Say hello to Werner (1977 Bay)
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Da blir det nok forsøkt tilsvarende her i gården.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg stakk innom Tess på tur hjem, for å se hva de hadde av drivstoffslanger. Og der fant jeg 4,5mm og 5,5mm stålomspunnet slange. Passer som fot i hose.
Så da har jeg det jeg trenger av størrelser skulle jeg tro, men kun stålomspunnet til 5,5mm og 4,5mm.
Stålduken er ikke rustfri, så det spørs vel litt hvordan den blir seende ut etter en stund.
Og så fikk jeg grunn til å kjøpe en god kabelkutter
Så da har jeg det jeg trenger av størrelser skulle jeg tro, men kun stålomspunnet til 5,5mm og 4,5mm.
Stålduken er ikke rustfri, så det spørs vel litt hvordan den blir seende ut etter en stund.
Og så fikk jeg grunn til å kjøpe en god kabelkutter
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hva om du vokser stålet ?
Da tenker jeg slik at varm voks trenger ordentlig neddi når du har montert slangene, og med det holder smuss & skjit vekk lenge. Aner ikke om det er en idé men oljebehandling i antirustøyemed består jo dels av olje (som jeg vil tro dreper gummien i slangen ?) og nettopp voks.
Da tenker jeg slik at varm voks trenger ordentlig neddi når du har montert slangene, og med det holder smuss & skjit vekk lenge. Aner ikke om det er en idé men oljebehandling i antirustøyemed består jo dels av olje (som jeg vil tro dreper gummien i slangen ?) og nettopp voks.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Mulig det fungerer med litt voks. Men jeg få se om jeg gidder gjøre noe med det. Det er ikke akkurat så mye strev å skifte disse slangene, og det skader ikke akkurat om de skiftes litt hyppigere enn hva som strengt tatt trengs.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Det er egentlig bare dilling med diverse VW-busser som foregår i heimen for tiden...
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
I dag plukket vi litt i forgasseren. Jeg leste om noen som la delene i lampeolje og var fornøyd med det. Så da var det hendig at det sto en 5-liter klar for hogg.
Tidlig og velvillig krøkes
Sånn endte det til slutt opp:
Her er det jeg ikke våget å legge i lampeolja:
Og her er det jeg våget:
Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
Tidlig og velvillig krøkes
Sånn endte det til slutt opp:
Her er det jeg ikke våget å legge i lampeolja:
Og her er det jeg våget:
Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Overhalingssett og litt diverse er i bestilling hos Unneberg. Deriblant Bentley-boka. Selve overhalingssettet sto i restbestilling hos dem, så jeg håper det ikke tar så lang tid.
Jeg slo fra meg å bestille fra JustKampers, da jeg hadde så liten bestilling at frakten ble en irrasjonelt stor del av prisen.
Jeg slo fra meg å bestille fra JustKampers, da jeg hadde så liten bestilling at frakten ble en irrasjonelt stor del av prisen.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Deilig å se det er action på T2 delen her inne
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, det er liksom litt T3-dominert her. Men gudhjelpes så kjekt det er å skru på T2
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Skal straks begynne videre på min og.. Må bare gjøre unna Verkstedtreffet i morra, så skjer det noe
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Say hello to Werner (1977 Bay)
Og da kan det ventes bilder av mer innredning?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Det kan det jaVonZu wrote:Og da kan det ventes bilder av mer innredning?
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Med forbehold om at jeg ikke kjenner denne motoren i detalj, og ikke har studert virkemåten til den forgasseren: Den delen der kan se ut som et dempeelement som skal dempe bevegelsen på spjeldakselen når du slipper gassen. Hvis gasspjeldet stenger for brått kan motoren av og til stoppe når du bråslipper gassen. Denne demperen fjærer utover når gasspjeldet er åpent, og når spjeldet stenges igjen så slipper ikke armen på spjeldakselen helt tilbake med en gang. Dermed blir den siste delen av bevegelsen på spjeldet dempet rolig ned mot tomgangsstilling. Hvordan denne er justert har vel ikke noen stor betydning for hvordan motoren går, og den er nok grei å justere etter øret. Hvis det tar for lang tid før motoren roer seg ned på vanlig tomgang, så justerer du den litt oppover, og hvis den slipper så fort ned på tomgang at den har tendens til å stoppe, så justerer du den litt nedover.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, en eller dempende effekt har den definitivt. Satser på jeg finner ut av det etter hvert som jeg leser litt mer. Kjærringa hadde ingen tro på at jeg satt der og demonterte uten å ha kontroll på hva alt er
Men, altså. Nå har jeg plukket resten fra hverandre, og alt ligger i et parafinbad. Og der kan det godt ligge en stund. Jeg har ikke sett snurten av noen deler fra Unneberg enda. Repair kit står fortsatt i restordre. Så her får en vel bare være tålmodig en stund til, kanskje.
