"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
eg tok nå ut motoren i dag... gikk overraskende greit til første gangen å gjøre noe slikt helt alene... når det først ble slik som nå så gjør jeg nok noe mer utav det enn kun å ordne motoren... satser på å shine opp både litt motordeler og motorrom... har det ikke travelt sånn sett, og prioriterer ikke å nå Landstreffet (hytta er avbestilt)...
nå får jeg gå gradvis frem og demontere ting og tang slik at feilen kan komme opp i dagen... plutselig er den klar igjen
nå får jeg gå gradvis frem og demontere ting og tang slik at feilen kan komme opp i dagen... plutselig er den klar igjen
-
- -
- Posts: 1713
- Joined: 03 Nov 2003, 17:42
- Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
- Phone: 975 976 57
- Location: Lier (Litt Bergen)
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Det var ikke tennpluggene jeg mente som feilårsak, mer det at du kan få en pekepinn ved å se på de om de er full av olje f.eks på kun en sylinder. Og du kan også gjøre som Rune skrev, ta av toppdeksel og sjekke. Da får du ihvertfall en anelse om hvilken side det gjelder vil jeg tippe.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
har ikke kommet så mye lenger her, men jeg lurer på hvor det er best å kjøpe ventiltettinger, topplokkspakninger etc for å overhale motoren??? finnes dette i Møllersystemet?
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Günzl, Käfer&Co eller lignende steder i Tyskland, eller Unneberg Bil hvis du heller vil handle i Norge.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Det er synd at du har problemer med bilen Magne, hadde gledet meg til å se deg igjen på Tinn.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
CSP i Tyskland, Hotshop.as(ikke .no ) i Norge burde ha det i tillegg til tidligere nevnte.
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ort=0&all=
Her er vel komplett pakningsett til type4 motor.
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ort=0&all=
Her er vel komplett pakningsett til type4 motor.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Takk for tips for handling av deler... ser ut som om Hotshop får ordre fra meg når det er dags for det... de tyske butikkene skal jo ha så utrolig mye fraktpenger...
Har skrudd av ventildeksel og tatt ut pluggene. Pluggene på venstre side (se bilde) er skjeve så her må det ha skjedd noe ja. De på høyre er ok. Ser ikke noe feil under ventildekslene, men så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter heller Tar gjerne imot litt tips!
plugger venstre side (edit: den øvre pluggen på bildet er til foran på venstre side)
venstre side
høyre side
Har skrudd av ventildeksel og tatt ut pluggene. Pluggene på venstre side (se bilde) er skjeve så her må det ha skjedd noe ja. De på høyre er ok. Ser ikke noe feil under ventildekslene, men så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter heller Tar gjerne imot litt tips!
plugger venstre side (edit: den øvre pluggen på bildet er til foran på venstre side)
venstre side
høyre side
"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Fadderen min, som er gammel boblemann, mener det er mye dårlige kinadeler hos Hotshop, men det kan være hans oppfatning og bare det.
At frakt fra Tyskland er dyrt er jeg uenig i, mener jeg betalte 35€ for frakt av et halvt eksosanlegg.
At frakt fra Tyskland er dyrt er jeg uenig i, mener jeg betalte 35€ for frakt av et halvt eksosanlegg.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 547
- Joined: 21 Oct 2009, 21:51
- Car: 1988 t3 westfalia
- Phone: 90960942
- Location: Hønefoss
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Jeg bestilte tidligere i år en del deler ifra vwbusshop.. Var egentlig ganske grei størrelse på esken som jeg fikk tilsendt. Betalte mellom 20-25 euro for det.. Det stemte med det som sto på ordren da jeg bestilte det.. For du bestilt det igjennom et norsk firma, så trekker de (vwbusshopp) av momsen (19%).. Og er du heldig så får du firmaet du bestiller igjennom til og trekke ut momsen for deg.. Da har du fått spart litt penger i samme slengen
Raymond Huser
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
jeg sjekka prisen på komplett pakningsett til motoren og CSP som Viljar linka til skulle ha 42,9 euro i frakt... til deler som koster 41,95 når tysk mva er trukket fra... da kommer det på 950,- levert på døra... Hotshop leverer samme settet (samme merke) til rundt 600,- pluss frakt... kan jo hende de andre er noe rimeligere på frakta... men først må jeg jo finne ut hva jeg trenger
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Har betalt 15.90€ i frakt fra Gunzl for litt småting et par ganger. I tillegg kommer jo toll og mva.
Vil tro han har samme settet som CSP, han hadde iaffall Victor Reinz pakninger i fjor.
Vil tro han har samme settet som CSP, han hadde iaffall Victor Reinz pakninger i fjor.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Hvis du bare skal ha én liten ting, så som et pakningssett kan du antakelig like greit kjøpe i Norge fordi tollbehandlingsgebyret blir en så stor del av totalen. Hvis du derimot legger opp til full overhaling med ny oljepumpe, lagere og løftere kan det nok lønne seg å se til Tyskland.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Tok av venstre topp i dag... og slik ser det ut der:
det er svært grov struktur på stemplene og i metallet rundt ventilene... skal det være slik?
må jeg ha noe spesialverktøy for å klemme sammen fjæren på ventilene slik at jeg får av disse?
Edit: bildene ble litt snudd opp ned her... venstre side på øverste bilde hører til høyre side på nederste bilde... altså de to mest sota hører i lag...
det er svært grov struktur på stemplene og i metallet rundt ventilene... skal det være slik?
må jeg ha noe spesialverktøy for å klemme sammen fjæren på ventilene slik at jeg får av disse?
