Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Søsteren min har en lei tendens til å gi bilene mine navn. Denne ble Gerd, noe jeg har godtatt som en arbeidstittel. Hun skal vurdere å bytte det etterhvert som jeg endrer bilen...

Bilen er det flere her på forumet som har eid, og nå er det min tur. Grønn 1989 2.1 Syncro Doka.
Hentet hos en hyggelig kar i Ålgård i helgen, og kom seg feilfritt helt tilbake til Oslo.
Hadde et passe langt stopp i Kristiansand med innstallering av litt stereo og skifting av en del pærer i dashbordet (var ganske mørkt).
Ellers er det ikke gjort så mye ennå. Det skal være bobler i kjølesystemet. Mulig det er noen vannkappepakninger som må sees på, men så langt har jeg ikke sett noen bobler... Skal ta en nøye innspeksjon av pakningene om ikke så lenge.

Valget falt på Syncro Doka for å ha en sosial bil, hvor du kan ha med masse skiutstyr og som kommer seg fram der den skal. Skulle egentlig på en tur til Juvass i helgen, men snøen er visst borte, så da blir det først i november til Hemsedal.

Så planen er at bilen skal "roughes" opp litt. Grovere vinterhjul, muligens litt diamant alu her og der, noen bøttelykter foran, trenger et coachbord inne og så får vi se. Blir nok en del klistremerker også. Det første kom på plass ca 100meter etter kjøpet var gjennomført.

Kommer vel noe bilder etterhvert. (må lese meg opp på hvordan de legges ut)

Kjørte en Hiace i dag. Ikke sammenlignbart. Merket med en gang at mangel på servo og et ratt på størrelse med en stor pizza fra Peppes har gitt mersmak. Så langt en svært fornøyd Doka eier.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Ørjan »

ret under hvor du skriver innlegget kan du trykke : legg inn bildet
You create your own universe as you go along.
WhiteSpot
Posts: 97
Joined: 23 Feb 2006, 21:24
Phone: 47660596
Location: Ålgård
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by WhiteSpot »

Så boblene er borte? Hm.. mystisk. Kjekt å høre at du kom deg helt hjem :D
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Rapidspeed »

grattis med meget fin bil knut..;) :D :D
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Nettopp kommet tilbake fra Larvik. Hentet en 2.1 DJ som forhåpentligvis kan bli "Gerds" nye hjerte.

Nå er det hjertet fra Ötzi. Det måtte graves frem fra is og snø, men er nå tint og ligger på planet.

Planen nå blir å studere litt Haynes og prøve å forstå hvilke nye bolter og pakninger jeg trenger, og hvor jeg skal bestille dem.

Men, usikker på om jeg nå bør bytte vannkappepakningene på Ötzi før jeg setter ham inn, eller om jeg bare skal la det stå til. Tenker å splitte den jeg tar ut for å se hvordan det står til med den også. Innspill?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Der Postmeister »

Ser motoren grei ut hadde jeg nok klinka den inn og heller gått over den andre til evt senere trøbbel.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

Nå som jeg nesten hadde overtalt han til å bytte topp-pakninger før vi setter i motorn :twisted: :D

Eier og motor på vei hjem fra Larvik for et par timer siden;


Image
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by hansstef »

Morsom genser :lol: :wink:
Hans Sæle
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Greit å ha noe å kunne skitne til ;)
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Nå skal Gerd under kniven til helgen. Ut med gammle motor, og inn med "Ötzi". Så får vi se hvor vellykket det blir. Bare å krysse fingrene :)

Men, jeg sliter med svinghjulsbolter. Har fått inntrykk av at det er smart å bytte disse, men Erik Arnesen kunne ikke hjelpe (utgått) og heller ikke Norsk Bildelsenter. Noen som vet hvor man får tak i dette? Og helst før helgen da...
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

Siden jeg alikevel sitter her å knoter,
så legger jeg ut mine to bilder fra helgen;

"Så gjør vi så når vi borrer ut knekte bolter til trykkplata"




Image

Image
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Motorbytte fase 1:
Det ble en innholdsrik og lang helg.
Bilen ble rullet inn på gårdsplassen til mine foreldre (eneste stedet jeg har plass til å skru).
Startet etter jobb på fredag, med bra vær og godt mot. Fikk koblet fra og tappet ut kjølevæske før vi omsider fikk motoren helt ut. Dette gikk gi og for seg ganske greit. Ingen store problemer. Veldig greit med Syncro også. Trengte ikke jekke opp bilen for å få sklidd motoren ut bak, gikk på millimeteren (med litt muskelkraft som "løftet" bilen).

