Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Heisann,

NB. Tråd gjenopplivet mars 2017! Den nye situasjonen beskrevet et stykke ned..



Trenger noen reflekterte råd rundt kjøp av ny bil.

Er i aktiv kjøpsfase nå på ny bruktbil. Vi er en familie på 5 hvorav alle tre barna har store barneseter.
innenfor vårt budsjett på ca 200-250tusen kan vi klare å skaffe en Hyundai Santa Fe med NAF test, ny motor og girkasse. Disse bilene er store til prisen, og 7seter ville nok være mest aktuelt.

Men så dukket det opp en 2006mod (reg2005) VW Transporter, 5seter, 2,5tdi 4Motion. Noe bulker, og litt høy km.
Hadde i utgangspunktet avskrevet VW transporter/caravelle pga. pris. (Denne bilen ligger ikke på Finn, men er innenfor budsjettet ovenfor)

Hva sier dere som har Transporter/Caravelle? Hva ligger prisen på disse bilene på nå?

Hvor mye feil og reprasjoner er det når bilene har kjørt mellom 150000 og 200000? Hvor lenge holder de?
Er det samme 2,5TDI som Audi A6 har slitt med?
Har dere noe tall fra kvalitetsundersøkelser? Ser at Caravelle 2005 ligger litt vel langt nede på listene til DInside.no

Og en annen ting..
Hva bruker egentlig disse bilene i drivstoff? Hva er deres erfaringer på blandet kjøring ov langkjøring?

Siden dette er et entusiastforum regner jeg ikke med at noen hadde valgt Hyundaien jeg nevner først i posten her uansett, men kom helst med seriøse tilbakemeldinger på mine spørsmål..

Beklager hvis det ble litt mange spørsmål.

mvh
AndreasH
Last edited by AndreasH on 08 Mar 2017, 18:51, edited 1 time in total.
Tom Bringsvor
-
-
Posts: 746
Joined: 14 Nov 2006, 13:50
Car: T5, 2007, TDI, Lang
Location: Lørenskog / Akershus

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Tom Bringsvor »

Det er ikke lett å gi andre økonimiske gode råd når jeg selv trenger dem ved eget bilkjøp.
Det er vel å veie det ene opp i mot det andre.

Om man skal/må gå etter lommeboken, plassen, kvaliteten, komforten, varmen når det er kaldt (kjørevarmer, på diesel), driftsikkerhet, brukervennlighet, plassering og antall merkeverksteder.

Det er mulig at å sammenligne Hundai og VW er feil.
Snakker vi om privat, forhandler eller merkeforhandlerkjøp.
Hundaien har ny motor og gearkasse, dårlige greier eller?, når må neste sett skiftes.
NAF test bare på den ene bilen.

Er begge diesel, turbo.
Ble litt blanding, men bilkjøp kan være kompleks oppgave.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Om man skal/må gå etter lommeboken, plassen, kvaliteten, komforten, varmen når det er kaldt (kjørevarmer, på diesel), driftsikkerhet, brukervennlighet, plassering og antall merkeverksteder.
Hvilke av dine egne momenter er det en Transporter scorer høyere på enn en "relativt" romslig og komfort preget SUV? Bor forøvrig i Bergen, så merkeverksted er innenfor rekkevidde uansett merke..

Den åpenbare fordelen med Transporteren er jo plassen. Plass til alt og litt til..
(Ser forresten at Oslo bilauksjon har lagt Transporteren ut på nett i dag..)
Var visst litt rust og skader..
Snakker vi om privat, forhandler eller merkeforhandlerkjøp.
Hundaien har ny motor og gearkasse, dårlige greier eller?, når må neste sett skiftes.
NAF test bare på den ene bilen.
Det er flere Hyundaier ute med omtrent samme specs. Styrer kjøpet mot Naf testede fra forhandler om mulig. og med garanti. Har fått opplyst at Taxier i Oslo med mye tomgangskjøring kokser og da ryker motoren. Privatkjøring etter motorbytte skal visstnok ikke ha samme skadelige effekt..

Tror det kommer en NAF test av Transporteren også, men får den ikke opp på OBA sidene.
Mike Sierra
-
-
Posts: 143
Joined: 01 Mar 2004, 14:49
Car: t5
Location: Spikkestad

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Mike Sierra »

Tror nok at budsjettet ditt ryker lenge før noen får tilslag på den, disse er nok for ettertraktet.

Her en til sammenlikning:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20750636
MS

Skrotnisse ;-)
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Tja, Det kan vel være en fare for det ja.
Vi får se an utviklingen..

Jeg tolker det dithen at du mener bilen er verdt noe mere enn mitt budsjett tross bulker, skrammer og rust på bakdør..
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by hunter »

Mike Sierra wrote:Tror nok at budsjettet ditt ryker lenge før noen får tilslag på den, disse er nok for ettertraktet.

