Lurer litt på T5'n..

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
ThomasKH
Posts: 77
Joined: 09 Jun 2009, 17:10
Car: 1998 2,5 TDI T4
Location: Hønefoss

Lurer litt på T5'n..

Post by ThomasKH »

Driver og titter og snuser litt på T5 05-06 eller noe der omkring.. Er det visse utgaver som er belastet med mer feil og tull enn andre? Motortyper, girkasser etc. Hvor sterk motor er å anbefale til normalt bruk? Kjører ikke mye med fullastet bil, men drar 2 tonns vogn noen ganger i året. Drar pr i dag med T4 102 HK og den er grei nok, men vil jo gjerne ha litt mer å sprke fra med da... :) Synes 1,9 virker noe snaut på denne bilen, men har ikke prøvd noen av dem..
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Rudeboy »

Det har vel vært "noe" med motorene på T5a, og lakken har det definitivt vært "noe" med.

Søk her eller google så ser du noe av moroa man kan råke ut for.
Men husk ! Det er ignen garanti for at akkurat den bilen du ender opp med er shaite, det kan like godt være en bedre utgave med null feil :wink:
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by hunter »

Gå for minimum en 2,5TDI med 130hk om du skal trekke vogn. Unngå tiptronic/automat. Biler produsert etter desember 2004 har oppgradert støyisolering i forhold til tidligere modeller. Tidlige modeller hadde også feil på dørhåndtaker og lakken rundt disse ble ødelagt. Unngå å kjøp en av disse bilene for å unngå rustproblemer i fremtiden. Unngå også å kjøpe bil som har vært lakkert om igjen på grunn av zinkslipp. Lang utgave er konge på veien men litt problematisk å lukeparkere i tjukkeste sentrum av storbyer.
ThomasKH
Posts: 77
Joined: 09 Jun 2009, 17:10
Car: 1998 2,5 TDI T4
Location: Hønefoss

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by ThomasKH »

Hei og takk! Nettopp sånne tilbakemeldinger jeg er ute etter. Jeg hadde fått med meg at det var noe med noen typer motorer, men lakken visste jeg ikke om! Og ja, har veldig lyst på lang utgave, har kort T4 nå så T5 må jo bli lang :) Selv om vi kanskje blir litt vel lange med 9 meters vogn bakpå :) Pytt pytt! Har jo frøktli lyst på 174 HK'n, men lommebok påstår noe annet :) Får kikke litt til og "prøveannonsere" T4'n for å sjekke om den er salgbar :)
Hølje
Posts: 66
Joined: 04 Sep 2008, 09:22
Car: T5 2005
Location: Tysvær

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Hølje »

ThomasKH wrote:Hei og takk! Nettopp sånne tilbakemeldinger jeg er ute etter. Jeg hadde fått med meg at det var noe med noen typer motorer, men lakken visste jeg ikke om! Og ja, har veldig lyst på lang utgave, har kort T4 nå så T5 må jo bli lang :) Selv om vi kanskje blir litt vel lange med 9 meters vogn bakpå :) Pytt pytt! Har jo frøktli lyst på 174 HK'n, men lommebok påstår noe annet :) Får kikke litt til og "prøveannonsere" T4'n for å sjekke om den er salgbar :)
T4 er salgbar, solgte min 99mod usett i desember i 09, ble hentet en mørk kveld 2 dager før jul. Har ikke hørt noe etterpå. Så dei er populære. fikk igjen det samme som eg ga nesten 2 år tidligere. T5 en som eg har nå med 174 hk er en annen klasse å dra stor vogn med(Adria 743ut) både trekk kraft og stabilitet i forhold til t4 en eg hadde.
Blir ikkje sinke i trafikken kan du sei. :D ikkje vurder 130hk.
-Multivan Highline 174Hk Tiptronic 2005
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Magne1
Posts: 26
Joined: 18 Apr 2010, 23:06

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Magne1 »

