Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Dynamo på 120A på dynga??
Er den defekt?
Kan du legge ut bilde av den?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

All spec står på til salgssiden, i excellarket vi jo skal bruke. Du får pent lese deg opp der.

Den skal da virke, ville jo være passe teit om noen selger en defekt dynamo til en som kjøpte en som funka :lol:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ble for vanskelig, ja. Har tur på dynga fredag neste uke, da ryker den.

http://www.bosch-automotive-catalog.com ... 0986040360
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Artig å skulle skrive i egen tråd og bli dytta over til koolart.no istedet.

Firefox i siste versjon, Lenovo med siste versjoner av WIN 10. Er selvsagt på forumet, ikke no tredjepartsvissvass som Tapatalk e.l.
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Drittsekken »

Har sett at det skjer hvis man legger til en lenke (link) ved å bruke "url" funksjonen.
Hvis det er tilfellet, forsøk å bare skrive lenken direkte inn i teksten uten noe [url] rundt.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Sett det samme, men detta var rein tekst. Synd.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Sånn mens jeg enda håper det går an å legge ut innlegg uten å se at man blir overført til Koolart.no, så har jeg et 3x3m "partytelt" som gis bort mot henting.

Dette er det jeg engang handla på Jula da de var nye i landet og alle hadde det bra, som sikkert kunne hatt en dærsj impregnering mot nedbør om man skal bruke det til annet enn skygge.

Jeg har fortelt så dermed behøver jeg ikke dette mer. Rop ut om noen ser for seg de kan bruke dette, hvis ikke går det på dynga som mye annet for tiden.

For øvrig. Bit dere merke i at det finnes åpen brann og kjemisk brann, sistnevnte kan godt finne på å oppstå i en lukket del av verktøyskrinet hvor flere bokser med diverse bilrelatert innhold står samlet og en eller flere av disse går sund. Tror dóg det er ei flaske (plastskjit) som har røket og truffet noen den ikke likte, nedi der.

Resultatet er at bunnen på verktøykassa (cheap o'skjit fra Stanley) er full av gugge som stinker verre enn verst og at jeg fikk lov å kaste et sett på 5x havsluker jeg hadde på lur til en god fisketur.

Så dermed behøver jeg erstatte detta sarvet av en verktøykasse. Jaja, det blir en dag.

Om to uker er det Turpåhjuls høsttreff m/innlagt kjøretur. tradisjonen tro blir det langs grusveier, regner jeg med. Blir bra.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-For de av dere som husker før man skulle bli motsagt på selv de simpleste og mest åpenbare fakta, så har jeg et 3x3m partytelt jeg skal kvitte meg med. Jeg brukte dette bl.a på Lygnasætra da Vidvandre var flett ny - den gangen jeg fikk testa syncroen i bunnløs gjørme i åpen vei der oppe, forresten.

Hvitt i fargen, stål i røra. Jeg kjøpte også sidevegger til teltet, også det fra Jula dengang da. Er litt i stuss på om jeg kjøpte to vegger eller om det ble hele fire men er det to så er det en med "vindu" og en uten - evt to av hver, da :wink:
Finner ut av dukens tilstand til helga.

Førstemann til mølla og hvis ikke vinner containeren på Haraldrud gjenvinningsstasjon her i landsbyen.

Jeg brukte det som fortelt, nå har jeg fortelt så da så. Kan med fordel impregneres for husker jeg rekti hadde verken produsent eller Jula forestått den lille detaljen før jeg kjøpte det. Duken er i (antatt) plastmateriale, men skulle jeg ta feil så er det bomull (det trur jeg ikke) og i så fall er impregnering lett som en plett å finne i butikken.

Nedpakka størrelse så utgjør detta ett kolli i antatt 30x30x150cm samt en bag med duk på 60x30x40cm, det går an å pakke takduken sammen med stativet fordi dette var pakka til ett kolli i min bruk av teltet. Med sidevegger så blir det sikkert også mulig om en bare fôrer bagen som du pakker stativet nedi i. Og, joda, du klarer fint å sette detta opp sjøl selv om alt er lettere om man er flere. Samma ned, jeg klarte det jo :wink:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Partyteltet er Paul sitt nå.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ser fram til Buscamp. Gjør virkelig det.

Syns ikke jeg får kjørt noe særlig med bilen, men min aldrende moder uttalte for litt over en måned tilbake på telefonen at hun syns jeg får kjørt litt. Tja.
Jeg tror hun har rett og jeg har feil, om følgende oppsett kan stoles på.

I forbindelse med både Buscamp og jentungens høstferie fra skola så blir Buscamp første del i en aldri så liten Road Trip.

https://www.google.com/maps/dir/Schweig ... 067401!3e0

Ut av Oslo fredag 280918 når skola tillater det (kunne jo juksa og meddelt henne syk og kjørt torsdagen men det er juks). Antatt ankomst ved Dustehjørnet ca. 1800 fiks ferdig etablert så snart hevetaket er oppe 8)

Buscamp blir som Buscamp er, helt fantastisk.

Avreise tidlig søndagen, iht norm. Derfra opp dalen til Geilo - Fagernesstrekket for ei overnatting der til mandagen. Så opp til Juvasshytta for å se hva vi kan se, muligens tar vi ei overnatting her og hvis ikke kjører vi etter kaffe og vafler til Elgå litt lenger øst ("litt", du..) for overnatting der til tirsdagen, evt onsdagen. Så hjem.

https://www.google.com/maps/dir/Schweig ... 067401!3e0

Fra Oslo går ferden opp onsdag 031018 til stemora mi i Sulis hvor jeg parkerer og lar Vidvandre hvile. Tre netter i telt på fjellet senere parkerer jeg hos modern på Fauske og tar ei natt der før ferden går hjemover og jeg skal være hjemme omlag 1400 onsdag 101018 slik jeg kjenner veistrekket opp og ned :wink:

Oslo - Fauske - Oslo går med minihengeren jeg var så heldig å få tidligere i år, og jeg håper jo dekkene holder både vekt, 80km/t over tid og avstanden det her er snakk om :D Jeg planlegger å stroppe fast nyvespaen min bakpå hengeren slik at jeg kan kjøre den opp og ned på Sulitjelma Grubers (for så vidt også Sulitjelma Gruver sine også) samt Salten Kraftsamband/Balmi kraftlags - nå Polarkraft sine grusveier i området. Det er jo en grunn til at jeg foreslo Sulis som sted for et Nordlandstreff jeg aldri fikk deltatt på selv (ikke bli gift) 8)

Balvatn pr webcam tilhørende kraftselskapet
https://www.sks.no/nyheter-og-media/web ... balvatnet/

Etter mine netter i høstfjellet kjører jeg ned til Fauske og tar ei natt hos modern før jeg så kjører nedover og ankommer etpar timer før jentungen skal hentes på skola her i landsbyen vi kaller Hovedstad. -Med 18 kilometer igjen på distansen forsikringspolisen min tillater innen nyttår :D

Jeg ser det som en utfordring, kommer det én eneste omkjøring på aksen kan tillatt distanse ryke og jeg må feige ut og ringe og tinge 16.000 km istedet. Noe som jeg også må betale for, det er en utvidelse av forsikringa som koster :wink:
Ny termin er Første nyttårsdag, så jeg tenker sette av pææng fram til da og klare meg med den rekkevidden forsikringa har som idag, jeg. Jeg skal jo ikke til Seikel neste år, eller til Güntzl eller Bullidays - går fint med 18 km i buffer ut året.

Neste tur jeg aner kan bli noe av, er ikke før (tidligst av andre grunner enn forsikringa) Første nyttårsdag.

Men for en som har 12.000km på polisen så ser det jaggu ut som modern har rett, ja.

EDIT - slipper bekymre meg om å havne i posisjon for å få for få kilometer på forsikringspolisen før nyttår, turen nordover er avlyst (jeg skulle innom to steder hvor det da viser seg folk ikke er hjemme).

Istedet blir det snaromveier fra Austbygde som skissert og etterhvert etablering av bivuac ved Fæmundens bredd. Jeg har bare vært der én gang før og jentungen har aldri vært der. Da blir vi til onsdag etter treffet, så får jeg henne til mora og returnerer for ei ukes avslapping i fjellet før høsten setter inn 8)

Det er lov å hive seg med på både det ene og det andre her. Min plan er å drive båltjænest og skuldersenk. Kommer til å sitte mye og lese, gå litt tur og om fiskeutstyret er med så kanskje jeg væter snøret og ser hva som skjer (fiskekort kjøper man på æpp i disse dage, ingen grunn til å reise til nærmeste grend for å løse fiskekort).
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Nja. Hjemme. Noe avbrutt høstferie må korrigeres til å foregå uten bilen, bilen går og er ikke mye med sånn sett men der føkkings ladegerät ville ikke være med natt til lørdag.

Jentungen fikk varme i bilen ifm legging og alt var såre vel, egentlig, sånn hva bilen angår. Jeg kom inn rett etter 2300, slo av varmen for den trenger jo ikke å gå på natta, si. Jentungen måtte på sanitærbygget i.l.a natta og jeg tenkte at det hadde jo vært kjekt å sette dunkinga til Eberspächeren igang mens vi rusla dit bort, kanskje det kunne være lunk i bilen igjen ved retur sånn for alt jeg veit, da.

...

I displayet i taket manglet symbolet for at 230V er påkobla - en topolet stikkontakt. Det var rart, for den sto jo i bilsia. Hm, bort på stolpen på campingen for å sjekke sikringskursen. Nix. Tilbake til bil, nappe ut plugg og sette inn igjen. OK, da kom det blått lys i takdisplayet men før jeg rakk fram for avlesing der var displayet mørkt og ingen kontaktsymbol var å se. Føkk.

Lørdagseftan etter retur til campingen, romsterte jeg litt rundt etter at Ronald og jeg hadde snakket feilsøk. Sikringene på B-stolpen dekker jo campingdelen i bilen, jeg hadde ikke forsøkt se etter om disse hadde slått ut eller om de sto påslått.
De var utløste og med det ville en spenning stoppe opp der siden sikringer jo ikke er annet enn brytere.

OK, flikka dem til posisjon "på". Ittno. Bort på stolpen og se at ene 10A-sikringa på vår kurs var lutlst, slå den på igjen. Bort til bilen og stryke på den, plugge ut og inn igjen kontakten og fram til B-stolpen og kryssjekke der. Joda, trippelsikringa der var nok engang utløst. Skifta fotstilling og slo på sikringa og idet sikringa slo ut igjen hørte jeg lyd fra rommet under kjøleskapet, der helvetes portugisisk kretskort ligger. Da var det jo klart, middelhavets produksjonsstolthet står jo for sitt rykte men satt i kombinasjon med at elektroniske komponenter har ferskvareprinsippet de må leve etter så er der Ladegerät ikke et prosjekt jeg kommer til å følge mer. Det går fint, men det blir med stakato suksess og velvære som konsekvens. Litt varme her, og så null funksjonalitet til neste reparasjon er utført.

