VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

Da er det nytt proskjekt på gang.
Var å henta ein Caravelle i helga, som ikkje går, men i følge eiger så skulle
det berre vere å skfite toppakning.
Henta den på hengaren å kjørte den inn på tunet heime, og fekk den i garasjen.
Når eg fikk av toppen, så viste det seg at heile motoren var varmskjørt.
Så toppen var ødelagt + 2 av stempla såg ikkje ut.
Men heldigvis så hadde eg ein 1,9TDK motor fra ein 1994 passat liggande.
Så dette blir eit lite proskjekt med skifting av motor fra JX til AAZ


Image

Har fått ut motoren, så blir vel å reingjere litt og sjå over om det må skiftast evt slangar etc.

Image

Som dokke ser så e det ikkje tvil om at det har vert sterk varmagang i toppen, fant og ut når eg skulle ta ut motoren, at det var ei 5 cm rift i det fleksible bende på returen fra radiatoren.

Image

Image

Image

Image

Kommer til å legge ut bilder etter kvart som eg helde på, og har nok litt spørsmål og når det kjeme til konverteringa.
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

Da var eg i gang med konverteringa.
Det går igrunn bra forholdsvis, men ha noken spørsmål.
Skal ein bytte over vannpumpa?

Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
Sjå bildet:

Image

Har og bestilt inn ny tetningsring for veiakslingen ved svinghjulet.
Image

Ellers har eg fått demontert diverse deler som. bunnpanne, motorfester, toppen etc.
Har bestilt inn litt nye deler som kan vere nyttige å ha som f.eks:
- Bunnpannepakning
- Eksosmanifold pakining
- Oljefilter
- Tetningsring veivaksel
- Innsugsmanifold pakning
- Ventildekselpakning

Men no skal AAZ blokka rengjøres med høgtrykks steamer samme skal eg gjere med bunnpanna og motorfesta etc.
Blir litt kjekkare å jobbe med reine deler :o

Image

Image

Image

Image
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by narle »

Husk å ta med oljepickupen fra 1,6en.Den bruker du sammen med 1,6 bunnpanna.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by ducce999s »

lossenbal wrote:Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
jeg bruker en som heter Gates 6206MC AVX10 x 650La kjøpt på mekonomen. en til pumpa og en til dynamo
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

ducce999s wrote:
lossenbal wrote:Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
jeg bruker en som heter Gates 6206MC AVX10 x 650La kjøpt på mekonomen. en til pumpa og en til dynamo
Veit du ka artikkelnr er?
Da blir det litt enklere å finne den, er jo så mange drivreimer:P
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by ducce999s »

5 412571 000368
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

ducce999s wrote:5 412571 000368
det er ikkje noke artikkel nr som begynner med det.
Det begynner berre på 16 og 20 etc.
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

Da begynner det å nærme seg ein ende.
AAZ motoren, motorfeste, jx bunnpanne og div andre deler blei steama
med høgtrykkspyler igår.
Fikk etter litt knoting demontert bunnpanna, det mellom dekselet som var mellom bunnpanna og
motoren på AAZen satt ekstremt godt fast i bunnpanna. Men fekk det no av til slutt.
Fekk bytta over oljepumpa fra JX til AAZ,
demontert oljefilterholderen og termostathuset.
Er det noken som veit kor eg kan få tak i pakninger soms skal vere:
- Mellom eksosmanifold og turbo
- Mellom Turbo og eksosanlegg.
- For oljefilterholderen.
- Termostathuset.

Har og tatt ut oljepeilepinne holderen. Banka den ut, men såg det at den er festa på eit 10mm hull
Men på JX er det 8mm. Tenkte at eg skulle dreie meg til ei foring sånn at den passer.
Noken som veit kva som er vanleg å gjere?

