Say hello to Werner (1977 Bay)
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ikke dumt, ikke dumt! Selv om jeg ikke hadde brukt viskelæret
Limrester fjernes med sitronspray ( Label off ) fra Biltema.. Funker!
Limrester fjernes med sitronspray ( Label off ) fra Biltema.. Funker!
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Såh! Nå er foliefjerningen fullført! Men det er mye lim igjen, som vi funderer på hvordan vi rasjonelt kan fjerne.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tectylbehandling av innsiden av kanalene tenker jeg
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tectyl? Å fydda! Jaja... Kanskje jeg skal spraye noe sitrusrens inni der for å se om det får det ut?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Så var det dags for litt tukling med Werner. Det har jeg hatt lyst til ganske lenge nå.
Jeg har lagt ut noen separate tråder for foliefjerning og sutrete motor, men velger å ikke fortsette med dem og heller føre alt inn i prosjekttråden. Jeg fikk en og annen formaning av en sprudlendes ung svenske på Tinn, og forsåvidt noen andre også, om at det var tungvint å følge prosjektene når en måtte hoppe frem og tilbake mellom tråder. Så det tas til følge, og alt føres herved fortløpende i prosjekttråden.
Jeg har lagt ut noen separate tråder for foliefjerning og sutrete motor, men velger å ikke fortsette med dem og heller føre alt inn i prosjekttråden. Jeg fikk en og annen formaning av en sprudlendes ung svenske på Tinn, og forsåvidt noen andre også, om at det var tungvint å følge prosjektene når en måtte hoppe frem og tilbake mellom tråder. Så det tas til følge, og alt føres herved fortløpende i prosjekttråden.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg har snakket med en del personer som driver og har drevet med fjerning av folie på kjøretøy av diverse slag. De har alle anbefalt sitrusrens og plastskrape.
1. Spray på, vent dobbelt så lenge som magefølelsen tilsier.
2. Spray på igjen, og vent så lenge som magefølelsen tilsier.
3. Skrap av.
4. Spyl av med vann, for å tynne ut og fjerne sitrus som ligger igjen.
Konsistensen skal være mer eller mindre som snørr.
Så nå er 5 liter sitrusrens og plastskraper på plass.
Dette fungerte forsåvidt bra. Men enkelte steder er vi usikre på om det faktisk er lim, eller noe annet svineri som er på. Tanken en å rubbe bilen etter at limen er borte, og så gå over og polere. Kanskje dette "andre svineriet" er noe som må rubbes av?
Her vises dette andre. Det er mørkere enn lakken, og på et vis hardere enn limet. Det reagerer heller ikke likt limet på sitrusrens.
1. Spray på, vent dobbelt så lenge som magefølelsen tilsier.
2. Spray på igjen, og vent så lenge som magefølelsen tilsier.
3. Skrap av.
4. Spyl av med vann, for å tynne ut og fjerne sitrus som ligger igjen.
Konsistensen skal være mer eller mindre som snørr.
Så nå er 5 liter sitrusrens og plastskraper på plass.
Dette fungerte forsåvidt bra. Men enkelte steder er vi usikre på om det faktisk er lim, eller noe annet svineri som er på. Tanken en å rubbe bilen etter at limen er borte, og så gå over og polere. Kanskje dette "andre svineriet" er noe som må rubbes av?
Her vises dette andre. Det er mørkere enn lakken, og på et vis hardere enn limet. Det reagerer heller ikke likt limet på sitrusrens.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Så mens bilens stolte eier trakterte sitrus og plastskrape, tenkte jeg å ta ut forgasseren for å få skiftet litt slanger inni der, samt å gi forgasseren en rens. Dette har jeg aldri gjort før, så tips og råd mottas med den største takk.
Utgangspunktet:
Av med den ene blanke slangen, opp med klipset, av med luftinga fra veivhuset, av med den lille tynne tøyomspunne slangen, av med den gjennomsiktige slangen og av med slangeklemma på toppen av forgasseren.
Vips, en stykk luftfilter av. Så da kan jeg fastslå at vi ikke har oljebad i dette filteret, slik det var beskrevet i Haynes Jeg fikk liksom ikke det til å stemme med den plastboksen. Jeg har vel sett både bedre og verre luftfilter, men jeg tror jeg vil bytte. Det er en sjappe her lokalt som tar inn alt av K&N-filter. Og forøvrig allskens oljefilter også. Kanskje jeg kan bestille gjennom han.
Utgangspunktet:
Av med den ene blanke slangen, opp med klipset, av med luftinga fra veivhuset, av med den lille tynne tøyomspunne slangen, av med den gjennomsiktige slangen og av med slangeklemma på toppen av forgasseren.
Vips, en stykk luftfilter av. Så da kan jeg fastslå at vi ikke har oljebad i dette filteret, slik det var beskrevet i Haynes Jeg fikk liksom ikke det til å stemme med den plastboksen. Jeg har vel sett både bedre og verre luftfilter, men jeg tror jeg vil bytte. Det er en sjappe her lokalt som tar inn alt av K&N-filter. Og forøvrig allskens oljefilter også. Kanskje jeg kan bestille gjennom han.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Så da var forgasseren løs, og jeg kunne koble fra den siste slangen.
Forgasseren er ute og fordelerlokket på igjen. Jeg preserverte flensen på innsugsmanifolden, stussen til veivhusluftinga og bensintilførselen.
Forgasseren er ute og fordelerlokket på igjen. Jeg preserverte flensen på innsugsmanifolden, stussen til veivhusluftinga og bensintilførselen.
Last edited by VonZu on 08 Jan 2012, 11:08, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Så nå sitter jeg og lurer litt på hva jeg skal handle inn for dette her.
Slanger i diverse formater trenger jeg, og sikkert en og annen pakning også. Hvertfall til flensen på innsuksmanifolden.
Jeg tenker at jeg kanskje tar med med en av hver slangetype til TESS, og ser hva de har eller kan skaffe. Der har jeg veldig gode rabatter.
Eller er det kanskje noen som har noen tips til hvor jeg kan bestille hva?
Slanger i diverse formater trenger jeg, og sikkert en og annen pakning også. Hvertfall til flensen på innsuksmanifolden.
Jeg tenker at jeg kanskje tar med med en av hver slangetype til TESS, og ser hva de har eller kan skaffe. Der har jeg veldig gode rabatter.
Eller er det kanskje noen som har noen tips til hvor jeg kan bestille hva?
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
moro å endeligen få med seg alt som skjer
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, nå kan han far sjøl følge hele prosjektet steg for steg
Jeg fant fram det jeg har av drivstoffslanger, og fant ut at jeg har to størrelser. En som passer til vakuumgreiene, og en som passer fra bensinpumpa til forgasseren. Så da satser jeg på å bruke av det jeg har så langt det rekker. Og den ene har jeg en hel rull av.
Så da fikk fordeleren nye vakuumslanger.
Det var snakk om at det ikke var montert bensinfilter på denne her. Så da gikk jeg på leit, og jeg fant
Men jeg syns det ser litt ut som "gjør klar for bensin over alt" hvis det skal skiftes. Og jeg har tenkt å skifte det, for det er et og annet rødt fremmedlegeme inni der.
Haynes er ganske sparsommelige i sin omtale av dette. Finner ingen ting om filteret, og finner ikke en gang oversiktstegning av drivstoffsystemet. Men jeg syns saftklemme eller gribbtang virker nærliggende her. Eller full drenering og skifte av alle slanger. Eller, tror kanskje det får vente til været er bedre og det er triveligere ute på bukken.
Jeg har en liten neve med ymse filter, der to av dem ligner veldig på det som står på i dag. Men det er ingen skriverier på dem, så jeg er ikke sikker.
Er det så mange varianter av dette filteret? Jeg opplever det som at det jevnt over er størrelsen som endres etter gjennomstrømningsmengde, og at selve filterduken er mer eller mindre den samme på alt. Jeg har også fundert litt på å ha grovfilter på sugesiden og finfilter på trykksiden av bensinpumpa. Men så spørs det jo om det har noe for seg.
Jeg fant fram det jeg har av drivstoffslanger, og fant ut at jeg har to størrelser. En som passer til vakuumgreiene, og en som passer fra bensinpumpa til forgasseren. Så da satser jeg på å bruke av det jeg har så langt det rekker. Og den ene har jeg en hel rull av.
Så da fikk fordeleren nye vakuumslanger.
Det var snakk om at det ikke var montert bensinfilter på denne her. Så da gikk jeg på leit, og jeg fant
Men jeg syns det ser litt ut som "gjør klar for bensin over alt" hvis det skal skiftes. Og jeg har tenkt å skifte det, for det er et og annet rødt fremmedlegeme inni der.
Haynes er ganske sparsommelige i sin omtale av dette. Finner ingen ting om filteret, og finner ikke en gang oversiktstegning av drivstoffsystemet. Men jeg syns saftklemme eller gribbtang virker nærliggende her. Eller full drenering og skifte av alle slanger. Eller, tror kanskje det får vente til været er bedre og det er triveligere ute på bukken.
Jeg har en liten neve med ymse filter, der to av dem ligner veldig på det som står på i dag. Men det er ingen skriverier på dem, så jeg er ikke sikker.
Er det så mange varianter av dette filteret? Jeg opplever det som at det jevnt over er størrelsen som endres etter gjennomstrømningsmengde, og at selve filterduken er mer eller mindre den samme på alt. Jeg har også fundert litt på å ha grovfilter på sugesiden og finfilter på trykksiden av bensinpumpa. Men så spørs det jo om det har noe for seg.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg har brukt to vanlige filter fra Biltema på min... Funker gull..
Lik den du har til venstre på bilde.
Lik den du har til venstre på bilde.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
To stykk, altså. Ett på hver side av bensinpumpa?
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hei, A!
Sånn passe inspirert av noe jeg skrev i tråden til Subwoofers Kengu...om bøker..
Har du boka til John Muir (og senere Eve Muir) "How to Keep Your Volkswagen Alive, A manual of Step By Step Procedures for The Complete Idiot"??
Ei slik hører med til enhver "Hippie-Bus",...Noe denne strengt tatt ikke er...Men Ka gjør vel det?!?
Litt morsomt at det ligger en bruksanvisning på hvordan sette boka inn en perm! Legg ei list på hver side av ryggen, og skru denne fast med et par skrustikker/snekkerklemmer. Sag så av ryggen og bor hull i boka slik at det passer overens med permen..MEGA!
Sånn passe inspirert av noe jeg skrev i tråden til Subwoofers Kengu...om bøker..
Har du boka til John Muir (og senere Eve Muir) "How to Keep Your Volkswagen Alive, A manual of Step By Step Procedures for The Complete Idiot"??
Ei slik hører med til enhver "Hippie-Bus",...Noe denne strengt tatt ikke er...Men Ka gjør vel det?!?
Litt morsomt at det ligger en bruksanvisning på hvordan sette boka inn en perm! Legg ei list på hver side av ryggen, og skru denne fast med et par skrustikker/snekkerklemmer. Sag så av ryggen og bor hull i boka slik at det passer overens med permen..MEGA!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, den boka har jeg. Og litt har jeg lest i den. Men jeg leser og skrur litt om hverandre. Hvis en tar alt av forum, bøker, nettsider osv. og samler det sammen, er det nok å lese på til den dagen en dør. Gudhjelpes med informasjon. Boka til Muir liker jeg godt pga. innfallsvinkelen hans. Og så elsker jeg at det er så mye håndtegnet i den.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Lurer på om jeg skal bestille dette her fra Just Kampers:
Carburettor Rebuild Kit for Beetle, T2 Split and 1600cc T2 Bay
Choke Element for Beetle and 1600cc T2
Carburettor Rebuild Kit for Beetle, T2 Split and 1600cc T2 Bay
Choke Element for Beetle and 1600cc T2
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Og så sitter jeg og kikker litt på bensinpumpegreir, men er usikker på om jeg har motor med dynamo eller ikke.
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Din motor har vekselstrømsdynamo aka Alternator.
Generator/Dynamo/likestrømsdynamo..ser ut som en sylinder, mens din har en tjukk flens i enden.
Du ser at din bensinpumpe på en måte "heller" mot fordeleren. Og det er for å gå klar av vekselstrømsdynamoen.
Forsiktig med bakelitten under pumpa!
(Får du evt. tilsendt komplett, og det viser seg å være feil pumpe..Bland ikke stengene til bensinpumpene, da de ikke er helt like..mener jeg å huske og ha lest en plass.)
Generator/Dynamo/likestrømsdynamo..ser ut som en sylinder, mens din har en tjukk flens i enden.
Du ser at din bensinpumpe på en måte "heller" mot fordeleren. Og det er for å gå klar av vekselstrømsdynamoen.
Forsiktig med bakelitten under pumpa!
(Får du evt. tilsendt komplett, og det viser seg å være feil pumpe..Bland ikke stengene til bensinpumpene, da de ikke er helt like..mener jeg å huske og ha lest en plass.)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Aha. Da er jeg med. Jeg har nok aldri skrudd på noe med dynamo, bortsett fra sykler.
Jøss, bakelitt? Det har jeg ikke vært borti på år og dag.
Jøss, bakelitt? Det har jeg ikke vært borti på år og dag.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
JeppVonZu wrote:To stykk, altså. Ett på hver side av bensinpumpa?