Page 5 of 8

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 21 Jan 2012, 08:39
by Cheron
Varmluft pistol og sparkelspade, til slutt sitrusrens :D

Eller, sånn gummirondell på drillen som brukes til å fjerne klistermerke på biler :wink:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 21 Jan 2012, 10:50
by VonZu
Og siden vi har knotet en del med avfoliefisering, har vi selvfølgelig alt det liggende for hånden. Veldig passelig, forsåvidt. :D

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 22 Jan 2012, 20:18
by VonZu
Vi venter fortsatt på forgasserdeler fra Unneberg. Og da gjør vi andre ting.

Av med bakluka.
Image

Avfettet, spylt og tørket.
Image

Rubbing
Image

Ny vasking
Image

Polering og tørking
Image

Resultatet ble slett ikke så verst, med tanke på at dette var et eksperiment av to ufaglærte :) Utrolig kjekk den der poleringsmaskinen. Den lista rett under "pølsa" har vi derimot ikke så sans for. Men den sitter grådig fast.
Image

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 22 Jan 2012, 20:20
by VonZu
Så ble det gjort forsøk med sitrus og plastskrape på limen etter mdf-plata. Og det fungerte ganske bra.
Image

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 22 Jan 2012, 21:15
by Cheron
Bilen blir knallfin!

3-5 august er det Telehiv Jumpers Treffen ;)

Håper vi sees der!

http://www.telehiv-jumpers.com/61851983

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 22 Jan 2012, 22:24
by VonZu
Da må vi få inn ei rock'n'roll-seng først :D

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 11 Feb 2012, 23:48
by VonZu
Etter hvert kom forgassergreier fra Unneberg, og det ble tid for å plukke sammen herligheten igjen. Første gang jeg har gjort dette her, og sammenstillinga ble gjort med bilder og sprengskisser for hånden. Jeg håper alt har kommet på sin rette plass.

Etter å ha ligget i parafin i all evighet, ble det tuklet litt med sitronsyre, zalo og tannbørste.

Jeg vasket delene med tannbørste i zalovann først, og så bar det i gryta med kokende sitronsyreblanding.

Først hadde jeg for stor gryte, og fikk ikke skikkelig fart på kokinga. Og da var det ikke mye funk i sitronsyra. Jeg forsøkte med litt forskjellige blandinger, og fant ut at lavere en ca. 2 i pH kom aldri sitronsyreblandingen.
Men når vannmengden og gryta ble mindre, ble det fart på kokinga, og da ble det reint. Elforzinkinga røyk utrolig fort syns jeg. Jeg var forsiktig, og løftet hyppig delene ut for å se. Men det var ikke mye å gjøre for å redde den elforzinkinga.

Litt forskjell må det jo kunne sies å være :)
Image Image

Det nye choke-elementet er ikke likt det gamle. Jeg talte 8 runder på den gamle spiralen og 6 runder på den nye. Den nye ble montert, da det er noe lealaust i den gamle
Image

Den nye innløpsventilen (eller hva den nå heter) er heller ikke lik den gamle. Slaglengden på den nye er mindre, men ytterpunktet på begge virker til å være likt. Jeg monterte den nye, og så får vi se hva som skjer. Kanskje det ikke er større forskjell enn at kammeret fylles seinere, men allikevel fort nok?
Image

Splinta som skulle sittet her brakk, og det fulgte ikke med ny i settet fra Unneberg. Men, jeg har hørt rykter om at disse bilene skal la seg reparere med ståltråd og trass, så da ble det ny ståltråd i stedet for splint.
Image

O-ringen på den nye CO-skruen gikk ad undas da jeg skrudde den inn. Jeg burde tenkt meg såpass, og gitt den en liten og forsiktig runde med smøring før jeg skrudde den inn. Men, den gamle virker helt fin, og egentlig bedre uansett, så den fikk bli med en runde til.
Image

Her følger en liten oversikt over det ferdige resultatet. Hvis noen merker seg noe jeg har montert feil, så setter jeg stor pris på om de synger ut.
Image Image Image Image Image Image

Dempedingsen og kverkeventilen fikk seg ikke noe særlig til vask, da jeg var usikker på hvor godt de tåler ymse og diverse kjemikalier. En runde med kluten var alt de fikk.

Dette lå igjen fra settet etter montering. Jeg tok vare på alle de gamle delene for sikkerhets skyld, og fant ikke noe som samsvarte med det som ligger her. Jeg tror rett og slett det er til overs.
Image

Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 12 Feb 2012, 00:11
by subwoofer
Du husker fra naturfagen på ungdomsskolen hvordan man laget hydrogen? Forsinka spiker og syre... Den hadde aldri en sjanse.

