Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by Bugman »

Inspirert av en kommentar som Erjo hadde til en '85 T3 Camper, kom jeg til å tenke på følgende.

Erjo skriver: "Problemet er at disse bilene nå begynner å bli svært gamle og nedslitte med mye tekniske problemer. T3 er i ferd med å bli entusiastbiler. Ikke noe mer.

Men: Når motorer og teknologi funkerer som det skal er dette SUPRE biler!!!! Det står jeg fast på."

Helt sant!
Dette har egentlig lenge vært samlerbiler for spesiellt interesserte entusiaster.

Men hvor slitne og rustbefengte de er, ja det kommer jo bl.a an på:
- Vedlikehold
- Km. stand
- Og hvordan de har blitt behandlet.

Og dette bør reflekteres i prisen.

Enda så får man tak i det meste, men det er jo nå moroa begynner, Erik. Nå som de begynner å bli veteran, og man kan hygge seg med dele-leting.

Og mye tekniske problemer? Tja, noen rare "konstruksjonsmessige" ting er det jo på disse bilene. Kan ikke si jeg har vært plaget med det akkurat.
Det "e bærre arbeid", ikke noe komplisert!

Det med å ha med litt tenningsdeler, innsprøytningshjerner, hjullagre og slikt..Kan nok relateres til at dette tross alt er 20-30 år gamle biler. Og at å ha med litt småtteri kan "redde dagen". Men at det er absolutt nødvendig, vil jeg ikke gå god for.

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at Möller, Mekonomen etc. i mange tilfeller ikke har delene på lager, hvilket kan bety noen dagers stillstand for T3'en.

Men i dagens situasjon, så er nå vitterlig dette situasjonen for nyere biler også. Bare med den forskjell at deler til disse er lettere tilgjengelig.

En annen ting som taler for å betegne disse bilene som entusiastbiler, og benytte dem som akkurat det, er at mange av bilene (våre) er i god teknisk og karrosserimessig stand. (Ehh, alle sammen :roll: :wink: ..)

Og etter min mening bør ikke en såpass gammel bil som har holdt seg bra teknisk og i karosseri, slites ned på veier full av saltlake, køkjøring i rush-trafikk om sommeren etc. dag ut og dag inn.

Men det er nå min personlige mening!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by skaravelle »

Amen! :D
Image

bugbuddies.no
Syncroeier
-
-
Posts: 1077
Joined: 26 Jul 2004, 18:02
Car: T3 Syncro DJ '88
Location: Kongsberg

Re: Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by Syncroeier »

Har ikke inntrykk av at km. stand har mye med tilstand å gjøre med riktig eier bak rattet, en av de fineste Alfa GTV6 jeg har sett hadde gått nesten 400k med pertentlig vedlikehold. den så nesten ny ut!

Forskjellen sånn jeg ser det mellom T3 og andre entusiastbiler er at den faktisk har fungerende varmeapparat, starter stort sett hver gang, og er behagelig nok å kjøre til daglig.. dette gjør jo at den er en utmerket bruksbil, så BARE en entusiastbil blir den nok aldri for meg.. :)
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Re: Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by erjo »

Godt å se at jeg av og til sier noe fornuftig. Og: Jeg er jo selvsagt helt enig med erjo, he, he....

Jeg må jo si ellers at jeg nå har vært uten T3 i en halv annen måneds tid. Noe stort savn er det ikke, men selvsagt står jeg fast ved at disse bilene (og særlig T2 bay) er noe helt spesielt. Det vil de alltid bli for meg. Så plutselig en dag vil jeg ha det igjen. Men ingen har en strøken, original en til meg..... det har jeg ikke noe tro på.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by vwooosh...!!! »

hmmm...min er ihvertfall min daglig bruksbil og kjøres over alt...nesten. (i mårrå ska je til Oslo men da tar jeg Avalanche pga komfort, ikke økonomien..)...Det er ingen andre bruks/personbil jeg har lyst på. Jeg aksepterer det at 'hylledeler' begynner å blir mer sjelden, og tar reperasjoner/forbedringer når de dukker opp. Jeg tror den fyller begge 'roller' ndg entusiast eller bruksbil...Bilen er fortsatt 'passet på' og tatt vare på....Men ja, det er sikkert veldig individuelt.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Er også T3 nå mest for entusiastbil å regne?

Post by Harald »

noe av det jeg har gjort på min de siste 10 månedene.

nytt eksosanlegg
registerreim, strammer
v.pumpe- og dynamoreim
luft- og dieselfilter
termostat
kjølevæske g30
toppdekselpakning
vinduslister ytre førerdør
rennelist, pedalgummi, tanklokk
nye baklukehevere
slavepumpe clutch
returslanger dyser
byttet glødeplugg
pakning clutchhus-girkasse
simring gearbox input shaft
greaset drivakselknuter
oljeskift girkasse
foring svingningshemmerstag
bremseslange/rør v.f, v.b.
bremsesylinder v.b.
bunnpannepakning
byttet dieselpumpe
justert tdc
pumpetiming 1,01
tetning lda-aksel dieselpumpe
oljeskift hver 5000 km

i tillegg bygde jeg om bilen fra 1,9 vannboxer til 1,6 td, og godkjent det.
har luftet bremse- og kjølesystem flere ganger.
hatt ut girkassen flere ganger, prøvd 5-trinns, men har nå 4-trinns.
i sommer skal kanskje motoren byttes i en bedre,
og skjøterusten skal tas og bilen få CombiColor....
helt sinnsykt.
er det ikke entusiastbil så vet ikke jeg....
99% hadde vraket bilen for leeenge siden :mrgreen:
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply