"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

eg tok nå ut motoren i dag... gikk overraskende greit til første gangen å gjøre noe slikt helt alene... når det først ble slik som nå så gjør jeg nok noe mer utav det enn kun å ordne motoren... satser på å shine opp både litt motordeler og motorrom... har det ikke travelt sånn sett, og prioriterer ikke å nå Landstreffet (hytta er avbestilt)...

nå får jeg gå gradvis frem og demontere ting og tang slik at feilen kan komme opp i dagen... plutselig er den klar igjen :)
RZR-Jånni
-
-
Posts: 1713
Joined: 03 Nov 2003, 17:42
Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
Phone: 975 976 57
Location: Lier (Litt Bergen)

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by RZR-Jånni »

Det var ikke tennpluggene jeg mente som feilårsak, mer det at du kan få en pekepinn ved å se på de om de er full av olje f.eks på kun en sylinder. Og du kan også gjøre som Rune skrev, ta av toppdeksel og sjekke. Da får du ihvertfall en anelse om hvilken side det gjelder vil jeg tippe. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

har ikke kommet så mye lenger her, men jeg lurer på hvor det er best å kjøpe ventiltettinger, topplokkspakninger etc for å overhale motoren??? finnes dette i Møllersystemet?
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Günzl, Käfer&Co eller lignende steder i Tyskland, eller Unneberg Bil hvis du heller vil handle i Norge.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by jakob »

Det er synd at du har problemer med bilen Magne, hadde gledet meg til å se deg igjen på Tinn.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Viljar »

CSP i Tyskland, Hotshop.as(ikke .no :mrgreen: ) i Norge burde ha det i tillegg til tidligere nevnte.
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ort=0&all=
Her er vel komplett pakningsett til type4 motor.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

Takk for tips for handling av deler... ser ut som om Hotshop får ordre fra meg når det er dags for det... de tyske butikkene skal jo ha så utrolig mye fraktpenger...

Har skrudd av ventildeksel og tatt ut pluggene. Pluggene på venstre side (se bilde) er skjeve så her må det ha skjedd noe ja. De på høyre er ok. Ser ikke noe feil under ventildekslene, men så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter heller :) Tar gjerne imot litt tips!

plugger venstre side (edit: den øvre pluggen på bildet er til foran på venstre side)
Image
venstre side
Image
høyre side
Image
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Fadderen min, som er gammel boblemann, mener det er mye dårlige kinadeler hos Hotshop, men det kan være hans oppfatning og bare det.

At frakt fra Tyskland er dyrt er jeg uenig i, mener jeg betalte 35€ for frakt av et halvt eksosanlegg.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Husern
-
-
Posts: 547
Joined: 21 Oct 2009, 21:51
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942
Location: Hønefoss

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Husern »

Jeg bestilte tidligere i år en del deler ifra vwbusshop.. Var egentlig ganske grei størrelse på esken som jeg fikk tilsendt. Betalte mellom 20-25 euro for det.. Det stemte med det som sto på ordren da jeg bestilte det.. For du bestilt det igjennom et norsk firma, så trekker de (vwbusshopp) av momsen (19%).. Og er du heldig så får du firmaet du bestiller igjennom til og trekke ut momsen for deg.. Da har du fått spart litt penger i samme slengen :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

jeg sjekka prisen på komplett pakningsett til motoren og CSP som Viljar linka til skulle ha 42,9 euro i frakt... til deler som koster 41,95 når tysk mva er trukket fra... da kommer det på 950,- levert på døra... Hotshop leverer samme settet (samme merke) til rundt 600,- pluss frakt... kan jo hende de andre er noe rimeligere på frakta... men først må jeg jo finne ut hva jeg trenger ;)
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Viljar »

Har betalt 15.90€ i frakt fra Gunzl for litt småting et par ganger. I tillegg kommer jo toll og mva.
Vil tro han har samme settet som CSP, han hadde iaffall Victor Reinz pakninger i fjor.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Hvis du bare skal ha én liten ting, så som et pakningssett kan du antakelig like greit kjøpe i Norge fordi tollbehandlingsgebyret blir en så stor del av totalen. Hvis du derimot legger opp til full overhaling med ny oljepumpe, lagere og løftere kan det nok lønne seg å se til Tyskland.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

Tok av venstre topp i dag... og slik ser det ut der:

Image

Image

det er svært grov struktur på stemplene og i metallet rundt ventilene... skal det være slik?
må jeg ha noe spesialverktøy for å klemme sammen fjæren på ventilene slik at jeg får av disse?

