NAFs store vinterdekkstest, men passer noen Caravelle?
NAFs store vinterdekkstest, men passer noen Caravelle?
Jeg skal kjøpe vinterdekk til Caravellen. Leste på om forskjellige tester men kan ikke finne noen test av varebilsdekk.
1. Er det noen som har sett et sånt test?
Leste gjennom NAFs store vintertest på denne siden:
http://www.dinside.no/853038/sesongens-beste-vinterdekk
2)Men lasteindeks på alle dekkene i NAFs test er vel for lavt for T4 Caravelle?
Leiter etter dekk som skall holde minst 3 sesonger. Jeg kjører ganske lite, bare på helgene.
Har ikke bestemt meg om det skal være pigg eller piggfritt ennå. (Det er en fæl oppoverbakke der jeg bor så jeg har lyst på piggdekk).
3) Vad skulle dere rekommendere for merke på dekkene (pigg og piggfritt)?
1. Er det noen som har sett et sånt test?
Leste gjennom NAFs store vintertest på denne siden:
http://www.dinside.no/853038/sesongens-beste-vinterdekk
2)Men lasteindeks på alle dekkene i NAFs test er vel for lavt for T4 Caravelle?
Leiter etter dekk som skall holde minst 3 sesonger. Jeg kjører ganske lite, bare på helgene.
Har ikke bestemt meg om det skal være pigg eller piggfritt ennå. (Det er en fæl oppoverbakke der jeg bor så jeg har lyst på piggdekk).
3) Vad skulle dere rekommendere for merke på dekkene (pigg og piggfritt)?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: NAFs store vinterdekkstest, men passer noen Caravelle?
Det er oppover bakke der jeg bor også og halvveis opp bakken en 90 graders sving og det blir enda brattere....jeg kjørte hele vinter med piggfritt. En gang oppleved jeg at en 4 hjuls trekker måtte gi opp mens jeg kjørte forbi.
Jeg bryr meg ikke å sjekker LI.
Jeg bryr meg ikke å sjekker LI.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er de samme biltypene som skal dekktestes, år etter år.
Og fordi det er dekkprodusentene som gjerne sponser dekktestinga til ADAC/tilsv, slenger bl.a NAF seg på og kjøper reportasje m.v fra testene, som de publiserer.
Sendte mail forrige gang jeg mente jeg måtte ha vintersko, og etterlyste test for dekk på noe større biler.
"Det var en god idé, vi skal jobbe litt mer med den" var svaret og da ser jeg jo hvor mye "mer" de da valgte "jobbe" med spørsmålet.
Kjører det jeg har hatt før, fordi det fungerer. Sommerdekk som jeg kjenner, evt andre som kjører samma bil som meg skryter av og vinterdekk jeg kjenner.
Og fordi det er dekkprodusentene som gjerne sponser dekktestinga til ADAC/tilsv, slenger bl.a NAF seg på og kjøper reportasje m.v fra testene, som de publiserer.
Sendte mail forrige gang jeg mente jeg måtte ha vintersko, og etterlyste test for dekk på noe større biler.
"Det var en god idé, vi skal jobbe litt mer med den" var svaret og da ser jeg jo hvor mye "mer" de da valgte "jobbe" med spørsmålet.
Kjører det jeg har hatt før, fordi det fungerer. Sommerdekk som jeg kjenner, evt andre som kjører samma bil som meg skryter av og vinterdekk jeg kjenner.
Hvilke vinterdekk kjører du på?Rudeboy wrote: Kjører det jeg har hatt før, fordi det fungerer. Sommerdekk som jeg kjenner, evt andre som kjører samma bil som meg skryter av og vinterdekk jeg kjenner.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
NAF er en av de som mest har ivret etter å ta livet av kombibilen her i Norge og dermed en av de som gir fullstendig f... I oss med skikkelig bil. Caravelle med god plass ble ofret for slike minibiler som sharan, espace, voyager og andre 7 setere med behov for skiboks. Det er så man kan grine.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Husker ikke, tilbakemelding får du om mandan for begge bilene
Kjører på saltet føre, med varierende forhold - is uten strøing eller salting, snø uten annet enn lett brøyting (da koser jeg meg!) og det er for tiden stort sett det underlag jeg er på. Asfalt, alt sammen.
Rune, vi kjører da ikke Kombi men personbil - sågar campingbil
Gulbilen din er jo varebil
...men det der hadde jeg glømt, og det er jo en fullstendig rasjonell forklaring på hvorfor småcampere ikke lengre klassifiseres som campingbiler - ikke en avgjørelse i NAFs fordel, akkurat.
Kjører på saltet føre, med varierende forhold - is uten strøing eller salting, snø uten annet enn lett brøyting (da koser jeg meg!) og det er for tiden stort sett det underlag jeg er på. Asfalt, alt sammen.
Rune, vi kjører da ikke Kombi men personbil - sågar campingbil
Gulbilen din er jo varebil
...men det der hadde jeg glømt, og det er jo en fullstendig rasjonell forklaring på hvorfor småcampere ikke lengre klassifiseres som campingbiler - ikke en avgjørelse i NAFs fordel, akkurat.
Nokian Hakkapallittaa er greia for meg .
Peter
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Nokian Hakkapelliitta R som er med i NAFs test finnes i dimensjonen 205-65-15 med lastindeks 99. Det holder i de fleste tilfeller det.Erik wrote: 2)Men lasteindeks på alle dekkene i NAFs test er vel for lavt for T4 Caravelle?
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Jeg så i en annen diskusjon at Nokian Hakkapeliitta CR Cargo rekommendertes. Noen som vet hvor man kan kjøpe disse? Prøvde http://www.sharifs-webshop.no/ men en søkning på min Caravelle gav som svar "Søket kan ikke fullføres, da vi for øyeblikket er tom for denne dekkdimensjonen."StaaleB wrote:Nokian Hakkapelliitta R som er med i NAFs test finnes i dimensjonen 205-65-15 med lastindeks 99. Det holder i de fleste tilfeller det.Erik wrote: 2)Men lasteindeks på alle dekkene i NAFs test er vel for lavt for T4 Caravelle?
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Nokian Hakka C piggfritt tar meg sikkert fra A til B. Og de holder ca 2 sesonger med 35-45000km. Men ingen rå akselrasjoner, og heller lite bremsing. Bare normal, forsiktig defansiv kjøring på is, snø og bar asfalt.
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Hæ? Har behov for svær skiboks på Caravellen også jeg...Der Postmeister wrote:Caravelle med god plass ble ofret for slike minibiler som sharan, espace, voyager og andre 7 setere med behov for skiboks.
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
Sjekk på www.dekkonline.com. Kr. 597,- pr dekk.Erik wrote:Jeg så i en annen diskusjon at Nokian Hakkapeliitta CR Cargo rekommendertes. Noen som vet hvor man kan kjøpe disse? Prøvde http://www.sharifs-webshop.no/ men en søkning på min Caravelle gav som svar "Søket kan ikke fullføres, da vi for øyeblikket er tom for denne dekkdimensjonen."StaaleB wrote:Nokian Hakkapelliitta R som er med i NAFs test finnes i dimensjonen 205-65-15 med lastindeks 99. Det holder i de fleste tilfeller det.Erik wrote: 2)Men lasteindeks på alle dekkene i NAFs test er vel for lavt for T4 Caravelle?
Foxhome
-87 Bluestar Syncro -76 Rico Camper
-65 1300 -63 1200
-06 Passat
-87 Bluestar Syncro -76 Rico Camper
-65 1300 -63 1200
-06 Passat
har kjørt 3 sesonger på nokian hakkapelita C og er veldig fornøyd bor i bratte telemark og aldri sitti fast. akkurat nå har eg syncro så dekk er ingen bekjymring men kjørte vanlig før på samme dekk, bytter aldri bort di dekka!!!!!!!! bare bil, hehe. skal bruke demm i vinter og, du får det du betaler for.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg har kjøpt motorsykkeldekk fra Dekkonline. Det fungerte bra. God pris og levert på døra. Men jeg vil anbefale å sjekke nøye hva du får, og tenke deg godt om, før du bestiller vinterdekk på dekkonline og andre slike nettsider. Dette er gjerne tyske selskaper, og de leverer nok stort sett de samme dekkene her som de selger i Tyskland. Mellomeuropeiske vinterdekk er ofte ikke optimale vinterdekk i Norge. Sjekk http://www.nokiantyres.com, og velg forskjellige land. I Tyskland markedsfører de for eksempel et dekk som heter WR C Cargo. I Norge CR Cargo. Dekkonline leverer WR C. Dekkene ser like ut på bildene, men har de samme gummiblanding og like egenskaper? Jeg vet ikke, men jeg vil tro de er forskjellige.foxhome wrote: Sjekk på http://www.dekkonline.com. Kr. 597,- pr dekk.
Det er en grunn til at de store seriøse dekkprodusentene utvikler egne vinterdekk i og for Skandinavia. Vi har ekstreme vinterforhold her. I Japan har de skikkelig vinterføre, og vinterdekk som fungerer godt på snø og is. De er langt framme på utviklingen av piggfrie dekk spesielt for slikt føre. Men der kjører de ofte ikke stort over gangfart om vinteren. Opp mot 100km/h på motorvei er ikke noe stort tema. I Mellomeuropa kjører de forholdsvis fort, ofte på våt vei. Men de har sjelden streng kulde, og sjelden mye snø og is. Og de bruker helt andre dekk enn japanerne. Her i Skandinavia har vi begge deler. Både skikkelig vinterføre og forholdsvis høy hastighet på våt vei. Det krever spesielle vinterdekk. Skandinaviske vinterdekk har ofte en forholdsvis skarp dekkskulder. Mellomeuropeiske dekk har gjerne rundere skulder og høyere hastighetsmerking. Se for eksempel ContiVikingContact 5, som er et typisk skandinavisk personbildekk, i forhold til ContiWinterContact TS830, som er et typisk mellomeuropeisk dekk.

Det er mulig at du bruker bilen på en måte som gjør at mellomeuropeiske dekk er riktig valg. Men du bør vite hva du gjør når du kjøper vinterdekk i utlandet.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
De har ikke vinterdekk i Tyskland, men de har høyhastighets regndekk som er stabile å kjøre med i stor fart.
Ubrukelig i Norge, jeg har prøvd et sett i 2002, de endte opp som gode sommerdekk!
Ubrukelig i Norge, jeg har prøvd et sett i 2002, de endte opp som gode sommerdekk!
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Etter min mening har transporteren (ihvertfalll T4) meget gode vinteregenskaper på gode piggdekk, mindre gode med piggfritt. Så jeg ville anbefale å kjøpe ett piggdekk av anerkjent merke. (Selv om jeg kjører piggfritt på personbil..)
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
-
Andreas89
- -

- Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
- Phone: 99428142
T4 er en god vinterbil sammenlignet med f. eks. Toyota Hiace, som er totalt ubrukelig selv på våt føre uten 4x4. Men piggfritt er et min mening like godt som pigger eller i mange tilfeller bedre. Har aldri hatt problemer med å komme hverken opp eller ned med piggfritt med T4'erne her i huset. De gangene kjettingene har måttet på, skyldes det mye løssnø og bratte bakker med 180 graders svinger opp til hytta. Pigger hjelper deg lite i 30 cm nysnø...
Andreas
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Satte på Hakka 7 i fjor, godt fornøyd med de, men slitte foringer gjorde sitt til at det ble litt skjevslitasje på venstre forhjul. Håper det ikke er verre enn at det fungerer som bakdekk i år. 
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Indian
- -

Ta en drosje sving når du ikke kommer opp og rygg oppover.
Har hatt yokohama etpar år,men dette var ikke dekk for forholdene her vest.Verken på golfen eller caravellen.For fint mønster,så snøen slapp ikke fra dekka,og ved regn var det som å kjøre på snø...såpeglatt.
Nokian sine har jeg gode erfaringer med.Er mange år siden jeg hadde det på bilen selv,men hører mange som skryter av disse.Naboen med volvoo V70 sverger til nokian.
Det skal sies at jeg har 200 meter opp ene siden og 150 meter ned på andre siden i løpet av 4 km,så her kan det regne i bunn og snø på toppen.Da er skikkelige dekk et must.Har ikke kjøpt nye dekk ennå,men det ser ut til at det må gjøres snart
Nokian sine har jeg gode erfaringer med.Er mange år siden jeg hadde det på bilen selv,men hører mange som skryter av disse.Naboen med volvoo V70 sverger til nokian.
Det skal sies at jeg har 200 meter opp ene siden og 150 meter ned på andre siden i løpet av 4 km,så her kan det regne i bunn og snø på toppen.Da er skikkelige dekk et must.Har ikke kjøpt nye dekk ennå,men det ser ut til at det må gjøres snart
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Nokian er vel en av få som har sikkelige dekk til tyngre biler, Jeg har bestilt Nokian 255.40x19 med 101 lasteindex
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Indian
- -

Jeg brukte Yokohama i fjor vinter og de er de beste dekkene jeg har kjørte med om vinteren. Jeg fikk ikke de problemene du nevner.Even wrote:Har hatt yokohama etpar år,men dette var ikke dekk for forholdene her vest.Verken på golfen eller caravellen.For fint mønster,så snøen slapp ikke fra dekka,og ved regn var det som å kjøre på snø...såpeglatt.
du mener alså at det finnes ikke vinterdekk i Tyskland ? sjelden lest en slik sludder .kodvaag wrote:De har ikke vinterdekk i Tyskland, men de har høyhastighets regndekk som er stabile å kjøre med i stor fart.
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Peter wrote:du mener alså at det finnes ikke vinterdekk i Tyskland ? sjelden lest en slik sludder .kodvaag wrote:De har ikke vinterdekk i Tyskland, men de har høyhastighets regndekk som er stabile å kjøre med i stor fart.
Peter
Forbudt med pigger i tyskland, og vinterdekkene som selges i tyskland er "somregel" ikke beregnet på det skandinaviske markedet siden de bruker er hardere gummiblanding pga at dekkene skal tåle høyere hastigheter. Hvis man sjekker hastighetskodene på dekkene man kjøper fra tyskland så er det ingen problem
Tom
Bodø City

Bodø City