t4 minibus...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
steine
-
-
Posts: 200
Joined: 27 Nov 2007, 21:44
Car: vw boble.vw caravelle.bmw s3t turbo.bmw E21,+mere
Location: tromsø

t4 minibus...

Post by steine »

Ser mange som selg caravelle.der dæm sier eks.dette er en minibus nr.1...

Hvordan vet man vilket nr man har og ka dette betyr.
har selv en 97 mod 10 seter skranglekasse som er bygd om til 9 seters personbil.
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
Caravelle nord
-
-
Posts: 821
Joined: 25 Jan 2010, 18:03
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033
Location: Setermoen dessverre.

Re: t4 minibus...

Post by Caravelle nord »

Sku tru du å har en nr.1..dæm va me di idiotiske klappsætan langs sia av bil. 2 sæter på ei sia å 3 sæta på den andre sia.
Dissan va vell fram te 99-00 mein æ. Nånn kan jo korrigere mæ om æ tar feil? Har sjøl en tiliar buss,men dær va aille sætan i fartsrætning. 2,3,2 og 3 va løysinga på den. Men kass nr min had i rækka e ikke godt å si.
Men da æ i Januar fikk den nedklassifisert te 9 sæta mått han på biltellsynet i Drammen ha den inn å studere den da han aldri had vært borti denna typegodkjenninga. Han had kunn godkjennt di m klappsæta da di såmregel va åver 10 år. Min va kun 9,så da sku staten ha sitt før æ fikk fjærne 1 sæte.
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
________________________________________
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Der Postmeister »

Buss nr 1 er en kort T4 med 2+3+2er klappseter og 3er klappseter på høyre og venstre side.

Buss nr 5 er en kort T4 med 2+3+3+1er klappsete på høyre og 1er på venstre side.

Buss nr 5 er å fortrekke da denne har 8 seter i fartsretning og de er alle fabrikkmontert/levert. Alle klappseteløsningene er norsk ræl.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: t4 minibus...

Post by Rikskringkastingen »

Der Postmeister wrote:
Buss nr 5 er å fortrekke da denne har 8 seter i fartsretning og de er alle fabrikkmontert/levert.
Hvis ikke du egentlig trenger en femseter med god bagasjeplass, og de fem siste plassene er kjekke å ha en gang eller to i året. Da er buss nr 1 praktisk. Men den bør være nyere enn ca 1995. Før dette var det ikke godkjent med klappseter. Så da hadde de faste sitteputer, og det var så som så med bagasjeplass.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Der Postmeister »

Nja, kan diskutere den, for 5ern kan du legge ned ryggen på bakerste benk og vippe det frem. Da går det faktisk ei tvillingvogn inn uten å legge den sammen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: t4 minibus...

Post by Rudeboy »

Hehe, min ex.buss nr.1 har hhv treseters fast benk og toseters benk i langsgående retning bakerst.

Syns å huske da jeg leste tråden her, at det må ha kommet en endring på hva som var hva i disse norske bus-rekkefølgene på et eller annet tidspunkt. For bus nr.1 var plutselig ikke lengre identisk med de bus nr.1 som ble solgt her på bjerget.

I midtseksjonen har jeg en toseters sofa som ryggen kan legges fram på, og et "door gunner"-sete som man kan legge ned ryggen på, og vippe det inn mot senterlinja av bilen. Dette for å lette inn- og utstiging i bussen.

mvh,
Yngve S
Caravelle nord
-
-
Posts: 821
Joined: 25 Jan 2010, 18:03
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033
Location: Setermoen dessverre.

Re: t4 minibus...

Post by Caravelle nord »

Rudeboy wrote:
I midtseksjonen har jeg en toseters sofa som ryggen kan legges fram på, og et "door gunner"-sete som man kan legge ned ryggen på, og vippe det inn mot senterlinja av bilen. Dette for å lette inn- og utstiging i bussen.

mvh,
Yngve S
Denn løysinga ang det sætet såm frigjør plass før inn og utstiging,va ikke før at det sku bli lættar. men en nødutgang :)
En buss ska jo ha tellgang te utgangan uten særlig hinder.

