Fra diesel til bensin

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Fra diesel til bensin

Post by subwoofer »

Har kommet til at diesel ikke er for meg, men resten av bilen er for bra og for lik sånn jeg vil ha den til at jeg skifter den ut. Etterhvert kommer det nok et komplett AAZ/AAP-drivverk til salgs...

Var innom Tandbergs i Larvik på fredag og plukket ned et komplett DJ/AAP-drivverk. Ga 2500 for alt sammen, elektronikk og alt av slanger inkludert, tilstanden er foreløpig ukjent. Pluggene ser OK ut, men olja var svart. Clutchen var helt nedslitt og anleggsflata var blå, så det har slura godt. Jeg regner med at det kan ordnes med litt dreiing. Vannrøret på førersida hadde sprukket i avtappinga til varmeapparatet, så det røret må fornyes. Vannkappa på passasjersida var lekk - som forventet, men det var for alle praktiske formål ikke oljelekkasjer på undersiden. Eksosanlegget fjernet jeg med vinkelsliper. Potta var grei nok, resten var bare kjeks. Den har nok brumma litt på slutten.

Rundt de fremre pluggene var det en god del oppløst aluminium, er dette et tegn på at det kommer ting fra innsiden eller er det vanlig siden disse pluggene er mest utsatt for vann og veisalt?

Image
Image

Det var ikke servopumpe på den, er det samme servopumpe som på dieselen? Brakett og reimskiver må være mulig å få tak i.

Plukket ned alt utenpåliggende i løpet av gårsdagen, så i dag ble det motorvask. Tok den verste guffa i det minste.

Image

Planene videre er:
- Full overhaling med balansering
- Opplakkering
- Muligens overhale girkassa
- Nytt (rustfritt) eksosanlegg, muligens VW Speedshop hvis VonZu har gode erfaringer
- Megasquirt 2 eller 3 og bredbåndslambda for å få stilt den inn
- 1.25:1 vippestell
- Minimal porting av toppene, bar fjerning av skarpe kanter og støpeskjegg
- Muligens en litt vassere kam, som alle vet begynner livet på 4000 o/min... :D

Det kommer til å ta litt tid, men det blir nok. Først og fremst må jeg kontrollere tilstanden til veiv, råder, topper, foringer og stempler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Fra diesel til bensin

Post by narle »

Pumpa er lik.har brukt de om hverandre flere ganger.
Du vil bygge om den veien,ja.Jeg har mange bensinbiler og skulle ønske de var diesel.Bensinmotor er ok på en turbil eller camper som ikke brukes så mye,synes jeg.De går stillere og mykere,men bunndraget er dårlig.Du vil ikke heller kjøpe deg en hel bil så du slipper ombyggingen?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

du må bytte vannrøra fremover også.
Du får kikke litt i Postbiltråden. Der er samme jobb gjort, men jeg har i tillegg gått fra manuell til automat.
Bytta radiator da de er forskjellige, tank er annen. Brukte er gjerne opprusta....nye uoriginale har ofte dårlig passform.

Jeg ville vurdert TDi isteden faktisk, sjøl om jeg er veldig enig i at WBX er tingen. Dette pga all ekstra jobb du ikke er klar over når du begynner. Jeg hadde 3 biler inne samtidig som jeg kompletterte Postbilen; donorcaravelle, donorservobil og Postbilen. De kombinert så ble det jaggu bil!

Servorør er likt frem til torpedo omtrent. Her er det ene ulikt. Det andre kan deles og byttes.

Trippelhjulet du må ha for reimdrift vet jeg ikke hvor enkelt er å få tak i løst eller om du ender med ennå en motor...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

Trenger du bensintank, så har jeg en liggende som du kan få for en hyggelig pris.
Jeg kjøpte ny tank til min som jeg monterte.. Hadde kloa i en delebil, ett par mnd senere som det satt en relativ ny tank i.. Er nok ikke originaltank, men den så veldig bra ut..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

narle wrote:Pumpa er lik.har brukt de om hverandre flere ganger.
Du vil bygge om den veien,ja.Jeg har mange bensinbiler og skulle ønske de var diesel.Bensinmotor er ok på en turbil eller camper som ikke brukes så mye,synes jeg.De går stillere og mykere,men bunndraget er dårlig.Du vil ikke heller kjøpe deg en hel bil så du slipper ombyggingen?
Er visst kjerringa mot strømmen her inne, ja! Men jeg har registrert at danskene og tyskerne skifter ut dieslene sine med bensinmotorer for tida, tilogmed Jarl i Danmark har sett lyset. :mrgreen:

Har tenkt tanken på en annen bil, men så var det det at man vet hva man har, men ikke hva man får. Har lagt såpass mye i den bilen og den begynner å bli omtrent sånn jeg vil ha den, så det er en god del pes og utlegg å starte på nytt igjen.

Bunndrag er oppskrytt, synes jeg. For meg har det aldri vært vanskelig å trampe ned venstrefoten, føre høyrearmen i en rettlinjet bevegelse 15-20 cm og slippe foten opp igjen... :lol: Jeg har aldri vært redd for turtall, da blir det litt feil å kjøre bil med motor som er det.

Taket nede, ikke en bil på veien og 7200 o/min i Holmestrandstunnelen var gøy! :mrgreen: :lol:
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Der Postmeister wrote:du må bytte vannrøra fremover også.
Du får kikke litt i Postbiltråden. Der er samme jobb gjort, men jeg har i tillegg gått fra manuell til automat.
Bytta radiator da de er forskjellige, tank er annen. Brukte er gjerne opprusta....nye uoriginale har ofte dårlig passform.

