Den utvalgte

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Image

Image

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Sentrallås har ligget lenge på vent og det er på tiden at den blir montert.

Image

Image


Har kjøpt Alarm som skall monteres samtidig.
Har lovet duce 999 å lege ut info om den for lenge siden men bedre sent en aldri.
Viper Alarm http://www.viper.com/P-3303V/Viper-3303 ... ity-System
Som jeg kjøpte på Zilvia forum til halv pris.
Absolutt å anbefale Viper 3303V: $199 Shipped!

Image


http://zilvia.net/f/electronics/432516- ... ombos.html
Last edited by Allan on 22 Sep 2012, 21:02, edited 1 time in total.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Girkasser har ligget på vent også og nå tror jeg at jeg har samlet alt som trenges for å få den montert.

Image

Bestilte noen deler fra Tyskland
Motorsport Notter der VW Bus T3 Spezialist
1. MN-01487Abdeckblech T3 zum Schwungrad Edelstahl sofort lieferbar 32,77 EUR
2. MN-01112 Getriebeeingangswelle/ Kupplungswelle TDI T3passend auf orig. Golf 3 TDI Kupplung sofort lieferbar 106,72 EUR
3 MN-01012 Ölleitbleche Typ-Südafrika T3 sofort lieferbar 40,84 EUR
4 MN-01592 Papierdichtung Gehäuse Satz besteht aus 3 Stück sofort lieferbar 11,51 EUR 1 11,51 EUR


Har kjøpt en engelsk passat med 1,9 tdi AFN chipet til 130 hk som er gått 158 000 , med servicehefte som blir donor til bilen min. Image

Og da har jeg mye å gjøre nå framover
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Den utvalgte

Post by Tur-Bo »

LEKKERT !
Hadde dette vært min bil så hadde et " Berlinerdrosje" adapter og automat med diff sperre og oljekjøler vært det neste :) Hvis den hadde klart vridmomentet da .
Kommer du til å beholde HHo generatoren eller ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Lørdags kos i garasjen

Image

Image

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Hvis jeg kjører litt fortere over fartsdumper, kanskje den detter ned selv.

Image

Image

I morgen blir den montert og på torsdag har jeg bursdag og da kommer elektrikeren hjem til meg for å koble strøm og starte motoren

:D :D :D :D :D
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Den utvalgte

Post by jakob »

Du vil nok bli glad i den motoren!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Den utvalgte

Post by Tur-Bo »

Planer om komplett ac eller skal du ha lufttrykk ombord :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Tur-Bo wrote:Planer om komplett ac eller skal du ha lufttrykk ombord :D
komplett AC fra passaten skal under baksete, istedenfor varmevifta.
Kontrollpanel istedenfor cd spilleren og dobbel din oppå.
Beholder original varmeapparat og luftinga foran. AC skal kun trekke inneluft



ER PLANEN :D :roll: :wink:
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Her er girkassen som har betegnelsen AAN , men er egentlig en AAP med sperre.


Image

Image



Den tokk seg en tur til Kroatia hvor jeg i sommer fant en girkassespesialist.
De tar 3500.- for tot. overhaling av girkasse.
Jeg sendte dem to girkasser ( syncro AAN og bensin AAP)og fikk tilbakke en kloning.
De fikk beholde resterende deler og jeg måtte betale 3000.- inkludert alle nye lager ++
Sendte girkasser med bus Oslo- Zagreb for 1500.- t\r

Tot.:
AAN syncro kasse 1500.-
AAP kasse 700.-
Motorsport Notter ymse deler 1900.-
Bus t\r 1500.-
Overhaling 3000.-
ny lamell 1600.-
girolje 900.-
_______________________________
11100.-
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Den utvalgte

Post by Tur-Bo »

Tøøft :) Så nå er det både diffbrems og full sperre ! Ser at du også har fått på SA-oljeplater. Skiftet du synkroniseringsringene samtidig ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
hafse
Posts: 81
Joined: 13 Sep 2012, 09:40
Car: T3 Westy
Phone: 90902308
Location: Vestby

Re: Den utvalgte

Post by hafse »

Allan wrote:Jeg leste mange skrekkhistorier om JX i caravellen, at den er for liten og at toppen sprekker,varmen +++ , :( :?
Helt siden jeg kjøpte bilen hadde jeg lyst å sette i 1,9 tdi. men tenkte å trimme JX til den stopper. Jeg har kjøpt den med 112 000 km på telleren. Da billen har gått 150 000 km har jeg satt inn en pysventil og justerte turbotrykket til 1,4 bar,plombet overtrykksventilen, monterte intercooler , fjernet plombering på bosch pumpe og justerte diesel trykket til max.
Ble kjempe fornøyd med effekten jeg fikk. Bilen ryker litt svart , bruker litt mer diesel men går som ei kule.

Nå har jeg kjørt 100 000 km og ventet at noe skall skje,men ingenting. Bilen har altså passert 250 000 km. 40 av de har den gått gjennom tyskland med 3400 omdreininger (130km/t) Motoren starter fint hver dag,bruker ikke olje og lager ikke noe ulyder.

Nå har jeg satt meg inn i HHO generatorhttp://www.ehow.com/about_6553884_hho-e ... ngine.html ---- http://www.hho-hydrogen-car.com/hho-generator-kits.html og skall montere den og. :mrgreen:
I følge eksperter skall den gi ytterligere 20-30 % effektøkning så for vi se om motoren tåler det og.

