Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Tdi pumpen fra 2.5Tdi t4 funker vel og
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
-
- Posts: 69
- Joined: 18 Jun 2006, 18:30
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
- Location: sogn og fjordane
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Og hvordan skal det gå til ? Der er ingen arm og feste gasseren på. Den er elektronisk. Kanskje det er mulig og bruke noen deler derifra for og få mer diesel. Eller skifte toppen på den ?
carawelle 2,5 tdi snart syncro
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Bruker innmaten fra tdi og putter den i pumpa på 2.4d;-)
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
-
- -
- Posts: 143
- Joined: 01 Mar 2004, 14:49
- Car: t5
- Location: Spikkestad
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Dette er vel en 2,0L motor, pumpa må vel modifiseres til å gi mer diesel på hvert slag?kippad wrote:Har funnet ut at pumpe fra ein audi 100 fra 1989-91 med aas motor har pumpa vi trenger for og få meir diesel.. Har desverre ikkje funnet noen brukte pumper enda.. Vist noen ser ei tilsalgs gi beskjed.. Dette må prøves...
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
-
- Posts: 69
- Joined: 18 Jun 2006, 18:30
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
- Location: sogn og fjordane
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Nei .Det er en 2.4 td . Den du tenker på er fra 85 til 89.. utfra det eg finner ut på etka. .
carawelle 2,5 tdi snart syncro
-
- Posts: 69
- Joined: 18 Jun 2006, 18:30
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
- Location: sogn og fjordane
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Lokket med membran slik det er på en original td er Ikkje det nødvendig da? Får du mer diesel bare ved og bytte innmat? Problemet er vel Ikkje mengda? Eg kan justere ut mengde skruen slik at den går på 2000 på tomgang da går den mye bedre. Problemet er vel og få den til å levere nok når turbo begynner og levere. Og til det trenger vi den membran klokka på lokket? Eller tar eg feil?partybussen83 wrote:Bruker innmaten fra tdi og putter den i pumpa på 2.4d;-)
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
kippad wrote:Nei .Det er en 2.4 td . Den du tenker på er fra 85 til 89.. utfra det eg finner ut på etka. .
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Lokket inneholder et membran som øker dieselmengden når ladetrykket kommer.
Det er egentlig bare en pinne som dytter på samme greia inni pumpa som når vi skrur på mengdeskruen på pumpene våre.
Det er egentlig bare en pinne som dytter på samme greia inni pumpa som når vi skrur på mengdeskruen på pumpene våre.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- Posts: 69
- Joined: 18 Jun 2006, 18:30
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
- Location: sogn og fjordane
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Da er Eg og du enige om det I vertfallKoop wrote:Lokket inneholder et membran som øker dieselmengden når ladetrykket kommer.
Det er egentlig bare en pinne som dytter på samme greia inni pumpa som når vi skrur på mengdeskruen på pumpene våre.
carawelle 2,5 tdi snart syncro
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har vel noe med tomgangen og gjøre siden folk vil ha tdi pumpen
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
-
- Posts: 69
- Joined: 18 Jun 2006, 18:30
- Car: T4 tdi snarnt syncro 99
- Phone: 90879754
- Location: sogn og fjordane
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har du en link eg kan lese litt om det med ombygging av pumpa?partybussen83 wrote:Har vel noe med tomgangen og gjøre siden folk vil ha tdi pumpen
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
carawelle 2,5 tdi snart syncro
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ikke for hånd no. Har den på dataen hjemme men er ikke på den før om 1 uke. Jeg googlet meg vel frem til det etter mye leiting.fant ut at noe bruker pumpen fra en isuzu trooper 3.0 eller 3.1 men da sammen med PP3 dyser fra england.detver noe jeg skal prøve selv og se om jeg får til;-)
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Hvor mye skal man justere opp dieselpumpa etter at turbo er montert?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Posts: 164
- Joined: 20 Nov 2010, 22:53
- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
- Location: Telemark
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
vwtorris wrote:Hvor mye skal man justere opp dieselpumpa etter at turbo er montert?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kommer litt an på hvor mye svartrøyk du aksepterer når du drar på.
Jeg ville ikke ha så mye røyk så jeg justerte mengdeskruen så mye at tomgangen økte fra 700 til 1300 RPM (og justerte ned med tomgangskruen etterpå selvfølgelig).
Tror det er noen som har økt mengden mer enn det jeg gjorde. Du finner en egen tråd om pumpejusteringen, og det er også diskutert i denne tråden tidligere.
-
- -
- Posts: 515
- Joined: 01 Jul 2012, 23:01
- Car: T3SYNCRO
- Phone: 91647900
- Location: Kristiansand
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Jeg har et spørsmål som jeg håper kan gå under denne tråden: kan man heller ta en 2,5tdi motor/blokk og sette på 2,4 dieselpumpe og få det til å fungere?
En venn av meg tenkte montere turbo på en 2,4 slik dere har gjort, og da tenkte jeg at siden han har flere komplette 2,5tdi motorer liggende kan man da heller ta en 2,5 motor og montere 2,4 dieselpumpe. (Har forstått det slikt at 2,5 har olje under spyling på stemplene, det er vel en fordel?)
Og hvordan får man da dette med ladetrykk og slikt til å fungere.
Håper dere forstår mitt spørsmål.
