Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Titan
-
-
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2010, 22:53
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Location: Telemark

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Titan »

Torgeir13 wrote:Okey, jeg tok trykk til wastegaten direkte på kompressorhuset.

Har nå fulgt denne geniale tråden til punkt og prikke, montert og prøvekjørt, justert trykket til 0,5 bar, men når jeg skulle justere dieselpumpa så bunnet skuren helt og fremdeles fikk jeg ikke nok diesel, fra standard oppsett til max så var det ca en halv omdreining på skruen, har nå fjernet skiva på skruen for å kunne skru den enda mer inn, men er litt i tvil om dette vil være nok, ved rusing så gir den litt svartrøyk akkurat i det man går av gassen på 4000 omdr. Fikk heller ingen nevneverdig turtallsøkning på tomgang. Hvor mye fikk dere andre skrudd inn skruen?


Selv kjører jeg med max 1,0 bar, og ved kjøring på flat vei i 80-100 km/t ligger trykket rundt rundt 0,5 bar. Tomgangen økte fra 700 til 1300 rpm da jeg justerte pumpa. Hadde ingen problem med å øke turtallet til 1500 rpm men da synes jeg det ble litt mye røyk. Merkelig at du ikke har mer gjenger å gå på. Min plombering hadde tykkelse på rundt en cm (hvis jeg husker riktig) og det er mange runder der før det er snakk om å fjerne skive.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Torgeir13 wrote:Okey, jeg tok trykk til wastegaten direkte på kompressorhuset.

Har nå fulgt denne geniale tråden til punkt og prikke, montert og prøvekjørt, justert trykket til 0,5 bar, men når jeg skulle justere dieselpumpa så bunnet skuren helt og fremdeles fikk jeg ikke nok diesel, fra standard oppsett til max så var det ca en halv omdreining på skruen, har nå fjernet skiva på skruen for å kunne skru den enda mer inn, men er litt i tvil om dette vil være nok, ved rusing så gir den litt svartrøyk akkurat i det man går av gassen på 4000 omdr. Fikk heller ingen nevneverdig turtallsøkning på tomgang. Hvor mye fikk dere andre skrudd inn skruen?

Har du skrudd contra mutteren ut/løsnet den. Hold på den mens du skrur inn den med flat spor.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Har du tatt bort plomberingen på skruen din Torgeir?
Plate"clips" som sitter rundt skruen, og gjør at den butter mot kontramutteren alt for tidlig.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Torgeir13
Posts: 13
Joined: 30 Dec 2011, 18:17
Car: 1993 T4 Pickup og 1996 T4 Caravelle

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Torgeir13 »

Hadde ikke fått med meg at det var en plombering på skruen :mrgreen:

Fjernet denne og justerte opp og nå fungerer det helt supert. Har fått ny bil. Utrolig fornøyd, lader 0,5 bar og dreiemomentet er kraftig forbedret, trenger nesten ikke gire mer, går i 5 gir fra 35 km/t og opp uten problem, har bare positive ting å si om dette :D

Når det gjelder tomgang så kan jeg føye til at jeg måtte skru ut skruen som holder "gassarmen" på pumpa før jeg justerte på tomgangskruen.

Ellers så har jeg byttet motor og girkasse samtidig, "ny" kasse og motor har kun vandret 150 000 km så detter er jo for ny bil å regne.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

:lol: :lol:
Hjelper med litt mer diesel ja!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Siden jeg ikke har en fungerende 2, 4 d med turbo lenger så kan vel noen her ta en oppgradering. Putt innmaten av en tdi pumpe i 2, 4 pumpa. Da vil man ha mye større mengde diesel. Samtidig så bør det vel finnes andre type dyser der ute.

Raymond
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n.

Det finnes fetere dyser, søk litt på "T4 Project Power" så finner du Ron, eller "Rake" som han heter på forumene, han leverer oppgraderte dyser til 2,4.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Da fikk jeg meg ett komplett kit fra en 2.5TDI så da blir min 2.4D bygget om.
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... :) ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
carawelle 2,5 tdi snart syncro
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... :) ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
carawelle 2,5 tdi snart syncro
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... :) ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
carawelle 2,5 tdi snart syncro
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Wow her var det ekko :D

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Det er akkurat dette jeg mener kippad, menmbranklokke som gir mer diesel regulert av ladetrykket.
Boschpumpa med store huset ble brukt i et par andre biler, bl.a Hiluxer fra 90tallet, denne er til 4cyl men vi trenger jo bare lokket ;)

Lokket fra 1,9 og/eller 1,6d passar desverre ikke.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Veit det Ikkje passer var bare for og forklare kVA eg meinte... :D
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Titan
-
-
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2010, 22:53
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Location: Telemark