Får bunnpannepakning, oljefilter, innsugsmanifold og -eksosmanifold pakning og drivreim.
Så da rekner eg med å få montert det i morgon, og evt få montert den tilbake på bilen :D

Håper at det er noken som kan svare på mine spørsmål:)
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by narle »

Du behøver ikke skifte hele oljepumpa fra 1,6,bare pickupen.Større pumpe på 1,9 som gir høyere oljetrykk.Peilepinnerøret fra 1,9 kapper du av nede ved flensen.Borr så opp røret til samme dim. som 1,6 røret,da har du en foring der.Oljefilterholderen er ikke lik på 1,6 og 1,9 så de går ikke om hverandre.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by subwoofer »

Du burde nok gjøre et forsøk på å tilpasse portene i innsugmanifolden til portene i toppen også. Jeg gjorde det ikke, men så sliter jeg også med at den ikke er noe særlig sprek det øyeblikket 3200 o/min passeres. Det blir et steg i tverrsnittet der om du ikke gjør det, og det er ikke bra når man prøver å få så mye luft som mulig inn. Hvis du har mulighet til det bør du også få planslipt eksosmanifolden, det er veldig mange (meg inkludert) som sliter med lekkasjer på sylinder #4.

Jeg skal ha av manifoldene mine så snart det blir vår, da skal jeg fikse ovennevnte.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

narle wrote:Du behøver ikke skifte hele oljepumpa fra 1,6,bare pickupen.Større pumpe på 1,9 som gir høyere oljetrykk.Peilepinnerøret fra 1,9 kapper du av nede ved flensen.Borr så opp røret til samme dim. som 1,6 røret,da har du en foring der.Oljefilterholderen er ikke lik på 1,6 og 1,9 så de går ikke om hverandre.
Ok, men det er ikkje noke problem å ta av pickupen og bytte den ut.
tenkte på at ein opna opp innvendig i pumpa og at ting vil kunne ramle ut:P

syns og ha lest på eine oppskrifta for bytting av motor at ein skal bytte oljefilterholderen.
Men de kan berre stå på altso:)
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by subwoofer »

Har du bestilt deg oljekjøler? www.busschmiede.de har fine sett til en ganske behagelig penge, skrudd på på null komma null. Motorolja får det ikke noe mindre varmt av en større motor, og med JX er den alt for varm allerede.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

subwoofer wrote:Har du bestilt deg oljekjøler? http://www.busschmiede.de har fine sett til en ganske behagelig penge, skrudd på på null komma null. Motorolja får det ikke noe mindre varmt av en større motor, og med JX er den alt for varm allerede.
Eg rekan med det e dinna du meina. http://www.busschmiede.de/shop/T3-Waerm ... cksitzbank
e ikkje så flink i tysk:P
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
ThorAlex.
-
-
Posts: 935
Joined: 26 Oct 2005, 16:23

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by ThorAlex. »

Denne tenker jeg: http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElku ... nsangebot-

Oljekjøler heter Ölkühler på tysk. De har flere utgaver avhengig av hvor mye du trenger. Jeg tror BASIC modellen holder for de fleste, men prishoppet er ikke stort til de større modellen heller da.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by subwoofer »

Basic skal være plenty, hvis det ikke holder kan man alltids skifte selve kjølerelementet. Det er ikke der den største kostnaden er. Ville også anbefale å kjøpe et sett med oljetempføler installert, koster bare 26,50 euro ekstra.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
lossenbal
Posts: 80
Joined: 19 Nov 2008, 10:13
Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
Location: Sandane

Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ

Post by lossenbal »

Da var bilen på veien:)
Og alt fungerer som det skal. Blir ikkje kjøpt noke oljekjøler akkuart no med det første.
Dessuten så e det så kaldt no at, varme skulle ikkje vere noke problem.
Einaste problemet idag var at motoren ikkje fekk sikkeleg kjøling.
Lufta systemet igår og alt fungerte bra, men så ser det ut som det ikkje er sirkulasjon i kjølesystemet.

Så har bestil inn ny termostat til varmepumpa. Rekner med at det er det som er feilen.
Er det forresten noken som har ein tankmåler til dieseltanken?
Øyvind Sivertsen

- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
Post Reply