En venn av meg tenkte montere turbo på en 2,4 slik dere har gjort, og da tenkte jeg at siden han har flere komplette 2,5tdi motorer liggende kan man da heller ta en 2,5 motor og montere 2,4 dieselpumpe. (Har forstått det slikt at 2,5 har olje under spyling på stemplene, det er vel en fordel?)
Og hvordan får man da dette med ladetrykk og slikt til å fungere.
Håper dere forstår mitt spørsmål.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Du kan vel kun bruke innmaten fra 2.5 tdi og putte i 2.4D så det går vel gjerne begge veier mon tro
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Jeg ville brukt 2,5tdi innmat i 2,4d pumpa. Jeg kan ikke se at dette ikke skal gå. Husk å blend egr ventilen!
ship ohi
ship ohi
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Stempel og kamplate fra TDi, over i IDI pumpa, modifisert/bytta mengderegulator, (vet ikke hva som passer her, eller om du må borre), og tilslutt lda fra hiace/LT. Bør bli bra det!
Meen, jeg vil advare mot å prøve å gjøre dette over ei helg på eneste bruksbil... blir nok mye prøving og feiling på instillinger, og i motsetning til firer er det lite info på nettet om femmer mTDi...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Meen, jeg vil advare mot å prøve å gjøre dette over ei helg på eneste bruksbil... blir nok mye prøving og feiling på instillinger, og i motsetning til firer er det lite info på nettet om femmer mTDi...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Jeg tror ikke det er "verdt det" med innmaten fra 2,5TDI-pumpe, pumpedelen i 2,4pumpa er nok, LDA gjør hele forskjellen(kan holde nede tomgang men fortsatt ha gorøyken på belastning)
Dysene trenger oppgradering lenge før pumpa.
Dysene trenger oppgradering lenge før pumpa.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
For bruk på en 2.4d motor er jeg enig, montere en lda er nok. For bruk av mekanisk pumpe på 2.5tdi, da bør stempel og kamplate byttes...Koop wrote:Jeg tror ikke det er "verdt det" med innmaten fra 2,5TDI-pumpe, pumpedelen i 2,4pumpa er nok, LDA gjør hele forskjellen(kan holde nede tomgang men fortsatt ha gorøyken på belastning)
Dysene trenger oppgradering lenge før pumpa.
Sent from my X506-3G using Tapatalk
-
- -
- Posts: 576
- Joined: 11 Jan 2010, 15:28
- Car: t4 tdi 2000mod
- Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Du får ikke mer diesel ut av ei pumpe med LDA kontra ei uten så lenge elementet i pumpa er likt! Det LDA anslaget gjør er å begrense mengden før turbotrykket kommer for så å gi mer mengde da turbotrykket øker. Dette for å slippe røyk før turbotrykket kommer!
Morten B
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Tja, det LDA'en faktisk gjør er å delvis sperre dieselreturen fra pumpa, noe som øker trykket i pumpa som igen både øker mengden og flytter på timinga...vw 2,5tdi wrote:Du får ikke mer diesel ut av ei pumpe med LDA kontra ei uten så lenge elementet i pumpa er likt! Det LDA anslaget gjør er å begrense mengden før turbotrykket kommer for så å gi mer mengde da turbotrykket øker. Dette for å slippe røyk før turbotrykket kommer!
Ellers har du rett, den begrenser vandringen på mengderegulatoren før trykket kommer...
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Stemmer, og det som begrenser oss idag er at det ikke går an å skru opp mengderegulatoren mer uten at tomgangen blir for høy. Pumpa er på ingen måte "nådd maks".
Jeg hevder ikke at LDA gjør att pumpa får høyere kapasitet, den gjør helt enkelt at vi kan utnytte pumpa bedre.
Jeg hevder ikke at LDA gjør att pumpa får høyere kapasitet, den gjør helt enkelt at vi kan utnytte pumpa bedre.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Om tomgangen blir høy må gassarmen lenger bak, om vaieren er lang nok kan du file av litt, ellers kan du hoppe ett hakk på akslingen...
Men når alle triks er prøvd og du enda ikke får nok diesel så er det bytte av interne deler som gjelder. Kansje det er nok med mengderegulator?
Min firrerpumpe får bilen min til å ryke svart på 2bar ladetrykk på samme innstilling som den såvidt går på tomgang.
For de som har en ekstra pumpe er det bare å skru opp å prøve å modde litt...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Men når alle triks er prøvd og du enda ikke får nok diesel så er det bytte av interne deler som gjelder. Kansje det er nok med mengderegulator?
Min firrerpumpe får bilen min til å ryke svart på 2bar ladetrykk på samme innstilling som den såvidt går på tomgang.
For de som har en ekstra pumpe er det bare å skru opp å prøve å modde litt...
Sent from my X506-3G using Tapatalk
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Gassarmen står så langt bak den kan den, kan hekte av vaieren, ta ut skruen og dytte den lengre bak uten at det påvirker tomgangen i det heletatt. Dette forteller meg at det ikke er mer å ta av.
Jeg få nok diesel som det er, men mye vil ha mer
Det blir nok å investere i nye dyser fra england og en LDA til pumpa før sommern.
Jeg få nok diesel som det er, men mye vil ha mer
Det blir nok å investere i nye dyser fra england og en LDA til pumpa før sommern.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Tror england og LDA vil gjøre deg meget fornøyd
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod