Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Tdi pumpen fra 2.5Tdi t4 funker vel og

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Og hvordan skal det gå til ? Der er ingen arm og feste gasseren på. Den er elektronisk. Kanskje det er mulig og bruke noen deler derifra for og få mer diesel. Eller skifte toppen på den ?
carawelle 2,5 tdi snart syncro
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Bruker innmaten fra tdi og putter den i pumpa på 2.4d;-)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Mike Sierra
-
-
Posts: 143
Joined: 01 Mar 2004, 14:49
Car: t5
Location: Spikkestad

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Mike Sierra »

kippad wrote:Har funnet ut at pumpe fra ein audi 100 fra 1989-91 med aas motor har pumpa vi trenger for og få meir diesel.. Har desverre ikkje funnet noen brukte pumper enda.. Vist noen ser ei tilsalgs gi beskjed.. Dette må prøves...
Dette er vel en 2,0L motor, pumpa må vel modifiseres til å gi mer diesel på hvert slag?
MS

Skrotnisse ;-)
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Nei .Det er en 2.4 td . Den du tenker på er fra 85 til 89.. utfra det eg finner ut på etka. .
carawelle 2,5 tdi snart syncro
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

partybussen83 wrote:Bruker innmaten fra tdi og putter den i pumpa på 2.4d;-)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Lokket med membran slik det er på en original td er Ikkje det nødvendig da? Får du mer diesel bare ved og bytte innmat? Problemet er vel Ikkje mengda? Eg kan justere ut mengde skruen slik at den går på 2000 på tomgang da går den mye bedre. Problemet er vel og få den til å levere nok når turbo begynner og levere. Og til det trenger vi den membran klokka på lokket? Eller tar eg feil?
kippad wrote:Nei .Det er en 2.4 td . Den du tenker på er fra 85 til 89.. utfra det eg finner ut på etka. .
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Lokket inneholder et membran som øker dieselmengden når ladetrykket kommer.

Det er egentlig bare en pinne som dytter på samme greia inni pumpa som når vi skrur på mengdeskruen på pumpene våre.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Koop wrote:Lokket inneholder et membran som øker dieselmengden når ladetrykket kommer.

Det er egentlig bare en pinne som dytter på samme greia inni pumpa som når vi skrur på mengdeskruen på pumpene våre.
Da er Eg og du enige om det I vertfall :D
carawelle 2,5 tdi snart syncro
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Har vel noe med tomgangen og gjøre siden folk vil ha tdi pumpen

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

partybussen83 wrote:Har vel noe med tomgangen og gjøre siden folk vil ha tdi pumpen

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Har du en link eg kan lese litt om det med ombygging av pumpa?
carawelle 2,5 tdi snart syncro
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Ikke for hånd no. Har den på dataen hjemme men er ikke på den før om 1 uke. Jeg googlet meg vel frem til det etter mye leiting.fant ut at noe bruker pumpen fra en isuzu trooper 3.0 eller 3.1 men da sammen med PP3 dyser fra england.detver noe jeg skal prøve selv og se om jeg får til;-)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
vwtorris
Posts: 27
Joined: 20 Jan 2014, 12:29
Car: T4 1996 2.4
Phone: 41207938

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by vwtorris »

Hvor mye skal man justere opp dieselpumpa etter at turbo er montert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titan
-
-
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2010, 22:53
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Location: Telemark

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Titan »

vwtorris wrote:Hvor mye skal man justere opp dieselpumpa etter at turbo er montert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommer litt an på hvor mye svartrøyk du aksepterer når du drar på.
Jeg ville ikke ha så mye røyk så jeg justerte mengdeskruen så mye at tomgangen økte fra 700 til 1300 RPM (og justerte ned med tomgangskruen etterpå selvfølgelig).

