Espens -71 Bayprosjekt

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

I går fikk jeg bilen inn på lager/verksted der den skal stå for vinteren, og blant annet skifte farge regner jeg med....

I første omgang må den stå å trøke i noen dager før jeg kan begynne å slipe, må også fikse gir på den igjen, er litt ustabilt, bare en tur til Unneberg, og 10 min så er det i orden, bare å få gjort det... Revers funker ikke, så jeg får ikke fraktet den ut av garasjen der nå...:)
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Dette med fargeskifte drar seg alltid ut, viste seg å være sandgulv på lageret, så det egnet seg lite for å skru. Men har fått låne en garasje til sommeren som jeg kan bruke, så får se om jeg får brukt en ferieuke på sliping, pussing, sparkling.... og lakering.

I går fikk jeg byttet begge dårlåser forran, så nå kan jeg faktisk bruke nøkkel på begge dører forran!

Ellers har jeg begynt å jobbe litt med å få inn høye seter med tre punkts belter, samt belter på begge benkene bak, setene er jo ikke orginale VW, men de er gode... Og nakkestøtte er jo faktisk ikke negativt på noen måte. Gjennstår fortsatt litt arbeid med tilpassing her, skulle gjerne hatt sveiseutstyr gitt...

Kjøpte også nye helrøde baklys som skal monteres etter at ny lakk er på plass, sånn for at jeg skal få litt press på meg selv:)
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Jobber litt med det tekniske om dagen, siden det jo er brukstid for bay om dagen...

I dag fikk jeg justert clutch og gir, og litt skruing og fiksing ble bilen faktisk mye bedre å kjøre! Fikk endelig brukt litt skikkelig verktøy for å få strammet til drivakselbolter igjen, har hatt litt problemer med at de har ristet seg løse med tiden, derfor måtte det litt mer moment til. NÅ er det garantert at de sitter lenge!
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Jeg begynner å lure på om jeg blir mer voksen...

...satt her en dag og tenkte at jeg kunne tenke meg å holde bayen orginal... lakke opp i orginal-farge, droppe planer om senking og bare ha den som orginalbil... Chantic red er jo faktisk ikke helt russefarge når den er strøken og blank heller... Og bay er grombil uansett...
Espen

amubus
-
-
Posts: 1073
Joined: 02 Nov 2003, 20:57
Location: Fana, Bergen
Contact:

Post by amubus »

Mer voksen og fornuftig. Behold den original du. hadde det vært meningen disse bilene skulle vært senket, så hadde vel fabrikken gjort det....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

amubus wrote:hadde det vært meningen disse bilene skulle vært senket, så hadde vel fabrikken gjort det....
Fabrikken har jo tatt feil før, men ingen vits å utfordre dem. Tror bilen kan bli bra med ny lakk egentlig. Klarer jeg å styre unna andre prosjekter kan det jo bli noe av snart...
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og nå er jeg omsider tilbake der jeg en gang var... motoren i bærepose, og en bil uten noe mer en et par drivaksler som henger ned... Som kjent hadde bilen et havari tidlig i sommer, og har stått hos min Bestemor siden den tid, siden det bare var en 5-minutter med tauing fra havaristedet.

Etter litt forskning viser det seg at det kan være noen stempelringer som har gått henn... men det er ikke min uttalelse, for jeg vet ikke så mye om det.

Ser også nå at det begynner å bli nødvendig å gå over den på litt andre måter en bare skru motor, begynner å komme frem en del overflaterust og andre småting som burde blitt fikset. Håper at den kan gå en stund når jeg har fått fikset det som henger nå, så jeg faktisk kan få tid til det!

Skal tilbake til Sandvika å skru nå straks... kanskje den går igjen snart!?
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og i går fant jeg ut at motoren ikke passet i bilen, var rett og slett ikke fester til motorfestet. Så den er nok best egnet i en boble, var bare dumt at jeg hadde lagt så mye arbeid i å gjøre den klar før jeg faktisk fant ut dette... Men sånn er livet...

Henter meg en ny på mandag, målet er fortsatt Tinn...

Nå har jeg alt for lite penger og plass, og alt for mange motorer jeg ikke kan bruke... :shock:
Espen

solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hehe, dette er ikke lett Espen, bra at du ikke gir opp da. :wink:

Stå på, du klarer det nok.
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Er forbanna sta skulle man tro, denne bayen skal leve!

I dag fikk jeg hentet enda en motor, så i morgen kveld etter en lang skoledag skal jeg kjøre rett til bilen for å få byttet varmebokser og eksos, også er det klart for å få motoren på plass der den faktisk hører hjemme... kun avbrutt av et oljeskift, nye plugger, og nye bensinslanger for sikkerhetsskyld, selv om de bare er et par år gamle.

Målet er at bilen skal være på veien igjen på onsdag... Og jeg begynner å skru igjen i morgen i 18-tiden - realistisk?

Kom på en spennede tanke, hvis denne bilen skulle selges - ville den da passe inn i de de flotte annonsene som mange skriver?

Kun 12 eiere, rustsveiset masse steder, ikke orginallak, men orginalfarge -malt på med kost! Minst 4 motorer siden ny. Nesten bare overflaterust!
Espen

Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

Espen wrote:



Kom på en spennede tanke, hvis denne bilen skulle selges - ville den da passe inn i de de flotte annonsene som mange skriver?

Kun 12 eiere, rustsveiset masse steder, ikke orginallak, men orginalfarge -malt på med kost! Minst 4 motorer siden ny. Nesten bare overflaterust!
du lever på galgehumoren da ,,, det skal du ha... :roll: :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

rapidspeed wrote:du lever på galgehumoren da ,,, det skal du ha... :roll: :wink:
skulle vi gjort uten den da?
Espen

Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

Espen wrote:
rapidspeed wrote:du lever på galgehumoren da ,,, det skal du ha... :roll: :wink:
skulle vi gjort uten den da?
du har så rett så rett...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og i dag fikk jeg endelig motoren på plass, sånn litt før midnatt! Har ikke koblet til noe, bare skrudd den fast i bakre fester for å være sikker på at den holder seg der til i morgen.

Så blir det en formiddag med skolearbeid, før turen går tilbake for å skru. Hvis alt går etter planen nå blir jeg å treffe i Tinn til helgen! Og overgår jeg meg selv skal jeg montere en CD-spiller jeg har liggende til fordel for kasettspilleren som egentlig ikke er så utrolig hightech!
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og i dag skjedde det endelig igjen, bilen startet igjen etter flere mnd uten tegn til noe sånt...

Image

Her har bilen stått i hele sommer og ventet på bedre tider...

Image

Gamle motoren ut...

Image

To motorer... og oi, den passet vist ikke...

Image

Men endelig en tredje motor... og den virker. Nå mangler bare å få bygget om til likestrøm eller hvordan det var, så bør alt være bra for et par dager om ikke annet...
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Ganske vemodig å se bilen forsvinne i dag, dette er jo en bil jeg har satt utrolig pris på, og har hatt mange fine turer med. Og jeg har aldri eid en bil med så mye sjel som den.

Men jeg har tro på at den har havnet i gode hender hos noen meget hyggelige mennesker. Og at jeg kommer til å ha gammel buss igjen, det er helt sikkert. Men nå skal jeg konsentrere meg om studier en stund fremover, og skal jeg ha bil så skal jeg ha noe jeg kan bruke året rundt uten dårlig samvittighet, og med god overbevisning om at jeg ikke trenger å skru all verden. Prosjekter skal vente til jeg får meg garasje igjen!
Espen

Post Reply