Her en til sammenlikning:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20750636
denne bilen det linkes til her er kraftig overpriset - minst 60.000,- for mye... men uansett ryker nok budsjettet nevnt ovenfor ja...

Personlig ville jeg ikke sett den veien en Hyundai var engang... men slik var det også for Mitsubishi og andre ukjente japanske merker midt på 70-tallet... Se heller etter en pen vw T4 i de siste produksjonsårene! Da vil du få en bil innenfor budsjett og en mye bedre bil enn T5!!!
Rudeboy
-
-
Posts: 7777
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Rudeboy »

Kjørte Santa Fe for 7-8 år siden, makan til shait skal man lete lenge etter :lol:

Men om det er hva du skal ha deg, får du teste den under så mange forhold som mulig før du evt lander på den.

Mitt syn på "alternativet" ditt :wink:

mvh,
Yngve S
EDIT - KJEMPEEDIT : Santa Fe er ingen stor bil, den er som en Avensis inni, jf den årgangen jeg kjørte mine mil i. Det er ikke mye å reise på ferie med, eller gjøre noe sammen med familien i.
Last edited by Rudeboy on 02 Mar 2010, 19:49, edited 1 time in total.
hbeyrer
-
-
Posts: 149
Joined: 13 Feb 2008, 14:42
Car: 2006 lang Caravelle
Location: Rælingen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by hbeyrer »

Mårn!

Jeg har akkurat vært i samme posisjon - dog vurderte jeg ikke Santa Fe men LandCruiser. Jeg hadde også innsett at T5 Caravelle ble for dyr (har en 2004 mod T5 transporter) og lette etter en sein T4. Det fant jeg og etter prøvekjøring forbarmet jeg meg på at jeg skulle ha en T5. Årsak: Jeg fant meg ikke til rette bak rattet (lite plass til gassfoten, ikke justerbart ratt), jeg likte ikke mangelen på ABS og de skulle ha 150 tusen for en som hadde gått ca. 250 tusen (2002 mod) og som begynte å bli brun i kantene.

Opprinnelig hadde jeg 2.5 TDI og 4Motion som krav. De ble droppet og jeg fikk en 2006 mod. Caravelle (3+3 seter) for 300 lapper. Den har rullet 115 tusen og er svært velholdt. Det er en lang combi, men 3.seterad fulgte med og skal inn den dagen veggen fjernes. Jeg bor litt bratt til men har ikke hatt problemer med fremkommelighet - etter min oppfatning er den bedre enn Transporter'n, muligens da den er mykere (igjen...min oppfatning).

Når det gjelder holdbarhet, søk litt på forumet her. Søk også på det engelske forumet (http://www.brick-yard.co.uk/forum/) og du vil finne det er en del standardpøls på de tidlige modellene. Jeg minnes også du vil finne at med prod.dato nyere enn desember 2005 (?) er det blitt gjort en del endringer, men dette er muligens bare caravelle og ikke transporter.

Det jeg har hatt av feil på min Transporter (gått 150") er div. 'standard slitedeler' i forstilling, en drivknute (sykt dyr). Og rust. Ikke av den farlige sorten men ikke uvant heller har jeg skjønt. Sjekk under lista i stigtrinnet og forkant på skyvedøra, jeg fikk også rettet steinsprut på baksjermen hos Foss og de kommenterte at overgangen mellom innerskjerm/skjerm ikke var god og kan gi gnisseskader. Vanlig er også flassing rundt dørhåndtak.

Det du også bør sjekke er om du kjøper Transporter med bakseter eller Caravelle...der er det forskjell mhp. komfort. Den på OBA er en lang transporter og det kommer du til å høre.

By the way: Auksjon, får man prøvekjørt disse bilene først? Om ikke ville jeg ikke kjøpt uten f.eks. en naf-test.

Uten 4Motion har du en her som er innenfor budsjett vel:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=21154005
+ hurtigkjetting ca 1800....så kommer du deg fram :-)

Lykke til!
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Hei igjen folkens,
Tydelig at flere får "lov" å surfe i lunsjen.. Det renner jo inn med kommentarer.

Best å spesifisere litt ønsker..

T4 er jeg skeptisk til pga. manglende Anti-sladd og anti-spinn. Dette forstår jeg at T5 med 2,5 motoren har.. (Korriger meg gjerne om jeg tar feil).

Firehjulstrekk er et sterkt ønske fra meg, siden det er jeg som måker de 30metrene med snø før jeg tar bussen til jobb, slik at min kjære kommer seg til barnehagen med de små, de dagene det er aktuelt..
Bergens vinteren begynner å merkes på bicepsene mine hehe... 8)
Har måtte ty til hurtigkjettinger på mondeoen vi har nå, men kan neppe forlange at fruen legger på slikt hver dag det kommer litt snø og jeg ikke er hjemme..

Noen av dere påpeker at Hyundai er dritt... og det har jeg også tenkt i mange år.. Men det sies at etter 2005 ca. er det overraskende høy driftssikkerhet på disse.

(off topic: nå snør det igjen i Bergen :x )

Hyundai Santa Fe 2007mod er en passende bil for oss på grunn av fleksibilitet på seter til ungene, samt at vi tilogmed får litt bagasje med om nødvendig.

LandCruiser hadde vert gøy, men da må vi doble budsjettet for like ny bil.. (2006-2008)

For ordens skyld så er budsjettet 200-250 tusen..

Forresten en interressant opplysning at det ble endret en del på biler produsert etter Des.2005. Den delvis aktuelle bilen i auksjonen her jo produsert før dette.. Begynner å bli mere skeptisk...
hbeyrer
-
-
Posts: 149
Joined: 13 Feb 2008, 14:42
Car: 2006 lang Caravelle
Location: Rælingen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by hbeyrer »

AndreasH wrote: T4 er jeg skeptisk til pga. manglende Anti-sladd og anti-spinn. Dette forstår jeg at T5 med 2,5 motoren har.. (Korriger meg gjerne om jeg tar feil).
Jeg tror det gjelder caravelle og ikke transporter.
Om den du ser på er denne:
http://auksjon.oslobilauksjon.no/projec ... 0977_7.jpg
Så har den ikke det etter hva jeg kan forstå.
4Motion er vel antispinn. Men ESP pleier ha en egen knapp, denne har så vidt jeg kan se kun bakrute- og setevarmer.
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by hunter »

ESP ble standard på Caravelle med 2,5 liters motor fra og med desember 2004 som produksjonsmåned... altså 2005-modellen (men ikke alle da 2005-modellen begynner i juli elns)... dette gjelder ikke Transporter!!! Det ble da også en bedre støyisolasjon av Caravelle-modellen (mer lik Multivan).

Caravelle med antispinn og antidittogdatt er stort sett svært bra på vinterføre når du kjører med GODE PIGGDEKK, og du som bor i Bergen skal vel ha uten pigg pga piggdekkgebyr?! og da er den ikke så bra... lang utgave av T5 er å foretrekke av mange årsaker om du ikke har trang parkeringsplass... og du klarer deg i massevis med 130hk-motoren.

Men Caravelle med disse spesifikasjonene er langt over budsjettet ditt og kan skrinlegges om ikke budsjettet utvides betydelig :mrgreen:
n0bie
Posts: 69
Joined: 29 Jul 2009, 21:47
Car: t5 2006 130 4motion lang type
Location: Sandefjord

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by n0bie »

jeg har veldig dårlige dekk på min vw t5 4 motion nå,men jeg har aldri hatt noen som helst problem å komme meg framm steder... vekt bak i bilen har jeg heller ikke så den er superb til å komme seg framm steder. en venn av meg har identisk bil med billige nye piggfri dekk å den tar bakkestart osv steder der folk flest ikke en gang vil tenke på det.
05 Vw Golf 1.4 konebil
halsen89
Posts: 68
Joined: 20 Mar 2008, 22:33
Location: Selbu

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by halsen89 »

Har en t5 2.5 4motion selv nå, meget bra frammkomelighet.

Men ser det er stor forskjell på om man har sperre eller ikke, for vis jeg spøler løs med min så spinner alle 4hjulene, men på en transporter på arbeid så er det ikke sperre, å den har mye dårligere framkomelighet. men er ingen plasser man kan aktivere sperre manuelt.

Så er egentlig meget fornøyd med at det er sperre på min, var bare flaks at det var det når jeg kjøpte den.

Har også kjetting til alle 4hjulene, prøvde den på åker med Mye snø og kjetting, megetmeget bra framkommelighet:)
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

jaja.. firehjulstrekk er utvilsomt bra..
Noe alle som eier en bil med 4x4 sikkert er veldig fornøyd med.

Men som Hunter påpeker, er jeg redd budsjettet ryker med en fornuftig caravelle emd 4x4, Esp og registrert for 5 eller flere..

Takker for mye bra info så langt..
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Skulle til å registrere meg på forumet, men oppdaget at jeg har vert innom her før.. :-)

Det ble aldri WV etter forrige runde..
Kjøpte en ny Berlingo Multispace..
Fikk en unge til :shock: Og bytta Berlingoen i en Ford S-Max

Men nå runder S-Maxen 200000 straks.

Lysten på ny bil kommer etter hver ferietur..
I sommer kjørte jeg rundt med tilhenger for å få med alt..
Forrige uke pakka vi 6 pers. 13 par ski, ett snowboard, 6 Alpinhjelmer og alpinsko, ett par snowboardsko, 6 par langrennssko, mat og klær til vinterferieturen på fjellet... (uten tilhenger, men med skiboks selvsagt..) Alt i denne stakkars S-Maxen..