Tror det er noen som har økt mengden mer enn det jeg gjorde. Du finner en egen tråd om pumpejusteringen, og det er også diskutert i denne tråden tidligere.
GLENN MARVIN
-
-
Posts: 515
Joined: 01 Jul 2012, 23:01
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900
Location: Kristiansand

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by GLENN MARVIN »

Jeg har et spørsmål som jeg håper kan gå under denne tråden: kan man heller ta en 2,5tdi motor/blokk og sette på 2,4 dieselpumpe og få det til å fungere?
En venn av meg tenkte montere turbo på en 2,4 slik dere har gjort, og da tenkte jeg at siden han har flere komplette 2,5tdi motorer liggende kan man da heller ta en 2,5 motor og montere 2,4 dieselpumpe. (Har forstått det slikt at 2,5 har olje under spyling på stemplene, det er vel en fordel?)
Og hvordan får man da dette med ladetrykk og slikt til å fungere.
Håper dere forstår mitt spørsmål. :-)
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat

Kristiansand Bus-Depot.
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Du kan vel kun bruke innmaten fra 2.5 tdi og putte i 2.4D så det går vel gjerne begge veier mon tro

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Jeg ville brukt 2,5tdi innmat i 2,4d pumpa. Jeg kan ikke se at dette ikke skal gå. Husk å blend egr ventilen!

ship ohi
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

Stempel og kamplate fra TDi, over i IDI pumpa, modifisert/bytta mengderegulator, (vet ikke hva som passer her, eller om du må borre), og tilslutt lda fra hiace/LT. Bør bli bra det!
Meen, jeg vil advare mot å prøve å gjøre dette over ei helg på eneste bruksbil... blir nok mye prøving og feiling på instillinger, og i motsetning til firer er det lite info på nettet om femmer mTDi...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Jeg tror ikke det er "verdt det" med innmaten fra 2,5TDI-pumpe, pumpedelen i 2,4pumpa er nok, LDA gjør hele forskjellen(kan holde nede tomgang men fortsatt ha gorøyken på belastning)
Dysene trenger oppgradering lenge før pumpa.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

Koop wrote:Jeg tror ikke det er "verdt det" med innmaten fra 2,5TDI-pumpe, pumpedelen i 2,4pumpa er nok, LDA gjør hele forskjellen(kan holde nede tomgang men fortsatt ha gorøyken på belastning)
Dysene trenger oppgradering lenge før pumpa.
For bruk på en 2.4d motor er jeg enig, montere en lda er nok. For bruk av mekanisk pumpe på 2.5tdi, da bør stempel og kamplate byttes...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by vw 2,5tdi »

Du får ikke mer diesel ut av ei pumpe med LDA kontra ei uten så lenge elementet i pumpa er likt! Det LDA anslaget gjør er å begrense mengden før turbotrykket kommer for så å gi mer mengde da turbotrykket øker. Dette for å slippe røyk før turbotrykket kommer!
Morten B
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

vw 2,5tdi wrote:Du får ikke mer diesel ut av ei pumpe med LDA kontra ei uten så lenge elementet i pumpa er likt! Det LDA anslaget gjør er å begrense mengden før turbotrykket kommer for så å gi mer mengde da turbotrykket øker. Dette for å slippe røyk før turbotrykket kommer!
Tja, det LDA'en faktisk gjør er å delvis sperre dieselreturen fra pumpa, noe som øker trykket i pumpa som igen både øker mengden og flytter på timinga...

Ellers har du rett, den begrenser vandringen på mengderegulatoren før trykket kommer...
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Stemmer, og det som begrenser oss idag er at det ikke går an å skru opp mengderegulatoren mer uten at tomgangen blir for høy. Pumpa er på ingen måte "nådd maks".
Jeg hevder ikke at LDA gjør att pumpa får høyere kapasitet, den gjør helt enkelt at vi kan utnytte pumpa bedre.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

Om tomgangen blir høy må gassarmen lenger bak, om vaieren er lang nok kan du file av litt, ellers kan du hoppe ett hakk på akslingen...
Men når alle triks er prøvd og du enda ikke får nok diesel så er det bytte av interne deler som gjelder. Kansje det er nok med mengderegulator?

Min firrerpumpe får bilen min til å ryke svart på 2bar ladetrykk på samme innstilling som den såvidt går på tomgang.
For de som har en ekstra pumpe er det bare å skru opp å prøve å modde litt...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Gassarmen står så langt bak den kan den, kan hekte av vaieren, ta ut skruen og dytte den lengre bak uten at det påvirker tomgangen i det heletatt. Dette forteller meg at det ikke er mer å ta av.
Jeg få nok diesel som det er, men mye vil ha mer :twisted:
Det blir nok å investere i nye dyser fra england og en LDA til pumpa før sommern.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Tror england og LDA vil gjøre deg meget fornøyd

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Post Reply