T4- Skifte av hjullager foran.

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
Thelax
-
-
Posts: 109
Joined: 02 Nov 2009, 11:05
Car: T4 Multivan Camping 2003
Phone: 94341238
Location: Farsund

T4- Skifte av hjullager foran.

Post by Thelax »

Hei.
Skal prøve å lage en tråd om hvordan en skifter hjullager foran på T4. Jeg gjorde det på min 2003 2,5 TDI, men framgangsmåten er ca lik på de fleste T4. Tar og gjerne imot forslag til forbedringer i tråden, samt hvis det er andre mere korrekte metoder, så post de gjerne her.

Først må du jekke opp bilen, og da av hjulet. Da ser du dette:


Image
Det kan lønne seg å løsne skruen i navet før du jekker opp, da denne sitter godt. Hvis ikke kan du få noen å tråkke på bremsa, mens du løsner. Er vel 27 mm pipe, og latmannsarm. Denne bolten må byttes, skal følge med i hjullager settet. Den skal trekkes til med moment når du har bytta lageret, på min var det 150 NM, og så 90 grader etterpå. Sjekk hva som gjelder for din modell hos noen som vet.
Så vipper du av den fjæra som er ringet inn her, jeg bruker fingrene å dytter den framover. Det er markert med rødt der du dytter.
Image
Neste step er å ta av kalipperen, du må da løsne de skruene bak plastproppene, og etterpå ta de store skruene, er ringet inn på bildet. De skruene bak plastproppene er 7 mm unbrako, og de andre er 24 mm pipe, om jeg ikke tar helt feil.
Image

Da skulle kalipperen være ute, heng den opp med ei stropp sånn at den ikke er i veien, eller ramler av. Det er ikke nødvendig å ta av bremseslangen, men vær forsiktig slik at den ikke blir skadet. Se gjerne over den at den ikke er morken eller sprukket, da må den byttes. Smør og opp alle glideflater, samt glideboltene. ( de som var bak de svarte plastproppene).

Når du har kommet så langt, er det ingen vits å stoppe, så da tar du av endeleddet. Løsne mutteren, og slå med ei slegge på det hvite feltet jeg har markert så fint.. Vær forsiktig sånn at du ikke treffer gjengene på leddet eller ødelegger mansjetten. Kan lønne seg å presse leddet opp samtidig som du slår, la mutteren stå på løst til du er ferdig. Løsner vanligvis etter et par rapp, hvis ikke så må det varmes, noe som kun bør gjøres av trent personell.

Image

Da var turen kommet til øvre bære kule. Denne sitter ifm torsjonen, så her må du være forsiktig, jeg setter en jekk under nedre bærekule, før jeg løsner støtdemperen og tar av stabstaget. Er en bolt som går igjennom bærebroa. Slipper så jekken ned til alt spennet er ute av torsjonen. Så er det å løsne mutteren på kula, og skru den ut. Den er ikke lett å få helt av før du har fått løs kula, så da må du prøve på det. Det er en skrue på toppen ved kula, merk hvor den plata under står. Har med Camberjustering å gjøre. Merk og hvor den store sekskanten står, lak et hakk eller no. Se bildet under her der jeg har markert.

Image
Jeg banka å slo til den løsna, mens jeg benda under den plata, å den kom etterhvert. Pass igjen på hvor du slår, ikke ødelegg mansjett eller gjenger. Har markert under hvor jeg satte maskin spettet og hvor jeg slo, pilene viser hvor jeg brukte spett, og skravert felt viser hvor jeg slo, du må og slå på motsatt side.

Image

Da gjenstår det å få av nedre bærekule, denne er festet med to skruer som går opp i navet, på min var det tolvkant, 14 mm, men har sett at det har vært vanlige sekskant skruer på eldre modeller. Det ser sånn ut når den er løsnet;

Image

Når den er ute dytter du ut navet med senter skruen til lageret, mens du skrur den ut. Pass på sånn at du ikke vrenger drivleddet ut av ledd, da har du laga deg ekstra arbeid..

Så ligger vel navet pent på gulvet å venter på nytt lager.


Image

Image

Du må ha et presse til dette, evt levere navet med nytt lager til nærmeste bilsjappe å få det til å gjøre det.
Jeg kjøpte mitt lager hos VW. Da fulgte alt med, inkl alle bolter som skal skiftes ut. Kosta 1160.- med min lave rabatt. De skulle ha 4900.- for å skifte det, så jeg sparte litt på å gjøre det selv..
Christian

2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100

Multivanmafiaen
Post Reply