Nei, takk. Har denne erstatningsladeren jeg handla for å bytte ut Phillips Portugals svarte boks med, Ronald mener den er plug & play (ish ?) ift funksjonene til der Ladegerät og det tror jeg på siden jeg har lest manualen.

Vi kjørte fra Sandviken camping utpå formiddagen etter en fantastisk lørdag for jentungen, hun kunne knappast snakke om noe annet disse dagene på landeveien 8) Vi dro opp på Kalhovdplatået, i utgangspunktet for kaffe & vaffel (evt kakao for henne) men jø og fyse ! Bommen bortover mot Gvepseborg sto åpen denne gangen :D
Vi har dratt inn borti 200km på grusveier alene etter at vi kjørte fra dere 8)

Ifm pakkinga på campingen tok jeg det som inntil da hadde vært drikkevannsbøtta i Vidvandre, og der "skulle jeg bare". Jeg skulle bare ha den inn gjennom bakluka og la den flatt for å få den foran etpar kolli og idet den gikk i horisontalen, rant det ut rensevæske fra en da tømt sprayboks dekkrens. Helvete! Rett ned i hodedelen av soveposen min, ned på både sete- og ryggputa til stolen min, ut over skjerfet til jentungen og diverse inklusive madrassen over bagasjerommet på bilen :twisted:

Rett etter vending ved der gondolbana ender, så traff vi på et kjærestpar som leide lanke og skulle på tur på vidda. OK, da ofret vi en Kvikklunch som de fikk før vi kjørte videre. Det vakte almenn begeistring hos de unge og jentungens påtatte skuffelse over å miste tursjokoladen gikk fort over idet hun innså at hun husket de hadde Kvikk Lunch på Kalhovd turisthytte.
-Den var stengt så da stakk vi ned til Solveig på Sandviken og handla oss burgermeny der, slo av en prat med Viljar og Torbi og så satte vi kursen mot Geilo iht opprinnelig plan.

På den turen fikk jeg det for meg, og den er ikke verifisert enda, at ladinga av fritidsbatteriet ikke skjer under kjøring. Føkk Phillips Portugal.. :roll: Så da skrudde jeg av alt av last bakover og vi som kjørte Vidvandre furtet litt noen meter men dette var på ei rute min aldrende og skrale Tomtom ville ha oss til å kjøre utenom bomveier så vi har X antall fylkesveier, Z antall kommunale veier og Y antall private veier fra Austbygde, via Langedrag og over til Geilo. Steike for en flott veiakse vi kjørte.

Siden vi ikke lenger har varme bak og portugiserne fortjener å tvangscampes på norsk vinterføre som takk for det, så tok vi inn på et hotell på Geilo. Vi skulle "egentlig" ta inn på campinghytte på Geilo camping men skiltinga langs vei vs GPSns instruksjoner gjorde at "Nei, faen ta dette - nok nå" slo ut lenge før vi så noen campingplasser der oppe.

Ei god natts søvn senere kjørte vi nedover Rv-7 og forbi bl.a Postmeisterland - så postbilen stå i ei helling langs riksveien.
Ankom Oslo med diverse for vask og rens baki bilen. Vidvandre stinka rensemiddel og vi kjørte godt med lufting før vi kjørte fra -3' og underveis på hjemveien. Nok er nok, si.

Nå går en maskin med turklær som har deilig skogsdeo, dvs lukta av bålrøyk i seg, og så går soveposen om noen timer sammen med tennisballer på siste maskina idag :roll:
Jeg har en lengre ståltråd jeg skal fiske opp det forbanna fremmedlegemet som låser baksetebenken i skinnene i dørken, jeg får jo ikke kommet til skapseksjonen for verken det ene eller det andre. Deretter går der ladegerät rakt ut av bilen, fritidsbatteriet går på lading og for moro skyld skal startbatteriet få desulfatering i.l.a dagene fram til helga.

-Så en serie med tekniske problemer som perler på en snor, har det vært. Vi er begge storfornøyd likevel og om kun kort tid får hun vite at alt godteriet vi skulle ha inntatt lørdagen ikke er rørt, og at vi har god mat som ikke ble ødelagt da kjøleskapet ikke fikk strøm mer. Trur det årner seg, også i kveld.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Så forresten, var vel først nevnt her - at det nå er så godt som bare å gi gass med tanke på ekstralys på bilene.

Kjørte fjellveiene igår og tok av beskyttelsesdekslene fra mine Hella 3003 Comet på Vidvandre, får bare finne fram Cobrabøylen og Hella Rally 3000-lyktene og skru på. Nå har jeg en lyktebøyle til (passer T4a perfekt, kan være villig til å selge den lett & rimelig) med etpar bøttelykter på samma størrelse som Hella Rally3000.

Hive opp alle store lamper i front - uten å stikke av med luftstrømmen til radiator e.l, og så finne en plass på taket til 3003 Cometlampene 8) Det sagt, så har jeg vel etpar arbeidslamper jeg kunne rettet bakover på taket, også - noen som så Stephen Spielbergs Close Encounter (Nærkontakt av tredje grad) ?

Ser innledningsvis ut for at rensevæske som traff sengetøy ikke ødela permanent, soveposen er rein og puta bak i bilen er det ikke mye lukt igjen i, sånn et og et halvt døgn etter at jeg dynka skjiten i tekstiler ogdenslags. Bare det elektriske i camperdelen igjen, da, altså.. :lol:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ser at nok en gang er problematikken rundt der Ladegerät oppe og går i forumet, søkefunksjonen er som den er fremdeles.

Der Ladegerät betyr direkte oversatt fra tysk batteriladeren på norsk, den er som nevnt akk, så mange ganger før er den mer enn bare en batterilader. Den gir spenning i forskjellig styrke til hhv 230V-uttak på B-stolpen, den gir 2xTaklys bak i campingdelen og den drifter både kjøleskap og luft-Eberspächer i tillegg til at den "bare lader" fritidsbatteriet når påkobla.

Jeg har en batterilader som har tilstrekkelig med forskjellige uttak slik at den i teorien "bare" er å koble opp. Festeskruene den skal ha, treffer ikke Phillips Portugals festehull på den svarte boksen der Ladegerät er montert på ei åplate i rommet undet kjøleskapet i California Coachserien så der må det da enten bores nye hull i sponplata eller så lager en seg en ramme for montering i de gamle hullene. Å ha denne andre laderen i ei ramme vil vel strengt tatt gi enda bedre kjøling, selv om min alternative lader har innebygget kjølevifte.

Den alternative laderen gir alle funksjoner sitt og den vil kunne styres uten større mikkmakk fra panelet i taket foran. Det får du ikke til med verken biltemalader, cTECs mange varianter eller andre som ikke har fler funksjoner enn å gi én annen spenning i motsatt ende enn der man kobler på 230V. I tillegg må de andre skrus manuelt på etter påkoblinga, det slipper man med hhv der Ladegerät fra Phillips Portugal og denna alternative jeg og andre har anskaffet.

Så. Da er det nevnt også i 2018, selv om jeg sa det til noen på Buscamp som spurte så er det sikkert greit å repetere for nye sjåararar.

Høstferien for jentungen og meg tilbringes i hovedstaden framo mot helga, og blir aldeles uten Vidvandre. Skal se om jeg ikke får fikset det satans baksetet som kiler seg fast i skinnene i dørken slik at jeg - (sukk) - omsider - får flyttet setebenken fram slik at jeg når rommet hvor der Ladegerät bor idag. -For ikke å nevne komme til i skapene slik at jeg får lagt inn det som i helga var stablet i kasser overalt i bilen :roll: Det er jo ikke frivillig at det bygges opp til taket med bagasje.

Har bestillt meg slangesett fra Reimo slik at jeg om kort tid kan montere det bak i Vidvandre og i teorien kunne koke vann i bilen, slik som Peter og sikkert mange av dere andre med Californiaserien gjør til vanlig. Dét ser jeg fram til. Mitt løse ettblussett med plastkoffert rundt, hadde ødelagt brenner, viste det seg, så da kjørte vi til Atrå for å shoppe en ny en (kosta det samme jeg ga for den ødelagte for 10 år sia, forresten - nice price på utsalgspris der).
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

Angående den nye laderen: hva var det jeg sa......
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Hehe, du sa det i sommer og du sa det i helga. Høre etter ?

HÆ ?

Det kan jo bare bli bedre herfra.
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

:lol: den var god!

For å være ærlig, så er jeg selv spennt, hvor fornøyd du blir med DER FRARON LADEGERÆT :wink: , siden vi (heldigvis), ikke måtte bytte enda. Våres ligger jo klart i skapet hjemme, og venter på insatsen.
Men Fraron har fått god respons, også på tyske T4 forumet.
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Jo, det var på T4forum jeg fant det, i sin tid.

Ligger i skapet her i stua, men så snart jeg slipper til i bilen (coach-benken som ikke vli flyttes på...) så starter jeg konvertering til nymotens elektronikk istedet for 30 år gammal middelhavsdrit som Westfalia måtte kjøpe :roll:

Bar ut av bilen det lille som ble med oss på tur og ikke en eneste ting var overflødig, men steike så god plass det tok i bilen.. :? Jeg ser virkelig fram til å kunne begynne bruke skapseksjonen i bilen !

Ser at våre venner i hvit California Exclusive nå hiver Phillips Portugals forhatte svarte boks til fordel for nymotens omformer, de har i det minste rikelig med plass i skapseksjonen bak sittebenken i CE'n deres. Instagram for de som har, her inne kommer det jo ikke noe :lol:
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

Er det låseboltene som du ikke får opp? Du kan se de, nå du åpner sittebenken. De sitter på høyre og venstre side, på innsiden. Det går nok an å løfte de med en tang.
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Kretskortet fra y'all know what, er nu ute og i friluft.

Ikke ett eneste punkt ser misfarget eller dårlig ut, og ikke lukter det noe som helst. Multimeteret ligger i bilen og heisen står, da blir mine brudne knær å hente multimeteret ved senere anledning. (er det ikke norm å si i fra i forkant av f.eks heisstans pga reparasjon andre steder ?).

Driver og tømmer bilen bak for å kunne raske med meg arbeidslampa og så få kobla opp den for å se etter jævelskapen som blokkerer flytting av setebenk framover og bakover.

Der kom jeg på et spørsmål til dere andre Californians - skal fremre feste på setebenken være kun fast i sideretning ? Jeg vippet opp setet foran, og det trodde jeg ikke skullle kunne gå an.

Vel, det blir likefullt å lete opp der alternativ ladegerät ut over uka, for å se hva man kan og ikke kan der. Og så slenge jordfeilbryter og strømutjevnerboks mellom 230V-inntak og det som enn blir montert i rommet under kjøleskapet 8)
Maks el-sikkerhet.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

ironisk nok har jeg slått klørne i en fungerende Ladegerät fra en av the Four Yorkshiremen (den finner du på youtube), ba om pris for det han skulle ha for den og norgespakka sørover.

Trivelig fyr, kjørte felger opp for ham i fjorsommar. Kjører CE og bruker den men "bare" nordpå, ut fra bildene på Facebook (etter hva jeg husker derfra) og Instagram.

Da har jeg en som kan fikses, en som funker og en som ikke er fra Phillips :lol:
Gubedre.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ladegerät påvei, Matt fra Beiarn er en trivelig fyr flere her kjenner til. Han har erstatta sin med en alternativ lader.

Jeg sliter med å bli klok på oljelekasjen på motoren, fikk jo etpar udefinerte punkt på to PKK fra Møller i sin tid på akkurat dette og gikk dengang ut fra at det dreide seg om oljesølet jeg kjøpte bilen med - på og rundt oljepåfyllingsrøret :roll: Ikke så rent lite, heller. Det hadde runnet ned og lå dels på dynamoen så jeg tørka jo villig (nuvel) vekk med klut, twist og hadde på rikelig med fettrens/motorvask den tid jeg plundret med det der.

Likevel, da. I sommer fikk jeg gullampa på bilen da jeg hadde vært en tur i Viborg og var på heimveien etpar mil unna E45:an. Pip & gul lampe. Jaha, da blir det stopp på første bensinstasjon meddelte jeg reisefølget og supplerte med at jeg har lavt oljenivå (vill gjetting fra bak rattet en varm sommerdag). To desiliter senere var alt i skjønneste orden til jeg og jentungen kjørte dagen Buscamp slutta. Vi hadde vært på Kalhovd, vi hadde vært innom Sandviken for en burger og for å si hadet til Viljar og Torbi og vi hadde kjørt i retning Langedrag.

Pip og gul lampe. Jaja, den igjen, da. Hadde samme litersflaska jeg handla i Danmark med i bagasjen så da var det jo å etterforsyne bilen med en dærsj.

Det har tidligere - og da er vi tidligere enn sist jeg gikk over med motorvask på bilen, lagt seg oljeflekk under motoren. Men jeg har såpass støvet fellesgarasje at jeg legger vann på "min" leide garasjeplass, og naboens fordi den er ledig, og så koster jeg opp støv og sand til en pen haug jeg så legger ved siden av min plass - når den har tørka så har jeg strødd omlag en halv centimeter over oljeflekken min men det virker jo ikke som om det kommer noe dit.
Jeg står andre steder nå og da men lengst hjemme. Det skullle jo komme flekk i sanda, skulle jeg mene ? Nå aner jeg ikke hvordan frisk eksos ser ut fordi den er skjemmet av flere faktorer her.

Eksosen har ved flere anledninger vært "av" i buen ved skyvedøra. Da fylles det med sot og skitt som ikke blir blåst ut gjennom anlegget og når anlegget er skjøtet og helt igjen, så tar det lange tider før røret er som forventet hva eksosfarge angår. Nå er jeg i en periode jeg kjører lite og da såpass lite at jeg ikke har kommet dit at rørene skal kunne forventes å være rene nok til å bedømme farge på eksosen - alt er svarte natta når jeg trøkker på gassen og kommer opp i femsifra 8øh...) antall omdreininger i tredjegiret opp Lierbakkene og det har aldri vært blårøyk der. Hvitt, javel men da i form av kaldeksosen midtvinters. Ikke noe annet.

Så hvor F går olja når den ikke går ut eksosen, og ikke i kjøleanlegget (det hadde jeg lukta) og slett ikke langs tyngdekraftens vei - ned. Postmeisteren nevnte ei pakning bak på motoren en plass, jeg har ikke smøregrav å gå i så jeg veit da F hvordan jeg skal få sett etter noe slikt og når det ikke duger å legge seg under bil på garasjebukkene mine, veit ikke jeg. Småirritert av detta blir jeg også :lol:

Det å bla i verkstedmanualene (vel, de er vel mer brukermanualer fra Zu Wird es Gemacht og de andre bøkene) hjelper heller ikke fordi de ikke er definerte nok, de blir for generelle (de dekker jo ikke engang syncro).




(de som blir fornærma på nett kan bli fornærma inni seg, jeg har aldri avgitt fornærmelser annet enn som skjemt til folk jeg kjenner - de som krenker kan krenke hjemme)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Lite nytt. Trenger seipe AT-skoa på bilen, alternativt få lagt om de nye jeg handla på Seikel til 16-tomsfelgene mine. Fire stykk, ikke fem så jeg må vel finne tak i en til en på sikt.

17-tommerne donert til Arild siden han kjører delebilen på skroten imårra, og da kan han fritt velge om han vil kjøre 17 tommere på bilen som blir igjen eller om de 15-tommerne som står på donorbilen blir plukka av.

Alle disse valgene, de tar aldri slutt.

Vi kødda om forskriftsendringa på Kjøretøyforskriften som nå sier at det er fri MITR på antall ekstralys på en bil, jeg sa at egentlig vurderte jeg å bolte ivei over panseret til det var fullt opp av ekstralys og han nevnte LED-bjelke på tak. Med loven i hevd - alt går an, jaffal hva antall lamper i front angår.

Bilen går godt, men slipper veldig lett på is med nysnø på og derfor seipinga jeg nevnte. Hadde jeg bodd bedre til, og man kan jo krysse fingrene for at det kan komme til å skje, så blir det pigg også men ikke akkurat idag.

En dag må jeg begynne plukke på Eberspächeren i front på bilen, har noen deler og det er fort gjort å få tak i nye. Mener å huske teorien landet på at jeg mangler 11V startspenning (den skal være over 11 volt) før den tenner, så kanskje er det alt som skal til på hjelpevarmeren. Så kan jeg bygge den om til parkeringsvarmer mens jeg nå bor de nbeste tre år på samma plass med varmgarasjen selv om 18-20' ikke alltid er varmt.

Fikk et eksemplar av der verdamtes Ladegerät av en kompis (hei, Matt) og det må testes ut. Testes må også gasslangen fra gassflaska til røropplegget til komfyren, det kom jo fram i sommer at jeg har utøvd brukerfail på montasjen der, så passer det den veien vi ble enige om, hr. Pølsetüsker, så kjøper jeg nytt sett og monterer permantent.

Har enda torsjonshevinga igjen og firehjulskontrollen etter hevinga, ittno som haster for jeg kjører lite. -Vel, lite og lite - jeg har omlag 1.000+ km igjen av forsikringsavtalens distanse fram til nyttår å gå på, men siden inntektsstrømmen er som den er fokuserer jeg heller på å dekke kostnaden til 2019-forsikringa enn å tyte på med diesel og dra inn kilometere.
Har god trua på at ti for tiden utilgjengelige laken er lett å fikse fram til nyttår, så da så.

Plan for neste år ? Drammenstreffet, Buscamp og så får man rett og slett se an resten. Det var schtøggfint å få kjørt det meste av grusveiene på Kalhovd og der omkring - sku tatt de veiene på Vespaen også en dag.

Håper på å få deltatt på julebordet til Drammenserne, kanskje/kanskje ikke.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Monterte - sukk, og demonterte - DAB+spilleren min, anskaffet den sommeren 2017 for montasje i Vidvandre og da jeg dengang oppdaget at det forhandler mente skulle være ekstern antenne ikke var mer enn ei lim-på-antenne for å ha i frontruta, ble jeg lei.

Såpass lei at jeg ga beng i at den frekvensmodulerte delen av VHFbandet smått om senn ble avstengt.

Men nu, altså. Nappet ut en aldrende "analog" (gåseøyne fordi jeg ikke aner om den er digital men jeg veit den ikke har DAB+/tilsv) Pioneerspiller og fant ut at jaggu! den nye er jo også Pinoneer. Hm, da må vel kabelmatte gå om en annen, trodde jeg. Nix. De har speilet det sporet som skal ta imot kabelmatten fra bilens kalber, så da måtte jeg av med den som sto i bil og gammel Pioner, for så å plugge (bolt on) i den nye kabelmatta. Der gikk den jo selvfølgelig bolt no in spilleren så da var vel ting okay ?

Spilleren starta opp så snart den registrerte at den fikk spenning, og jeg kunne før jeg hadde fått satt den i dashen begynne justere menyer og what-not. Plunder nummer 2, om jeg ser kabelmattebyttet som nummer 1, at det står ei lita ramme som gikk rundt gammel spiller igjen i DIN-hølet - jo, jeg har fremdeles i bruk 1DIN-standarden, drøyer det litt før jeg hiver inn 2DIN og en da oppdatert blåpunkt navienhet enda noen år). Så jeg må enten få ut den ramma, eller pelle av tilsvarende på nyspilleren.

Jeg plugga for moro skyld i FM- og DAB+antenna og der starta radioen å ta imot sending på DAB+systemet uten at jeg hadde bedt om det også. Jaja.

Jeg har en mobilaplikasjon fra Pioneer kalt "ARC" men den fikk jeg ikke til å virke. Etter fire-fem forsøk på å linke mobilaplikasjon vs radio, ga jeg faen i den og gikk istedet over på å få blåtanna på radioen påslått. Det var uhyggelig simpelt og nu kan jeg spille alt fra jamaicaska til Slayer (som jeg for såvidt skal se live i kveld) eller Nordståga, Brahms eller hva det nå er som til enhver tid ligger på spillelista mi på f.eks Spotify. -Jeg er ikke såpass kyndig at jeg forstår om jeg kan hente ned data fra interwebben over DAB+, evt fra mobilen under kjøring, og spille det som eksempelvis Spotify kan tilby utenom min spilleliste, men det lover svært godt å få Fars egne låter.

Etter å ha knotet litt her og litt der, kom jeg til konklusjonen om at nå måtte jeg få strukket antennekabelen inn bakveien til der spilleren står. Slik som kabelen fra vindusantenna er. Jeg begynte å føle meg fram i fotenden ved passasjersetet men der er det ei plate og diverse som er i veien, så jeg skal se om jeg ikke får lurt antenna ned fra DINhølet og ned mot fotbrønnen for så å snike antenna videre over/foran denna plata jeg fant, slik at antenna i en ideell verden en vakker dag, full av rosa skyer og enhjørninger, kan monteres i nærheten av frontruta.

Drawback med intern antenne er at den alltid skal jordes og det innebærer grovt sett at man alltid skal flakke av maling og antirustmiddel, slik at man når bart metall på f.eks A-stolpen for å få jorda antenna ordentlig. Jeg ser ikke for meg å gjøre slikt før jeg evt må bytte rute en vakker dag uten enhjørninger, så midlertidig blir det å ta sikte på å finne jordingspunkt på ramma som går på tvers av dashbordet og evt i innfestinga til denne. Det gir jord, så finner jeg jo fort ut om det er tilstrekkelig jording.

Lydmessig, mens jeg nå enda husker - demensaspirant som jeg sikkert er - så var lyden klokkeklar i garasjekjelleren i murbygget jeg bor i og det kan man ikke si om FMradioen den tid den hadde signal. FM har sine fordeler men en av fortrinnene DABsystemene gir, er ren lyd uten støy eller sus i sendinga ut til radioene som står på lytting. Som en av dem med nedsatt hørsel må jeg si at akkurat dét var en velkommen opplevelse. Har du krøll på ørene, bytt til DAB+.
Det gjenstår jo å se hvordan dekningsgrunnlaget er oppover landet, men har jo fått med seg via media at det er null dekning i tunneler eller dype dale men det var for såvidt heller ikke det utenfor Sinsenkrysset for de frekvensmodulerte sendingene heller så hva betyr vel det - Staten sier det skal bygges ut og at de er i prosess, så da så. Fem til ti år fra nå, har de kanskje rukket over alle tunneler og daler likevel. RDS, som er denna funksjonen radioene har fort å bytte radiomast de henter signalet fra, er videreført på DAB. Da jeg pendla Rena - Oslo (Vinterbro) hadde jeg NRK Østlandssendingen omtrent til Elverum på FM fordi radioen låste seg til sendinga fra min lokalradio, noe jeg jo også ønsket. Å kjøre opp mandagsmårran med en kompis på øret var digg. Om DAB tillater at man kjører så langt utenfor virkeområdet til en lokal sender på f.eks NRK P1, veit jeg ikke men jeg ser for meg at det er digitalt styrt og at man ikke kan kjøre Vinterbro - Elverum med Østlandssendinga hele veien, at det istedet blir fjøskanaler og traktorlåter så snart man passerer Dalkrysset 8)

TBFen SRC står for Source, eller kilde. Dette er også dublert som "ON" og "OFF" om man holder den inne. Så også iht bruksanvisninga på nyradioen. Ikke helt så i praksis, så jeg fikk ikke slått av radioen igår men siden jeg heller ikke fikk trøkka den inn i DINhølet kobla jeg den av og avventer til jeg finner mine 3 par Line In/Outkabler. Jeg har behov for å fordele lyd til mer enn bare to i dashen og to i takskapet bak.

Fra en kompis fikk jeg komplette dørblad til framdørene hvor det da er høytalerhøl - jeg har høytalere liggende som jeg mener passer høla, og så snart rett flyttekartong er oppdrevet går nymotens høytalere (altså ikke Blåpunkts papphøytalere som kom med bilene) i alle steder høytalere skal plasseres. Blant annet også i dørbladene på framdørene.

Jeg har også dørblad til bakluka for dette, men jeg er i stuss på om det er fysisk plass til dørbladet ("innertrekk") mellom bakluka og campinginnredninga. Åkkesom er det monteringshøl for to høytalere der også, om følgende problemstilling er enkel å løse.

-På baksia av nyradioen har jeg tre par Line Outkontakter. Den ene er til dashboardspeakers, den andre til rear speakers og den siste til enten (sukk) subwoofer eller (sukk) forsterker. Nå skal ikke jeg ha noen form for GATEBIL-bil noen sinne, men hvorfor kan man ikke bruke standard kabelmatte OG disse tre Line Outkontaktparene til å fordele lyd rundt om i bilen ?
Forsterkeren kan fint fordele lyd til framdørene og kanskje også til høytalerne i bakluka - under kjøring ikke mye vist i lyd på sistnevnte punkt, men hva da ved rast og/eller camping hvor jeg ønsker å lytte til Østlandssendinga og vipper opp bakluka ?
Lyd derfra, fra framdørene, dashen og takskapet må da for Fox la seg gjøre å få kobla opp... :roll:

Men stereoen gjennom sin bruksanvisning definerer at det ene paret Line outkontakter kan gå enten til subwoofer (har en flat 12") ELLER til forsterker :? Hva skjedde med ja, takk, begge deler ?? Jeg har ikke tenkt å spille fletta av noen, ikke tenkt å plage noen og ikke tenkt å forstyrre noen - jeg vil bare anvende det jeg har av lyd-ting.

https://catalogs.pioneer-car.eu/Manuals ... l/?page=20

Side 20 viser baksia av radioen der den stikker fram i bilen. tre par utganger, og her er jaggu enda ett moment jeg spekulerer på - vil bruken av linjeutgangene da forringe, forstyrre eller kutte signalene som pr idag går via ordinær kabelmatte til dashbordhøytalerne og bakhøytalerne, eller vil de kunne kobles og gå paralelt ?Forsøkte spørre en kar som kjørte rosa bil med stereo til 25.000,- om innsikten hans, men han svarte ikke på det jeg spurte om.

