Går med planer om å få litt mer futt i min lange 1996 Caravelle VR6 med manuell.
Bilen har rulla 265.000 nå. Jeg har tilbakelagt snart 30.000 problemfrie kilometer siden jeg kjøpte den. Og så langt har den fått 50mm senk med dempere og fjærer med TÜV, 20" på sommerhjula og 15" på vinter. Lurer på å gå ned til 17" på sommer. 20" er grusomt å kjøre på. Diodebaklys og angleeyes frontlykter fra Martin.
Ang trimming; I første omgang har jeg fått lånt meg en ECU fra en kompis som har komplett motor og drivlinje fra VR6 golf. Hvis bilen går med denne hjerne, så er neste skritt bytte av kammer, til 286 med høyt løft, porte eksosmanifold, og chip. Så får vi se hvordan det går. Om det ikke funker, så må jeg sveise nytt innsug og bruke dyser osv fra Golf. Et kompressorkit står også høyt på ønskelista.
Utover dette skal bilen bygges om fra kombi til 7-seter. Setebelter og bakre 2-seter ligger klart. Skal sette inn framstoler med setevarme og MFA anlegget fra 98' delebilen. Komfortblink hadde også vært deilig å ha. Også skal bilen hellakkeres til sommeren. Samme farge, sort, men muligens med noen klyper perlemor el.l iblandet
Så får vi se, hva mer som kommer på underveis.
Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Hvordan vil kjørbarheten bli med en trimkam med tanke på at originalkammen er lagd for å gi moment på lavt turtall?
Golf Vr6 hjernen vil vel også gi deg høyere turtallsperre såvidt jeg vet.
Det er lite info å finne om tuning av aes motoren..
kompressor er noe jeg syns virker interesant med tanke på dreiemoment. Men det som er av kit er jo til Golf osv..
Golf Vr6 hjernen vil vel også gi deg høyere turtallsperre såvidt jeg vet.
Det er lite info å finne om tuning av aes motoren..
kompressor er noe jeg syns virker interesant med tanke på dreiemoment. Men det som er av kit er jo til Golf osv..
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Ja, alt som kan kjøpes til VR6, og det er mye, er dessverre til Golf. Så her er det prøv og feil metoden.
Jeg opplever orginal VR6 som en utrolig daff motor så fort man henger en tilhenger eller laster noen kilo i den. Tom bil går utrolig bra til brødbil å være. Kam vil avgjøre veldig hvor kjørbar en så tung bil blir. Så jeg skal rådføre meg med motorteknikk før jeg evt bestiller noe.
Et alternativ er å bruke bare ECU og dyser fra Golf, å se hvordan det fungerer. Da skal den få litt mer suppe. Akkurat som ikke den bruker nok fra før
Jeg opplever orginal VR6 som en utrolig daff motor så fort man henger en tilhenger eller laster noen kilo i den. Tom bil går utrolig bra til brødbil å være. Kam vil avgjøre veldig hvor kjørbar en så tung bil blir. Så jeg skal rådføre meg med motorteknikk før jeg evt bestiller noe.
Et alternativ er å bruke bare ECU og dyser fra Golf, å se hvordan det fungerer. Da skal den få litt mer suppe. Akkurat som ikke den bruker nok fra før
Mvh
Pål
Pål
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Vi kan vel konstantere at vr6 ikke er noen trekkvogn, til det er TDi bedre..
Men ett kompressorkit hadde jo gitt både effekt og moment uten at man taper noe på lavere turtall, men spørsmålet er om det er mulig å få tredd ett kit til golf ned i motorrommet på T4 uten for mye knot.. Så derfor syns jeg du bør bestille og teste ut det..
Hvis du bruker ECU dyser og kam fra en Golf bør du jo få 174hk.., den har 3 nm mindre på ett høyere turtall. Til gjengjeld har den høyere turtallssperre. Men da blir den vel enda mindre trekkvogn vil jeg tro..