Tru kallas buss det va egentli æ had,når det ikke e en kort utgave m klappsæta.
Men egentli spælla ikke det nåkka rolle..nu e den 9 sæta..ænkelt og greit.
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
________________________________________
Wargtass
Posts: 37
Joined: 03 Feb 2010, 15:01
Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang
Location: Trøgstad

Re: t4 minibus...

Post by Wargtass »

Min buss var orginalt 12 seter, 2x rekker med 3 setere og så 2x klappseter på langs baki, med 2 sitteplasser på hver av de. Hvilket nr. har den? 1994/5 mod. lang type.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: t4 minibus...

Post by Rudeboy »

Du kan skrive reg.nr på bilen på sidene til Mekonomen og se noe av de data for bilen som også skal framkomme av Vognkortet.

Men jeg mener at jeg ikke har noen påføring om hvilken bus Tyskerbrakka er derfra, mener at det kun dreier seg om dokumenter i form av kvitteringer e.l fra Møller at det står "buss nr. 1" på mitt reg.nr.

Så har du to-tre steder å sjekke opp hvilken bus du har.

mvh,
Yngve S
Wargtass
Posts: 37
Joined: 03 Feb 2010, 15:01
Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang
Location: Trøgstad

Re: t4 minibus...

Post by Wargtass »

Ja jeg har vært innom Mekonomen sida og sett men fant ikke noe rundt dette (tror jeg), hvis ikke 2-tallet på slutten der har noe å si?
VOLKSWAGEN CARAVELLE SYNCRO 70X1C-2
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: t4 minibus...

Post by Rudeboy »

Nei, det er ikke typen buss. Da glemmer (i allefall) jeg det med Mekonomen for å gi info på typen buss, og sier som så at om du ringer Møller så får de fram dette om du gir dem reg.nr.

Og da veit du. Har du ikke noen kvitteringer fra en gang bilen har vært på service/verksted ? Om det er hos Møller så står idet i kvitteringa, serru :wink:

mvh,
Yngve S
Strandværing
Posts: 2
Joined: 27 May 2010, 14:47
Car: 2001 T4 syncro
Location: Lofoten

Re: t4 minibus...

Post by Strandværing »

Har en 94 2,4 d minibuss nr. 1. Den har 2+3 seter og 2+3 klappseter bak. Vi har hatt den siden sommeren 1999.

Jeg er uenig at dette er noe "Ræl". For vår del, som er 5 stk i familien, har det vært utrolig kjekt. Først var det plass til 2 barnevogner bak, når klappsetene var slått opp. Videre så hender det relativt ofte at eldstemann har syklet på fotballtrening og ber om å bli hentet. Da er det bare å hive sykkelen inn bak.

Midtrekka står på hurtigfester, så det tar ca. 1 min. å hive den ut. Da har vi plutselig en toseter varebil, som vi bla har hentet møbler i.

Når ungene skal på fotballturnering, så har jeg plass til 9 stk. En mer anvendelig bil skal en lete lengre etter.

Vi har nå kjøpt en 7 seter 2,5 TDi for å dra vogna med. Den gamle 78 hk ble litt liten til det, men jeg ser allerede at den nye ikke er like fleksibel som den gamle - siden alle setene står i fartsretningen (og alle har 3 punktsbelte for bedre sikkerhet).

Mvh
Espen
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Der Postmeister »

Nei, for da har du vel stive rygger som ikke kan legges ned. Den siste minibussen av kort type som var verdt å ha var vel 2000 modellen for det var vel iløpet av dette året dette ble forandret.

Buss nr 1 og nr 5 og alle de andre vil du aldri finne i VW sine papirer, kun hos Møller da alt dette er norske oppfinnelser, ikke tyske.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Livar »

Strandværing wrote:Har en 94 2,4 d minibuss nr. 1. Den har 2+3 seter og 2+3 klappseter bak. Vi har hatt den siden sommeren 1999.

Jeg er uenig at dette er noe "Ræl". For vår del, som er 5 stk i familien, har det vært utrolig kjekt. Først var det plass til 2 barnevogner bak, når klappsetene var slått opp. Videre så hender det relativt ofte at eldstemann har syklet på fotballtrening og ber om å bli hentet. Da er det bare å hive sykkelen inn bak.

Midtrekka står på hurtigfester, så det tar ca. 1 min. å hive den ut. Da har vi plutselig en toseter varebil, som vi bla har hentet møbler i.

