellet, i en eller annen landsby på veien.
Kveldsstemning på hotellparkeringen. Vi betalte en symbolsk sum og hadde full tilgang til bar/restaurant og toaletter.
Og middagen på hotellet hadde høy standard, godt etter en avsluttet dagsetappe.
Etter Gdansk havnet vi i Suwalki (nord øst i Polen) på vei til Litauen. Her var det en tysk T3, strøken, så det ble litt "T3 skjønnheten og T3 udyret". Vår T3 hadde pådratt seg heftig morgenhoste, fusket sykt mye under oppstart, men etter et minutt eller to gikk den stabilt...
Jeg antok at den sprukne "filler neck" var årsaken, det vil si vann inn i tanken under regnkjøring, og vanndråper i bensin fra bunnen av tanken under oppstart, men som fordelte seg da det ble rotasjon i tanken. Stoppet derfor på en bensinstasjon for å fikse gummien med selv-vulkaniserende teip. En hyggelig polakk stoppet ved siden av oss og spurte om vi trengte hjelp, når han fikk se problemet sa han "et øyeblikk" og forsvant, han kom tilbake med en kondom: "tre denne over og problemet er løst" sa han med et smil og satte seg i bilen og forvant.
Lag med vulkaniserende teip (hadde teipen på servicelageret i bilen).
Dobbel sikring, vulkaniserende teip overtrukket av "gummi". Vel, kondomen gjorde iallefall monteringen lettere.
Men kondomen sprakk under montering, vulkingen holdt, og tålte faktisk bensin, så roadside repair fikset problemet denne gangen. Så vi forlot Suwalki, selv om det var Blues festival i byen (mer om dette senere).
Neste stopp ble Vilnius, og mye Fish and lite Chips nede i gamlebyen. Det var ikke plass på campingen som ligger i gamlebyen, så vi havnet litt utenfor byen, men med godt merkede sykkelstier (på kartet), men i praksis var det en tung tur inn på sykkel, siden bare deler av ruten var merket.
Rute så langt, ca 195 mil, og mer skulle det bli, mer om dette i neste episode...
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:10, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Du kjørte til Gdansk via Danmark, og du "rakk ikke fram" til Gdansk, men den fantastiske polske kysten kjørte du rett forbi? Da vi gjorde nordPolen for 3 år siden så synes jeg det var best langs kysten og var innom hver eneste liten by. inne i bukta til Gdynia og Gdansk var det et enormt grønske belte og alt for mye folk. Vet du hvor mange liter bensin det gikk med på turen? Forøvrig "knuste vi deg" da vi kjørte 4467km på vår sommerferie. Vi bruker mye Trelleborg-Rostock, men også Trelleborg-Sasnitz. Var det en grunn til at du var innom Danmark?
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Det ble den beryktede E28/A6 fra Szczecin via Gdynia til Gdansk. Den veien ønsket jeg å unngå, men vi havnet der alikevel, slik det ofte gjør når man ikke har konkrete planer Dette er en vei man ikke må vise svakhetstegn, bruke WBX`en kontant ved akselerasjon og følge trafikken uansett hva det står på fartsgrenseskiltene, dette for å unngå å bli forbikjørt i kamikaze-style. Det ble først Sverige fordi ferien skulle starte med èn gang etter jobben, og første stopp var Strømstad - vi var på tur Og uten konkret plan, riktignok en vag formening om baltiske stater, så ble etterhvert Gedser prikket ut, og da gikk resten av seg selv, iallahfall fram til Vilnius. 4467km godt stykke! Nå er ikke Valdresturen vår inkludert, enn så lenge, så det spørs om ikke dette blir avgjort med fototfinish.Buss Marius wrote:Du kjørte til Gdansk via Danmark, og du "rakk ikke fram" til Gdansk, men den fantastiske polske kysten kjørte du rett forbi? Da vi gjorde nordPolen for 3 år siden så synes jeg det var best langs kysten og var innom hver eneste liten by. inne i bukta til Gdynia og Gdansk var det et enormt grønske belte og alt for mye folk. Vet du hvor mange liter bensin det gikk med på turen? Forøvrig "knuste vi deg" da vi kjørte 4467km på vår sommerferie. Vi bruker mye Trelleborg-Rostock, men også Trelleborg-Sasnitz. Var det en grunn til at du var innom Danmark?
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Onsdagen denne uka "var det på han igjen" som flyttebil. "Vogntoget" ble rigget for transport av samme flyttelass det for 4`dje gang, med samme bil Første var internt i Hannover, andre var Hannover- Oslo, tredje var internt i Oslo (vest til øst) , og nå denne uka: fra Oslo til elvebyen Drammen.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:10, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Møtte deg i en tunell med flyttelass den andre veien
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Ser man det ja, og det gjorde du Mange T3 entusiaster langs Oslofjorden, så komme seg ubemerket forbi er ikke lettTur-Bo wrote:Møtte deg i en tunell med flyttelass den andre veien
Du skulle møtt meg fra Drammen mot Vestfold på kvelden, tom bil og uten henger, det gikk fort, kom jo nesten helt opp i 120 graders oljetemp.