Lørdag morgen var det bare å sette i gang igjen. Fortsatt pent vær. Første delen av dagen gikk til å flytte over diverse deler fra gammel til Ötzi ("ny" motor). I tillegg å finne fram til hvilke bolter som trengte fornying og gå til innkjøp av disse. Flyttet over dynamo (som manglet), motorfeste (som var bøyd på Ötzi), dyser og til slutt svinghjul og clutch. Svinghjulet gav litt uforutsett utfordring ved et boltebrekk ved stramming av clutchen. De gamle boltene var nok litt slitne. Heldigvis hadde fadern tilfeldigvis et stabilt borrstativ liggende, ny i plastikk. Monterte sammen dette, og vips var et par bolter borret ut (vi oppdaget at en var brukket fra før vi demonterte). Med alle deler på plass var det på tide å skli Ötzi inn under bilen.
På dette tidspunktet begynte det å regne, så en presenning ble amatørmessig spent opp over planet og området bak. Så var det å løfte motoren på plass. Dette gikk temmelig greit fram til vi skulle feste boltene. Christian hadde tidligere funnet ut at det hadde vært montert en automat på denne motoren. Det viste seg etterhvert at den kassa tydeligvis er kortere ved festene, slikk at pinneboltene var for korte. Så her ble det mye mikk med motor litt tilbake, lure ut pinneboltene og så inn med de riktige fra den andre motoren. Etter mye banning, begynte å bli våte og kalde, så kom etterhvert motoren på plass.

Søndag morgen, med ganske blandet vær. Kom såvidt i gang før det begynte å regne. Fadern kom da heldigvis opp me dden glupe ideen at vi kunne få låne garasjen hans. Ved å dytte bilen baklengs inn slik at planet kom under tak ( bilen er for høy for garasjen) så hadde vi litt tør mekkeplass. Dårligere lys, så bilen ble dyttet litt frem og tilbake i forhold til når solen var fremme.
Vi fikk koblet alle slanger og elektrisk og var klare for å teste oppstart. Men her skjedde det ikke mye...

Starteren dro motoren rundt, men ikke antydning til tenning. Etter mange forsøk, fikset en minimal bensinlekkasje, forsøkt med litt startgass osv, prøvde vi å måle kompresjonen i motoren. Det viser seg da at Ötzi er nok ikke i noe bedre form enn sin forgjenger. Ene sylinderen er det nesten ikke merkbar komp i, og generelt var det ikke målinger å rope hurra for på de andre heller.

Blir nok ingen 17.mai stjerne i grillen i år. Nå er vel planen å prøve å splitte den gamle og se hvordan den ser ut på innsiden. Vi så ved demontering at det var oljerester i kjølesystemet.

Så det går nok en stund til før Gerd er på veien igjen. Men lærer i hvertfall mye om wasserboxer og motor (ting jeg alltid har hatt lyst til å kunne, men aldri lært meg), så selv om resultatet kke ble helt som ønsket, så har det vært en bra helg med Gerd (og Christian). Skal få lagt ut noen flere bilder når jeg har fått lastet de over fra kamera.
Last edited by Knutation on 16 May 2011, 12:55, edited 1 time in total.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Tur-Bo »

Surt at Øtzi også var syk, men liker innstillingen din. Problemer er til for å løses, av motgang blir man sterk ( og klokere). Dessuten eier man en T3 fordi det er en hobby :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

Legger ut helgas og dagens bilder for Knut.