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 12 Feb 2012, 00:29
by VonZu
Det stemmer. Og jeg hadde ikke forventninger til at den skulle vare i all evighet, men det gikk styggfort! Tror nok kokinga fikk fart på prosessen. Og jeg så jo forsåvidt ganske tydelig at da det kom forzinka deler oppi, var det mer enn bare boblene fra kokinga som kom opp.

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 12 Feb 2012, 17:35
by jokgel
jeg synest , dere er utrolig flinke...!

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 12 Feb 2012, 18:36
by VonZu
Takk, takk. Hvem vet, kanskje hvis vi øver en del mer, så setter vi i gang å lage en T2 syncro en dag :mrgreen:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 12 Feb 2012, 20:48
by jokgel
:roll: ... :?

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 29 Feb 2012, 22:03
by Cheron
Skjer det noe her da?

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 01 Mar 2012, 08:46
by VonZu
Tja... Når syncroen ruller ut for egen maskin, er denne neste på lista :)

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 01 Mar 2012, 08:48
by Cheron
Syncro?? Hva er det? :roll: :lol: 8)

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 01 Mar 2012, 09:08
by VonZu
Det er en sånn bil som kan brukes til å trekke tilhenger med luftkjølt buss på :roll: :mrgreen:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 01 Mar 2012, 09:09
by Cheron
Hehe 8)

Stikker straks ned på verksted og montere seler bak i min buss nå. Nærmer seg for at jeg tar den ut av verksted! Full vår her :D

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 01 Mar 2012, 09:23
by VonZu
Våren kommer, slipp de luftkjølte løs!

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 14 Mar 2012, 22:12
by VonZu
Og så ble det dags.

Med utgangspunkt i denne tråden, pluss litt beskrivelser her og der, satte jeg i gang.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html

Disse to videoene er forresten veldig kjekke for oss som ikke har så lang fartstid med dette her:
http://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=2&feature=plpp_video http://www.youtube.com/watch?v=KWdZSr7x81w&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=1&feature=plpp_video

Bensintilførsel:
Image

Tilførselen til flottørkammeret stengte, med ca 18mm opp til kanten. Det må jo være godkjent.
Image

Testing av slagvolum fra akselleratorpumpa (eller hva det nå heter på norsk):
Image

På 20 fulle pump, ble det maks 15ml. Hvilket er sånn ca. halvparten av hva som står beskrevet i overhalingstråden.
Image

Og det hadde fint lite eller ingen ting å si om jeg justerte helt opp til maks:
Image

Litt slark er det i overføringsstaget til pumpa, men pumpa har maks slaglengde. Det er ikke mer å gå på. Om jeg hadde koblet av staget, og pumpet bare mer armen til pumpa, hadde jeg ikke fått mer. Som den glade amatør jeg er, står jeg litt rådvill i forhold til dette.

Men jeg satte nå på forgasseren igjen, for å se om det var mulig å få litt futt:
Image

Med luftfilter på og starthjelpa tilkoblet, satte jeg i gang.
Her skal det være sagt at den lille skruen under tomgangsskuren har vært ute, og at jeg skrudde begge to helt inn, og 1,5 turn tilbake før jeg begynte. Ikke av noen annen grunn enn at jeg ikke ville ha dem stengt. Jeg tenkte at jeg hvertfall må få den nye slangene og filtrene fulle av bensin før jeg kan tenke på å justere noe.

Til og begynne med var det ikke tendens til tenning.
Så begynte jeg å pumpe med gasspedalen, og straks fikk jeg litt tenning her og der. Men ikke start.

Etter en go del runder med kinning og pumping på gasspedalen, fikk jeg til slutt tenning på opptil flere sylindre. Såpass at jeg klarte å holde den svivende med gassen i halvstilling. Men særlig reint sveiv den ikke akkurat.

Oljelyset lyste hele tiden mens jeg holdt på, hvilket jeg ikke tok særlig notis av. Men da jeg fikk såpass tenning at jeg på et vis klarte å holde motoren svivende, sluttet fortsatt ikke oljelyset å lyse.
Motoren sveiv vel i noe slik som maks 10 sekunder før jeg slo den av. Jeg har ikke sans for oljelys som lyser, og har liten formening om hvor lenge det bør lyse før jeg skal bekymre meg. Bilen har stått lenge i ro i verkstedet nå, så litt lenger lysetid kan en vel regne med, men dette ble litt for lenge for min smak.

I Haynes-boka fant jeg fint lite om oljetrykksbryteren. Og Bentley lå ikke i verkstedet.

Er dette oljetrykksbryteren?
Image

Jeg har ikke noe instrument til å måle turtall med baki der. Noen som har en anbefaling?

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 17 Mar 2012, 18:48
by VonZu
Hva som fikk meg til å tro at dette er oljelyset er jeg ikke helt sikker på. Oljelyset er jo inni venste "brønn" i instrumentpanelet.
Image
Jeg aner ikke hva dette lyset er til, for jeg fant det ikke i bøkene sånn uten videre.