Edit: bildene ble litt snudd opp ned her... venstre side på øverste bilde hører til høyre side på nederste bilde... altså de to mest sota hører i lag...
Last edited by hunter on 22 Aug 2011, 21:51, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Ventilfjærspenner fra Ikketema. Du må ha den som er merket "for overliggende kamaksel" Koster ca 150 oljepenger.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
RZR-Jånni
-
-
Posts: 1713
Joined: 03 Nov 2003, 17:42
Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
Phone: 975 976 57
Location: Lier (Litt Bergen)

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by RZR-Jånni »

Får du til bedre bilder? Interessant å se bedre hva som er skjedd. Sjekk også inn i kanalen til innsugsventilene. Kanskje du ser der om styringen som ventilen sitter i har mistet en del. Den vesntre sylinderen på bildet, ligger det noe nedi den? Eller er det bare bildet som lurer meg?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

skal ta litt bedre bilder... venstre sylinder har bare litt olje liggende som lurer deg... jeg må kjøpe sånn ventilfjærsak og ta ut ventilene først :) har nok vært varmt nedi der for stemplene er litt ru på toppen... må ihvertfall hone dem sies det... får en eller to luftfolk innom i dørene en av dagene som hjelper meg med en diagnose...

Edit: og her er de :)

Image

Image

Image

Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Tur-Bo »

Nå har jeg aldri kikket inn i en luftmotor før, men her synes jeg det ser ut som om det har ligget løse biter i sylinderene og banket løs på topper og stempel.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Nå har jeg aldri kikket inn i en luftmotor før, men her synes jeg det ser ut som om det har ligget løse biter i sylinderene og banket løs på topper og stempel.

Enig med deg, her har det vært noe som lossnet og leget å skramlet i sylinderen. Tipper på at en av elektrodene på pluggene mangler. Omtrent slik som Bruris 125 honda så ut i fjor da den skar
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

den ene ventilstyringen er ihvertfall nesten helt borte... så den har nok laget skadene i stemplene og toppen... det ene stemplet har også fått seg en real trøkk som gjør at øverste stempelring er klemt helt fast... konklusjon foreløbig er vel at det må nye stempler og ringer... det står fragmenter rundt ene ventilen, så det kan være vanskelig å få den tett... i verste fall må eg ha minst 1 ny topp også... blir å ta av på høyre side også for å se om den er hel og pen eller om det har skjedd noe der også...

kjapt spørsmål: hva er fremgangsmåten på å montere nye ventilstyringer?
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Regner med det er det samme som for WBX-toppene, jeg mener å huske at de nye styringene presses inn, så skal de brotsjes til riktig dimensjon etterpå. Står i Bentley-manualen...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Rudeboy »

hunter wrote:den ene ventilstyringen er ihvertfall nesten helt borte... så den har nok laget skadene i stemplene og toppen... det ene stemplet har også fått seg en real trøkk som gjør at øverste stempelring er klemt helt fast... konklusjon foreløbig er vel at det må nye stempler og ringer... det står fragmenter rundt ene ventilen, så det kan være vanskelig å få den tett... i verste fall må eg ha minst 1 ny topp også... blir å ta av på høyre side også for å se om den er hel og pen eller om det har skjedd noe der også...
(Min utheving)

Neidda, i verste fall får du vinholder for samlinga di, du tar og bruker blokka som vinstativ 8) (eller er det "bare" V8'ere man kan gjøre det med ?) Fundament for bord i garasjen ?
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by hunter »

subwoofer wrote:Regner med det er det samme som for WBX-toppene, jeg mener å huske at de nye styringene presses inn, så skal de brotsjes til riktig dimensjon etterpå. Står i Bentley-manualen...
høres ut som om jeg må ha litt hjelp til dette ja... aner ikke hva brotsje er engang :)
trenger altså stempler og sylindrer og to topper til 2,0 maskin 81 modell... noen?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Der Postmeister »

Gå for "ny" motor kanskje, og legg denne på benken til en lengre overhaling ville jeg gjort. Her aner jeg mye jobb...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

"Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by subwoofer »

Enig. Du har ingen garanti for hva du finner lengre inn, så regn med totaloverhaling. Med topper, ventiler, stempler, sylindre, osv ser plutselig motoren til raaen ikke så ille ut i pris. Evt hør på vwnorge om noen har en rimelig, overtalt motor liggende.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re:

Post by hunter »

subwoofer wrote:Enig. Du har ingen garanti for hva du finner lengre inn, så regn med totaloverhaling. Med topper, ventiler, stempler, sylindre, osv ser plutselig motoren til raaen ikke så ille ut i pris. Evt hør på vwnorge om noen har en rimelig, overtalt motor liggende.
den motoren til raaen for 5000 penger er ikke overhalt, og det samme kan skje med den som med min... har som nevnt også mulighet for å overta rimelig en annen motor, men den trenger også litt stell før den kan komme på plass... det blir ikke billigere av å kjøpe en motor til av samme kaliber... da er det bedre å ta den tiden det trenger og sette sammen til en skikkelig overhalt maskin... tid har jeg nok av... får jo satse på at eg er ferdig til tinntreffet i 2012 :) noen mener at jeg må kløyve maskina og rengjøre og sjekke at alt av lagrer er ok... andre igjen mener det er nok å bare hive på noen pent brukte stempler og sylindrer samt overhalte topper... ser at det også går å kjøpe rimelige deler fra usa (ikke alle sender til norge, men det er lett å gjøre noe med)... hva jeg gjør har jeg ikke bestemt meg for ennå...
Post Reply