Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

God dag!

Tenkte jeg skulle legge inn noen tips og triks ang turbo til 2,4 diesel.

Hvor får man tak i dette:

Jeg fikk tak i her på forumet.

Der man kan finne dette er jo hos bilopphuggerne rundt om i landet. Når jeg sendt ut pris forespørsel på turbo kit til 2,4d så ville de fort ha 10 000. kroner for alt man trenger.

Hva trenger man!

Man henter settet i fra en 2,5 tdi.

Image
Bilde er lånt av WVegard

Deler:
Turbo
Eksosmanifoil
Insugsmanifoil
Oljeslange inn til turbo
Peilepinnen (retur av olje)
Intercooler og slanger.
Man trenger også en slange fra utluftinga til motor og bort til innsugs røret rett før turboen.
Brakketter til intercoolern. (husk kort/ lang front)

Nye pakkninger til manifoiler og eksos utplåsten ( overgang manifoil og eksos anlegg.) Får å demontere og montere eksosen så har biltema det verktøyet man trenger.

Fint med en turbotrykks måler slik at man får justert trykket rett.

Forbredelser

Før man gårt igang med jobben så er det lurt og blende alt som skal blendes. Siden dette er en motor uten motorstyriing som styrer trykk og fuel så må man blende alle plasser der det går slanger og ledninger inn. Spesilt å legge merke til er å blende egr ventilen.

Image
Bilde er fra Torgeir Aaker

Selve skruinga

Dette er veldig rett frem. ta av innsugs og eksosmanifoil. Her er det lurt med bra unbracho verktøy. Og eksosverktøyet fra Biltema.

90% av all skruing utførte jeg fra toppen. Det eneste jeg skrudde under var peilepinnen med oljeretur.

Olje inn til turboen henter man fra toppen av oljfilter holdern. Der sitter det en blendeskrue, som man skrur ut og olje slangen skrus rett i.

Det letteste er hvis man har motoren ute.

Hva bør du sjekke når du er ferdig og før du legger ut på tur.

Turbotrykket bør justeres/ kontrolleres. Det finnes to utgaver av AAB motoren. Den eldste har papir topppakkning, fra 91-ca okt.95.
Denne utgaven sier man at man ikke bør kjøre for høyt trykk på. Jeg har denne og kjørere på 0,5 bar trykk. Motorer som har ståltopppakkning kan nok trykt kjøres på mer trykk. Dette har ikke jeg prøvd selv så jeg kan ikke utale meg så mye om det. Men jeg hadde nok selv kjørt med en 0,7-0,9 bar på motoren med ståltoppakning.

Når dere har justert/ kontrollert turbotrykk så er det dieselpumpa sin tur. Når man putter mer luft inn så må det mer fuel til.
Man bør justere opp pumpa så mye at det ryker litt når man gir full gass. (Skal prøve å legge inn et bilde av ei pumpe, har en liggenes løst hjemme!)

Image
Husk at begge justerings skruene har kontra muttere som må løsnes før dere justerer.

Mine resultater!

Bilen min gikk på 3 gir og 60 km/t opp fra vingrom og mot Dokka. Etter montasje av turbo så klarte den 5 giret og godt over 100km/t.
Det er mer moment i bilen og man bruker 5 giret mye. Min turbo begynner alt å virke i fra 1600-1700 omd.

Hvis jeg tippe på hvor mange hestekrefter min har så vil det ligger rundt 100hk. Bilen min har en akselrasjon som er noe bedre enn 2.5 tdi. Men husk at 24.d har en annen Girkasse.

En annen ting man bør passe på er tempraturmåleren. Lange oppoverbakker og henger med tunglast, så bør man følge med. Et annet pluss etter konverteringa er at coupen er mye varmere om vinteren.

Image
Bilde er fra Torgeir Aaker


Lykke til!
Raymond
Last edited by jakob on 27 Mar 2011, 12:29, edited 4 times in total.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
JP Ra©ingTeam
Posts: 74
Joined: 13 Feb 2011, 12:19
Car: T4 1995
Location: Fauske/Nordland

Re: Turbo konvertering T4 2,4D

Post by JP Ra©ingTeam »

Takker og Bukker for meget nyttig Info.

