Første syncro: T3 Combi m/2,1 DJ
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Første syncro: T3 Combi m/2,1 DJ
Da var lovord innfridd om at jeg skulle bli syncroeier. Har nylig vært på østlandet og plukket opp "Durre" en T3 C 2,1DJ som driver villig på alle fire. Kun en sperre, men man må jo begynne i det små.
Slik ser den ut:
Sammen med bilen fikk jeg en drøss med deler: Coachfelger, paneler (nesten koplett), drivknuter, viftehus, småstasj som vindussveiver-askebeger, takbøyler, høytaler bue og en del annet.
Bilen har gått skarve 337 000km siden ny og motor er byttet, gir og kardang er overhalt, bremser, foringer og hjullagre ok. EU godkjent til aug 2011.
Av småproblemer som har oppstått kan det nevnes:
- nærlys falt ut pga løs kontakt i bryteren (fikset)
- gasspedalen ble med ut når jeg dro ut gummiteppet (fikset)
- fusker litt i fuktig vær, visstnok følsom forldeler i følge selger (fikset)
Bilen blir ren bruksbil frem til sommeren, da får vi se om ikke vi påkoster den litt, rent utstyrsmessig. Litt kosmetikkjobb må til også.
Gleder meg til snøen kjem! (flere bilder underveis)
Slik ser den ut:
Sammen med bilen fikk jeg en drøss med deler: Coachfelger, paneler (nesten koplett), drivknuter, viftehus, småstasj som vindussveiver-askebeger, takbøyler, høytaler bue og en del annet.
Bilen har gått skarve 337 000km siden ny og motor er byttet, gir og kardang er overhalt, bremser, foringer og hjullagre ok. EU godkjent til aug 2011.
Av småproblemer som har oppstått kan det nevnes:
- nærlys falt ut pga løs kontakt i bryteren (fikset)
- gasspedalen ble med ut når jeg dro ut gummiteppet (fikset)
- fusker litt i fuktig vær, visstnok følsom forldeler i følge selger (fikset)
Bilen blir ren bruksbil frem til sommeren, da får vi se om ikke vi påkoster den litt, rent utstyrsmessig. Litt kosmetikkjobb må til også.
Gleder meg til snøen kjem! (flere bilder underveis)
Last edited by hansstef on 20 Sep 2011, 11:18, edited 4 times in total.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 7777
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Første syncro - "Durre"
-Tøft med dekaler på bakluka, ja
Fin bil.
Fin bil.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro - "Durre"
Planer før sommeren:
- Bukt med fordeler og fukt
- Skifte et noe rusten vannrør venstre side (noen som har?)
- Ellers bare holde den gående
Planer f.o.m sommeren:
- Rundlykter kanskje
- Safari stasj
- Innvendig shining
- Gitter på lykter
- Rustjobb
- Nye stigtrinn
- Stålfangere
- innvendig stripdown for lydisolering
- Bukt med fordeler og fukt
- Skifte et noe rusten vannrør venstre side (noen som har?)
- Ellers bare holde den gående
Planer f.o.m sommeren:
- Rundlykter kanskje
- Safari stasj
- Innvendig shining
- Gitter på lykter
- Rustjobb
- Nye stigtrinn
- Stålfangere
- innvendig stripdown for lydisolering
Last edited by hansstef on 03 Dec 2010, 12:27, edited 1 time in total.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro - "Durre"
Hehe, joda bilen heter Durre (etter en snurr forrige vinter hvor den fikk stivtet nærmere bekjentskap med et av de lokale bjørketrærne på Stokke). Hvorfor dette kvalifiserer til akkurat "Durre" det vet jeg ikke (dialekt?)Rudeboy wrote:-Tøft med dekaler på bakluka, ja
Fin bil.
Om dekalene blir får vi se, de sitter fryktelig skjevt og ser vel Biltema ut. Kanskje heller klistremerke i syncro-dekal font? (SKARAVELLE?)
Hans Sæle
Re: Første syncro - "Durre"
Grattis igjen med fin syncro!
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: Første syncro - "Durre"
Gratulerer med Syncro, Hans. Jeg har vel kjørt forbi Domsbru minst en gang i uka de siste 7-8 åra, så denne bilen har jeg sett mange ganger. Jeg har bare sett den når jeg har kjørt forbi, så jeg kjenner ikke noe mer til den. Men det virker som den har blitt passet på. Hyggelig at den har havnet hos noen som kommer til å ta vare på den.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Morken bensinslange sørget for at syncroen har forsynt Haugesunds gater med kraftstoff de siste dagene. I går var det virkelig ille, spruten stod alle veier!
