Torgeir13 wrote:Okey, jeg tok trykk til wastegaten direkte på kompressorhuset.
Har nå fulgt denne geniale tråden til punkt og prikke, montert og prøvekjørt, justert trykket til 0,5 bar, men når jeg skulle justere dieselpumpa så bunnet skuren helt og fremdeles fikk jeg ikke nok diesel, fra standard oppsett til max så var det ca en halv omdreining på skruen, har nå fjernet skiva på skruen for å kunne skru den enda mer inn, men er litt i tvil om dette vil være nok, ved rusing så gir den litt svartrøyk akkurat i det man går av gassen på 4000 omdr. Fikk heller ingen nevneverdig turtallsøkning på tomgang. Hvor mye fikk dere andre skrudd inn skruen?
Selv kjører jeg med max 1,0 bar, og ved kjøring på flat vei i 80-100 km/t ligger trykket rundt rundt 0,5 bar. Tomgangen økte fra 700 til 1300 rpm da jeg justerte pumpa. Hadde ingen problem med å øke turtallet til 1500 rpm men da synes jeg det ble litt mye røyk. Merkelig at du ikke har mer gjenger å gå på. Min plombering hadde tykkelse på rundt en cm (hvis jeg husker riktig) og det er mange runder der før det er snakk om å fjerne skive.
Torgeir13 wrote:Okey, jeg tok trykk til wastegaten direkte på kompressorhuset.
Har nå fulgt denne geniale tråden til punkt og prikke, montert og prøvekjørt, justert trykket til 0,5 bar, men når jeg skulle justere dieselpumpa så bunnet skuren helt og fremdeles fikk jeg ikke nok diesel, fra standard oppsett til max så var det ca en halv omdreining på skruen, har nå fjernet skiva på skruen for å kunne skru den enda mer inn, men er litt i tvil om dette vil være nok, ved rusing så gir den litt svartrøyk akkurat i det man går av gassen på 4000 omdr. Fikk heller ingen nevneverdig turtallsøkning på tomgang. Hvor mye fikk dere andre skrudd inn skruen?
Har du skrudd contra mutteren ut/løsnet den. Hold på den mens du skrur inn den med flat spor.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Hadde ikke fått med meg at det var en plombering på skruen
Fjernet denne og justerte opp og nå fungerer det helt supert. Har fått ny bil. Utrolig fornøyd, lader 0,5 bar og dreiemomentet er kraftig forbedret, trenger nesten ikke gire mer, går i 5 gir fra 35 km/t og opp uten problem, har bare positive ting å si om dette
Når det gjelder tomgang så kan jeg føye til at jeg måtte skru ut skruen som holder "gassarmen" på pumpa før jeg justerte på tomgangskruen.
Ellers så har jeg byttet motor og girkasse samtidig, "ny" kasse og motor har kun vandret 150 000 km så detter er jo for ny bil å regne.
Siden jeg ikke har en fungerende 2, 4 d med turbo lenger så kan vel noen her ta en oppgradering. Putt innmaten av en tdi pumpe i 2, 4 pumpa. Da vil man ha mye større mengde diesel. Samtidig så bør det vel finnes andre type dyser der ute.
Raymond
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n.
Det finnes fetere dyser, søk litt på "T4 Project Power" så finner du Ron, eller "Rake" som han heter på forumene, han leverer oppgraderte dyser til 2,4.
Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
Det er akkurat dette jeg mener kippad, menmbranklokke som gir mer diesel regulert av ladetrykket.
Boschpumpa med store huset ble brukt i et par andre biler, bl.a Hiluxer fra 90tallet, denne er til 4cyl men vi trenger jo bare lokket
Lokket fra 1,9 og/eller 1,6d passar desverre ikke.
kippad wrote:Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
Turbotrykket vil ikke gå til himmels om slange mellom trykkside og wastegate "ramler" av. Hadde det vært en vacuumstyrt wastegate ville det kunne skje. Uansett er nok en turbosmart en kjempegod løsning.
En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Koop wrote:En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Ja vist du ikkje har kortet inn staget for og øke trykket til 0,7 bar . Og bare har ein slange i mellom trykk side og waste gate . Vist da slangen av ein eller annen grunn detter av eller begynner og lekke.. Da stiger trykket. Dette er vist du ikkje har styring..enig???
Koop wrote:En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Ja vist du ikkje har kortet inn staget for og øke trykket til 0,7 bar . Og bare har ein slange i mellom trykk side og waste gate . Vist da slangen av ein eller annen grunn detter av eller begynner og lekke.. Da stiger trykket. Dette er vist du ikkje har styring..enig???
Hvis det oppstår en liten lekkasje så kan jeg være enig at du kan få trykkøkning utover det du opprinnelig har innstilt, men ikke hvis slangen "detter" av. Hvis du får full åpning ut av slangen mellom wastegate og trykkside på turboen vil dette fungere som en overtrykksventil. Den lekkasjen vil gi et stort bidrag til å holde trykket nede selv om du mister primærfunksjonen til wastegaten.
Da fikk jeg meg en motor fra en 96 mod t4 som er eid av DNB og fult servicehefte med kun 94tusen på teller.og tannstang fra samme for 1500kr da bilen skulle på dynga grunnet rust.da blir det og bygge turbo på den i stede for den som har 170tusen som står i bilen. Faen så jeg gleder meg til og komme i gang. Neste uke kommer komplett system fra 2.5tdi inkl dieselpumpa. Så da mangler jeg bare nye pakninger og erg blender osv så tror jeg alt er på plass.hehe
Hei. Etter og ha lest om og om igjen så høres dette LDA systemet intr. Noen som vet hvilke dieselpumpen som har LDA som er plug and play på min 2.4D 95(AAB ) får den 96 mod motoren i morgen men vet ikke koden på den enda. Men er vel gjerne samme sak på de.
Har funnet ut at pumpe fra ein audi 100 fra 1989-91 med aas motor har pumpa vi trenger for og få meir diesel.. Har desverre ikkje funnet noen brukte pumper enda.. Vist noen ser ei tilsalgs gi beskjed.. Dette må prøves...