Ulyd i Girkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
magn(e)um
-
-

Ulyd i Girkasse

Post by magn(e)um »

Er ny på forumet, så beklager dersom dette er dikutert før...

Jeg har en 99 Caravelle 2,5TDI som er kjørt 150 000. Den har en ganske tydelig "hyle/ule lyd" når jeg kjører i 50-60km/t i 3 og 4gir med "nøytral" gass. Lyden er hastighetsavhengig, ikke turtall. Har hørt at ulyd i kassa ikke er uvanlig men synest det er litt ubehagelig.

Er det noen som har en formening om hva dette kan være og hva jeg skal gjøre? Er det en ide å kjøpe en overhalt kasse fra Tyskland (e.l.), og hvor mye må jeg gi for den?
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

ingen?
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Har en liknende erfaring, men det var på 5. giret på min 95 syncro. Det gikk med en slik diffus ulyd i ca 5000 km, så sa det knus splintre knas og bilen var konvertert til 4-girs. Dette kjørte jeg med ytterligere 15000 km før jeg ble lei og fikk byttet girkassa. Litt slitsomt med en toppfart på 95 km/t.
Hele elendigheten startet etter ca 220000 km (et innkjøringsproblem med andre ord :wink: )

Etter prisundersøkelser endte jeg opp med å få montert overhalt byttekasse hos Kjell Johansons Bil i Strømstad (vw-verksted). Jeg sjekket priser i skandinavia, men ikke i Tyskland. Det er vel ca 4 år siden og da kostet det ca 30000 svenskekroner inkl arbeidet. Det ble ca 20000 rimeligere enn det tilbudet jeg fikk hos Møller og også rimeligere enn hos Norsk Bildelsenter.
Men hvis du ikke har syncro så er vel kanskje både girkassa og arbeidet rimeligere, og tilgangen på byttekasser bedre.

I ettertid har jeg fundert på om jeg kunne unngått det hele ved å sjekke girolja i tide. Det skader i hvert fall ikke. Det kan blant annet lekke der drivakslene kommer ut.
Post Reply