Så oljelyset lyser altså ikke. Det funker helt fint.

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 17 Mar 2012, 19:02
by VonZu
I dag fortsatte jeg baki der, og begynte å fiske ut tennplugger.

Ut fra sylinder 4 kom denne karen her:
Image

Jeg har, som sagt, begrenset erfaring med disse motorene her, men det der tok jeg som et dårlig teng.
Magefølelsen sier at noe løst ligger inni sylinderen.

Denne kom ut fra sylinder 1. Ikke like ille, men kanskje ikke så betryggende den heller.
Image

Jeg bøyde ut, og satte inn alle tennpluggene.
Før jeg kom i gang med noe særlig videre problemsøking, kom et lokalt T2-befal på besøk. Og det var veldig nyttig...

Etter litt frem og tilbake med sjekk av stift, tenning og ymse, ble det klart at det er en tydelig mekanisk ulyd på venstresiden bak.

Av med ventildekselet på venstre side for å inspisere.
Image

Slik jeg forstår det, er dette innsugsventilen på sylinder fire. Den henger av en eller annen grunn. Klaringen fra vippearmen er ca 10mm.
Image
Så her er det nok ingen annen råd enn å ta av toppen og se hva som foregår. Spørs om ikke bare hele motoren skal ut.

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 17 Mar 2012, 19:09
by VonZu
Nå har det seg slik at jeg har en Type 4 2-liter tilgjengelig. Jeg har bare ikke hentet og betalt den enda...

Min tanke var å få Werner opp å gå med 1600-motoren, og så ta for meg 2-literen som et "learning by doing" motoroverhalingsprosjekt.
Med en ferdig overhalt 2-liter, var så planen å bytte ut 1600-motoren med 2-literen. Nok en gang "learning by doing".

Nå revurderer jeg her.

Jeg vet ikke om jeg ser poenget med å plukke ut 1600-motoren og overhale den, når det kanskje er like mye arbeid som å ta 2-literen.
Kanskje jeg likegodt kan gå i gang med 2-literen med en gang, og muligens få Werner klar med 2-liter til sommeren?

Jeg aner ikke hva som må til av konvertering for å få en Type 4 inn i denne bussen. Fins det noen anbefalte tråder, bøker eller lignende?
Jeg har boka "How to rebuild your air cooled VW engine", eller hva den nå heter.

Fins det ferdige ombygningsett for å sette type 4 inn i busser som denne?

Kommentarer og innspill mottas med største takknemlighet!

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 17 Mar 2012, 19:24
by Cheron
Jeg har blitt fortalt/forklart her for ett par dager siden at en 2 liter Type 4 motor i topp stand er en veldig god motor!

Så hadde jeg hatt en extra 2 liter stående er jeg ikke i tvil..

Bygg 2 liter :)

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 18 Mar 2012, 13:18
by VonZu
Jeg har nå kommet frem til følgende:

Jeg tar ut motoren uansett. Hvis det nå viser seg å være fælge greier inni der, så må det uansett overhales på ett eller annet vis. Om ny motor skal inn eller ikke.

Hvis det skulle vise seg å være en triviell sak, tror jeg uansett det er på sin plass med en lettere overhaling før motoren settes på plass igjen. Da får jeg bedre oversikt over motorens tilstand, og videre bruk blir med mer trygghet og trivsel :)

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Posted: 18 Mar 2012, 13:44
by VonZu
Så da setter jeg i gang med å fjerne min føste luftkjølte motor.
Jeg har Bentley, to Haynes-bøker og diverse som jeg forsøker å følge.

Ut med batteriet. Her ser det ut til å være et aldri så lite rusthull. Rusthull nummer tre, så lang vi kjenner til.
Image

Merking og fjerning av kabler.
Image

Av med kabler på solenoiden.
Image

Fjerning av gasswire fra forgasser, og en slange (som jeg ikke vet hva er) fra innsuget.
Image Image Image

Så var det å fjerne de to øverste boltene mellom girkasse og motor. Jeg antar det er disse her det er snakk om:
Image

Den ene siden, som måtte tas fra girkassesiden:
Image Image

Den andre siden, som måtte tas fra motorsiden:
Image Image

Her fjernet jeg likegodt hele startmotoren, når jeg først var i gang.
Image Image

Blokkering og fjerning av bensinslange:
Image Image Image

Av med wirene til varmeapparatventilene:
Image Image
Image Image

Av med slangene til varmeapparatet:
Image Image

Ut med gasswire:
Image

På med jekkestropp under gearkasse:
Image Image Image
Litt usikker på festepunktene her, men jeg regner med at gearkassa ikke er så allverdens tung og at det derfor går greit. Jeg får følge nøye med når det blir løfting under der.