Låst dør, vil ikke la seg åpne

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Låst dør, vil ikke la seg åpne

Post by Rudeboy »

Hei !

Etter å ha vist hvalpen havet for første gang ute på Snarøya, gjorde vi oss klar klare for å dra hjem.

Kona si dør, shotgun-døra, var låst som de andre mens vi plasket med hunden.

Men da vi kom tilbake ville ikke nøkkelen være med å vri opp den pinnen som skal stikke litt lengre opp på døra. Så jeg åpna skyvedøra og prøvde dra den opp uten resultat.

Da vi kom hjem, er problemet like ens :

Døra er låst og vil ikke la sef låses opp, verken innenfra eller med nøkkel.

Hva er feilen, og hvordan retter jeg på det ?

Worst case må jeg begynne med skrutrekker og div verktøy for å ta av innertrekket i døra og komme til det som er av stenger, stag og liknende inni døra...

'91 ex 10 seter, kort utgave er hva jeg kjører rundt i.

mvh,
Yngve S

EDIT :

Ser jaggu ut for at døra må være åpen, for at man skal komme inn og få åpna innerveggen...

Da er jeg fuk-T uansett hvordan jeg snur og vender på problemet - verksted next... Blir sikkert dritbillig... :?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Bruk av "Falken-skinne"

Post by Rudeboy »

Hepp !

Kom på én ting her, muligens fordi verkstedet ikke har time før 4. mai :

Om jeg finner tak i "noen" som har en sånn tynn stålskinne de napper tak i stagene nedi døra, fra utsia - kunne ikke det være ei løsning på detta problemet ?

Om skinna får tak i staget, og de napper rett opp skulle vel døra bli låst opp ?

I såfall kan man jo åpne trekket/dekslet når døra står åpen, og utbedre feilen selv, etterpå.

Noen som fikser feilene selv, og ikke setter bilen på verksted så snart pærer skal byttes her inne ??
vwgutt
-
-
Posts: 253
Joined: 07 Apr 2004, 19:00
Car: T4 , T5 og A6
Phone: 95024169
Location: Trøgstad

Post by vwgutt »

jeg skjønner hva du mener men jeg tror ikke du kommer til og får nappet i noe...
er litt for tildekket der mener jeg.. kan se på min i morgen for den står uten dørtrekk.. og kan jo ta noen bilder også..

Man prøver jo og gjøre alt selv da.. tror ikke jeg har hatt noen bil på verksted enda jeg :roll:
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Nå aner ikke jeg hva er shotgundør er for noe, men regner med at du mener fordøra på høyre side...

Har du sentrallås? Her kan det hende(få tilfeller) at dreva hopper litt og låser mekanismen slik at du ikke får låst opp.

Ellers må du av med trekk. En liten skrue i forkant(kan være umulig å få komme til(har ikke prøvd selv). Du må ta av ytterdelen på innvendig håndtak og ta ut tre skruer. Du må ta vekk plastskrue/propp som sitter i bakkant av trekk, hvis du kommer til. OG fjerne låsepinnen, skrues av. Så kan du prøve å dra trekket rett opp, er du heldig går dette og du kan komme til på innsiden.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Høyre dør

Post by Rudeboy »

Hehe, jo'a shotgun er ham som sitter ved siden av kusken :lol:

Men alt er såre enkelt så snart døra er låst opp, noe den ikke er fordi jeg kommer ikke til noe som helst før døra er åpen...

Verksted i mai ser da fint ut for madammen, hu får ta det som trim !

Takkar for svarene, men hu tinga verkstedet og da er jo det greit - hun betaler, nemlig 8)

mvh,
Yngve S
Magnean
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2010, 07:44

Re: Låst dør, vil ikke la seg åpne

Post by Magnean »

Jeg har akkurat samme problem. Hvordan løste du det?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Låst dør, vil ikke la seg åpne

Post by Rudeboy »

Dette var vel Tyskerbrakka, den gikk til spiker for mer enn 10-12 år tilbake men husker jeg rett kom jeg jo inn skyvedøra og begynte løsne på dørtrekket slik at jeg fikk ei hand inn til låsemekanismen.

Fiksinga var det verkstedet som tok seg av.

EDIT - men det får du ta med ei 17 år gammel klype salt for jeg husker ikke sånn egentlig :D
Post Reply