Når ungene skal på fotballturnering, så har jeg plass til 9 stk. En mer anvendelig bil skal en lete lengre etter.

Vi har nå kjøpt en 7 seter 2,5 TDi for å dra vogna med. Den gamle 78 hk ble litt liten til det, men jeg ser allerede at den nye ikke er like fleksibel som den gamle - siden alle setene står i fartsretningen (og alle har 3 punktsbelte for bedre sikkerhet).

Mvh
Espen
Bare vær obs på at det ikke er lov å ta ut seter fra minibuss i Norge. Blir du stoppet må du punge ut avgifter for omregistrering til personbil... Men det er lov å løsne setene og plassere de en annen plass i bilen når du f.eks skal hente møbler :D
Hatland
Posts: 4
Joined: 13 Jul 2010, 10:35
Car: T4 2001
Phone: 41423059

Re: t4 minibus...

Post by Hatland »

Hei
Har nylig kjøpt en 11 seter Caravelle 2001 mod.2,5 TDI Første gang reg. 15.12.2000. Tenkte å nedregistrere den til 9 seter 15.12.2010. Er dette tillatt, og er det fritt for avgifter?? Er det noen som vet eksakt hva som er tillatt???
mvh
Ingmar :)
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: t4 minibus...

Post by Rikskringkastingen »

Hatland wrote:Hei
Har nylig kjøpt en 11 seter Caravelle 2001 mod.2,5 TDI Første gang reg. 15.12.2000. Tenkte å nedregistrere den til 9 seter 15.12.2010. Er dette tillatt, og er det fritt for avgifter?? Er det noen som vet eksakt hva som er tillatt???
mvh
Ingmar :)
Dette skal være avgiftsfritt etter 10 år fra dato for første registrering. Du må bare betale et gebyr for myndighetskontroll på trafikkstasjonen. Tror det er snakk om 430 kroner eller noe sånt.

http://toll.no/templates_TAD/Subject.as ... anguage=NN

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20010319-0268.html
Se §5.

Ombyggingen må godkjennes av trafikkstasjonen. Det kan være litt forskjellige krav til seter og sikkerhetsbelter på personbil i forhold til buss. Men når bilen har vært registrert som buss etter typegodkjenning som gjalt da den var ny, så pleier det ikke å være noe problem å demontere et sete eller to og omklassifisere til personbil. Selv om denne seteløsninga ikke ville blitt godkjent på en identisk bil som ble bruktimportert og skulle registreres som personbil. Det kan være lurt å snakke med folka på trafikkstasjonen før du begynner å skru ut setene. Bare for å få avklart at det ikke vil være et problem å få godkjent dette.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Caravelle nord
-
-
Posts: 821
Joined: 25 Jan 2010, 18:03
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033
Location: Setermoen dessverre.

Re: t4 minibus...

Post by Caravelle nord »

16 Des 2010 kan bilen nedklassifiseres/ommregistreres te 9 seters personbil uten avgifta te staten :mrgreen:
Før den tid,må du ut med ca 8100.- alt ink visning på trafikkstajon.
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
________________________________________
Hatland
Posts: 4
Joined: 13 Jul 2010, 10:35
Car: T4 2001
Phone: 41423059

Re: t4 minibus...

Post by Hatland »

Caravelle nord wrote:16 Des 2010 kan bilen nedklassifiseres/ommregistreres te 9 seters personbil uten avgifta te staten :mrgreen:
Før den tid,må du ut med ca 8100.- alt ink visning på trafikkstajon.
Takk for svar - Har nettopp betalt omreg. avg. kr. 8574,-- og fikk nytt vognkort for noen dager siden. Regner da med at det er de 8100 du mener er omreg.avgiften?. Og da kommer det vel ikke flere omkostninger den 16.12.2010.??
mvh
Ingmar
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Livar »

Hvis du skulle hatt den ned til 9 seter nå hadde det utløst de 8100... Venter du til bilen er 10 år er det kun kontrollgebyret på 430,-
Hatland
Posts: 4
Joined: 13 Jul 2010, 10:35
Car: T4 2001
Phone: 41423059

Re: t4 minibus...

