Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Posted: 23 Mar 2011, 16:44
God dag!
Tenkte jeg skulle legge inn noen tips og triks ang turbo til 2,4 diesel.
Hvor får man tak i dette:
Jeg fikk tak i her på forumet.
Der man kan finne dette er jo hos bilopphuggerne rundt om i landet. Når jeg sendt ut pris forespørsel på turbo kit til 2,4d så ville de fort ha 10 000. kroner for alt man trenger.
Hva trenger man!
Man henter settet i fra en 2,5 tdi.
Bilde er lånt av WVegard
Deler:
Turbo
Eksosmanifoil
Insugsmanifoil
Oljeslange inn til turbo
Peilepinnen (retur av olje)
Intercooler og slanger.
Man trenger også en slange fra utluftinga til motor og bort til innsugs røret rett før turboen.
Brakketter til intercoolern. (husk kort/ lang front)
Nye pakkninger til manifoiler og eksos utplåsten ( overgang manifoil og eksos anlegg.) Får å demontere og montere eksosen så har biltema det verktøyet man trenger.
Fint med en turbotrykks måler slik at man får justert trykket rett.
Forbredelser
Før man gårt igang med jobben så er det lurt og blende alt som skal blendes. Siden dette er en motor uten motorstyriing som styrer trykk og fuel så må man blende alle plasser der det går slanger og ledninger inn. Spesilt å legge merke til er å blende egr ventilen.
Bilde er fra Torgeir Aaker
Selve skruinga
Dette er veldig rett frem. ta av innsugs og eksosmanifoil. Her er det lurt med bra unbracho verktøy. Og eksosverktøyet fra Biltema.
90% av all skruing utførte jeg fra toppen. Det eneste jeg skrudde under var peilepinnen med oljeretur.
Olje inn til turboen henter man fra toppen av oljfilter holdern. Der sitter det en blendeskrue, som man skrur ut og olje slangen skrus rett i.
Det letteste er hvis man har motoren ute.
Hva bør du sjekke når du er ferdig og før du legger ut på tur.
Turbotrykket bør justeres/ kontrolleres. Det finnes to utgaver av AAB motoren. Den eldste har papir topppakkning, fra 91-ca okt.95.
Denne utgaven sier man at man ikke bør kjøre for høyt trykk på. Jeg har denne og kjørere på 0,5 bar trykk. Motorer som har ståltopppakkning kan nok trykt kjøres på mer trykk. Dette har ikke jeg prøvd selv så jeg kan ikke utale meg så mye om det. Men jeg hadde nok selv kjørt med en 0,7-0,9 bar på motoren med ståltoppakning.
Når dere har justert/ kontrollert turbotrykk så er det dieselpumpa sin tur. Når man putter mer luft inn så må det mer fuel til.
Man bør justere opp pumpa så mye at det ryker litt når man gir full gass. (Skal prøve å legge inn et bilde av ei pumpe, har en liggenes løst hjemme!)
Husk at begge justerings skruene har kontra muttere som må løsnes før dere justerer.
Mine resultater!
Bilen min gikk på 3 gir og 60 km/t opp fra vingrom og mot Dokka. Etter montasje av turbo så klarte den 5 giret og godt over 100km/t.
Det er mer moment i bilen og man bruker 5 giret mye. Min turbo begynner alt å virke i fra 1600-1700 omd.
Hvis jeg tippe på hvor mange hestekrefter min har så vil det ligger rundt 100hk. Bilen min har en akselrasjon som er noe bedre enn 2.5 tdi. Men husk at 24.d har en annen Girkasse.
En annen ting man bør passe på er tempraturmåleren. Lange oppoverbakker og henger med tunglast, så bør man følge med. Et annet pluss etter konverteringa er at coupen er mye varmere om vinteren.
Bilde er fra Torgeir Aaker
Lykke til!
Raymond
Tenkte jeg skulle legge inn noen tips og triks ang turbo til 2,4 diesel.
Hvor får man tak i dette:
Jeg fikk tak i her på forumet.
Der man kan finne dette er jo hos bilopphuggerne rundt om i landet. Når jeg sendt ut pris forespørsel på turbo kit til 2,4d så ville de fort ha 10 000. kroner for alt man trenger.
Hva trenger man!
Man henter settet i fra en 2,5 tdi.
Bilde er lånt av WVegard
Deler:
Turbo
Eksosmanifoil
Insugsmanifoil
Oljeslange inn til turbo
Peilepinnen (retur av olje)
Intercooler og slanger.
Man trenger også en slange fra utluftinga til motor og bort til innsugs røret rett før turboen.
Brakketter til intercoolern. (husk kort/ lang front)
Nye pakkninger til manifoiler og eksos utplåsten ( overgang manifoil og eksos anlegg.) Får å demontere og montere eksosen så har biltema det verktøyet man trenger.
Fint med en turbotrykks måler slik at man får justert trykket rett.
Forbredelser
Før man gårt igang med jobben så er det lurt og blende alt som skal blendes. Siden dette er en motor uten motorstyriing som styrer trykk og fuel så må man blende alle plasser der det går slanger og ledninger inn. Spesilt å legge merke til er å blende egr ventilen.
Bilde er fra Torgeir Aaker
Selve skruinga
Dette er veldig rett frem. ta av innsugs og eksosmanifoil. Her er det lurt med bra unbracho verktøy. Og eksosverktøyet fra Biltema.
90% av all skruing utførte jeg fra toppen. Det eneste jeg skrudde under var peilepinnen med oljeretur.
Olje inn til turboen henter man fra toppen av oljfilter holdern. Der sitter det en blendeskrue, som man skrur ut og olje slangen skrus rett i.
Det letteste er hvis man har motoren ute.
Hva bør du sjekke når du er ferdig og før du legger ut på tur.
Turbotrykket bør justeres/ kontrolleres. Det finnes to utgaver av AAB motoren. Den eldste har papir topppakkning, fra 91-ca okt.95.
Denne utgaven sier man at man ikke bør kjøre for høyt trykk på. Jeg har denne og kjørere på 0,5 bar trykk. Motorer som har ståltopppakkning kan nok trykt kjøres på mer trykk. Dette har ikke jeg prøvd selv så jeg kan ikke utale meg så mye om det. Men jeg hadde nok selv kjørt med en 0,7-0,9 bar på motoren med ståltoppakning.
Når dere har justert/ kontrollert turbotrykk så er det dieselpumpa sin tur. Når man putter mer luft inn så må det mer fuel til.
Man bør justere opp pumpa så mye at det ryker litt når man gir full gass. (Skal prøve å legge inn et bilde av ei pumpe, har en liggenes løst hjemme!)
Husk at begge justerings skruene har kontra muttere som må løsnes før dere justerer.
Mine resultater!
Bilen min gikk på 3 gir og 60 km/t opp fra vingrom og mot Dokka. Etter montasje av turbo så klarte den 5 giret og godt over 100km/t.
Det er mer moment i bilen og man bruker 5 giret mye. Min turbo begynner alt å virke i fra 1600-1700 omd.
Hvis jeg tippe på hvor mange hestekrefter min har så vil det ligger rundt 100hk. Bilen min har en akselrasjon som er noe bedre enn 2.5 tdi. Men husk at 24.d har en annen Girkasse.
En annen ting man bør passe på er tempraturmåleren. Lange oppoverbakker og henger med tunglast, så bør man følge med. Et annet pluss etter konverteringa er at coupen er mye varmere om vinteren.
Bilde er fra Torgeir Aaker
Lykke til!
Raymond