"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Prosjekt Nye Bremser ruller pent videre, så da må det bygges litt verktøy igjen. Kjører videre med elektrolyse for å bli kvitt rust, forrige runde var med en gammel sylinderforing og en bit stålplate som offeranode. Et av problemene med det er at strømfordelingen i badet blir så som så, og dermed tar den mye fortere på noen steder enn på andre. Så nå ble det offeranode-bur langs ytterkantene av badet, armeringsjern fra Ikketema kasta sammen.

Image
Bill.merk. Fort&gæli...

Image
Hengt opp, ganske foreløpig

Biltemaladeren syntes det nye buret var dårlig gjort og sprengte sikringer fortere enn jeg rakk å bytte dem. Så da blir det nærliggende svaret: PC-power! Bruker 5V-kretsen fordi den gir mer enn nok spenning og kan gi 25A på denne.

Image
Skal lage en penere løsning senere

Image
Men det spiller!

Neste nå er en mer elegant løsning på oppheng og tilkoblinger. Har fortsatt masse deler som skal gjennom det karet; spindler, nav, drivaksler, stubbaksler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

F...

Når jeg ser nærmere på Epytec-kittet ser jeg at jeg har feil "krybbe" (hva heter den egentlig) til bremsene, boltene står alt for langt fra hverande i forhold til hullene på Epytec-adapteret. Så da må jeg en tur på Tandberg og skaffe riktig del (x2). Kan se ut til at den bor på alt av Golf 3 og 4, skroten bør være fulle av dem nå.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by Buss Marius »

Passer adapteren til Golf for Audi caliper eller passer den på T3, men for Golf caliper? Eller enda være var det for Audi med Golf caliper?
Kom det noen form for dokumentasjon med adapterne? I såfall, hva slags? Er det eventuelt mulig å få en kopi av dokumentasjonen, da jeg kunne tenke meg å prøve om det er mulig å få det godkjent på min Syncro. Det virker som om SVV har blitt litt lettere å ha med å gjøre og det er blitt litt lettere å få godkjent ombygninger, basert på sunn fornuft. Jeg vi i min søknad henvise til "Rjukan ulykken", som antakelig ikke hadde skjedd om bilen hadde hatt oppgraderte bremser med bedre kjøling.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Jeg tror ATE 54 og ATE 57 har samme avstand mellom glideboltene, så det skal være en smal sak å bytte rundt deler. Problemet jeg møtte på var at festeørene på A6-krybbene var alt for langt fra hverandre, så de passer ikke på adapterplata. Så kikket jeg nærmere på bildene i monteringsanvisninga og så at jeg skulle hatt en annen del. Sånn går det når man bestiller ferdigplukka deler...

Jeg har dette settet til foran: https://epytec.de/de/vw-syncro-t3-bus-b ... 276?c=1953

og dette til bak: https://epytec.de/de/vw-t3-bus-scheiben ... 336?c=1953

Gitt hva slags biler det er mye av på skroten for tida hadde kanskje T4-versjonen av bakbremsene vært bedre, men gjort er gjort.

SVV har blitt betraktelig enklere å ha med å gjøre, ihvertfall ift bremser. Har Frk Jensen på etterkontroll i dag for å luke ut noen andre feil, så skal hun til Drammen for enkeltgodkjenning (og godkjenning oppgraderte bremser). Å få godkjent oppgraderte bremsene på en USA-import som ble førstegangsregistrert i Norge som bevaringsverdig kjøretøy har vært et lerret å bleke, for å si det forsiktig, men fant tilslutt en kar på Drammen Trafikkstasjon som var løsningsorientert.

Jeg har retningslinjene for dimensjonering av ombygde bremser liggende, samt blankt søknadsskjema. Skal se om jeg kan få lagt dem opp på et sted de kan være tilgjengelige for flere i løpet av uka. Dokumentasjonen som følger med settene er begrenset til materialsertifikater og installasjonsinstruksjoner.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Og en liten fun-fact: Forbremsene på T3, som er helt tillatte å bruke også med 205R16 på en Syncro, med 2600kg totalvekt og 2 tonn på kroken, har samme diameter som forbremsene til en 2014 Fiesta. Men bremsene på Fiestaen er ventilerte. Jeg vet, for jeg har to av hver stablet oppå hverandre i garasjen akkurat nå...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by Buss Marius »

Jeg tror man kommer nesten likt ut av det økonomisk om man setter på Epytec, eller BlackDiamond bremseskiver. I alle fall neste gang skivene må byttes har man spart inn kostnaden med nye calippere og skiver.
De på Drammen Trafikkstasjon er meget løsningsorienterte. Jeg var der i dag med en Russebuss. Vi bruker hovedsakelig Drammen, alternativt Billingstad for kontroll av Russebusser. På Kongsvinger er dem helt gærne, det frarådes.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Har ikke handlet skiver og klosser hos Epytec, har hele veien vært planen å skaffe det lokalt.

Når det gjelder trafikkstasjoner har jeg funnet ut at verken Skien eller Tønsberg er nevneverdig løsningsorienterte, det letteste er å si nei. Men kan det stemme at det var Skien som for mange år sida ble tatt med buksene godt nede på knærne? Noe med at så lenge du kjente folk fikk du alt mellom himmel og jord godkjent der? Og så vet jeg at det gikk mye blodtrimma greier som ble godkjent på Notodden en periode. Men dette begynner å bli maaange år siden.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Link for nedlasting av søknadsskjema for ombygging: https://www.vvwklubb.no/wp-content/uplo ... v_2014.doc
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Dæven, PC-power var tingen til elektrolysebadet!

Image
I går kveld

Image
Så ut som det jobba da jeg kom hjem fra jobb

Image
Fisket ut av badet

Image
Og etter en runde med høytrykkspyler og trykkluft
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Har visst kommet i skade for å raffinere elektrolyseriggen litt...

Image

Litt billig eksosrør for å koble til katoden får hver sin M6 klinkmutter, litt strippa PR-kabel ned i badet og jammen gikk det ikke greit å gjenge opp armeringsjernet også.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by Italjohn »

Har det skjedd noen spennede her siden 2020?
Post Reply