Hei ThomasKH.
Som du vet skiftet jeg til Caravelle før sommeren.
Har nå en 2,5 130hk lang verson.
Er enig i at 174 hk er det absolutt beste når vogna skal trekkes,
det var mitt førsteønske ,men jeg hadde ikke råd til den ekstra kostnaden det medførte.
Når det er sagt så holder jeg fint trafikken og vel så det med 130hk.
Var til Italia i sommer ,og det som var så fint med den lange versonen er det at jeg hadde et
hav av plass til bagasje selv om alle setene var i bruk.(har en kammerat som har en vr6 98mod. kort,og han misunner meg den eksta plassen i min bil).
Lykke til med evenuellt bilbytte.
Ps: hils TomRS fra meg.

Mvh Magne1
Last edited by Magne1 on 15 Oct 2010, 14:31, edited 1 time in total.
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by hunter »

Det går fint med 130 HK! Men klart om budsjettet har rom for den største motoren så hvorfor ikke :)
Ikke bare er det bedre plass i bilen med lang versjon, men viktigst av alt så har den bedre kjørekomfort pga lengre akselavstand.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Der Postmeister »

vi har brukt to motorer av 130hk utgaven på litt over 500000km på avisbilen. Begge gikk i stykker rundt 250k og nå står det helt ny motor i bilen med visstnok forsterket topp hva nå det innebærer.

130 holder mer enn nok, men du vil nok se drivstoffforbruket og oljeforbruket gå vesentlig opp med T5 kontra T4. Endel vil du kunne ta igjen med chipping. Og jeg anbefaler deg å styre unna alt som heter dieselpartikkelfilter da dete og øker forbruket betraktelig. Vondt lukter det og. Kvalme skaper det hos meg iallefall. Dessverre er dette blitt standard fra Møller så såvidt jeg vet har alle nyere slikt rakkel.

Personelig ville jeg heller beholdt T4 da disse er tross alt bedre, men jeg ser tiden renner ut for disse; de begynner å bli gamle. Jeg venter på T6 men har ingen tru på at det blir noe bedre enn dagens.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ThomasKH
Posts: 77
Joined: 09 Jun 2009, 17:10
Car: 1998 2,5 TDI T4
Location: Hønefoss

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by ThomasKH »

Har veldig lyst på lang utgave, men når vogna er 9 meter så blir det et veldig langt vogntog når vi driver og roter rundt på italienske veien om sommeren. Trangt nok med kort T4.. 174 hk'n er naturligvis øverst på lista, men tilfeldighetene vil det til at det er et øvre økonomisk tak på hva slags bil det blir.. dessverre.

Har bestemt meg for å vente til jeg har bestalt inn de få lappene som står igjen på T4'n før det blir bytte. Ga 80' lapper for bilen for 1,5 år siden. Har bygd om fra kombi til 8 seters og montert hengerfeste så jeg håper å få igjen ikke langt unna den summen, selv om den ikke akkurat er strøken i lakken. Har ikke gått "mer enn" drøyt 200' km og er i god stand. Burde vel få 80' igjen for den?? Selv om den ikke har klima? :oops:

Postmester

Hvorfor er det sånn at forbruk av både olje og diesel øker på T5 kontra T4??
quatro84
Posts: 62
Joined: 18 Jul 2010, 00:08
Car: T5 Transporter
Location: Stavanger

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by quatro84 »

Min Transporter 07 1.9 TDI 105hk tunet til 135hk bruker rundt 0.6 liter på langkjøring.. bruker ikke noe spesielt olje til og være en turbodiesel...
Magne1
Posts: 26
Joined: 18 Apr 2010, 23:06

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Magne1 »

Thomas
Jeg har lang type, dro vogn til Italia i sommer uten store problemer. Syntes egentlig at det var bedre å manuvrere vogna med lang Caravelle enn med Sharan, selv om vi ble nesten en meter lenger. Du er jo dreven til å kjøre vogn med den korte..,da tror jeg ikke det til by på store problemer å kjøre med den lange.
Magne1
ThomasKH
Posts: 77
Joined: 09 Jun 2009, 17:10
Car: 1998 2,5 TDI T4
Location: Hønefoss