Hvis man vil legge litt kr i det kan man jo få større volum også:
http://www.eurospecsport.com/products/e ... vr6-2v.htm
Men ett kompressorkit hadde jo gitt både effekt og moment uten at man taper noe på lavere turtall, men spørsmålet er om det er mulig å få tredd ett kit til golf ned i motorrommet på T4 uten for mye knot.. Så derfor syns jeg du bør bestille og teste ut det..
Hvis du bruker ECU dyser og kam fra en Golf bør du jo få 174hk.., den har 3 nm mindre på ett høyere turtall. Til gjengjeld har den høyere turtallssperre. Men da blir den vel enda mindre trekkvogn vil jeg tro..
Hvis man vil legge litt kr i det kan man jo få større volum også:
http://www.eurospecsport.com/products/e ... vr6-2v.htm
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Hmmm,vr6 ikkje er noen trekkvogn.Dette er piss preik.Kjører en 97 mod vr6 som har rulla 215000km.Når vi drar på ferie,Trekker eg en lmc 720 på 2000kg.Og full lasta bil.Total vekta på bil og vogn er 4500kg-5000kg.Bilen drar meget godt.Ingen problem og holde farts grenser eller kjøre forbi andre biler vist det trengst.Opplever vr6`en som sterk og turtals villig.Tviler sterkt på om en orginal 102hk tdi klarer og holde følge med min vr6.
Arild
T4 02mod 151hk tdi
T4 02mod 151hk tdi
-
- -
- Posts: 7777
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Enter-tasten din virker ikke.
Det er godt å lese VR6 funker, men ikke fullt så godt å lese at ACV 102 ikke er så stas med last & henger
Jaja, jeg får kjøre denna noen år til, vi er bare tre stk i Heimen så noen campingvogn trenger vi ikke med det første
(Men skal man da velge syncro eller 151hk, tro...)
Det er godt å lese VR6 funker, men ikke fullt så godt å lese at ACV 102 ikke er så stas med last & henger
Jaja, jeg får kjøre denna noen år til, vi er bare tre stk i Heimen så noen campingvogn trenger vi ikke med det første
(Men skal man da velge syncro eller 151hk, tro...)
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
God dag!
Dere kan jo velge denne så trenger dere ikke diskutere rundt motorkraft og henger mer!
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Xh-IE485PA
Dere kan jo velge denne så trenger dere ikke diskutere rundt motorkraft og henger mer!
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Xh-IE485PA
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 200
- Joined: 27 Jul 2010, 12:24
- Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
- Phone: 99428142
- Location: Follo
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Går da helt fint å dra de to tonn ACV 102 er godkjent for.... 102 hk er seig og sånn sett en veldig fin motor å dra med. Kjørte en tur i fjord å henta ved i riingebu, med fullt lass på henger samt litt i bilen.. like i underkant 4500 kg total, ikke noe problem å holde tempoet i bakkene...Rudeboy wrote:Enter-tasten din virker ikke.
Det er godt å lese VR6 funker, men ikke fullt så godt å lese at ACV 102 ikke er så stas med last & henger
Jaja, jeg får kjøre denna noen år til, vi er bare tre stk i Heimen så noen campingvogn trenger vi ikke med det første
(Men skal man da velge syncro eller 151hk, tro...)
Men VR6 og henger? Forbruk på rundt 2 liter på mila da eller?
Andreas
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Andreas89 wrote: Men VR6 og henger? Forbruk på rundt 2 liter på mila da eller?
Antagelig. Min bruker på småkjøring, til og fra jobb, 1,3-1,4 nå på vinteren. Ser noen hevder under literen på mila. Det har aldri jeg klart, selv på langkjøring på sommeren.
Mvh
Pål
Pål
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Spydeberg - Sandnes - Spydeberg med hestehenger i fjor høst. 1,5l på mila i snitt med min VR6 med automat
2005 T5 California 4motion
2016 Caddy :(
2016 Caddy :(
Re: Prosjekt T4 Caravelle VR6, med mer futt!
Disse har også litt til Vr6: https://pgperformance.com/home.php?cat=265
kammer, chips, ventilsett samt reg.kjede sett.
Ikke så ille priser heller
kammer, chips, ventilsett samt reg.kjede sett.
Ikke så ille priser heller
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang