Page 21 of 25

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Jun 2014, 09:03
by Rapidspeed
91-2000

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 18 Jun 2014, 08:24
by subwoofer
Test av sodablåser (http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=12120) i går. Forbruk ca 3l blåsemedium.

Fjerning av inngrodd gørr: 10/10
Image

Gammal gørr forsvant som bare det, kjempefint for rengjøring av ribbene på bunnpanna for eksempel.

Fjerning av oksider: 1/10
Image
Før

Image
Etter

Gjorde ikke mye vei i vellinga, her må det glassblåsing til hvis det skal ned på pent metall.

Brukervennlighet: 8/10
Fungerte stort sett veldig greit. Munnstykket blir veldig kaldt, så etterhvert som kompressoren hadde slitt en stund og begynte å sende vanndråper gjennom slangen gikk det tett pga klumping når man tok pauser. Vannavskiller på lufta anbefales.

Opprydding etterpå: 11/10
Dette var lett! Hele gården var hvit av pulver, fem minutter med hageslangen senere var alt vekk.

Alt i alt helt OK og verdt prisen, men ingen erstatning for en blåseboks med glass.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 19 Jun 2014, 06:55
by bcx238h
subwoofer wrote:Test av sodablåser (http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=12120) i går. Forbruk ca 3l blåsemedium.

...

Alt i alt helt OK og verdt prisen, men ingen erstatning for en blåseboks med glass.
Tommel opp for slike "brukertest" -innlegg! :D

Vi trenger større utvalg symboler/smiler for å sette dem inn i svarene våre. :wink:

Selv om jeg ikke har planer om å demontere motoren og rense den, er det verdt å huske.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 04 Jul 2014, 20:51
by subwoofer
Fikk finger'n ut og dratt fram punktsandblåseren i dag. Ladd med glassand og ansiktsskjerm bar det til verket.

Image
Sånn ja, da hjalp det. Blåste ikke lenge nok (eller med bra nok redskap) til at den ble helt blank, men alt oksidet er da i alle fall vekk.

Så et spørsmål til de avanserte motorbyggerne her (klystér?): Jeg tenkte jeg skulle rengjøre inni oljegalleriet mens jeg hadde ting skikkelig fra hverandre. Er det vanlige welsh-plugger som det er greit å få tak i som tetter endene? Hadde ikke tenkt å gå til angrep på pluggen før jeg er sikker på at jeg får satt i nye...

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 04 Jul 2014, 21:13
by klystèr
Bruker npt plugger.
Nå som den er så ren kan 2k epoxy anbefales.
Ingen mere irr

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 04 Jul 2014, 21:57
by subwoofer
klystèr wrote:Bruker npt plugger.
Borer du ut pluggene i begge ender av galleriet, eller bare reimskiveenden? Det ene galleriet har vel plugger i begge ender?

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 04 Jul 2014, 22:38
by klystèr
Begge ender men ett par av pluggene på reihjulsidrn du ikke trenger bl.a sug fra pumpa og den ved reduksjonsventil
Verdt jobben da det kan gjemme seg grums inni der som du ikke vil ha i lagerene
Og bruk stpl plugger
Da kan du ta de ut evt senere
Aluplugger sammen med "gjenge/rørtetting" kan være vriene å få ut

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 05 Jul 2014, 18:54
by subwoofer
Litt praktisk metallsløyd i dag, bygger en inndelingsgreie til bagasjerommet for at det skal bli mer praktisk ved camping.

Image
Man tager en litt 15x15mm firkantrør man har liggende, og begynner først med å lage seg en ramme i bunnen.

Så tenker man litt igjen, og så fortsetter man. Og da ender man her:

Image
Hovedbitene ferdig

Nå mangler bare en metode å binde delene sammen på, og en del 4mm kryssfiner for å faktisk lage rommene. Det blir et rom til telt, soveposer etc, et rom til bager, et rom i midten som er dimensjonert for at en Waeco-kjøleboks skal få plass, og en hylle på toppen til campingstoler, bord, strandleker osv.

Det er en uke til jeg har ferie, så dette går nok bra. Men det blir neppe overflatebehandlet før vi drar.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 06 Jul 2014, 20:54
by subwoofer
Da mangler bare kryssfiner, så er ting klart. Fikk slipt en haug med sveiser og bygget ører for å holde det sammen i dag. Bilder kommer når det er helt ferdig.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 06 Jul 2014, 21:25
by skaravelle
Tommel opp :) Lagde noe lignende i en T4 jeg hadde en gang, gjorde campingturen gjennom Frankrike til en drøm. :)

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 07 Jul 2014, 08:00
by subwoofer
klystèr wrote:Nå som den er så ren kan 2k epoxy anbefales.
Ingen mere irr
Gode forslag til merker/typer? Har vurdert motorlakk fra Gasolin, men den er 1K såvidt jeg kan skjønne.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 07 Jul 2014, 10:50
by klystèr
reis til Tinter i oslo og kjøp en epoxy som heter GPL5 eller noe i den duren.
kan brukes på annet metall også.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 08 Jul 2014, 11:10
by Cheron
Får vi sett bagasjeløsningen i dag? Er spent :D

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Jul 2014, 20:14
by subwoofer
I dag får du se, Cheron... :lol: TTT her i heimen.

Det morsomme med å bygge prototyper er alle justeringene underveis. Oppsettet er nå redusert med én del, og etter en liten modd med vinkelsliper i morgen kommer den ikke til å måtte tas fra hverandre for å tas ut heller (tror jeg...)

Image

Image

100% beint ble det ikke, får skylde på dårlig oppspenning før sveising, men som de sier i kringkastingsbransjen: It's good enough for country music...

4mm kryssfiner poppet fast med vanlige 4x11,4mm popnagler utgjør vegger og hyller.

Det smaleste rommet er akkurat passe bredt til denne:

Image

31l kjøleboks fra Isotherm (et Webasto-selskap, visstnok) som både går på 12, 24 og 230V ble handlet inn i forgårs og har siden stått på test på et varmt kjøkken. Går ca 10-15 minutter i timen og holder uten problemer 5 grader. Det er noe annet enn det rælet jeg hadde fra før. Koster 4 laken akkurat på Wærners Båtbu i Sandefjord, og sies å være identisk lik Waeco sin.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Jul 2014, 21:07
by Cheron
Kjøleboks eller skap er ett must på langturer! 8)

Snedig løsning, litt system i rotet er alltid kjekt..

Posted: 14 Jul 2014, 12:34
by subwoofer
Klar for tur, "aldri sur..."
Image

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 14 Jul 2014, 16:13
by Tur-Bo
Hva er yttermålene på den kjøleboksen ?

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 14 Jul 2014, 18:27
by subwoofer
Fra hukommelsen: 560Lx380Hx360B

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 14 Jul 2014, 22:26
by Cheron
Ser bra ut :-)

Ha en strålende ferie!

Posted: 20 Jul 2014, 18:19
by subwoofer
Hytteparkering med hjulløft.

Image

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Aug 2014, 10:41
by subwoofer
Tilbake fra ferie for en uke siden, så et par bilder er vel på sin plass.

Image

T3-samling på kaia i Kristiansand tidlig en torsdags morgen. Den oransje var fra England, på vei hjem.

Image

Nils restaurant i Ebeltoft reklamerte blant annet med sure kelnere, og hadde mange fine betraktninger på veggene.

Image

Evolusjonen innen camping - stor, større, størst... Ifølge eieren av VanHool-bussen var danskene veldig enkle å ha med å gjøre når man kom på campingplasser med 13,5 meter campingbuss, svenskene hadde litt vondere for konseptet...

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Aug 2014, 13:30
by Buss Marius
Det er ikke en VanHool men en Jonckheere Monaco bygd på et Scania Chassi med 420hk og 8 trinns Opticruice kasse. Jeg tror det finnes 200km med ledninger i den og det er vel grunnen til at den har blitt campingbuss i en alder av bare 13 år, den var ny i august 2000. Det er den første dobbeltdekkeren jeg kjørte, det var 15.06.2001 og den er vel 13,75 og ikke 13,5m

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Aug 2014, 13:36
by subwoofer
Kjenner du til det konkrete eksemplaret, eller har du samla på denne informasjonen i hodet? Noen har jo enda verre "trash can memory" enn meg... Når du sier det sa vel eieren 13,8m og ikke 13,5.

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Aug 2014, 19:19
by Bugman
subwoofer wrote:Kjenner du til det konkrete eksemplaret, eller har du samla på denne informasjonen i hodet? Noen har jo enda verre "trash can memory" enn meg... Når du sier det sa vel eieren 13,8m og ikke 13,5.
Morsomt!! :mrgreen:

Begynner bilen å bli slik som du vil ha den, Joachim?

Blir jo også spennende med den "nye" motoren....

På Bussfest sa vel han representanten fra Unneberg -at 200k på motor er et fint tidspunkt for å overhale, uten så mye maskinering...
Og at en god grense ligger på 250k.....

Men vet du om en leverandør av kontakter og relè-holdere + + i el.nettet på en DJ?
Han jeg kjøpte en delemotor av, hadde "glemt" at dette også burde følge med....Ser på sett og vis verst på den kontakten som skal inn på ECU.... :? :wink:

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Posted: 11 Aug 2014, 19:52
by Buss Marius
subwoofer wrote:Kjenner du til det konkrete eksemplaret, eller har du samla på denne informasjonen i hodet? Noen har jo enda verre "trash can memory" enn meg... Når du sier det sa vel eieren 13,8m og ikke 13,5.
Jeg er Bussnerd!!!! Det var denne jeg kjørte den 15.06.01 den hadde da 61 seter oppe, 4 sittegrupper med tilsammen 16 seter nede 2 guideseter og sjåfør, totalt 80 seter. Ble bestilt ny av Interbuss i Fredrikstad. Den har en kjempetank under gulvet i bagasjeromet på litt over 1000liter. tanken gjorde at bagasjeromet bli litt lite for skoleturer til Polen med 79 pax og de hadde gjort kardinalfeilen å ikke bestille med holder for bagasjeboks bak. Den gikk derfor en del med tilhenger.