Say hello to Werner (1977 Bay)
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
I bøkene er mer eller mindre alt som er beskrevet for denne bilen vinklet mot Type 4-motorer. Men det er definitivt ikke det i denne bilen. Så det blir litt hopping frem og tilbake mellom beskrivelser av gamle og nye biler. Men det passer jevnt over sånn høvelig over ens.
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Den slangen på innsuget er nok vakumslangen til bremsekraftforsterkeren....
Og så er girkassene på 2-liters bil litt forskjellig fra 1,6...
Blir bra dette!!
Og så er girkassene på 2-liters bil litt forskjellig fra 1,6...
Blir bra dette!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Utveksling er nok kanskje forskjellig, da 2-liter går bittelitt bedre.VonZu wrote:Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
Har du Jon Muir boka, så kan du lese hva Eve fant ut ..
Forandringer på inngående aksling rundt 1975-76....gamle er for kort.
Slik at den ikke truster godt nok i nålelagret i veiva, med det resultatet at simmeringer får juling.
Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
Er det forskjellig antall ribber på kassen, så er det forskjell 3 på gamle 6/7 på nyere...mener jeg det var.
Topper fra en 412S med AN motor, med litt større ventiler, kamaksel fra 411E (W motor) og to stykk doble 45 forgassere.. så blir det litt bra skyv.... si de som veit.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Spørs om jeg ikke må holde litt utkikk etter en kasse. Må bare finne ut hva slags kasse det er snakk om først.Bugman wrote:Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Og så har bilens eier pyntet litt på seg
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Skift lageret på utløserarmen når motoren først er ute. Koster lite, men kan spare mye bryderi senere. (det er det som henger på 'gaffelen' der midt i)
Pål Strand
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
kult tatoo er det, tøft..tøft..
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Spørs nok om det ikke blir skifte av utløserlageret, ja.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Etter å ha plukket noe amerikansk vrakgods fra motorstativet, var det dags for denne her.
Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.
Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.
Seså, seså.
Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe
Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.
Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.
Seså, seså.
Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
typisk resultat grunnet kombinasjonen av tykke, stive fingre og trange, utilgjengelige steder.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tror jeg flirte overbærende og gjenkjennende da jeg så dem
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
I dag fortsatte søken etter feilen i sylinder fire.
Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.
Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.
Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.
Hm. Noen glemte å drenere ut olja...
For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.
Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?
The bugger:
Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...
Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.
Stempelet har også fått sine merker.
Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.
Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?
Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.
Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.
Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.
Hm. Noen glemte å drenere ut olja...
For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.
Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?
The bugger:
Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...
Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.
Stempelet har også fått sine merker.
Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.
Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Bygg 2 literen
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, det var det da. Jeg har aldri overhalt en slik motor, og absolutt ikke konvertert buss til type 4-motor før. Så jeg har litt liten forståelse for hva jeg evt. begir meg ut på. Det er derfor jeg hadde tenkt å ta det i ro og mak i løpet av vinteren.
Hadde jeg funnet en enkel how-to og en god deleliste, hadde jeg ikke nølt lenge. Men per nå har jeg ingen av delene.
Hadde jeg funnet en enkel how-to og en god deleliste, hadde jeg ikke nølt lenge. Men per nå har jeg ingen av delene.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
gå du for en WBX så går bilen fremover
rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken
rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg er ikke sikker på hva som følger med den motoren. Må sjekke mer opp.Cheron wrote:Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
Jeg har nok wbx som jeg har, om jeg ikke skal krangle inn en slik i luftbussducce999s wrote:gå du for en WBX så går bilen fremover
rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken
Om jeg begir meg ut på en del uten å ha peiling på hva jeg tar for meg, tror jeg nok det må bli en litt mer planlagt tilnærming til et motorbytte som dette. Ellers blir det nok fort til å koste mer og vare lenger enn nødvendig.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Kikker litt der og på forskjellige plasser. Men det er litt vanskelig å definere et godt søk.Livar wrote:Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Jeg har funnet ut at en vwnorge-fyr jobber i vedlikeholdsavdelingen hos oss. Så i morgen må jeg nok en tur ned i vedlikeholdsavdelingen
Jeg fikk ikke sett så godt på ventilflata. Men jeg vil anta at den nok har fått seg et hakk.Rikskringkastingen wrote:Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Jeg har en følelse av at det fort kan ende opp som du sier.
Hakkene i stempelet skremmer meg ikke så veldig. Og det var ikke spor etter noe i sylinderforingen.
Mulig jeg leverer toppen(e?) inn til overhaling på en lokal motorsjappe, og klemmer alt på igjen.
Da må jeg kjøpe pakninger og nytt eksosanlegg.
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
[quote="VonZu"]Vips, så kom den ut.
Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Hvis du ser etter, på venstre side i motorrommet, så er nok denne bilen forberedt for Type 4 motor.
For den horosontale plata i dekslet til 1600'en er my større enn den på boble.
Så det du trenger er å kople opp strøm til coil og bensin til forgassere, samt passe på at inngående aksel vil truste ordentlig på 2-litern...
Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Hvis du ser etter, på venstre side i motorrommet, så er nok denne bilen forberedt for Type 4 motor.
For den horosontale plata i dekslet til 1600'en er my større enn den på boble.
Så det du trenger er å kople opp strøm til coil og bensin til forgassere, samt passe på at inngående aksel vil truste ordentlig på 2-litern...
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Takk Bugman, du bekreftet det jeg lurte på, men trodde det måtte kappes litt
Da har vi identiske motorrom.
Da har vi identiske motorrom.