Dersom det lar seg gjøre å bare koble opp pose og sekk her, slik at kabelmatta sin signalføring til dashbordhøytalerne og takskapets høytalere er som før, men at jeg i tillegg får lyd fra forsterker til dørblad foran & bak og i en ideell verden også får signal via linjeutgang til subwooferen så blir ting som jeg hadde håpet det skulle bli. Da gjenstår det jo "bare" å få kobla opp strøm til hhv sub og woofer, så er det å strekke kabler til høytalerne i dørbladene før jeg så kan sette på Spotify eller Østlandssendinga og fylle diesel for så å kjøre en tank bortover og en tank hjem igjen 8)

Speaking of - har til i går trodd jeg hadde 8.000km på forsikringspolisen. Er ikke så sterk i matte, det er man ikke med femten stryk på videregående, men jeg så i forslag til neste års polise at det er 12.000km og det åpner jo for å se på kart etter langturer for kalenderåret som venter. Det hadde vært noe å kunne kjørt med radioen på og lyttet til det som ble sagt der underveis - trafikkmeldinger er noe som gikk tapt mens jeg har hatt FM-radio i bilen.

Om kun kort tid går jeg ned i kjelleren og monterer der Ladegerät - fikk fra Matt i Beiarn hans som sto i en California Exclusive Hochdach, han byttet den ut før den gikk sund og dermed skal den i teorien virke. Kretskortet for den opprinnelige i Vidvandre gir jeg til svogeren min i Freksta, han er elektroingeniør så han får bygge en som er mer moderne, tar mindre plass og som ikke går i stykker. Han lo da han så den, uttalte "her var det en anseelig alder, ja" da han bisto med loddeboltsvinging på kretskortet på Vidvandres kretskort på der ladegerät :D

Enn om man bare kunne plugge i 230V og få lading til fritidsbatteri umiddelbart uten noe videre nølen ? Med batterilader må man først koble til, deretter bevege seg inn i bilen og finne en bryter og da først kunne slå på en lader. Som nevnt til kjedsommelighet, jeg ville ha montert min cTEK-lader (XS25000) i bilen forlengst om det bare hadde vært å plugge i og ladinga hadde starta av seg selv.

Så over Eberspächersamlinga mi og jeg har mistenkelig mange deler liggende. Får jeg liv i eberen som står på innsia av hjulbua i motorrommet, er jo ting flette bra - da kjører jeg halv tanks tur og lar den brenne seg ren(ere). Jeg mistenker, basert på faglige råd, at det fordrer at minstespenning for startoppsekvens på Eberen må til først, det går an å strekke en lask fra batteriet direkte med bryter slik at man tvinger en spenning stor nok til eberens leder i kontakten, som skal starte varmeren.
Det som ligger her er bortimot komplett sett eberdeler for å ha bytta alt på den som står i bilen (evt en annen) og så er det vel tilstrekkelig til å bygge om til parkeringsvarmer. Noe som minner meg på at multifunksjonsdiplayet som skal innfelles i dashen er i ei eske jeg ikke veit hvor er hen - vel, den er her men hvor "her". Kvitta meg med containeren jeg leide som bod og da gikk det meste på dynga og det som ikke har havnet der enda er her. Smekkfull bod, hjul på henger i garasjen og en vespa i garasjen og en i stua :D (sistnevnte får julelys på seg om etpar ukers tid). Jeg finner nok det displayet en vakker dag, ja. Vært digg å fått eberen igang igjen med da muligheten til å tvangsstyre den etter Eberspächers krav om å kjøre den en gang i måneden og ikke Møllers krav om å legge igjen åndssvake mengder kapital hos dem for deler man strengt tatt ikke hadde behøvd kjøpe om bare bryter for tvangskjøring hadde vært montert fra børjan av (det sagt, sies det fra tyskerne at de som har Eber montert der, heller ikke fikk med bryter - skal man gå rundt å gjette hva som skejr om en såpass simpel del som en bryter ikke er montert på dashbordet??).

Snart helg.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Angående lading av begge batterier.
Slik ser mitt oppsett ut. Er tilkoblet hele tiden og starter lading så snart jeg kobler inn 230 volt eller starter bilen.

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Nice, da hadde ditt oppsett enda en fordel. Goodshit, synd jeg ikke har oppbevaringsrom under forsetene 8)

Mottatt der Ladegerärboks m/kretskort plugga i og montert uten videre nølen. Så får jeg se hvor lenge 90-tallskomponentene i den boksen virker før også de en dag gir seg. Fordelen er at da har jeg et delekretskort jeg kan hente deler fra og bolte rakt på denne mer friske utgaven.

Småknooter med stæreo, vs forsterker "eller" subwoofer som de løse manualene henviser til. Jeg lever i håpet om at en helt ordinær Pioneerspiller skal kunne drifte høytalerne i dash og takskap + forsterker som på sin side drifter høytalere i innertrekket på framdørene og i bakluka + subwoofer. Men får jeg til å se for meg at jeg veit uten videre hvordan detta skal koblest opp ? Meh.

I tillegg mener jeg at jeg trenger en form for spennings"brems", evt filter om du vil, for å kunne fôre forsterker, sub (og CB-radioer) uten at det kommer støy eller interferens på høytalerne noe steds hen.

En ting er at jeg har konkludert om inntak av kabel fra utsiden av taket, føringa langsetter og ned - alteled utenom vippehengselen til taket, til et velegnet sted å ha ladereléet til fritidsbatteriet montert baki bilen. Satt litt langt inne, men det er som jeg oppfatter puslespill - du sitter og pusler og så kommer det et ras med brikker som bare treffer der de hører hjemme. Jeg kom så lengt i drodlinga over dette at koblingspunkt for solcellepanel ute på marka med letthet blir kobla opp samtidig og at gren bort til motorrom for enda et påkoblingspunkt for solcelle kan strekkes dit.

Farlig med fritid, si.
Post Reply