Fredagen;

Endelig klar til å begynne å heise ut/ned motor
Image

Var vel her vi fant ut at det var smart å koble av bensinslangene også :lol:
Image


Fornøyd eier
Image

Motorn endelig ute
Image


Gammel motor nærmest i bildet, "nye" motorn som eier har døpt Ötzi bortenfor der igjen
Image


Undertegnede en gang i ellvetiden på kvelden
Image
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

Lørdagen;

Var en knukket bolt på svinghjulet fra før, og vi klarte å knekke en til, men fikk borret ut begge
Image

Så mye skiller det på pinneboltene mellom motor å kasse på automat og manuell.
Gøy å finne ut at disse er for korte etter å ha knotet med å spleise motor og kasse i lett regn
Image

Ettersom vi droppet innkjøp av partytelt, ble det satt opp regnskydd etter "ta-det-du-har" metoden
Image

Var tørt og fint under :D
Image
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

Kort økt nå på torsdagen.
Demonterte ene toppen på gamlemotorn da den nye manglet komp på denne siden

Planen er vel å sette denne på "Ötzi" om jeg ikke tar helt feil

Holder i allefall på bensin denne, ventilene virker tette
Image

Knoter litt med å få på en foring som vi ikke klarte å holde tilbake når toppen kom av
Image

Fikk foringen over de to første kompressjonsringene, men oljeringen kankk :evil:
Image


Slik så vannkappepakningen ut
Image


Så er vel spørsmålet hvordan toppen skal renses ettersom den etter hva jeg har fått med meg ikke bør planslipes
Image

Ser ut til at det har vært lekkasje her ja
Image
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by narle »

Punktsandblås der det er irret.Da blir det rent,bruk gjerne litt bremserens eller lignende etterpå.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

narle wrote:Punktsandblås der det er irret.Da blir det rent,bruk gjerne litt bremserens eller lignende etterpå.
okay,
punktsandblåser har vi.

Monterer dere tørt, eller legger dere på noe tetningsmiddel mellom pakning-topp og pakning-blokk?
Christian
Posts: 45
Joined: 05 Oct 2007, 00:11
Location: Oslo
Contact:

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Christian »

opp hopp
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by narle »

Tetningsmasse mellom pakning og topp.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
T3Generalen
Posts: 31
Joined: 01 Oct 2010, 15:15

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by T3Generalen »

Her er mye fin info:
http://www.xa.no/stein/topplokk.html

Og i Sagaen om den Røde Baron side 8 og 10 finner du også relevant info:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Kommet over i fase 3:

Ötzi var det ikke noe liv i. Den hadde sett bedre dager. Man lærer hele veien, og kan nå litt mer om motorinspeksjon. Den manglet ventilløftere på begge sider, og da ble det også lagt merke til at en ventil satt bom fast. Stempelet som var bak hadde sett sine bedre dager. Den har helt klart gått VELDIG varmt. Denne motoren ble derfor forkastet som ny motor til Gerd, opg fokus ble snudd over på gamle motoren igjen, og reperasjon av den.

Det har vært jobbet litt med topper, og mye vurdering fram og tilbake...
Har nå en del brukne bolter som må borres ut av topper, som er et lite slit, og er keen på å få bilen på veien igjen.

Har derfor endt opp med en delebil, med en motor som skal være ok. Så får i hvert fall Gerd noen mil til på seg, mens man kan fortsette med hennes gamle motor i ro og mak.

Har de siste dagene plukket av en del ting på delebilen (en Syncro bus, uten mellomaksling og drivledd foran). Første som måtte over var et sett hjul. Så Gerd har nå fått pentalignende felger. ARC Alurad med 21 inpress. Hun ble med en gang mye tøffere, og det gir jo motivasjon til å jobbe videre. Hengerfeste ble også demontert. En god jobb for en vinkelsliper. Var ikke mulig å rikke på boltene. Det skal sandblåses før det kommer på, men det er jo bare kosepusling.

Begynte å gjøre klar for motorbytte i helgen, koble fra ledninger og tømme for kjøleveæske. I går fikk jeg hjelp av Christian (rett fra ferie til motorbytte er bra stil!) til å gjøre byttet. Dette har vi jo gjort et par ganger nå, så dette skulle jo gå greit...

Alt gikk fint til vi skulle skli motoren pent på plass. Det buttet på ett eller annet vis. Vi prøvde å rikke og lurke i en evighet. Dro motren helt av igjen. Tittet og tenkte. Prøvde igjen. Manglet 3-4cm hver gang, uten å skjønne hva feilen var. Til slutt var vi sliten og måtte ha mat. Næringen hjalp på hjernen og vi begynte å sjekke clutchen. Det viste seg da at slavesylinderen til clutchen hadde låst seg. Pedalen var det overhodet ingen bevegelse i. Så fikk byttet til en annen sylinder fra delebilen, og dyttet clutchen lenger inn, og da sklei motoren rett på på første lirking.