Bare for å nevne det, så hadde du glemt og må med at man trenger down-pipen i tillegg..
men det er jo nesten en selvfølge :)
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D

Post by jakob »

Bare for å nevne det, så hadde du glemt og må med at man trenger down-pipen i tillegg..
men det er jo nesten en selvfølge :)
ikke kjent med down-pipen, kan du forklare?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
JP Ra©ingTeam
Posts: 74
Joined: 13 Feb 2011, 12:19
Car: T4 1995
Location: Fauske/Nordland

Re: Turbo konvertering T4 2,4D

Post by JP Ra©ingTeam »

nei, glem det.. er jeg som surrer.. 1.del av eksosen sitter jo på selve turboen.. altså, man kan bruke samme eksos anlegget :)
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D

Post by jakob »

Det stemmer deet ja :D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Oppdatert med bilder.

Jeg håper at det var i orden at jeg "lånte" bilder i fra to på forumet som også har turbokonvertert sine biler.

Så takk for lånet av bilder til Torgeir Aaker og WVegard!


Raymond!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Stian
-
-
Posts: 1924
Joined: 20 Oct 2004, 10:04
Car: 2004 Multivan
Location: 4353 Klepp st.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Stian »

meget bra dette her.
Et tema som ofte kommer opp og som ingen har gitt noen god forklaring på - inntil nå :)

keep up the good work! :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by therkildsen »

jakob du skrev lengre oppe her et en trengte også innsug manifoil hvorfor må man det???
er det kun fra 2,5tdi caravelle en kan ta deler fra eller kan en bruke deler fra 2,5tdi audi for det er vel også en 5syl motor??
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Hei!

jeg kjenner ikke 2,5 audi motoren! Men det er sikkert mulig.
det som er fordelen med å bruke innsugsmanifoilen i fra vw er jo at man har alle slanger osv som passer.
Det du bør se etter er vel hvordan audimanifoilen bygger, det er jo bedre plass i en audi en caravelle.
Hvis jeg finner en audi med 2,5 tdi så skal jeg prøve å kikke nedi motorrommet.

Skal du bygge om?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by therkildsen »

nei jeg har tdi men de lange her på forum lurer litt på en om byging så jeg spør for han
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Neergård »

Det er noe bedre plass i en langsmontert sak ja.
Om noen ønsker bilder av hvordan det ser ut i en Audi med R5 2.5 tdi så kan jeg bistå med bilder fra den på gårdsplassen min.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Ja det kunne vært fint å sammenlignet. Jeg innbiller meg at i caravellen så bygger man i høyden. Og på Audien vil jeg anta at man bygger i bredden!

Uansett så vil detr bli en ny bil med turbo på.

Raymond!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Neergård »

Da skal jeg ordne med noen bilder i løpet av helga!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Knut Ivar
Posts: 6
Joined: 06 Jun 2011, 22:20
Car: vw caravelle , vw golf
Location: Averøy

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Knut Ivar »

noen som har prøvd dette på en syncro ?
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Ser ikke hvorfor det ikke skal funke:) gi gass!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
dypen
Posts: 26
Joined: 15 Sep 2011, 21:10
Car: VW T5 TDI 140hk 2011
Location: Skjetten
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by dypen »

Turbo konvertering T4 2,4D var en veldig interessant tråd og motiverende. Har selv en VW Transporter 2,4 D -98 kort med "AJA" motor, ikke veldig sprek :) I følge tråden her har min motor stål toppakning, altså de beste forutsetninger for turbo.

Hva med gammel motor med mange kilometer vil den tåle turbo konverteringen, jeg har forståelse for at levetiden blir påvirket ? Hvilken årsmodeller av 2,5 TDI kan det tas deler fra ? Har jeg kort eller lang front ? Er det fysisk mulig å gjøre jobben med motor sittende i bilen ? Turbotrykk måler tenker du for montering i bil eller løs for bare justering ? En annen ting, hva med å montere hele 2,5 TDI motoren går den inn uten masse frisering ? Det ble mange spørsmål, takk for en interessant tråd uansett !

