Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
fhl
Posts: 36
Joined: 19 Oct 2016, 10:38
Car: 2003 2.5TDI Syncro SWB
Location: Norheimsund

Re: Vidvandre - ny bil

Post by fhl »

Rudeboy wrote: Må finne meg fem 16-tomsfelger for erstatningsdekkene slik at de nye(re) dekkene går på Vidvandre over påske.
Jeg vet ikke hva slags felger du er ute etter, men jeg kjører i alle fall på Vito stålfelger, 16" på vinter og 17" på sommer. Hvis du ikke har dekk, finner du ofte komplette sett på finn.no til gode priser.

Frode
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Det er der jeg fikk fire fra Vito i 16" og fire 17" som jeg donerte til Arild da han skrota sin T4b i fjor.

Mangler mitt ene 16-toms for reservehjulet framleis og planen er om ikke de finnes andre steds hen å gjøre som sist. Finn dått enno :wink:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Årets Turpaahjultreff om kun kort tid, setter kursen for Dragonmoen camping for dekkspark og lyging.

Lurer forresten om jeg har fått meg ei punktering på framre venstre hjul, får etterfylle og se hva som skjer. Reservehjulet er selvsagt (hallo) i samma dim som resten av All Terrainsa så worst case er det jo bare å bytte. Kompressoren i batteriboosteren funker åkkesom bra til mitt bruk.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Da kan jeg konkludere med et utmerket Buscamp og en utmerket høstferie tilbakelagt. jentungen er på skola og jeg nipper til lunka kaffe mens håndtverkere både pusser opp naboleilighet og bytter heis & heismaskin i leieblokka vi bor i.

Godt jeg ikke jobber natta denna uka..

Vi dro til Sandviken camping etter skola hennes, note to self der er at det ikke er rom for annet enn at jeg henter henne på skola neste gang for å ligge 90 minutter forsinka allerede ved oppstart gjør sitt i fredagskøen som også i år var slått sammen med den noe større utfartskøen ifm årets høstferie her i landsbyen vi kaller hovedstad. Gikk treig, si.
Men vi kom oss på Kiwi etter Kongsberg og vi fikk parkert idet siste del av ettermiddagen forsvant og nattemørket senket seg over campingen.

Parkerte vel i Posthjørnet, om man skal lage karakteristikker av detta. Hadde tenkt å stå solo på Evensia der de havna med campingvogna (om enn nærmere sanitærbygget) slik at vi kunne snike oss stille (hah) på mårrante etter.
Har ei reim på dynamoen som er flette ny men muligens skeivt påsatt som lager møe lyd når den er kald...

Til dem som hørte reima da vi starta for å komme oss avgårde, så heter de Oslo mek AS. Fine folk og dyktige mekanikere som kjenner bussene våre men akkurat denna nyreima de satte på hos meg er ikke så lydløs som jeg vagt erindrer reimene skal være..
Det hører med til historien der at forrige reima var det Harald A. Møllers stolteste på Kalbakken som satt på og da hadde de valgt å ta den av ved å kutte den og så rive den ned uten å få med seg at reima da kilte seg inn mellom motorblokka (sukk) og spennarmen som holder spennhjulet som jo fritt og uhindret skal holde reima stram...

Gutta iver jernbana her sleit i mer enn fire (sic) timer på å få av reima Møller hadde montert, og på å få av armen som de til syvende og sist konkluderte med bare måtte kastes. Ny arm på plass, ny reim på plass og mårrahvinet som enkelte muligens fikk med seg må jeg få sett litt på. Skal jo ikke være sånn, reima skal jo løpe uhindra hele veien rundt alt av hjul der.

Meniaffal! så kom vi oss avgårde og kupéen var varm idet vi passerte butikken i Austbugde før bakkene. Tre timer senere sto jentungen i badet mens jeg lastet opp nimberkolli jeg hadde påtatt meg å framte fra Oslo til hhv Trondheim og Mo mot noen hundrelapper. Sånne turer gjør at diesel & bompenger på sitt vis er betalt av andre, gikk vel 300 i pluss på det regnskapet denna turen - inkludert Buscampturen.