Men Mekonomen hadde bensinslange på rull og det var ikke værre enn en 30 minutter så var ny slange på plass.
Metode:
Punkterte gammel og ny slange i hver sin ende med syl og festet de to slangene til hverandre med strips. Smørte så opp den nye slangen med litt WD40 for god gli i trange partier før jeg dro den nye slangen på plass ved å trekke ut den gamle fra venstre hjulbue.
Deretter var det bare å smelle på en slangeklemme i hver ende og montere. Klippet bort stykket som stripsen hadde ødelagt da
Easy Piecey!
Next up: Gasswire, den som står i nå er så slakk at jeg ikke får gitt bånn gass (viser seg på altfor lavt forbruk ). Wire bestilless i kveld av VWHeritage gjennom Unneberg-bil.no
"Vaieren koster 220Kr + 120Kr i porto + 69 Kr i oppkravsgebyr. Hvis du bestiller denne i
nettbutikken og betaler derblir total porto på 55Kr. Her er en link til nettbutikken."
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=8083
Men Mekonomen hadde bensinslange på rull og det var ikke værre enn en 30 minutter så var ny slange på plass.
Metode:
Punkterte gammel og ny slange i hver sin ende med syl og festet de to slangene til hverandre med strips. Smørte så opp den nye slangen med litt WD40 for god gli i trange partier før jeg dro den nye slangen på plass ved å trekke ut den gamle fra venstre hjulbue.
Deretter var det bare å smelle på en slangeklemme i hver ende og montere. Klippet bort stykket som stripsen hadde ødelagt da
Easy Piecey!
Next up: Gasswire, den som står i nå er så slakk at jeg ikke får gitt bånn gass (viser seg på altfor lavt forbruk ). Wire bestilless i kveld av VWHeritage gjennom Unneberg-bil.no
"Vaieren koster 220Kr + 120Kr i porto + 69 Kr i oppkravsgebyr. Hvis du bestiller denne i
nettbutikken og betaler derblir total porto på 55Kr. Her er en link til nettbutikken."
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=8083
Hans Sæle
Re: Første syncro
Kjekt med enda en T3 i området. Jeg kjører (T3) mellom Stord og Stavanger hver helg, og det overrasker meg hvor mange T3er jeg møter på veien. Jeg synes nesten det "kryr" av dem i Sunnhordaland/Haugalandet. Forrige fredag var vi ikke mindre enn 4 T3er på boknafjordferjå..
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Kjekt å høre, fiser mest rundt i nærområdet selv. Du får vinke om du passerer meg, Meller Carl Otto
Hans Sæle
Re: Første syncro
Vinker og blinker til alle T3ene jeg ser...
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
- -
- Posts: 3207
- Joined: 17 Nov 2004, 21:20
- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
- Location: Raufoss,Oppland
Re: Første syncro
Gasswiren kan strammes i begge enderhansstef wrote:Morken bensinslange sørget for at syncroen har forsynt Haugesunds gater med kraftstoff de siste dagene. I går var det virkelig ille, spruten stod alle veier!
Men Mekonomen hadde bensinslange på rull og det var ikke værre enn en 30 minutter så var ny slange på plass.
Metode:
Punkterte gammel og ny slange i hver sin ende med syl og festet de to slangene til hverandre med strips. Smørte så opp den nye slangen med litt WD40 for god gli i trange partier før jeg dro den nye slangen på plass ved å trekke ut den gamle fra venstre hjulbue.
Deretter var det bare å smelle på en slangeklemme i hver ende og montere. Klippet bort stykket som stripsen hadde ødelagt da
Easy Piecey!
Next up: Gasswire, den som står i nå er så slakk at jeg ikke får gitt bånn gass (viser seg på altfor lavt forbruk ). Wire bestilless i kveld av VWHeritage gjennom Unneberg-bil.no
"Vaieren koster 220Kr + 120Kr i porto + 69 Kr i oppkravsgebyr. Hvis du bestiller denne i
nettbutikken og betaler derblir total porto på 55Kr. Her er en link til nettbutikken."