Siterer sammendrag av dele behov for konvertering:
Turbo Kit fra 2,5 TDI

Brukte deler:
Turbo
Eksosmanifoil
Insugsmanifoil
Oljeslange turbo
Peilepinnen retur
Intercooler / slanger
Åndeslange motor / innsugsrøret turbo
Fester intercoolern (kort/ lang front)

Nye deler:
Pakkninger manifoiler, eksos mm
Biltema verktøyet eksos

Spesielle hensyn:
Blende EGR ventil
Motoren ut av bil
Turbotrykks måler, juster trykket
Mvh. "dypen"
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Hva med gammel motor med mange kilometer vil den tåle turbo konverteringen, jeg har forståelse for at levetiden blir påvirket ? Hvilken årsmodeller av 2,5 TDI kan det tas deler fra ? Har jeg kort eller lang front ? Er det fysisk mulig å gjøre jobben med motor sittende i bilen ? Turbotrykk måler tenker du for montering i bil eller løs for bare justering ? En annen ting, hva med å montere hele 2,5 TDI motoren går den inn uten masse frisering ? Det ble mange spørsmål, takk for en interessant tråd uansett !
Hvis avataren din ligner bilen din så har du kort front!

Jeg har kjørt rundt 40000 med turbo og motoren har ikke tatt noe skade av det, turbotrykk mellom 0,5 -0,7.

Jeg mener mitt sett er tatt fra en acv, usikker her!

Hvis du hiver inn en 2,5 tdi motor som helt sikkert ikke er umulig så må du tenke på ledningsnettet også!

Monteres med motor i bilen er ikke noe problem!

Turbotrykk måler kan du gjøre som du vil. jeg taper bare en på ruta en gang i blant for å sjekke, vil du ha en fast i bilen så finnes det en del alt. til under 500kr.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
dypen
Posts: 26
Joined: 15 Sep 2011, 21:10
Car: VW T5 TDI 140hk 2011
Location: Skjetten
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by dypen »

Tusen takk! Kort front på min da ja, og motorens levetid er ikke noe problem ser jeg. Jeg synes det ser trangt ut oppi motorrommet :) Det er vel ikke all verdens jobb å montere en fast trykkmåler i bilen heller.. Uansett om det vurderes motorbytte eller ettermontering av turbo og intercooler vil det muligens lønne seg å kjøpe en delebil / vrakbil med inntakt 2,5 TDI motor. Da blir det å flytte over alt som det er behov for ved konvertering evt flytte over komplett motor med ledningsnett før resten av bilen avhendes på en fornuftig måte.

I påvente av at ønskebilen / delebilen dukker opp med rett motor vurderer jeg å teste ut oppjustering av pumpe og bytting av filterinnsats ... Noen erfaringer her ? http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=15932
Mvh. "dypen"
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Hei!

Jeg har kun justert på bil som har turbo konvertert, så det kan ikke sammenlignes, jeg antar at motoren blir mer turtalls villig, og den går en tanke bedre. Mener at jeg har lest det en plass.

Bakdelen er mer røyk og høyere forbruk!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
tony78
Posts: 69
Joined: 14 Jul 2010, 16:07
Car: T4/S6/Opel zafira/Hyundai H1/Bmw 525 turbo prosjek
Phone: 40604121
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by tony78 »

hvor mye ca skal mengdeskruen skrues??
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Til det ryker litt ved mye gasspådrag :mrgreen:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
tony78
Posts: 69
Joined: 14 Jul 2010, 16:07
Car: T4/S6/Opel zafira/Hyundai H1/Bmw 525 turbo prosjek
Phone: 40604121
Location: Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by tony78 »

jakob wrote:Til det ryker litt ved mye gasspådrag :mrgreen:
med andre ord,prøve seg frem litt??
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Rudeboy »

Det han ikke nevnte er at han ved første gangs justering røykla Rena med bilen under normal kjøring :lol:
jakob
-
-
Posts: 2148
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Det han ikke nevnte er at han ved første gangs justering røykla Rena med bilen under normal kjøring :lol:
Tull :twisted:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Rudeboy »

Nja, du får snakke til han som kjørte sin bil i samma bakken som deg dengang da, Raymond - ikke glem fenomenet var tema på et tidlig kaffekopptreff på Grindalsmoen :lol:
Post Reply