Jeg har tatt ei røys med bilder mens jeg har plukket den fra hverandre. Så jeg er rimelig trygg på at jeg får den sammen igjen. Justering er det nok heller så som så med, så der får jeg lese meg opp som best jeg kan.
Men, altså. Nå har jeg plukket resten fra hverandre, og alt ligger i et parafinbad. Og der kan det godt ligge en stund. Jeg har ikke sett snurten av noen deler fra Unneberg enda. Repair kit står fortsatt i restordre. Så her får en vel bare være tålmodig en stund til, kanskje.
Jeg har tatt ei røys med bilder mens jeg har plukket den fra hverandre. Så jeg er rimelig trygg på at jeg får den sammen igjen. Justering er det nok heller så som så med, så der får jeg lese meg opp som best jeg kan.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Parafin er fint, selv om jeg personlig bruker diesel
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Parafin sto nærmest
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Funker det!
Hvordan går det innvendig hos dere? Noen planer der?
Hvordan går det innvendig hos dere? Noen planer der?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Det vi har snakket om, er rock'n'roll-seng. Jeg har sett på litt forskjellige løsninger, men ikke funnet noen favoritt enda. Og så vil vi omregistrere den til 5 eller 6-seter. Noen fullspekka camper blir det nok ikke sånn uten videre, da vi har Kometen til det. Vi ser vel kanskje for oss at dette kan bli en slags fisketurbil, eller noe.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Høres ikke feil ut.. Jeg skal heller ikke ha vask/bluss i bilen. Kun kjøleboks, høyskap og hylle over rock'n roll sofaen..
Og selvsagt fiskestang holdere da jeg er en lidenskaplig fisker
Er ett fortelt på Ebay jeg driver å følger med på nå! Håper å få tilslaget på det.
Og selvsagt fiskestang holdere da jeg er en lidenskaplig fisker
Er ett fortelt på Ebay jeg driver å følger med på nå! Håper å få tilslaget på det.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Fiskestangholdere på f.eks. taket?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Har fått tak i stor takgrind..
Så driver å spekulerer på å kjøpe inn takrenne i plast, sette på lokk i enden, skru fast den, samt lokk i andre enda også med noe hengsler av noe slag og beslag.
Så har jeg en plasttube på taket som er tett og solid med plass til 3-4 stenger..
Ellers så vurderer jeg noe feste opplegg i taket innvendig, men jeg får vel juling om jeg borrer hull i splitter nye takplater fra campingvogn som en kar har skaffet til meg Så må gruble litt mer..
Så driver å spekulerer på å kjøpe inn takrenne i plast, sette på lokk i enden, skru fast den, samt lokk i andre enda også med noe hengsler av noe slag og beslag.
Så har jeg en plasttube på taket som er tett og solid med plass til 3-4 stenger..
Ellers så vurderer jeg noe feste opplegg i taket innvendig, men jeg får vel juling om jeg borrer hull i splitter nye takplater fra campingvogn som en kar har skaffet til meg Så må gruble litt mer..
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Satser på det kommer bilder
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Gjør nok det
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Og så ble det endelig helg, og tid for fredagskos.
Koblet først fra slangen inn i motorrommet.
Waste not, want not.
En runde med kabelsaksa for å få alt ut. T-stykket som deler til mottorrom og Eber er forsåvidt helt greit.
Klar for motering mellom tank og motorrom. Litt usikker på dette med stålomspunnet slange, men det var nå det de hadde tilgjengelig på Tess. Og slangen virker skikkelig nok.
Gjennomføring til motorrom.
T-stykke.
Utløp fra tank og nytt filter. Det hadde nok ikke skadet å klamre den lille stumpen mellom tank og filter bedre fast. Slik den ligger nå, skal det kanskje ikke mye til før den ligger og gnager mot den øverste røde ledningen. Jeg får nok se litt etter innimellom.
På vei frem mot Eberen, trakk jeg den hjennom disse hullene i stedet for å klamre den til den ene bjelken på samme måte som den gamle hang. Kanskje det er en fare for at den kan gnage litt mer når den ligger gjennom hullene, men den ligger bedre ute av veien syns jeg.
Og inn på noe jeg ikke vet hva er, men som hvertfall ligger før Eberen. Kanskje en liten bensinpumpe, eller noe?
Til slutt ble det nye slanger inn og ut av bensinpumpa.
Alt i alt godt fornøyd med nye slanger. Rimelig greit å montere, selv om jeg bannet en del for å få på plass de små grønne klipsene som henger slangen opp under bensintanken.
Koblet først fra slangen inn i motorrommet.
Waste not, want not.
En runde med kabelsaksa for å få alt ut. T-stykket som deler til mottorrom og Eber er forsåvidt helt greit.
Klar for motering mellom tank og motorrom. Litt usikker på dette med stålomspunnet slange, men det var nå det de hadde tilgjengelig på Tess. Og slangen virker skikkelig nok.
Gjennomføring til motorrom.
T-stykke.
Utløp fra tank og nytt filter. Det hadde nok ikke skadet å klamre den lille stumpen mellom tank og filter bedre fast. Slik den ligger nå, skal det kanskje ikke mye til før den ligger og gnager mot den øverste røde ledningen. Jeg får nok se litt etter innimellom.
På vei frem mot Eberen, trakk jeg den hjennom disse hullene i stedet for å klamre den til den ene bjelken på samme måte som den gamle hang. Kanskje det er en fare for at den kan gnage litt mer når den ligger gjennom hullene, men den ligger bedre ute av veien syns jeg.
Og inn på noe jeg ikke vet hva er, men som hvertfall ligger før Eberen. Kanskje en liten bensinpumpe, eller noe?
Til slutt ble det nye slanger inn og ut av bensinpumpa.
Alt i alt godt fornøyd med nye slanger. Rimelig greit å montere, selv om jeg bannet en del for å få på plass de små grønne klipsene som henger slangen opp under bensintanken.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Men det var mer enn nye bensinslanger på agendaen i dag.
Denne innredninga ble dømt til døden. Den var bygget med ett formål, at folk skulle kunne sitte i den å spille under lanseringen av Skate 3. Fint lite brukende til annet. Ikke veldig pen heller. Men, bygget i mdf, og forsåvidt forseggjort på enkelte områder.
Klar, ferdig gå!
Sofaryggen var festet med to terassebordskruer på hver side.
Etter litt romstering, skruing og brekking, satt vi igjen med bunnplata. Vi fant ingen skruer, og måtte til slutt banke kiler inn under den for å få lettet på den. Under fant vil PL400 eller maxibond eller noe lignende. Kos
Gulvbelegget måtte også til pers, og det første vi fant, var et rusthull
Men vi fant ingen flere
Etter støvsuging, ble det rimelig rent og pent inni der
Hvis noen har tips til hvordan vi kan fjerne limen etter plata uten å gjøre unødig skade, så tas det imot med takk!
Denne innredninga ble dømt til døden. Den var bygget med ett formål, at folk skulle kunne sitte i den å spille under lanseringen av Skate 3. Fint lite brukende til annet. Ikke veldig pen heller. Men, bygget i mdf, og forsåvidt forseggjort på enkelte områder.
Klar, ferdig gå!
Sofaryggen var festet med to terassebordskruer på hver side.
Etter litt romstering, skruing og brekking, satt vi igjen med bunnplata. Vi fant ingen skruer, og måtte til slutt banke kiler inn under den for å få lettet på den. Under fant vil PL400 eller maxibond eller noe lignende. Kos
Gulvbelegget måtte også til pers, og det første vi fant, var et rusthull
Men vi fant ingen flere
Etter støvsuging, ble det rimelig rent og pent inni der
Hvis noen har tips til hvordan vi kan fjerne limen etter plata uten å gjøre unødig skade, så tas det imot med takk!