Så jeg kommer nok en gang tilbake til at det egentlig var en caravelle/multivan vi burde hatt.. Men disse store bilene koster jo litt..

Denne gangen er spørsmålet mitt at hvis jeg har ca 300000 i budsjett (helst mindre), god tid til å finne den riktige bilen.. Hvor får jeg mest for pengene? Og hvilken variant utpeker seg som en bedre vedlikeholdsmessig..

Ser at Caravelle med 2L (2010-12mod) og ikke altfor mange km, nærmer seg 300000..

Vi har flyttet, så 4Motion er ikke lengre et krav, men ønskelig..
Kall'n
-
-
Posts: 1347
Joined: 21 Oct 2010, 21:09
Car: T5 2008 4motion
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Kall'n »

Styr ihvertfall unna 2l 180 hesteren. Der har det vært mye problemer.. Kjøp heller 140 da. Eventuelt kjøp 2008-2009 modell med 2,5 liter :)
einic
-
-
Posts: 200
Joined: 02 Jun 2012, 23:38
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Location: Røyken

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by einic »

T5 2007 kort 7- seter 4 motion 2,5 130 hk bruker 1,2 liter på vinteren og 1 liter på sommeren. Suveren fremkommelighet på slitte piggfrie. (Ubrukelig på is) Landcruiser bruker enda mere suppe. Huyndai kjenner jeg ikke. Ryktet sier at det er mindre feil og plunder med riskokerne.
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Gjør oppmerksom på at tråden er gjenopplivet i mitt forrige innlegg.
Hyundai ble det aldri noe av..
maasoey
-
-
Posts: 156
Joined: 06 Dec 2011, 23:17
Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
Location: Helgeland

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by maasoey »

einic wrote:T5 2007 kort 7- seter 4 motion 2,5 130 hk bruker 1,2 liter på vinteren og 1 liter på sommeren. Suveren fremkommelighet på slitte piggfrie. (Ubrukelig på is) Landcruiser bruker enda mere suppe. Huyndai kjenner jeg ikke. Ryktet sier at det er mindre feil og plunder med riskokerne.
Du får de nok til å gå billigere enn det hvis man går inn for det. Spørs såklart helt hvordan man bruker bilen.

Men med webasto på hver dag, mest bykjøring en og annen landeveistur havnet jeg på 1,1-1,2 på den forrige transporteren.

På sommeren/høsten lå jeg på 0,88 i snitt.
einic
-
-
Posts: 200
Joined: 02 Jun 2012, 23:38
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Location: Røyken

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by einic »

Jeg skrotet en 1986 T3 wasserboxer 2,1 112 hk bensin da jeg kjøpte 2007 2,5 130 hk diesel og ble overrasket over at forbruket er eksakt det samme. Bensinbilen var også betydelig kvikkere i responsen og mye mere fleksibel på turtall, særlig rundt 1000 - 1500 rpm.
Ellers liker jeg "nybilen". Særlig 3- sone klima, 4- motion og cruise. Fin turbil.
Kall'n
-
-
Posts: 1347
Joined: 21 Oct 2010, 21:09
Car: T5 2008 4motion
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Kall'n »

Overrasket over at forbruket var det samme i den forstand at du synes T5'en brukte mye diesel?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Der Postmeister »

Ved bruk av Vpower dieselen til shell gikk forbruket mitt drastisk ned. Nesten 25% ifht det jeg normalt brukte.
2008 130hk TDi.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
AndreasH
Posts: 11
Joined: 02 Mar 2010, 08:04
Car: S-Max
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by AndreasH »

Ok, så det går litt drivstoff..
Hvordan utarter det seg for de mindre motorene uten 4motion?

2009 mod T5 med 1,9L 140Hk??
2010-11 T5 med 2.0L??

Er det mye trøbbel med de mindre motorutgavene?

Andreas
Kall'n
-
-
Posts: 1347
Joined: 21 Oct 2010, 21:09
Car: T5 2008 4motion
Location: Bergen

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Kall'n »

Klager dere virkelig på 1 liter, eller litt under, på en bil med 131 hester, veier 2,2 tonn nesten og har 4motion?
Merker dere ikke har kjørt gammel Hiace som med 90 hester og 2wd brukte 1,2 liter..

Jeg synes det er helt innenfor! Min med chip (cirka 180 hester) ligger på 0,9-1 liter.
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Kjøpe stor SUV eller T5 Transporter med 4Motion

Post by Drittsekken »

Har hørt at man bør holde seg unna 2.0 motoren på disse (T5), og at 1.9 er mye bedre. 2.5 har jeg ingen referanser på.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Post Reply