Page 3 of 7

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 05 Aug 2013, 18:57
by Koop
Akkurat nå kjører jeg uten regulering, gir 0,5 bar på litt last. Har tenkt ut en smart løsning og bestilt deler. Vi får se hvordan det blir :P

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 05 Aug 2013, 21:36
by jakob
Har sett noen tegninger av noe styre system på den turbo typen når du ikke bruker tdi. Tdi club muligens..

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 05 Aug 2013, 23:12
by Koop

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 08 Aug 2013, 07:04
by jakob
Yes var litt artig at han hadde brukt ting fra axl.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 10 Aug 2013, 20:10
by Titan
Da er tiltak for å holde kjøletemp normal utørt :-). Fjernet fjærmekanismen som står mellom kjøleviftene i bakkant av radiatoren som lukker spjeldene. Dermed ble det mulig å sette spjeldene i åpen posisjon og radiatoren får dermed gjennomstrømming slik det normalt pleier å være på f.eks T5 sin 2,5Tdi. Som nevnt tidligere i tråden så gir motoren mer varme med turbo, og nå har jeg kjørt med henger og høy belastning uten å få bekymringsfull kjøletemperatur. Skulle motoren bli for kald til vinteren så er det bare å montere fjærmekanismen som er festet med kun to skruer. :D

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 11 Aug 2013, 13:59
by Koop
Jeg vurderer å hekte løs spjeldene på den ene vifta for å få ned varmen litt, og kanskje fortsatt få opp varme om vinteren.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 13 Aug 2013, 19:39
by Koop
Fikk kobla opp ladetrykkstyring nå, for en forskjell!
Trykket er der stort sett hele tida, fra sånn ca. 1200rpm.
Den FLYR opp bakkene nå, helt utrolig at dette er samme trøtte 2,4 jeg kjøpte i mars.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 14 Aug 2013, 19:59
by jakob
hvor henta du deler i fra. Litt her og der eller noen som leverer det man har behov for.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 16 Aug 2013, 08:36
by Koop
Det er litt plukk, men basert på en ventil fra 3barracing.com.
Link: http://www.3barracing.com/product_8.htm

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 20 Aug 2013, 22:46
by jakob
Artig, nye muligheter her

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 23 Aug 2013, 23:33
by tjohnsen
Hei, nettopp gjort dette med min egen :) men sliter litt når jeg mater på diesel, skrur ikke en kvart runde en gang på mengdeskruen før jeg ikke får ned tomgangen--


Noen tips til hvordan man gjør dette? Vil jo ha svart røyk ;)

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 24 Aug 2013, 04:03
by jakob
putt inmaten i fra tdi nedi pumpen din. da blir det røyk-

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 24 Aug 2013, 10:27
by Koop
Tjohnsen: Jeg har tatt ut tomgangsskruen helt, justerer tomgang med dieselskruen :P
Nesten ikke røyk på full belastning og bilen går fint som faen ;)

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 24 Aug 2013, 10:50
by Neergård
tjohnsen wrote:Hei, nettopp gjort dette med min egen :) men sliter litt når jeg mater på diesel, skrur ikke en kvart runde en gang på mengdeskruen før jeg ikke får ned tomgangen--


Noen tips til hvordan man gjør dette? Vil jo ha svart røyk ;)
Sjekk at gassarmen går helt tilbake, at den ikke henger igjen litt... Mulig du må slippe litt på wiren...

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 24 Aug 2013, 16:42
by jakob
JIT wrote:Huff og uuuff...

Etter å ha møtt en blid og smilende Koop noen ganger nå...så føler jeg at jeg begynner å sakte synke ned i "turbo-træsket"....

Har tenkt å starte med å få tatt en runde på verksted;....få stillet opp regreima helt hundre, ta komptest. Et springende punkt er dieselpumpa som uansett må leve et tøffere liv. Min er urørt på 240'

Har ikke lyst til å investere i ny. Er det noen andre veier til rom eller??
Å lenge du bare stiller mengden på pumpa og beholder orginale dyser så vil ikke pumpa leve et hardere liv.

Det er litt annerledes når man brukef en orginal pumpe på en såkalt mtdi. Der har jo dysene et høyere åpningstrykk. Her vil pumpa slite mer. Gi gass og få en sprekere bil.

Men når du snakker om ting som får økt belastning med montering av turbo så hadde jeg vært mer skeptisk mtp girkassen din. Du har jo syncro og har et inntrykk av at de ikke er verdens råeste.

Ray ray

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 24 Aug 2013, 21:52
by tjohnsen
Takk for tips :) skal sjekke litt mer imorgen :) ble en helt anna bil å kjøre hvertfall :) prøve å få skifta drevet på 5.gir så blir det vel bra :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 25 Aug 2013, 09:32
by jakob
Gi gass ray ray

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 09 Sep 2013, 19:18
by Torgeir13
Hei.

Takk for en super oppskrift.

