VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Da er det nytt proskjekt på gang.
Var å henta ein Caravelle i helga, som ikkje går, men i følge eiger så skulle
det berre vere å skfite toppakning.
Henta den på hengaren å kjørte den inn på tunet heime, og fekk den i garasjen.
Når eg fikk av toppen, så viste det seg at heile motoren var varmskjørt.
Så toppen var ødelagt + 2 av stempla såg ikkje ut.
Men heldigvis så hadde eg ein 1,9TDK motor fra ein 1994 passat liggande.
Så dette blir eit lite proskjekt med skifting av motor fra JX til AAZ
Har fått ut motoren, så blir vel å reingjere litt og sjå over om det må skiftast evt slangar etc.
Som dokke ser så e det ikkje tvil om at det har vert sterk varmagang i toppen, fant og ut når eg skulle ta ut motoren, at det var ei 5 cm rift i det fleksible bende på returen fra radiatoren.
Kommer til å legge ut bilder etter kvart som eg helde på, og har nok litt spørsmål og når det kjeme til konverteringa.
Var å henta ein Caravelle i helga, som ikkje går, men i følge eiger så skulle
det berre vere å skfite toppakning.
Henta den på hengaren å kjørte den inn på tunet heime, og fekk den i garasjen.
Når eg fikk av toppen, så viste det seg at heile motoren var varmskjørt.
Så toppen var ødelagt + 2 av stempla såg ikkje ut.
Men heldigvis så hadde eg ein 1,9TDK motor fra ein 1994 passat liggande.
Så dette blir eit lite proskjekt med skifting av motor fra JX til AAZ
Har fått ut motoren, så blir vel å reingjere litt og sjå over om det må skiftast evt slangar etc.
Som dokke ser så e det ikkje tvil om at det har vert sterk varmagang i toppen, fant og ut når eg skulle ta ut motoren, at det var ei 5 cm rift i det fleksible bende på returen fra radiatoren.
Kommer til å legge ut bilder etter kvart som eg helde på, og har nok litt spørsmål og når det kjeme til konverteringa.
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Da var eg i gang med konverteringa.
Det går igrunn bra forholdsvis, men ha noken spørsmål.
Skal ein bytte over vannpumpa?
Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
Sjå bildet:
Har og bestilt inn ny tetningsring for veiakslingen ved svinghjulet.
Ellers har eg fått demontert diverse deler som. bunnpanne, motorfester, toppen etc.
Har bestilt inn litt nye deler som kan vere nyttige å ha som f.eks:
- Bunnpannepakning
- Eksosmanifold pakining
- Oljefilter
- Tetningsring veivaksel
- Innsugsmanifold pakning
- Ventildekselpakning
Men no skal AAZ blokka rengjøres med høgtrykks steamer samme skal eg gjere med bunnpanna og motorfesta etc.
Blir litt kjekkare å jobbe med reine deler
Det går igrunn bra forholdsvis, men ha noken spørsmål.
Skal ein bytte over vannpumpa?
Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
Sjå bildet:
Har og bestilt inn ny tetningsring for veiakslingen ved svinghjulet.
Ellers har eg fått demontert diverse deler som. bunnpanne, motorfester, toppen etc.
Har bestilt inn litt nye deler som kan vere nyttige å ha som f.eks:
- Bunnpannepakning
- Eksosmanifold pakining
- Oljefilter
- Tetningsring veivaksel
- Innsugsmanifold pakning
- Ventildekselpakning
Men no skal AAZ blokka rengjøres med høgtrykks steamer samme skal eg gjere med bunnpanna og motorfesta etc.
Blir litt kjekkare å jobbe med reine deler
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
-
- -
- Posts: 3207
- Joined: 17 Nov 2004, 21:20
- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
- Location: Raufoss,Oppland
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Husk å ta med oljepickupen fra 1,6en.Den bruker du sammen med 1,6 bunnpanna.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
jeg bruker en som heter Gates 6206MC AVX10 x 650La kjøpt på mekonomen. en til pumpa og en til dynamolossenbal wrote:Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Veit du ka artikkelnr er?ducce999s wrote:jeg bruker en som heter Gates 6206MC AVX10 x 650La kjøpt på mekonomen. en til pumpa og en til dynamolossenbal wrote:Og kva heiter den reima som skal vere mellom Dynamo, vannpumpe og veivakselen?