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=8083
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Mansjetten bak er gåen så faren ved å stramme er at full gass kan føre til at wiren hekter seg fast på en brakett der baki. Slik det er nå får jeg ikke full gass og wirens "flens" hopper ikke over braketten. Regner med det er smal sak å trekke ny? Prisen var ikke avskrekkende heller så.narle wrote:Gasswiren kan strammes i begge ender
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Åkei, Syncro er så vilt overlegent på snøføret vi har i haugesund for tiden!!
Flat Pedal (Sorry GrimtheGoblin) hele veien og jeg spinner ikke ett sekund!! Sidelengs i ny og ne, men det er bare moro!
Slet med ruskste gange de siste ukene. Måtte stadig bak og tømme fordeleren for rusk. Viste seg at den lille kjeramiske hetten i toppen på fordelerlokket smuldret opp så det var masse støv og drit fra den som skapte faen. (Så først ut til å være en løs hette som jeg prøvde å dytte på plass uten å stenge av motoren, endte med et jæ...lig sjokk )
I går kjøpte jeg nytt fordlokk og rotor. Nå maler boxeren klokkereint igjen Smetter sikkert inn noen nye plugger også for moro.
Flat Pedal (Sorry GrimtheGoblin) hele veien og jeg spinner ikke ett sekund!! Sidelengs i ny og ne, men det er bare moro!
Slet med ruskste gange de siste ukene. Måtte stadig bak og tømme fordeleren for rusk. Viste seg at den lille kjeramiske hetten i toppen på fordelerlokket smuldret opp så det var masse støv og drit fra den som skapte faen. (Så først ut til å være en løs hette som jeg prøvde å dytte på plass uten å stenge av motoren, endte med et jæ...lig sjokk )
I går kjøpte jeg nytt fordlokk og rotor. Nå maler boxeren klokkereint igjen Smetter sikkert inn noen nye plugger også for moro.
Last edited by hansstef on 17 Dec 2010, 10:06, edited 1 time in total.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro - "Durre"
Dekalene er tatt av nåRudeboy wrote:-Tøft med dekaler på bakluka, ja
Fin bil.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Fått mulighet til å kjøpe 235/75 15 BF Goodrich Mud Terrain T/A. Nye i sommer, selges fordi en Lada Niva har gitt slipp på livet.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Noen som har en god beskrivelse av hvor mye som må kappes bak på fremre hjulbue?
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Første syncro
Du kan også nøye deg med å vippe ut skjermbuen, det er gjordt på min bil.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- Posts: 50
- Joined: 26 Jan 2010, 22:49
- Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
- Phone: 93071960
- Location: Kragerø
Re: Første syncro
Når du skal ha sånne store hjul på`n. Husk på hvor treg bilen blir m den rullediameteren.
Jeg har hatt BF på vinteren. Det kom bra frem, men ikke i nærheten av så godt som et vinterhjul. Jeg leste at du godt kunne gjøre en god dag bedre, med en god sladd , her er BF`n elendig, men bevares det går ukontrolert sideveis, svært lite grep! Bremselengden er elendig. A/T står vel for noe sånt som "all terrain", å ikke noe om vinter på verken A/T eller M/T`n. Har jo med gummiblanding å gjøre,seiping,snitting, størrelse på mønster og gjøre. (seiping av dekket er tynne kutt på langs, snitting er det samme, bare på tvers av kjørebanen mener jeg. Dette kan gjøres på dine dekker, da blir di mykere å noe bedre på vinteren. Livslengden på dekket er det samme, å rullemotstanden er den samme. ) Kjører selv på litt store vanlige vinterdekk, ikke 6lags som det står i vognkortet. 6lags er stivere og mere ukonfortable. Men tar det seg bra ut på T3èn??? JA det gjør det, å det holder for mange av oss
Jeg har hatt BF på vinteren. Det kom bra frem, men ikke i nærheten av så godt som et vinterhjul. Jeg leste at du godt kunne gjøre en god dag bedre, med en god sladd , her er BF`n elendig, men bevares det går ukontrolert sideveis, svært lite grep! Bremselengden er elendig. A/T står vel for noe sånt som "all terrain", å ikke noe om vinter på verken A/T eller M/T`n. Har jo med gummiblanding å gjøre,seiping,snitting, størrelse på mønster og gjøre. (seiping av dekket er tynne kutt på langs, snitting er det samme, bare på tvers av kjørebanen mener jeg. Dette kan gjøres på dine dekker, da blir di mykere å noe bedre på vinteren. Livslengden på dekket er det samme, å rullemotstanden er den samme. ) Kjører selv på litt store vanlige vinterdekk, ikke 6lags som det står i vognkortet. 6lags er stivere og mere ukonfortable. Men tar det seg bra ut på T3èn??? JA det gjør det, å det holder for mange av oss
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Skal bruke de på sommeren på blaute gårdsmarker. Greit med litt diameter
Hans Sæle
-
- Posts: 50
- Joined: 26 Jan 2010, 22:49
- Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
- Phone: 93071960
- Location: Kragerø
Re: Første syncro
Da er det kult. Jeg liker godt å være på tur med bilen, men når plutselig bilen var på tur med meg en glatt vinterdag ble det travelt. Dro vilt i bakkelittkringla, trodde ikke jeg skulle få overtaket på ferden før jeg møtte våren
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Da er dekkene kjøpt, de er fra oktober 2010 og ser ubrukt ut! Måtte ut med halve prisen av det som er oppgitt for nye på dekkonline så jeg er fornøyd!