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by ThomasKH »

Magne1 wrote:Thomas
Jeg har lang type, dro vogn til Italia i sommer uten store problemer. Syntes egentlig at det var bedre å manuvrere vogna med lang Caravelle enn med Sharan, selv om vi ble nesten en meter lenger. Du er jo dreven til å kjøre vogn med den korte..,da tror jeg ikke det til by på store problemer å kjøre med den lange.
Magne1
Joda, går greit. Men problemet er inne på plassene. De er jo så snabla trange!! Men kan jo heller ikke kjøpe bil etter hovedkriterier som størrelsen på italienske campingplasser :)
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by Neergård »

ThomasKH wrote: Postmester

Hvorfor er det sånn at forbruk av både olje og diesel øker på T5 kontra T4??

Konstruksjonen av motoren gjør at den forbruker noe mer olje.
Og de gode gamle R5 2.5 tdi motorene som er i T4 og Audi 100/A6 i mer eller mindre like oppsett er kun slått av enkelte varianter av 1.9tdi når det gjelder forbruk. Det bare er sånn..

Kjørte med en Knaus 580 (2.5 bredde)på tur med audien i fjor sommer, og uten å være forsiktig på gassen og mange kilo overvekt (var vel knappe 4 tonn) så var fobruket akkurat under litern på mila.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kodvaag
-
-
Posts: 474
Joined: 14 Oct 2008, 18:48
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416
Location: Kristiansand

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by kodvaag »

hunter wrote:Biler produsert etter desember 2004 har oppgradert støyisolering i forhold til tidligere modeller.
Transporter T5:
Har du dimming på instrumentlysene, håndtak for å lette passasjerens innstigning, sminkespeil i solskjermene og "ekslusiv" to-tonehorn så har du komfortpakke.
Den pakka innbefatter også ekstra støyisolering.

Jeg har en 2009 modell 174/4motion uten komfortpakke, og den bråker mer enn min 2003 modell Multivan Syncro TDI.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by hunter »

kodvaag wrote:
hunter wrote:Biler produsert etter desember 2004 har oppgradert støyisolering i forhold til tidligere modeller.
Transporter T5:
Har du dimming på instrumentlysene, håndtak for å lette passasjerens innstigning, sminkespeil i solskjermene og "ekslusiv" to-tonehorn så har du komfortpakke.
Den pakka innbefatter også ekstra støyisolering.

Jeg har en 2009 modell 174/4motion uten komfortpakke, og den bråker mer enn min 2003 modell Multivan Syncro TDI.
Beklager dårlig formulert av meg! Jeg tenkte kun på Caravelle og ikke på Transporter. Caravelle har den komfortbiten fra desember 2004. Det gjelder nok ikke Transporter.
04Multivan
Posts: 53
Joined: 26 Jul 2010, 15:36
Car: T5 2004

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by 04Multivan »

Gjelder den oppgarderte støyisoleringen også for Multivan fra desember 04, eller har den vært uforandret siden starten?
TDIPOWER
-
-
Posts: 137
Joined: 25 May 2005, 19:18

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by TDIPOWER »

Når det gjelder ekstrastøyisolering i transporter ble dette standard fra prod.uke45 -05. altså 2006 modeler
teerex
Posts: 4
Joined: 27 Nov 2011, 06:26
Car: T5 -08 2,5 4M
Phone: 90913443

Re: Lurer litt på T5'n..

Post by teerex »

Jeg prøvde en 2005 men syns den støyet mye, lurte nesten på om det var dårlige hjullagre eller noe.
Bestemte meg for en 2008 isteden da jeg hadde hørt at støydempingen var bedre fra 2006 og det stemte jo.
Den er fortsatt ikke direkte stille men helt akseptabel.
Post Reply