Så langt er jeg veldig overasket, fornøyd og stolt av den lille JX. :D
Fantastisk flott bil! :D

Hmmmmm, interessant lesing? Kunne godt tenkt meg litt mer flerr i pickupen! :wink:
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Den utvalgte

Post by Bugman »

Jeg blir nesten målløs!! :mrgreen:

Dette er jo bare kjempebra!

Gratulerer med en enda råere bil, Allan!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Nå er det testkjøring :D :D

Sette inn selve TDI motor er ingen problem, men finishen, alle de små detaljer rundt er tidskrevende. Så er det alltid forventede uforventninger.
Motor er byttet og startet på en dag, men for å finne plass til alt og gjøre det ryddig og fint brukte jeg 7 dager på.

Mye tid brukte jeg på motorfester.

Googlet motorfester og fant mye rart der ute.
Den billigste å kjøpe kommer på 300 e og den ser ikke ut.

Sjekk denne på TDI forumet


Image

http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 98&page=34


Disse kommer på 600 e

http://www.vw-t3-bus-shop.de/eng/engine ... aring.html

http://www.vw-t3-bus-shop.de/eng/engine ... nized.html



Motorfester som jeg har laget er kanskje litt overdimensjonerte men jeg hadde en 8mm plate i garasjen som jeg måtte bruke opp.




Image

Image

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Image

Image

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Gass potensiometer er midlertidig under baksete og den jeg har er med kikkstart som jeg ikke liker.

Sentralen er fint pakket under sette .
Det var veldig praktisk med ledningsnett fra engelsk passat som er 1 m lenger.



Image

Image

Image



Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

tilpasning av peilepinne

Image

Image

Image

Mer detaljert og flere bilder med mer tid
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Image


Motor og kassa fungerer perfekt.

Problemet jeg har nå er at jeg har potensiometer med kikk fra automatkassa som jeg ikke får bruke slik som det er nå for gasspedal i T3 har ikke nokk vandring, og hvis jeg korter inn armen så blir den for hard.

Så fant jeg ut at dette må vare den beste løsningen for gasspedal.
Golf IV tdi og neste prosjekt.

Image

Image

Image

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=506040
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Re: Den utvalgte

Post by martins.macs »

Kjempe jobb du har lagt i bilen din! Med denne TDI motoren kommer bilen til å bli en drømmebil.

Nå er det kanskje litt sent å si men når det gjelder motorfester så kan man bruke de originale 1.6TD motorfestene som passer fint på TDI motor (hvis den ikke kommer fra Audi). På høyre side (sett bakfra) er det et par mm som må slipes vekk på den originale motorfesten. AC kommer i veien der. På venstre side kommer turboen i veien men hvis du bruker eksosmanifold fra 1.9TD (aaz) motor og lager en liten adapter til turboen så skal den originale motorfesten fungere fint.

Hvilken svinghjul og klutsj bruker du?
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

martins.macs wrote:Kjempe jobb du har lagt i bilen din! Med denne TDI motoren kommer bilen til å bli en drømmebil.

Nå er det kanskje litt sent å si men når det gjelder motorfester så kan man bruke de originale 1.6TD motorfestene som passer fint på TDI motor (hvis den ikke kommer fra Audi). På høyre side (sett bakfra) er det et par mm som må slipes vekk på den originale motorfesten. AC kommer i veien der. På venstre side kommer turboen i veien men hvis du bruker eksosmanifold fra 1.9TD (aaz) motor og lager en liten adapter til turboen så skal den originale motorfesten fungere fint.

Hvilken svinghjul og klutsj bruker du?

Takk!! Drømmebil allerede

Jeg er egentlig glad at jeg brukte litt tid på å lage fine motorfester. Er litt stolt av de.

Jeg brukte 98 passat AFN motor som har fire bolter på høyre motor feste mens motorer som står på tvers som i golfen har samme innfestninga med tre bolter på høyre side.
Når jeg først måtte lage den ene så måtte den andre vare i samme stil.

228mm Golf III svinghjul dreid på baksiden og 228 Tdi klutsj
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Nå må jeg spare penger til dette og da er jeg ganske fornøyd

Image


Produkt katalog
http://www.woick.de/outdoor-shop/media/ ... df/276.pdf

http://www.autohome.it/file_gb/magg_airlander.html
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Den utvalgte

Post by Buss Marius »

Allan wrote:Nå må jeg spare penger til dette og da er jeg ganske fornøyd

Image


Produkt katalog
http://www.woick.de/outdoor-shop/media/ ... df/276.pdf

http://www.autohome.it/file_gb/magg_airlander.html
Da hadde jeg heller bygd om baksetet til RnR seng. T3 har samme bredde som det største takteltet.
jostein
-
-
Posts: 952
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: Den utvalgte

Post by jostein »

Liker det hjemmelagede motorfeste. Leste på en av linkene, ikke så fint feste. Han fikk ikke motoren under motorlokket. Hvordan blir det med din motor?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Buss Marius wrote:
Da hadde jeg heller bygd om baksetet til RnR seng. T3 har samme bredde som det største takteltet.
Skal ha Carat to seter bak

Image

Og da litt vanskelig med RnR seng
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Den utvalgte

Post by Allan »

Etter at jeg så dette , er jeg på jakt etter A8 Dash

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Post Reply