IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
IBICO
-
-
Posts: 102
Joined: 27 May 2011, 17:46
Car: T4 Multivan 2.5TDI
Location: Tromsø
Contact:

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Vurderte skjerm i ryggespeil jeg og, men jeg fjerner vanligvis speilet. Bare nå når jeg var på ferietur og ville se hva ungene drev på med at jeg hadde det på. Siden jeg er ganske lang så blir speilet i veien hele tiden synes jeg. De skjermene man kobler på originale speil er også vanligvis større enn speilet.

Jeg fester skjermen oppe ved der man har åpnemekanismen til taket. Der man har WESTFALIA printet inn. Skjermen passer perfekt der oppe.
Ved siden av ryggekamera skjermen skal skjermen til parkeringsensorene festes. Ordna en pakke med 8 sensorer for 4 foran og 4 bak. Fruen har ikke lappen enda, så jeg helgarderer meg til den dagen skal komme :lol:
Jeg har og noen planer om at jeg skal ha en opptaker koblet til ryggekamera og muligens et kamera forover som starter å ta opp hvis parkeringsensorene trigges. Uansett om bilen er på eller ikke. Kan man kanskje fange opp noe om en eller annen jævel rygger inn i bilen i et parkeringshus.

Driver og å justerer på skapene. Skapet innerst har blitt flyttet ut fra veggen og det andre skapet sideveis nok til at "skjærefjøla" passer som den skal. Skal og avstive det innerste skapet med firkantjern inni de kantprofilene siden de virker hule så man kan tre noe gjennom. Skapet blir så løftet opp litt med firkantjern under som skal fungere som festemekanisme til hele skapet for å festes i skinnene. Dette for at skapet slik det står originalt er alt for dårlig sikret i tilfelle en kollisjon. Ved å løfte det får jeg også fri luftgjennomstrømning for gulvluften. Det øverste skapet bak krydderhylla som har en liten dør blir ombygd til et kjøleskap. Varmeisolert også bruke et lokk til en kjølebag for å bruke som et kjøle ellement. Mere bilder kommer selvfølgelig.


Her er bilde av kameraet som er festet i bremselyset bak. Ledningen går gjennom og inni sammen med bremselyskabelen og sammen med den sorte kabelførings strømpen som går inn i bilen. Der inne har jeg koblet strømmen til ledningen som går til lysrørarmaturene i bilen. Overføringen er trådlås 2.4ghz, så trenger ikke ledning frem til skjermen. Har trekt egen kabel fra sikringsholder nede og opp til kupèlys så all kobling skjer der oppe. Denne går på tenning, så skjermen slår seg av når tenninga er av, mens kameraet er på hele tiden.
Jeg har uansett en egen knapp på panelet foran med automatsikring for all strøm bak i bilen, så når jeg slår av bryteren kobler den ut spenninga til alle uttakene bak, lysrørarmatur og ryggekamera. Om bilen skulle stå en stund uten å brukes så den ikke tappes helt ned for strøm. All spenning bak går uansett fra batteriet under setet.

Image
IBICO
-
-
Posts: 102
Joined: 27 May 2011, 17:46
Car: T4 Multivan 2.5TDI
Location: Tromsø
Contact:

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Jeg har også flyttet på Defa lader/styringsboks så alt ligger inne i bilen ovenfor pedalene bak dekselet som er under rattet. Var akkurat passe plass der oppe, og lett tilgjengelig. Defa laderen går nå på batteriet under setet og defa displayet står ved nødblinklys knappen. Der kan jeg nå se spenning på batteriet under setet. Grunnen til at jeg flyttet det inn er at jeg slipper masse defa kabler gjennom torpedoveggen og kabelstrekket fra lader til batteriet under setet blir kortest mulig. Jeg har og 6kvadrat kabel fra lader til batteriet med sikring mellom.

To 220v stikkontakter er koblet mot dette settet så jeg kan slå på eller av disse enten manuelt eller med tidstyring med displayet.