Da blir det litt enklere å finne den, er jo så mange drivreimer:P
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
5 412571 000368
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
det er ikkje noke artikkel nr som begynner med det.ducce999s wrote:5 412571 000368
Det begynner berre på 16 og 20 etc.
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Da begynner det å nærme seg ein ende.
AAZ motoren, motorfeste, jx bunnpanne og div andre deler blei steama
med høgtrykkspyler igår.
Fikk etter litt knoting demontert bunnpanna, det mellom dekselet som var mellom bunnpanna og
motoren på AAZen satt ekstremt godt fast i bunnpanna. Men fekk det no av til slutt.
Fekk bytta over oljepumpa fra JX til AAZ,
demontert oljefilterholderen og termostathuset.
Er det noken som veit kor eg kan få tak i pakninger soms skal vere:
- Mellom eksosmanifold og turbo
- Mellom Turbo og eksosanlegg.
- For oljefilterholderen.
- Termostathuset.
Har og tatt ut oljepeilepinne holderen. Banka den ut, men såg det at den er festa på eit 10mm hull
Men på JX er det 8mm. Tenkte at eg skulle dreie meg til ei foring sånn at den passer.
Noken som veit kva som er vanleg å gjere?
Får bunnpannepakning, oljefilter, innsugsmanifold og -eksosmanifold pakning og drivreim.
Så da rekner eg med å få montert det i morgon, og evt få montert den tilbake på bilen
Håper at det er noken som kan svare på mine spørsmål:)
AAZ motoren, motorfeste, jx bunnpanne og div andre deler blei steama
med høgtrykkspyler igår.
Fikk etter litt knoting demontert bunnpanna, det mellom dekselet som var mellom bunnpanna og
motoren på AAZen satt ekstremt godt fast i bunnpanna. Men fekk det no av til slutt.
Fekk bytta over oljepumpa fra JX til AAZ,
demontert oljefilterholderen og termostathuset.
Er det noken som veit kor eg kan få tak i pakninger soms skal vere:
- Mellom eksosmanifold og turbo
- Mellom Turbo og eksosanlegg.
- For oljefilterholderen.
- Termostathuset.
Har og tatt ut oljepeilepinne holderen. Banka den ut, men såg det at den er festa på eit 10mm hull
Men på JX er det 8mm. Tenkte at eg skulle dreie meg til ei foring sånn at den passer.
Noken som veit kva som er vanleg å gjere?
Får bunnpannepakning, oljefilter, innsugsmanifold og -eksosmanifold pakning og drivreim.
Så da rekner eg med å få montert det i morgon, og evt få montert den tilbake på bilen
Håper at det er noken som kan svare på mine spørsmål:)
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
-
- -
- Posts: 3207
- Joined: 17 Nov 2004, 21:20
- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
- Location: Raufoss,Oppland
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Du behøver ikke skifte hele oljepumpa fra 1,6,bare pickupen.Større pumpe på 1,9 som gir høyere oljetrykk.Peilepinnerøret fra 1,9 kapper du av nede ved flensen.Borr så opp røret til samme dim. som 1,6 røret,da har du en foring der.Oljefilterholderen er ikke lik på 1,6 og 1,9 så de går ikke om hverandre.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Du burde nok gjøre et forsøk på å tilpasse portene i innsugmanifolden til portene i toppen også. Jeg gjorde det ikke, men så sliter jeg også med at den ikke er noe særlig sprek det øyeblikket 3200 o/min passeres. Det blir et steg i tverrsnittet der om du ikke gjør det, og det er ikke bra når man prøver å få så mye luft som mulig inn. Hvis du har mulighet til det bør du også få planslipt eksosmanifolden, det er veldig mange (meg inkludert) som sliter med lekkasjer på sylinder #4.
