Skillevegg

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Skillevegg

Post by n0bie »

Hei jeg lurer på om hva regler gjelder ang skillevegg?
Kunne tenkt å enten flyttet min litt lengre bak eller kansje prøve å kjøpe en annen som har større plass fra vw.

Jeg ser noen andre biler har bare laste gitter eller lignendes , kan det monteres opp i stedet for den normale veggen?

Ser at man har et kassekrav som er 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 , kan man da bygge en egen solid vegg slik at man kan ha plass bak setene til fex et solid anlegg eller noe lignendes?
05 Vw Golf 1.4 konebil
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: Skillevegg

Post by solrikioo »

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=584860

Det skal være plass til en "tenkt" kasse, om man har innredning/basskasse osv i veien har ikke noe å si.
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: Skillevegg

Post by solrikioo »

På vw får du kjøpt komfortvegg, som gir deg litt bedre plass.
Brutal1ty
-
-
Posts: 251
Joined: 20 Aug 2009, 12:58
Car: Touran '09 - Caravelle '97
Phone: 99417721
Location: Tomter - Østfold

Re: Skillevegg

Post by Brutal1ty »

solrikioo wrote:På vw får du kjøpt komfortvegg, som gir deg litt bedre plass.
bestefaren min skulle ha dette til sin t5 (demobil hos møller) når han da etter hat den litt tid ville ha komfortvegg så fikk han i svar at dem kun kunne selge dette til biler som var kjøpt nye hos forhandler :S
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: Skillevegg

Post by solrikioo »

Hmm, det var jo rart. Kanskje Martin har noe mer info her..
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Skillevegg

Post by hunter »

Er det lov å lage et hull i skilleveggen til lange gjenstander? F.eks på 20x20cm? Eller blir du neddynget i avgifter da?

Kan man fjerne varebilveggen avgiftsfritt når bilen er 10 år?
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: Skillevegg

Post by solrikioo »

Du har ikke lov å lage hull nei. Det blir regnet som å fjerne veggen.. Sykt nok.

Ja, du kan fjærne veggen etter 10 år, og regge den som personbil. Det koster 430kr hos biltilsynet for kontroll og nytt vognkort.
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Skillevegg

Post by Martin Sandvik »

De selger disse utvidet skilleveggene, Om han jobber på VW så kan han ringe Bekkelaget.
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Skillevegg

Post by n0bie »

Er ganske brutale regler dette.
Rart at man ikke kan bare lage en ordentlig vegg litt lengre bak der så lenge den forbanna kassa de maser så mye om får plass.

Har sendt en mail til vegvesen så da får vi se hva jeg får til svar.
05 Vw Golf 1.4 konebil
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Skillevegg

Post by n0bie »

Sendte mail å fikk svar , kansje dette hjelper litt til folk rundt om kring også.


1. Kan den opprinnelige veggen flyttes bakover?
svar: Ja, så lenge bilen klarer kassekravet og at veggen er festet minst like godt som originalt.

2. Kan det settes inn en vegg i tillegg til den originale skilleveggen. dvs dele varerommet i to.
svar: Ja. Det er tillatt å innrede varerommet.


2-3. Varebil klasse 2

Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet

ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert

beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Avstanden mellom beskyttelsesvegg

og karosseri skal ikke overstige 5 cm. Beskyttelsesveggen eller festebraketter til denne skal ikke

kunne komme i konflikt med kollisjonsputer. I slike tilfeller kan beskyttelsesveggen utformes slik

at den i området fra seteryggens overside (i normal sitteposisjon) og opp til taket ikke dekker hele

bredden mellom hodestøttenes yttersider og karosseriet. Avstanden mellom beskyttelsesveggens

yttersider og karosseriet i dette området skal likevel ikke overstige 20 cm. Godsrommet skal være

utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90

cm og høyde 105 cm.

Motorvogn som teknisk defineres som N1 med åpent lasteplan («pick-up») anses som varebil

klasse 2 dersom godsrommets lengde er minst 1 m og i tillegg er minst 50 pst. av avstanden

innvendig fra innvendig forkant av frontvindu til bakre begrensning av godsrom/lasteplan.

Lengden måles fra et vertikalt plan lagt vinkelrett på bilens lengdeaksel gjennom bakre punkt på

beskyttelsesveggen i halve veggens høyde, uansett veggens form og plassering. Avstanden måles

horisontalt fra dette plan til innerkant av bakdør eller bakvegg. Det skal ikke måles til/fra

eventuelle vinduer eller utsparinger i beskyttelsesvegg eller bakdør.

0 Endret ved forskrift 11 jan 2008 nr. 37 (i kraft 1 mars 2008).
05 Vw Golf 1.4 konebil
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Skillevegg

Post by Martin Sandvik »

Det finns komfort vegg til alle Transporter T5 fårs kjøpt hos VW forhandlerene
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Skillevegg

Post by n0bie »

ja har kikka på det , men jeg vil ha det litt større så jeg får plass til en skikkelig subwoofer.
har spørt hva hva slags krav de har ang skillevegg , om det må være orginalt eller om det kan bygges selv
05 Vw Golf 1.4 konebil
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Skillevegg

Post by n0bie »

I varebil klasse 2 skal veggen være ført opp til taket.Dersom det ikke er fast tak over godsrommet, skal veggen ha samme høyde og bredde som førerhuset.Førerhusets bakvegg kan godtas som beskyttelsesvegg dersom den tilfredstiller styrkekravene i nr.9,Derrsom det ikke er fast tak over førerrommet,skal veggen ha en høyde på minst 115cm,målt tilsvarende som i nr 3.2 ( i varebil klasse 1 skal veggen ha en høyde på minst 40 cm fra bakkant av sitteputene i forsetet eller fra fremre del av godsrommets gul hvis dette sitter høyere.)

Styrke kravet er følgendende : beskyttelsesvegg inklusive eventuelt vindu skal ha slik styrke at den gjennom et prøvelegeme kan påføres en kraft som tilsvarer 3,0N (0,3kp) per.kg av bilens nyttelast men likevel ikke over 10KN ( 1000kp) uten at det oppstår brudd og uten at den varige deformasjon overstiger 200mm. + veggens deformasjon skal ikke bli så stor at fører/passasjer kan skades.

Virker som det er håp alikevel da, jeg bruker ikke bilen min til å laste mere en hundene og div andre ting så da begyner prosjekt skillevegg!
05 Vw Golf 1.4 konebil
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Skillevegg

Post by hunter »

n0bie wrote:Styrke kravet er følgendende : beskyttelsesvegg inklusive eventuelt vindu skal ha slik styrke at den gjennom et prøvelegeme kan påføres en kraft som tilsvarer 3,0N (0,3kp) per.kg av bilens nyttelast men likevel ikke over 10KN ( 1000kp) uten at det oppstår brudd og uten at den varige deformasjon overstiger 200mm. + veggens deformasjon skal ikke bli så stor at fører/passasjer kan skades.

Virker som det er håp alikevel da, jeg bruker ikke bilen min til å laste mere en hundene og div andre ting så da begyner prosjekt skillevegg!
Her virker det som om det er bilens totale nyttelast som er utgangspunktet for styrkeberegning og ikke hva du har lastet den med... så selv om du kjører tom bil gjelder regelen om at den skal tåle full last... så dette ville jeg kontrollert en gang til før tull.no sender en stor regning!
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Skillevegg

Post by n0bie »

Det er de jeg fikk denne info fra
05 Vw Golf 1.4 konebil
Post Reply