Har så kjøpt meg en brukt Defa smartstart her på forumet med lader. Denne blir koblet opp mot startbatteri og Eber samt motorvarmer. Denne kommer med fjernkontroll.

220v inntaket blir koblet sammen så jeg trenger bare ett inntak. Planen er da at fjernkontrollen har styring på alt som har med motor og starting av bil å gjøre, mens den andre har med "camping" delen av bilen.

Det gjør også at jeg slipper å tenke på motorvarmer og annet når jeg skal lade opp batteriet under setet eller ha strøm til 220v stikkene inne. Sånn som det er nå blir motorvarmeren å starte om jeg slår på til 220v stikkene inne.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by Rudeboy »

DEFA Smart Start ér fjernkontrollen :wink:
Trudde først det var systemet komplett, men da jeg handla meg håndcontrolleren for snart to år sia så sto det svart på hvitt at controlleren alene ble beregna som Smart Startern. Jaja, svensker :D

Likte idéen din om å sette kamera på samma plass jeg ser for meg å gjøre det, min kables dóg rakt fram via takpanelene (ett må/bør/kan byttes pga tynn sprekk) til området ovenfor speilets plassering der framme - i rikt utstyrte Californias så er vel Multivan-logoen skjært ut og Climatronic-panelet står her (smart, syns jeg - lettere å nå tak i bakfra eller fra loftet). Jeg skal vel ikke ha verken Climatronic ombord i min bil eller ha det montert oppe så da kan man nok anvende arealet til "noe" en vakker dag.

-Det med hevinga av skapene trur jeg at jeg må kreve bilder av deg på, for det er endel varmetap midtvinters med dagens løsning, hvor begge skap stenger for mye av luftespaltene som skal dytte kaldlufta bakover om sommeren og varmlufta på vinteren og det har irritert meg noe 8)

Artig at du har rukket gjøre såpass mye med bilen, ett av mine problem er at bilen har vært brukt t.d mye (kjørt over 30k på et år) så den står aldri i ro lenge nok til at man ser tidsspenn nok for å skru på den :D
IBICO
-
-
Posts: 102
Joined: 27 May 2011, 17:46
Car: T4 Multivan 2.5TDI
Location: Tromsø
Contact:

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:
Artig at du har rukket gjøre såpass mye med bilen, ett av mine problem er at bilen har vært brukt t.d mye (kjørt over 30k på et år) så den står aldri i ro lenge nok til at man ser tidsspenn nok for å skru på den :D
Bare ta det når man har ferie.. Er det jeg gjør :lol: Jeg klarer ikke sitte stille eller ligge i sola sånn som kjærringa, så må ha noe å gjøre.

Trekt om en del kabler og ordna Defa mens jeg var i Trøndelag på ferie. Nå har jeg enda et par uker igjen, så holder på med ryggekamera og parksensor nå. Håper jeg får smartstarten til neste uke, så får jeg ordna det før vinteren slår til her oppe i nord. :P

Skal ordne flere bilder.. Som oftest går det litt fort unna, også glemmer jeg bildene..
IBICO
-
-
Posts: 102
Joined: 27 May 2011, 17:46
Car: T4 Multivan 2.5TDI
Location: Tromsø
Contact:

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Litt bilder av nødreperasjon av låsen under ferien.. :lol:

Eneste jeg fant som var tilgjengelig..

Det holdt til Namskogan dyrepark sånn 5-6 dager etter reperasjon. Så fungerte greit som nødløsning.

Image
Image
highline 2001
-
-
Posts: 770
Joined: 12 Sep 2009, 16:20
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922
Location: stord

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by highline 2001 »

IBICO wrote:Vurderte skjerm i ryggespeil jeg og, men jeg fjerner vanligvis speilet. Bare nå når jeg var på ferietur og ville se hva ungene drev på med at jeg hadde det på. Siden jeg er ganske lang så blir speilet i veien hele tiden synes jeg. De skjermene man kobler på originale speil er også vanligvis større enn speilet.

