Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
TDI har forbrenningskammeret nede i stemplene. Hvis du skal montere TDI-topp, så må du ha TDI-stempler også. Og da er det nok mye enklere og billigere å montere en komplett TDI-motor.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ok, men er det ikkje annet ledningsnett på ein 2,5? og vist det blir motorbytte vil ein AHY motor passe i kort snute?
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Heeelt annet ledningsnett.
Brookster på det engelske T4forumet har bikka 170hk med sin konverterte 2,4d, uten å egentlig gjøre noe særlig med innmaten.
Brookster på det engelske T4forumet har bikka 170hk med sin konverterte 2,4d, uten å egentlig gjøre noe særlig med innmaten.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ok, trur da det blir å ha standar topp og motor med turbo og div.
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Går kansje å senke kompresjonen med å porte eller bytte forkammer;-)
Sent from my P6 using Tapatalk
Sent from my P6 using Tapatalk
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ikke noe særlig å tjene på å endre kompresjonen her.
Det meste ligger i dyser og pumpe, og en toppakning som holder for trykket.
Det meste ligger i dyser og pumpe, og en toppakning som holder for trykket.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- Posts: 14
- Joined: 16 May 2011, 20:33
- Car: 1998 T4 Caravelle 2,5TDI 9 seter
- Phone: 95048763
- Location: Karmøy,Rogaland
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Meeget Oppegående tråd !
Monterte slikt "turbosett" fra en 97 2,5tdi på min 1995 2,4d 5seter LWB nå, og det var bra forskjell...
Kjører med WG akturator stag strammet opp litt,,,, ladetrykket er 0,8-1bar.ved belastning.
justerte dieselmengden opp til 1200-1300 o min på tomgang, og justerte deretter ned tomgangen til 900. ryker ikke svart røyk, litt grå ved rusing bare.
Kjørte først uten intercooler, nå med intercooler. Merket ingen forskjell. Men regner med at motoren liker kjøling på lufta.
Oljekjøler også montert, slik mellomstykke på oljefilter med slanger fram til frontmontert Aluminium luftkjøler,luft gjennom hull til "grøftelys" i støtfanger venstre forran, og denne tror jeg gjør nytten pga motortemp stiger litt mer i motbakker enn før.
(spjell på kjølevifter står låst i max åpen stilling )
Kjørt i over 1.år ca 10 000 km . nå med dette settet. Motoren tåler trykket!
og kjører 5gir OPP Bømlafjordtunell, og Rennfast,Karmøytunell, med hastighet på 90-110kmt varierende med fart i bunn/last osv (kjører oftest med verktøy og MX sykkler inni da) kjører den hardt av og til ,også med campingvogn, men AAB motoren kjørt 250 000km holder.
Monterte slikt "turbosett" fra en 97 2,5tdi på min 1995 2,4d 5seter LWB nå, og det var bra forskjell...
Kjører med WG akturator stag strammet opp litt,,,, ladetrykket er 0,8-1bar.ved belastning.
justerte dieselmengden opp til 1200-1300 o min på tomgang, og justerte deretter ned tomgangen til 900. ryker ikke svart røyk, litt grå ved rusing bare.
Kjørte først uten intercooler, nå med intercooler. Merket ingen forskjell. Men regner med at motoren liker kjøling på lufta.
Oljekjøler også montert, slik mellomstykke på oljefilter med slanger fram til frontmontert Aluminium luftkjøler,luft gjennom hull til "grøftelys" i støtfanger venstre forran, og denne tror jeg gjør nytten pga motortemp stiger litt mer i motbakker enn før.
(spjell på kjølevifter står låst i max åpen stilling )
Kjørt i over 1.år ca 10 000 km . nå med dette settet. Motoren tåler trykket!
og kjører 5gir OPP Bømlafjordtunell, og Rennfast,Karmøytunell, med hastighet på 90-110kmt varierende med fart i bunn/last osv (kjører oftest med verktøy og MX sykkler inni da) kjører den hardt av og til ,også med campingvogn, men AAB motoren kjørt 250 000km holder.
Last edited by Rallyaasen on 24 Feb 2016, 21:16, edited 2 times in total.
Frode Aas
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ja det blir en helt annen bil. Blir litt mer liv, Mulig det hadde vært bedre med en frontmontert intercooler, eller en vannavkjølt intercooler.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Merker ikke IC mye på så lave trykk, over 1 bar så blir det mere merkbart:-)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Du merker IC'n først ved lange belastninger, masse luft og ladetrykk er en sak, men når lufta er flere hundre grader varm så gir den ikke noe særlig effekt.
Bånn gass med full bil oppover en lang bakke, da merker du det
Bånn gass med full bil oppover en lang bakke, da merker du det
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
A sette inne en 2.5TDI for å så sette en 2.4d pumpe på den må vel gå an?
Så slipper man alt ledningsvaset å ECU
Om det er mulig å flytte over innmaten i pumpen fra 2.5TDI til 2.4d og tilføye LDA så er vel pumpen dugende?
Så slipper man alt ledningsvaset å ECU
Om det er mulig å flytte over innmaten i pumpen fra 2.5TDI til 2.4d og tilføye LDA så er vel pumpen dugende?
'01 VW Caravelle TDI LWB
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
Re: Sv: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Jeg har tenkt i samme baner, da slipper man også å tenke på nødmodus pga en sensor eller vakumslange ute av funksjon... bør absolutt gå ann, LDA kan hentes f-eks fra LT 6'er TD...KKorsnes wrote:A sette inne en 2.5TDI for å så sette en 2.4d pumpe på den må vel gå an?
Så slipper man alt ledningsvaset å ECU
Om det er mulig å flytte over innmaten i pumpen fra 2.5TDI til 2.4d og tilføye LDA så er vel pumpen dugende?
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Veit det er ofte gjort på bmw e34, der setter de på pumpe fra e28.
Så de kan justere uten å måtte chip'e
Så de kan justere uten å måtte chip'e
'01 VW Caravelle TDI LWB
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ja 2,5 pumpe innmaten passer i 2,4 pumpa.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- Posts: 14
- Joined: 16 May 2011, 20:33
- Car: 1998 T4 Caravelle 2,5TDI 9 seter
- Phone: 95048763
- Location: Karmøy,Rogaland
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Kjører forsatt 20.15.2016 med gammle 2,4turbo intercooler ,prøvd over 1.bar trykk, men vil ikke sote ned campingvogn med dieselsot. 0,6 er bra. men merker det er mye å hente i motoren(audi/volvo) turbo og større dyser -eksos vil nok gi power
Rallyaasen wrote:Meeget Oppegående tråd !
Monterte slikt "turbosett" fra en 97 2,5tdi på min 1995 2,4d 5seter LWB nå, og det var bra forskjell...
Kjører med WG akturator stag strammet opp litt,,,, ladetrykket er 0,8-1bar.ved belastning.
justerte dieselmengden opp til 1200-1300 o min på tomgang, og justerte deretter ned tomgangen til 900. ryker ikke svart røyk, litt grå ved rusing bare.
Kjørte først uten intercooler, nå med intercooler. Merket ingen forskjell. Men regner med at motoren liker kjøling på lufta.
Oljekjøler også montert, slik mellomstykke på oljefilter med slanger fram til frontmontert Aluminium luftkjøler,luft gjennom hull til "grøftelys" i støtfanger venstre forran, og denne tror jeg gjør nytten pga motortemp stiger litt mer i motbakker enn før.
(spjell på kjølevifter står låst i max åpen stilling )
Kjørt i over 1.år ca 10 000 km . nå med dette settet. Motoren tåler trykket!
og kjører 5gir OPP Bømlafjordtunell, og Rennfast,Karmøytunell, med hastighet på 90-110kmt varierende med fart i bunn/last osv (kjører oftest med verktøy og MX sykkler inni da) kjører den hardt av og til ,også med campingvogn, men AAB motoren kjørt 250 000km holder.
Frode Aas
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
-
- Posts: 6
- Joined: 25 Jan 2021, 12:27
- Car: T4 2.4t -96 kort 8 seter
- Phone: 91589555
- Location: Vest for Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Hei har blitt eigar av en T¤ 2.4 d. Holder på å bestille deler til turbokonvertering. Har bestilt turbo, intercooler, manifold inn og ut, pakningner osv.
Men det eg ikkje har klart å finne utav er hvilke oljeledninger/rør, dimmensjoner på luft slanger, dimensjon på kon filter og kva del er det en trenger til oljereturen. Bestiller deler fra Polen, så hadde vært kjekt å få alt ordnet på samme leveranse.
Så om noken har peiling og kunne opplyst meg hadde det vært supert
Men det eg ikkje har klart å finne utav er hvilke oljeledninger/rør, dimmensjoner på luft slanger, dimensjon på kon filter og kva del er det en trenger til oljereturen. Bestiller deler fra Polen, så hadde vært kjekt å få alt ordnet på samme leveranse.
Så om noken har peiling og kunne opplyst meg hadde det vært supert
-
- -
- Posts: 143
- Joined: 01 Mar 2004, 14:49
- Car: t5
- Location: Spikkestad
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har ett komplett? brukt sett liggende, diesel pumpe fra audi 5D, innsug, turbo og eksos manifold fra TDI. Oljeretur gjennom peilepinnehull.
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
-
- Posts: 6
- Joined: 25 Jan 2021, 12:27
- Car: T4 2.4t -96 kort 8 seter
- Phone: 91589555
- Location: Vest for Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har allerede kjøpt mesteparten Mangler kun slanger, rør, luftfilter og oljepeilerøret (074115630N), om du vil selge meg desse er eg interessert, eller om du kunne gitt meg dimensjonane?