Edit: bildene ble litt snudd opp ned her... venstre side på øverste bilde hører til høyre side på nederste bilde... altså de to mest sota hører i lag...
Last edited by hunter on 22 Aug 2011, 21:51, edited 1 time in total.
"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Ventilfjærspenner fra Ikketema. Du må ha den som er merket "for overliggende kamaksel" Koster ca 150 oljepenger.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 1713
- Joined: 03 Nov 2003, 17:42
- Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
- Phone: 975 976 57
- Location: Lier (Litt Bergen)
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Får du til bedre bilder? Interessant å se bedre hva som er skjedd. Sjekk også inn i kanalen til innsugsventilene. Kanskje du ser der om styringen som ventilen sitter i har mistet en del. Den vesntre sylinderen på bildet, ligger det noe nedi den? Eller er det bare bildet som lurer meg?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
skal ta litt bedre bilder... venstre sylinder har bare litt olje liggende som lurer deg... jeg må kjøpe sånn ventilfjærsak og ta ut ventilene først har nok vært varmt nedi der for stemplene er litt ru på toppen... må ihvertfall hone dem sies det... får en eller to luftfolk innom i dørene en av dagene som hjelper meg med en diagnose...
Edit: og her er de
Edit: og her er de
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Nå har jeg aldri kikket inn i en luftmotor før, men her synes jeg det ser ut som om det har ligget løse biter i sylinderene og banket løs på topper og stempel.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Tur-Bo wrote:Nå har jeg aldri kikket inn i en luftmotor før, men her synes jeg det ser ut som om det har ligget løse biter i sylinderene og banket løs på topper og stempel.
Enig med deg, her har det vært noe som lossnet og leget å skramlet i sylinderen. Tipper på at en av elektrodene på pluggene mangler. Omtrent slik som Bruris 125 honda så ut i fjor da den skar
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
den ene ventilstyringen er ihvertfall nesten helt borte... så den har nok laget skadene i stemplene og toppen... det ene stemplet har også fått seg en real trøkk som gjør at øverste stempelring er klemt helt fast... konklusjon foreløbig er vel at det må nye stempler og ringer... det står fragmenter rundt ene ventilen, så det kan være vanskelig å få den tett... i verste fall må eg ha minst 1 ny topp også... blir å ta av på høyre side også for å se om den er hel og pen eller om det har skjedd noe der også...
kjapt spørsmål: hva er fremgangsmåten på å montere nye ventilstyringer?
kjapt spørsmål: hva er fremgangsmåten på å montere nye ventilstyringer?
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Regner med det er det samme som for WBX-toppene, jeg mener å huske at de nye styringene presses inn, så skal de brotsjes til riktig dimensjon etterpå. Står i Bentley-manualen...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
(Min utheving)hunter wrote:den ene ventilstyringen er ihvertfall nesten helt borte... så den har nok laget skadene i stemplene og toppen... det ene stemplet har også fått seg en real trøkk som gjør at øverste stempelring er klemt helt fast... konklusjon foreløbig er vel at det må nye stempler og ringer... det står fragmenter rundt ene ventilen, så det kan være vanskelig å få den tett... i verste fall må eg ha minst 1 ny topp også... blir å ta av på høyre side også for å se om den er hel og pen eller om det har skjedd noe der også...
Neidda, i verste fall får du vinholder for samlinga di, du tar og bruker blokka som vinstativ (eller er det "bare" V8'ere man kan gjøre det med ?) Fundament for bord i garasjen ?
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
høres ut som om jeg må ha litt hjelp til dette ja... aner ikke hva brotsje er engangsubwoofer wrote:Regner med det er det samme som for WBX-toppene, jeg mener å huske at de nye styringene presses inn, så skal de brotsjes til riktig dimensjon etterpå. Står i Bentley-manualen...
trenger altså stempler og sylindrer og to topper til 2,0 maskin 81 modell... noen?
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Gå for "ny" motor kanskje, og legg denne på benken til en lengre overhaling ville jeg gjort. Her aner jeg mye jobb...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka
Enig. Du har ingen garanti for hva du finner lengre inn, så regn med totaloverhaling. Med topper, ventiler, stempler, sylindre, osv ser plutselig motoren til raaen ikke så ille ut i pris. Evt hør på vwnorge om noen har en rimelig, overtalt motor liggende.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re:
den motoren til raaen for 5000 penger er ikke overhalt, og det samme kan skje med den som med min... har som nevnt også mulighet for å overta rimelig en annen motor, men den trenger også litt stell før den kan komme på plass... det blir ikke billigere av å kjøpe en motor til av samme kaliber... da er det bedre å ta den tiden det trenger og sette sammen til en skikkelig overhalt maskin... tid har jeg nok av... får jo satse på at eg er ferdig til tinntreffet i 2012 noen mener at jeg må kløyve maskina og rengjøre og sjekke at alt av lagrer er ok... andre igjen mener det er nok å bare hive på noen pent brukte stempler og sylindrer samt overhalte topper... ser at det også går å kjøpe rimelige deler fra usa (ikke alle sender til norge, men det er lett å gjøre noe med)... hva jeg gjør har jeg ikke bestemt meg for ennå...subwoofer wrote:Enig. Du har ingen garanti for hva du finner lengre inn, så regn med totaloverhaling. Med topper, ventiler, stempler, sylindre, osv ser plutselig motoren til raaen ikke så ille ut i pris. Evt hør på vwnorge om noen har en rimelig, overtalt motor liggende.