Post by Hatland »

OK. Takk for svar.
Skjønner nå at det var avgifter dersom omreg. til 9 seter blir utført nå etter 9 og et halvt år.
Ellers kan nevnes at jeg i dag har snakket med Statens Vegvesen, og de bekrefter at det ikke er noe hinder å få den godkjent til 9 seter ved å ta ut to seter. Der hvor det bare er to punkt sikkerhetsseler (2 seter med to punktseler) er det ikke noe problem å la de stå der da det var originalt levert da bilen var ny.
Ingmar :D
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: t4 minibus...

Post by Livar »

Hatland wrote:OK. Takk for svar.
Skjønner nå at det var avgifter dersom omreg. til 9 seter blir utført nå etter 9 og et halvt år.
Ellers kan nevnes at jeg i dag har snakket med Statens Vegvesen, og de bekrefter at det ikke er noe hinder å få den godkjent til 9 seter ved å ta ut to seter. Der hvor det bare er to punkt sikkerhetsseler (2 seter med to punktseler) er det ikke noe problem å la de stå der da det var originalt levert da bilen var ny.
Ingmar :D
Håper du har navnet på han som sa det, slik at du kan bestille kontrollen hos han den dagen det blir aktuelt. Det er like mange tolkninger av dette som det er ansatte i tilsynet. Syns denne karen høres fornuftig ut :D
SCar
-
-
Posts: 163
Joined: 10 Jan 2006, 02:04
Car: 2000 VR6
Location: Horten, Vestfold

Re: t4 minibus...

Post by SCar »

Livar wrote: Bare vær obs på at det ikke er lov å ta ut seter fra minibuss i Norge. Blir du stoppet må du punge ut avgifter for omregistrering til personbil... Men det er lov å løsne setene og plassere de en annen plass i bilen når du f.eks skal hente møbler :D
Har du noen linker til hvor disse lovene er referert? Har en minibuss, men den er akkurat over 10år, så hvis jeg hadde kjørt uten seter så hadde det vært lite avgifter å hente:-)
Sean
--------------------
2000 VR6
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: t4 minibus...

Post by Rudeboy »

Dersom bilen har hatt langsgående seter, kan man gjenmontere langsgående seter senere.

Som meg & Tyskerbrakka, jeg småvurderer å sette inn setene nummer 9 og 10 men ta ut setet i skyvedøra og svippe innom Trafikkstasjonen og oppregistrere personbilen til maks antall tillatte seter.

Tyskerbrakka var minibuss nr. 1 som da var en langsgående treseter på venstre side og en langsgående toseter på høyre side, alle med topunktsele. Derfor kan disse monteres inn i bilen igjen, og ved kontroll kan jeg da få utstedt vognkort på 9 (eller 10 seter om jeg ville hatt minibuss, da) seters personbil.

Det er som nevnt like mange personlige meninger på Trafikkstasjonene rundt om, på dette tema men lov & forskrift sier nå engang sitt - i min verden ville jeg skrevet en klage og fremmet til sted som ikke følger det Staten har bestemt. -Og deretter valgt en stasjon som følger boka. Rett skal være rett, og selv om jeg ikke forsøker snike til meg ting som ikke skal min vei har man da rett til visse ting i samfunnet :wink:

Når det gjelder minibuss eldre enn 10 år og kontroll ift antall seter ombord, er jeg usikker - det kan tenkes det nevnt over kommer fra noe ifm det at det "engang var" forskjell i moms på minibuss ift personbil, men det er jo samtidig hva som minker i pris for hvert år bilen er i bruk de første ti år - vi får vel leite i forskrift og lov, og komme til skudd på det spørsmålet, da.

Lovdata har alle gjeldende lover og forskrifter som trengs, og skal vi ha noe annet som f.eks typegodkjenninger, sertifikater på deler eller TÜV-papirer så må vi dessverre enda leite lenge og vel før vi finner tak i slikt :roll:
Hatland
Posts: 4
Joined: 13 Jul 2010, 10:35
Car: T4 2001
Phone: 41423059

Re: t4 minibus...

Post by Hatland »

Hei. Skal skifte hjullager på H. Forhjul. på VW T4 2001 mod. Lageret har ytre diameter på 80 mm. Er det noen som vet diameter jeg må bruke for å presse UT lageret etter at jeg har demontert og tatt ut navet/akseltapp. Har lyst å skaffe det riktige verktøyet før jeg begynner å demontere. (har presse) Mvh. Ingmar
Post Reply