-
- -
- Posts: 1151
- Joined: 06 Mar 2009, 13:50
- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
- Location: Skaun, Sør-Trøndelag
- Contact:
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Herlig tur. Flott å se bilder. Og Polsk mat er topp. Bedre enn Fransk!
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Takk, enig, polsk mat er riktig godt.Alf Torp wrote:Herlig tur. Flott å se bilder. Og Polsk mat er topp. Bedre enn Fransk!
Polen har jo som kjent blitt skaltet og valtet med, invadert fra flere sider, og okkupert fra øst og vest. Skulle tro polakkene var blitt mer ettergivende etter slik behandling, og mer åpne for annen kultur, etter år med undertrykkelse. Men det er faktisk ikke tilfelle, for Polen har enn så lenge klart å hindre invasjon av Pizza kjeder, Kinarestauranter, Sushibarer, Indiske restauranter og Burgersjapper - nei; mat serveres fra Polske restauranter, og dermed basta
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Bjørnen våknet på første slaget!
Stått på vedlikeholdsladning stort sett hele vinteren. Bussen har stått ute, naken, på plenen ved siden av garasjen. Med en meters 2x8 toms under hvert hjul for å hindre plensenk. Tok ikke engang av de forniklede hjulkapsler, nøkkelklar oppstart iallefall.
Men startet gjorde den, og motoren gikk som en klokke, over all forventning.
Venstre vindusvisker falt litt sammen under prøveturen.
På langtur, right, langtur, ikke sant, langtur? Nei, du er ikke klar, først vask og service, første post er å bytte filler neck, og så går vi igjennom sjekklista - deretter blir det nok langtur, tur iallefall, lang eller kort
Stått på vedlikeholdsladning stort sett hele vinteren. Bussen har stått ute, naken, på plenen ved siden av garasjen. Med en meters 2x8 toms under hvert hjul for å hindre plensenk. Tok ikke engang av de forniklede hjulkapsler, nøkkelklar oppstart iallefall.
Men startet gjorde den, og motoren gikk som en klokke, over all forventning.
Venstre vindusvisker falt litt sammen under prøveturen.
På langtur, right, langtur, ikke sant, langtur? Nei, du er ikke klar, først vask og service, første post er å bytte filler neck, og så går vi igjennom sjekklista - deretter blir det nok langtur, tur iallefall, lang eller kort
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Filler neck er byttet.
Vogna vasket innvendig og utvendig.
Nypolert.
Time for service.
Denne gangen fikk jeg Wix 7111, litt lengere variant, men den passet fint.
Og jammen, igjen, like mye olje ut som det ble fylt på sist, motoren bruker ikke olje.
Men eksosen (grenrør), synger nå på siste verset, så jeg bestilte rustfritt effektanlegg fra VWSpeedshop:
https://vwspeedshop.com/product.php?pro ... 267&page=1
Men i ventetiden må det være tett, så da var det fram med eksosbandasje og pasta. En metode jeg har oppdaget virker bedre enn bare pasta, en fiks som faktisk varer lenge.
Først dynke bandasjen med pasta godt fra begge sider, og legge en runde.
Så klippe til den blekkbit som strammes over.
Tett ble det iallefall, det holder forhåpentligvis til nytt eksosanlegg ankommer.
Vogna vasket innvendig og utvendig.
Nypolert.
Time for service.
Denne gangen fikk jeg Wix 7111, litt lengere variant, men den passet fint.
Og jammen, igjen, like mye olje ut som det ble fylt på sist, motoren bruker ikke olje.
Men eksosen (grenrør), synger nå på siste verset, så jeg bestilte rustfritt effektanlegg fra VWSpeedshop:
https://vwspeedshop.com/product.php?pro ... 267&page=1
Men i ventetiden må det være tett, så da var det fram med eksosbandasje og pasta. En metode jeg har oppdaget virker bedre enn bare pasta, en fiks som faktisk varer lenge.
Først dynke bandasjen med pasta godt fra begge sider, og legge en runde.
Så klippe til den blekkbit som strammes over.
Tett ble det iallefall, det holder forhåpentligvis til nytt eksosanlegg ankommer.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Med den nye eksosen din så må du nok hive på et kortere oljefilter igjen, men det antar jeg du har lest
Hans Sæle
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Takk, har allerede begynt å vurdere alternativer for oljefilter.hansstef wrote:Med den nye eksosen din så må du nok hive på et kortere oljefilter igjen, men det antar jeg du har lest
Akkurat nå lurer jeg litt på hjulbuelisten for høyre bak.
.
Har så smått begynt å fjerne rust i forkant. Som dere ser er det mye, men senterpartiet og bakpartiet er helt OK.
Hjulbuelista er faktisk i stål(?) ala beslag på hus, bare litt tynnere. Mulig jeg limer på lista hele veien. Eller kapper den slik at den dekker kun rustpartiet. Har ikke bestemt meg, må skjære bort rust først...