Har en 96 carvelle med AAB og CRN som har gått 375 000 og står for tur for registerskift på overtid, mistenker en brent ventil og synkroniseringe på girkassen er krangelete, så nå skal motoren og girkassen ut og inn skal en AAB og en CPV som har gått 150 000. Samtidig setter jeg inne turbo m/tilbehør fra en ACV.

Så langt er EGR røret fjernet og hullet i eksosmanifolden blendet, manifoldene, turboen, peilerøret og oljeslangene montert på motoren. Intercooleren manglet, så den er bestilt fra huggern, bendet som EGR ventilen sitter i mangeler jeg, så det tenker jeg å lage av et 90° alu bend og ei alu plate.

Hvordan har dere andre gjort det med luftfilter? Brukt ACV boksen, AAB boksen med modifisert slange eller filter rett på turboen?

Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 09 Sep 2013, 19:32
by Neergård
Filter rett på turbo er uheldig, da du får inn alt for mye varm luft. Ellers er det vel å finne hva som er hensiktsmessig, litt etter den som gjør jobben også det.

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 10 Sep 2013, 12:01
by Koop
Sånn her løste jeg det med filtret, har etter at dette bildet ble tatt byttet ut filteret med en sånn carbon-boks som henter lufta ute bak blinklyset.
http://db.tt/VEL2ug9s

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 10 Sep 2013, 12:34
by Titan
Torgeir13 wrote:Hei.

Takk for en super oppskrift.

Har en 96 carvelle med AAB og CRN som har gått 375 000 og står for tur for registerskift på overtid, mistenker en brent ventil og synkroniseringe på girkassen er krangelete, så nå skal motoren og girkassen ut og inn skal en AAB og en CPV som har gått 150 000. Samtidig setter jeg inne turbo m/tilbehør fra en ACV.

Så langt er EGR røret fjernet og hullet i eksosmanifolden blendet, manifoldene, turboen, peilerøret og oljeslangene montert på motoren. Intercooleren manglet, så den er bestilt fra huggern, bendet som EGR ventilen sitter i mangeler jeg, så det tenker jeg å lage av et 90° alu bend og ei alu plate.

Hvordan har dere andre gjort det med luftfilter? Brukt ACV boksen, AAB boksen med modifisert slange eller filter rett på turboen?

Hei
Jeg benyttet ACV-boksen, og det fungerer knallbra :D . Måtte skjære bort en del plast fra undersiden av boksen for å få den til å få plass pga at spylevæskebeholderen kom litt i veien. Var litt skeptisk til om AAB-boksen kunne sikre god nok lufttilførsel siden den ser ut til å ha trangere kanaler. Mulig at AAB-boksen også kan fungere :|
Image

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 13 Oct 2013, 13:24
by Torgeir13
Titan wrote:
Torgeir13 wrote:Hei.

Takk for en super oppskrift.

Har en 96 carvelle med AAB og CRN som har gått 375 000 og står for tur for registerskift på overtid, mistenker en brent ventil og synkroniseringe på girkassen er krangelete, så nå skal motoren og girkassen ut og inn skal en AAB og en CPV som har gått 150 000. Samtidig setter jeg inne turbo m/tilbehør fra en ACV.

Så langt er EGR røret fjernet og hullet i eksosmanifolden blendet, manifoldene, turboen, peilerøret og oljeslangene montert på motoren. Intercooleren manglet, så den er bestilt fra huggern, bendet som EGR ventilen sitter i mangeler jeg, så det tenker jeg å lage av et 90° alu bend og ei alu plate.

Hvordan har dere andre gjort det med luftfilter? Brukt ACV boksen, AAB boksen med modifisert slange eller filter rett på turboen?

Hei
Jeg benyttet ACV-boksen, og det fungerer knallbra :D . Måtte skjære bort en del plast fra undersiden av boksen for å få den til å få plass pga at spylevæskebeholderen kom litt i veien. Var litt skeptisk til om AAB-boksen kunne sikre god nok lufttilførsel siden den ser ut til å ha trangere kanaler. Mulig at AAB-boksen også kan fungere :|
Image
Ser du har en T på slangen fra intercooleren, regner med den ene går til turbotrykksmåleren, men hva går den andre til?

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 13 Oct 2013, 22:48
by Titan
Hei, den andre slangen går til wastegate på turboen :D

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 16 Oct 2013, 11:57
by Torgeir13
Okey, jeg tok trykk til wastegaten direkte på kompressorhuset.

Har nå fulgt denne geniale tråden til punkt og prikke, montert og prøvekjørt, justert trykket til 0,5 bar, men når jeg skulle justere dieselpumpa så bunnet skuren helt og fremdeles fikk jeg ikke nok diesel, fra standard oppsett til max så var det ca en halv omdreining på skruen, har nå fjernet skiva på skruen for å kunne skru den enda mer inn, men er litt i tvil om dette vil være nok, ved rusing så gir den litt svartrøyk akkurat i det man går av gassen på 4000 omdr. Fikk heller ingen nevneverdig turtallsøkning på tomgang. Hvor mye fikk dere andre skrudd inn skruen?

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Posted: 16 Oct 2013, 12:28
by Koop
Jeg har skrudd masse :D