Er de så forskjellige da? Med mindre dieselradiatoren er betraktelig mindre ser jeg egentlig ingen grunn til å skifte. Vannrøra er jeg klar over, tror jeg har det meste, men må dobbeltsjekke. Det er jo egentlig ikke mye trykk i et kjølesystem, så kutta rør med et par slangeklemmer på burde egentlig kunne gjøre susen. Såvidt jeg har skjønt er forskjellen på diesel- og EFI-tank at returløpet på EFI-tanken er større diameter, men de som som bygger om til 2E bruker gjerne dieseltanken allikevel. Jeg vet ikke om dette er et reelt problem?
Jeg ville vurdert TDi isteden faktisk, sjøl om jeg er veldig enig i at WBX er tingen. Dette pga all ekstra jobb du ikke er klar over når du begynner. Jeg hadde 3 biler inne samtidig som jeg kompletterte Postbilen; donorcaravelle, donorservobil og Postbilen. De kombinert så ble det jaggu bil!
Jeg har tenkt TDi og forkastet det på grunn av støy, vibrasjoner og utveksling. Har også tenkt en del på AGG/ADY (rekke-4 bensin), men delebilene det siste halve året har vært for dyre eller åpenbart for dårlige (motorproblemer). Skal man først overhale kan man jo sette i noe som hører hjemme baki der!
Servorør er likt frem til torpedo omtrent. Her er det ene ulikt. Det andre kan deles og byttes.

Trippelhjulet du må ha for reimdrift vet jeg ikke hvor enkelt er å få tak i løst eller om du ender med ennå en motor...
Det må da finnes et lik av en motor på en skrot ikke for langt unna, litt ringing så finner vi nok ut av det. Det gjør jo ikke noe for reimskivene at en råde laget ekstra ventilasjon i blokka, mener jeg. Servorøra mine er uansett modne for utskiftning, så jeg tenkte jeg skulle få laget opp et sett slanger i den forbindelse.
Joachim

bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Der Postmeister wrote:du må bytte vannrøra fremover også.
Hvordan finner man postbiltråden?
..
Dette blir spennende, som alle vet slutter livet mitt på 4000 o/min... :D
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

henta du dette fra den blå bilen på tandberg som stod inntil veggen?
den motoren er varmkjørt i så tilfelle... med gåene topper.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Klar over at den motoren kan være fullstendig skutt, men siden jeg fikk med alt på/rundt den er ikke prisen så ille selv om jeg må kjøpe en av de kløyva DJene til narle. Skal av med toppene i kveld eller i morgen, så får vi se hvordan foringer og topper egentlig ser ut.

Kjenner historikken til bilen, eller var det du som leverte den inn?
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

neida, ikke jeg som har levert den inn... men var der for ett år halvannet siden og skulle fyre den.... og det var ett helvetes slit å få den igang.. gikk tidvis på alt fra en til 3-4 sylindere.. gadd ikke åforske noe mer... da i etterkant sa han ene innpå der at motoren var varmskjært og det var grunnen til at bilen var hugget.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Som sagt får vi se hvordan den ser ut når jeg kløyver den, hvis det ikke er brukbart får jeg se om ikke noen har en naken motor liggende, så blir de brukbare delene fra denne å ha i reserve. Får starte med en inspeksjon av toppene, så får jeg begynne å måle resten av delene.

Time vill shåvv.
Joachim

Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Hva skjedde med R4 planene?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
subwoofer
-
-

Fra diesel til bensin

Post by subwoofer »

Det nevnte jeg vel i post #6, tror jeg. Har hatt autosøk liggende på Finn i hele vinter, jeg fant få kandidater. Golf og Passat holder seg alt for godt i pris...
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Fikk av toppene i kveld, har vært vanninntrengning inn i sylindrene, men ser ikke alvorlig ut. Tettningsringene mellom foring og topp var hinsides, vannkappepakning og anleggsflatene var som forventet. Anleggsflatene mellom foring og topp så helt fine ut. Alle fire foringer har fortsatt synlig honemønster, ingen vendekant å observere øverst i foringene. Generelt lite avleiringer, men den har vært kjørt på blå kjølevæske.

Toppene har sprekker mellom ventilene á la turbodiesel (er dette en VW-greie?), ifølge Bentley er det antakelig greit. Er det flere steder de pleier å sprekke?

Det kan rett og slett se ut til at jeg har hatt flaks.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Kjøpte feil ventilspenner på ikketema i går, så jeg har fortsatt ikke fått ut ventilene. Vannet i sylinderne kan også skyldes at motoren sto ute i regnvær med plugghullene tettet med papir. Det været kom litt brått på... :oops:

Fortsettelse følger...
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Ventilene er ute, og toppene rengjort!

Ventilstyringene er ikke slitt, ikke i nærheten av 1,2mm bevegelse på ventiltallerkenen når ventilen er trykket ned til toppen av ventilstammen flukter med toppen av ventilstyringa (slitegrense ifølge Bentley-manualen). Ventilsetene ser fine ut, ventilene likedan.

Annet enn standardsprekken mellom ventilsetene (synlig men ikke i nærheten av 0,5mm bred) klarer jeg ikke å se noen sprekker. Før rengjøring så det ut til at det var en sprekk til parallelt med denne på den ene sylinderen på begge toppene, etter rengjøring viste det seg at det bare var en kant fra støpingen. Skal inspisere nærmere i eksoskanalene siden det er det nest varmeste stedet.

Til dere som kjenner disse motorene bedre enn meg: hvor er det sannsynlig at de sprekker?
Joachim

Post Reply