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Titan »

kippad wrote:Enda bedre, sett på LDA(regulerer opp mengden diesel etter ladetrykk) fra en Hilux eller annen bil med lik pumpe på 2,4'n. Diesel mengde kompensator . Er det det du mener? Finnes det noe slikt som passer på 2,4 pumpa?? Så er eg intrisert . Vist man har ei slik membran klokke som står på ein 1,9tdk golf eller 1,6 td type 2 . Som ein kunne få til og passe på 2,4 pumpa . Hadde det blitt heilt fantastisk. Da hadde den gjort slik att når turbotrykket kom så åpnet den for meir diesel.. Har no gjort dette på 3 stk t4 aab men har samme problem kvar gang får for lite diesel. Har justert opp mengde til eg ikkje får skru ned tomgang lengre. For da er det ikkje meir og hente. Men prøvde og justere til den gikk på 2500omd på tomgang . Da gikk den mye bedre men går jo ikkje and og kjøre med 2500 på tomgang.. Har blitt fortalt det blei levert megde kompensator i lag med turbokitene man fikk kjøpt for noen år tilbake.. Skulle absolutt hatt noe slikt... :) ps veldig lurt og bruke ein turbosmart ventil til og holde kontroll på trykket da er det heilt stabilt og detter det av ein slange så mister du bare turbo trykket. I tilegg behøver du ikkje justere på vastgate. Vist du gjør det på den måten at du bare setter slangen mellom tykk side og rett på vaste gate så vil trykket variere og i tilegg gå rett til himmels om slangen detter av for da opner ikkje wastgate..
Turbotrykket vil ikke gå til himmels om slange mellom trykkside og wastegate "ramler" av. Hadde det vært en vacuumstyrt wastegate ville det kunne skje. Uansett er nok en turbosmart en kjempegod løsning. :D
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Det blir vertfall høgre enn det er innstilt
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Nope, grunntrykket i wastegaten er relativt lavt.
På min, med VNTturbo så blir det nesten ikke trykk i det heletatt.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Du har variabel turbo du da? Siden det Ikkje stiger. Men vil det Gjøre på en acv turbo
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Koop wrote:En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Ja vist du ikkje har kortet inn staget for og øke trykket til 0,7 bar . Og bare har ein slange i mellom trykk side og waste gate . Vist da slangen av ein eller annen grunn detter av eller begynner og lekke.. Da stiger trykket. Dette er vist du ikkje har styring..enig???
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Titan
-
-
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2010, 22:53
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Location: Telemark

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Titan »

kippad wrote:
Koop wrote:En wastegate-turbo kan kjøres helt uten referansetrykk uten at trykket stikker.
Når den ikke har referansetrykk så bestemmes trykket bare av fjæra, som vanligvis er rundt 0,3bar på disse.
Ja vist du ikkje har kortet inn staget for og øke trykket til 0,7 bar . Og bare har ein slange i mellom trykk side og waste gate . Vist da slangen av ein eller annen grunn detter av eller begynner og lekke.. Da stiger trykket. Dette er vist du ikkje har styring..enig???

Hvis det oppstår en liten lekkasje så kan jeg være enig at du kan få trykkøkning utover det du opprinnelig har innstilt, men ikke hvis slangen "detter" av. Hvis du får full åpning ut av slangen mellom wastegate og trykkside på turboen vil dette fungere som en overtrykksventil. Den lekkasjen vil gi et stort bidrag til å holde trykket nede selv om du mister primærfunksjonen til wastegaten.
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Da fikk jeg meg en motor fra en 96 mod t4 som er eid av DNB og fult servicehefte med kun 94tusen på teller.og tannstang fra samme for 1500kr da bilen skulle på dynga grunnet rust.da blir det og bygge turbo på den i stede for den som har 170tusen som står i bilen. Faen så jeg gleder meg til og komme i gang. Neste uke kommer komplett system fra 2.5tdi inkl dieselpumpa. Så da mangler jeg bare nye pakninger og erg blender osv så tror jeg alt er på plass.hehe
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Hei. Etter og ha lest om og om igjen så høres dette LDA systemet intr. Noen som vet hvilke dieselpumpen som har LDA som er plug and play på min 2.4D 95(AAB ) får den 96 mod motoren i morgen men vet ikke koden på den enda. Men er vel gjerne samme sak på de.
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
partybussen83
-
-
Posts: 368
Joined: 01 Nov 2013, 20:46
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by partybussen83 »

Koden på nye motor med kun 94tusen på telleren er oxo AAB.så den står i motorstativ og vil få ett komplett ACV turbosystem på.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
kippad
Posts: 69
Joined: 18 Jun 2006, 18:30
Car: T4 tdi snarnt syncro 99
Phone: 90879754
Location: sogn og fjordane

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by kippad »

Har funnet ut at pumpe fra ein audi 100 fra 1989-91 med aas motor har pumpa vi trenger for og få meir diesel.. Har desverre ikkje funnet noen brukte pumper enda.. Vist noen ser ei tilsalgs gi beskjed.. Dette må prøves...
carawelle 2,5 tdi snart syncro
Post Reply