@ Mr. Mean: De heter T/A ikke A/T. T/A = Traction Advantage
Jeg kjører på 6-lags piggfritt nå og de funker meget bra. Tunge som faen, smale som gir meg bra med marktrykk. Stive, ja. Ukomfortable, slett ikke så gæli på syncroen. Kan glemme de på GTi-en, ettersom den står på senkefjører
BF dekkene skal av ladafelgene som bosses hvis ingen vil ha, og settes på 15" Ronal alufelger hvis 7" bredde er nok til disse dekkene???
Metode? Tre/gummi-klubbe, eller noe mer sofistikert?Tur-Bo wrote:Du kan også nøye deg med å vippe ut skjermbuen, det er gjordt på min bil.
@ Mr. Mean: De heter T/A ikke A/T. T/A = Traction Advantage
Jeg kjører på 6-lags piggfritt nå og de funker meget bra. Tunge som faen, smale som gir meg bra med marktrykk. Stive, ja. Ukomfortable, slett ikke så gæli på syncroen. Kan glemme de på GTi-en, ettersom den står på senkefjører
BF dekkene skal av ladafelgene som bosses hvis ingen vil ha, og settes på 15" Ronal alufelger hvis 7" bredde er nok til disse dekkene???
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Første syncro
7 " holder for de dekkene, hvis du koster på deg å få de seipet vil du få bedre vinterdekk, mindre støy og faktisk lengre levetid på dem. Skjermkanten tar du med en polstret stor tang og bøyer forsiktig ut. Det er en fordel å gjøre dette i varmen, da er lakken mer fleksibel.
Når det gjelder seiping så er det faktisk mennesker som gjør dette selv også, teppekniv og god tålmodighet.
Når det gjelder seiping så er det faktisk mennesker som gjør dette selv også, teppekniv og god tålmodighet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Første syncro
Lurte på disse selv. De lå ute til rett under ny pris men visst du fikk de til halv pris er det billig!! Kos deg med store hjul og blaute gårdsmarkerhansstef wrote:Da er dekkene kjøpt, de er fra oktober 2010 og ser ubrukt ut! Måtte ut med halve prisen av det som er oppgitt for nye på dekkonline så jeg er fornøyd!
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
- 2002 T4 California Coach
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Jeg startet på noe som jeg selv anså som skambud, men da tilsvaret kom ble jeg fort glad. Tror ikke penger var essensielt for denne mannen. Drøssevis med biler, 150 kvm garasje etc...zapperx wrote:Lurte på disse selv. De lå ute til rett under ny pris men visst du fikk de til halv pris er det billig!! Kos deg med store hjul og blaute gårdsmarkerhansstef wrote:Da er dekkene kjøpt, de er fra oktober 2010 og ser ubrukt ut! Måtte ut med halve prisen av det som er oppgitt for nye på dekkonline så jeg er fornøyd!
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Første syncro
Kom på at felgene jeg har liggende har ET 23. Blir dette for lite kanskje?Tur-Bo wrote:7 " holder for de dekkene, hvis du koster på deg å få de seipet vil du få bedre vinterdekk, mindre støy og faktisk lengre levetid på dem. Skjermkanten tar du med en polstret stor tang og bøyer forsiktig ut. Det er en fordel å gjøre dette i varmen, da er lakken mer fleksibel.
Når det gjelder seiping så er det faktisk mennesker som gjør dette selv også, teppekniv og god tålmodighet.
Hans Sæle