Så nå er motoren på plass. Mangler å kobler alle slanger og ledninger. Også har jeg jo nå en clutch som må luftes også. Men det går fremover. Begynner å bli ekstremt klar for å få bilen på veien igjen. Merket hvor glad jeg ble av bare å trille litt med delebilen. T3 er en herlig bil.

Så ble ingen oppstart i går, men det nærmer seg nå!
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

I går fikk jeg koblet alt av vann og det meste av strøm. Nå mangler det bare ledningen til termostathuset, den tynne til selve føleren. Var en annen kobling på min gamle motor. Denne har en som ser mer ut som om den skulle hatt en skikkelig kobling som flere av de andre rundt omkring på motoren. Men det var løst med en enkel polsko på delebilen, så regner med at det funker for meg og.
Har et par små svarte koblinger til som jeg ikke er hlet sikker på hvor skal, så de må jeg også finne ut av.

Men, satser på at i dag er dagen for å vri om nøkkelen. Regner med at det skal gå greit. Så er det muligens litt justering, og ellers lufting av både clutch og kjølevann.
Knutation
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2010, 10:09
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483
Location: Oslo

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Knutation »

Lufting av clutch gikk fint, så der er alt i orden igjen.
Vi så over det elktriske, og så var det tid for oppstart. Snurret i gang på første forsøk, men jager på tomgang, vil ikke holde seg gående selv, og oljelampa kommer og går.
Men vi satte i gang med kjølevæske og lufting. Merket da at girene mine ikke var som før. Virker som om ting har forøvet seg litt, får 1.gir på revers osv. Så må vel se over noe her og nullstille litt før jeg har alle gir igjen. Men med litt tauing og dytting kom vi oss til en bakke for å lufte skikkelig. Bratt bakke + bukker, bratt nok til at ting lett kunne skli av planet.
Fikk på vann og har ikke sett noe bobler etterpå, men på slutten så vi olje under bilen, så avsluttet da og tauet henne pent hjem.

Så over motoren på mandag. Så ut som om det var lekkasje under motorskjoldet på venstre side, der hvor oljetrykkføleren sitter. Fikk av skjoldet og byttet denne med en annen. Virker nå tett, og oljealarmen gikk ikke av med litt tomgangskjøring etterpå. Så kanskje dette rettet to feil.

Gir og ujevn gange er det som gjenstår, i tillegg til at jeg ikke har sett utslag på vanntempføleren ennå. Usikker på denne koblingen med en polsko. Men også mulig at jeg ikke har kjørt motoren nok til at den har blitt skikkelig varm. Har sjekket ledningen mot jord, så det er ikke brudd på den.

I dag er det demontering av det siste på delebilen slik at den kan vrakes i morgen, og evt en kikk på Gerd før det er ferietid.
Syncroeier
-
-
Posts: 1077
Joined: 26 Jul 2004, 18:02
Car: T3 Syncro DJ '88
Location: Kongsberg

Re: Syncro DOKA arbeidstittel "Gerd"

Post by Syncroeier »

Det er en boks(ser ut som et stort relè, husker ikke hva den heter) bak høyre baklykt som du må huske å ta fra delebilen! Denne har også med tomgang å gjøre, og jeg har flere ganger opplevd at tomgangstrøbbel har vært på grunn av dårlig kontakt til denne.

Nå har du vel opptil flere "tomgangsmotorer" liggende, en elektronisk digns som ligger midt oppå motoren med tilkobling til oljeåndingen og en el.plugg.. denne skal vibrere litt når den er i orden, du kan prøve å bytte den?

En siste mulig synder er tempføleren til hjernen, er den gåen vil hjernen tulle med å gi choke når den ikke skal og omvendt..

Imponerende pågangsmot til tross for motgang! Det er nok verdt det når dokaen igjen funker som den skal, meget trivelig bil både på og utenfor veien. :)
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
Post Reply