Jeg skal ha av manifoldene mine så snart det blir vår, da skal jeg fikse ovennevnte.
Jeg skal ha av manifoldene mine så snart det blir vår, da skal jeg fikse ovennevnte.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Ok, men det er ikkje noke problem å ta av pickupen og bytte den ut.narle wrote:Du behøver ikke skifte hele oljepumpa fra 1,6,bare pickupen.Større pumpe på 1,9 som gir høyere oljetrykk.Peilepinnerøret fra 1,9 kapper du av nede ved flensen.Borr så opp røret til samme dim. som 1,6 røret,da har du en foring der.Oljefilterholderen er ikke lik på 1,6 og 1,9 så de går ikke om hverandre.
tenkte på at ein opna opp innvendig i pumpa og at ting vil kunne ramle ut:P
syns og ha lest på eine oppskrifta for bytting av motor at ein skal bytte oljefilterholderen.
Men de kan berre stå på altso:)
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Har du bestilt deg oljekjøler? www.busschmiede.de har fine sett til en ganske behagelig penge, skrudd på på null komma null. Motorolja får det ikke noe mindre varmt av en større motor, og med JX er den alt for varm allerede.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Eg rekan med det e dinna du meina. http://www.busschmiede.de/shop/T3-Waerm ... cksitzbanksubwoofer wrote:Har du bestilt deg oljekjøler? http://www.busschmiede.de har fine sett til en ganske behagelig penge, skrudd på på null komma null. Motorolja får det ikke noe mindre varmt av en større motor, og med JX er den alt for varm allerede.
e ikkje så flink i tysk:P
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Denne tenker jeg: http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElku ... nsangebot-
Oljekjøler heter Ölkühler på tysk. De har flere utgaver avhengig av hvor mye du trenger. Jeg tror BASIC modellen holder for de fleste, men prishoppet er ikke stort til de større modellen heller da.
Oljekjøler heter Ölkühler på tysk. De har flere utgaver avhengig av hvor mye du trenger. Jeg tror BASIC modellen holder for de fleste, men prishoppet er ikke stort til de større modellen heller da.
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Basic skal være plenty, hvis det ikke holder kan man alltids skifte selve kjølerelementet. Det er ikke der den største kostnaden er. Ville også anbefale å kjøpe et sett med oljetempføler installert, koster bare 26,50 euro ekstra.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- Posts: 80
- Joined: 19 Nov 2008, 10:13
- Car: T3 Sika Syncro 4WD 1991 & T3 Doka 2,1 1986
- Location: Sandane
Re: VW Caravelle 1991 1,6TD JX-AAZ
Da var bilen på veien:)
Og alt fungerer som det skal. Blir ikkje kjøpt noke oljekjøler akkuart no med det første.
Dessuten så e det så kaldt no at, varme skulle ikkje vere noke problem.
Einaste problemet idag var at motoren ikkje fekk sikkeleg kjøling.
Lufta systemet igår og alt fungerte bra, men så ser det ut som det ikkje er sirkulasjon i kjølesystemet.
Så har bestil inn ny termostat til varmepumpa. Rekner med at det er det som er feilen.
Er det forresten noken som har ein tankmåler til dieseltanken?
Og alt fungerer som det skal. Blir ikkje kjøpt noke oljekjøler akkuart no med det første.
Dessuten så e det så kaldt no at, varme skulle ikkje vere noke problem.
Einaste problemet idag var at motoren ikkje fekk sikkeleg kjøling.
Lufta systemet igår og alt fungerte bra, men så ser det ut som det ikkje er sirkulasjon i kjølesystemet.
Så har bestil inn ny termostat til varmepumpa. Rekner med at det er det som er feilen.
Er det forresten noken som har ein tankmåler til dieseltanken?
Øyvind Sivertsen
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991
- T3 Sika Syncro 1991
- T3 Doka 2,1 1986
- 1,6TD 1991