Jeg fester skjermen oppe ved der man har åpnemekanismen til taket. Der man har WESTFALIA printet inn. Skjermen passer perfekt der oppe.
Ved siden av ryggekamera skjermen skal skjermen til parkeringsensorene festes. Ordna en pakke med 8 sensorer for 4 foran og 4 bak. Fruen har ikke lappen enda, så jeg helgarderer meg til den dagen skal komme :lol:
Jeg har og noen planer om at jeg skal ha en opptaker koblet til ryggekamera og muligens et kamera forover som starter å ta opp hvis parkeringsensorene trigges. Uansett om bilen er på eller ikke. Kan man kanskje fange opp noe om en eller annen jævel rygger inn i bilen i et parkeringshus.

Driver og å justerer på skapene. Skapet innerst har blitt flyttet ut fra veggen og det andre skapet sideveis nok til at "skjærefjøla" passer som den skal. Skal og avstive det innerste skapet med firkantjern inni de kantprofilene siden de virker hule så man kan tre noe gjennom. Skapet blir så løftet opp litt med firkantjern under som skal fungere som festemekanisme til hele skapet for å festes i skinnene. Dette for at skapet slik det står originalt er alt for dårlig sikret i tilfelle en kollisjon. Ved å løfte det får jeg også fri luftgjennomstrømning for gulvluften. Det øverste skapet bak krydderhylla som har en liten dør blir ombygd til et kjøleskap. Varmeisolert også bruke et lokk til en kjølebag for å bruke som et kjøle ellement. Mere bilder kommer selvfølgelig.


Her er bilde av kameraet som er festet i bremselyset bak. Ledningen går gjennom og inni sammen med bremselyskabelen og sammen med den sorte kabelførings strømpen som går inn i bilen. Der inne har jeg koblet strømmen til ledningen som går til lysrørarmaturene i bilen. Overføringen er trådlås 2.4ghz, så trenger ikke ledning frem til skjermen. Har trekt egen kabel fra sikringsholder nede og opp til kupèlys så all kobling skjer der oppe. Denne går på tenning, så skjermen slår seg av når tenninga er av, mens kameraet er på hele tiden.
Jeg har uansett en egen knapp på panelet foran med automatsikring for all strøm bak i bilen, så når jeg slår av bryteren kobler den ut spenninga til alle uttakene bak, lysrørarmatur og ryggekamera. Om bilen skulle stå en stund uten å brukes så den ikke tappes helt ned for strøm. All spenning bak går uansett fra batteriet under setet.

Image
Jeg og monterte kamraet slik, men brytningen på glasset gjorde at det blei ikke til nytte sånn
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
IBICO
-
-
Posts: 102
Joined: 27 May 2011, 17:46
Car: T4 Multivan 2.5TDI
Location: Tromsø
Contact:

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Da har jeg mottat Defa smart fjernkontroll og lader. Så nå har bilen to stk defa anlegg 8)

Se om jeg får montert inn et par kupevifter og samt relè på smartstart styringa siden den hadde dobbel styring. Må og finne ut hvordan jeg får kobla til Eberen mot smartstarten. Står EBERSPRÄCHER HYDRONIC Hvit ledning kobles til S1 stift 7 for å starte den. Så må vel testes


Noen som også vet av hule antenner for utenpå montasje til bil? Dvs, en slags antenne pisk som er hul så man kan tre inn defa antenna?

Rekkevidden står til 1200meter eller noe ved fri sikt, men når bilen står parkert utenfor så er det snakk om få meter før jeg ikke får kommunikasjon mellom fjernkontroll og bil. Legger jeg antennekabel utenfor bilen så blir det lengre. Har da planer om å ha noe som kan holde antenneledningen utenfor stående opp som en radioantenne.
Post Reply