Vi avleverte et tyskprodusert hundebur i marka øst av Trondheim til ei fin dama som hadde en retriever og så stoppa vi på Ranheim for å få i oss en pizza før kvelden som vi, i allefall jeg, så for meg skulle være på parkeringa til Stiklestad nasjonale kultursenter. Samma parkeringa jeg sto på da jeg gikk todagersmarsjen Sagamarsjen nå i august, fin plass.
Men jentungen var forkjøla og snufset endel etter Buscamp, så jeg kjente på panna og siden jeg hadde vært hos søs hvor hele huset var forkjøla dagene før Buscamp, så fant jeg fram mobilappen til Skandic hotels og dett var dett. Dusj, dass (hey), varme senger og ferdiglaga frokost.

Rakt oppover til Mo for avlevering av ei barnevogn som Nordland teater skulle ha før vi så cruiset direkte til Polarsirkelsenteret for mat. Trodde jeg.

Sesongstengt kafeteria da og sesongstengt senter nå (5. oktober) så der var det kun disse tåpelige elgsiluettene man kan kjøpe fra Roma til Nordkapp. Herlig. Så da kjørte vi til Røkland i Saltdal for å se om butikken var åpen men neidda. Tunnelen opp Tjernfjell til Junkerdal er forresten ferdig så dem som småpønsker på å kjøre Silvervägen til sommeren kan gjøre det utenom den Flaaklypa-veien som før ledet opp/ned til/fra Junkerdal. Den har blitt sykkelvei nå, og er ment å sporadisk fungere som omkjøring når tunnelen er stengt ved f.eks berging e.l.

Vel, det var ittno mat å se på Røkland men etter å ha kjørt gamle E6 i mellom gårdshus og over gårdstun ned til Rognan fant vi ei burgersjappe - og det var alt. Vi var begge lei burgere så da rattet vi videre mot kommunegrensa til Fauske.

Snufs! hører jeg og kjenner på panna hennes. Feber, ja. OK, når jeg kjente etter sjøl var jeg urven og det skulle ittno til før en forkjølelse slo ut hos meg også. Busstopp og fram med telefonen og ringe farmora til jentungen. -Er du hjemme ? -Ja, nå, så. -OK, vi er der om en halvtime.

Rett til farmora og avslapping, varmmat og gode senger istedet for INTOPSposen min i en kald bil i en arktisk fjellheim som først påtenkt. Greit nok. Mandag var bare avslapping, tradisjonen tro er det to kjøredager opp og denna gangen mer fordi jeg hadde lovet mottakerne på Nimber at de skulle få tingene sine innen kort tid.

Tirsdag skulle vi innom stemora mi for å hente arvegods etter forlengst svunnede familiemedlemmer, og jeg skulle hente noe annet arvegods etter faderen. Men før det stakk vi til fjells. I Charlotta er det ei dieselpumpe jeg pleier handle drivstoff på når jeg er der, denne gangen med gullampa påslått så da var det vel på tide å få fyllt opp. Pumpa, og 95oktanpumpa er drevet på idealistisk vis med svært få øre til ham som drifter disse. Privat initiativ. Pleier nå 760'ish antall kilometer pr fylling men denna gangen lå jeg omlag 120km over den normen så jeg var på en slags rekord denne gangen i rekkevidde. (neste fyllinga viste nesten 900km, det er noe eget med langkjøring).

Pumpene ligger ved Riksvei 830 i Sulis ved Langvatnet. Mens jeg sto der og fyllte så jeg meg rundt og veien opp bak kirka var neste steg på ferden - den vises ikke fra pumpene men du ser lett kirka og siden veien går opp bakom kirka er jo veien grei å finne.
Opp forbi Giken, opp på Hanken og første photo shoot. Første bildet var en selfie av undertegnede og av jentungen der mora satte ned foten for rett over sju år tilbake i Kakemonsterets siste langtur. Hun hadde funnet sin ukjente høydeskrekk, hormonindusert av å ha jentungen i bleier og angsten som kom fra turen opp på smale grusveier med bratte heng bege veier ved siden av veien :wink:

Vel, vi kom til platået hvor et kryss leder enten til Lomi eller til Ny-Sulitjelma (og Storelvvatn, viste det seg) så vi tok bildet og braut hardt venstre mot sistnevnte steder. Ny-Sulitjelma er ei grend hvor Sulitjelma gruber i sin tid hadde drift og da de slutta drive gruvene der, rasket de med seg det aller meste av bygningsmasse derfra fordi dette skulle anvendes andre steder. Kun etpar bygg står igjen idag og da som DNTs Ny-Sulitjelma fjellstue.
Litt så som så med parkerings- eller fricampmuligheter akkurat der men rett før og endel etter går fint anå kjøre bil (ikke campingvogn eller tunghenger) på og så stille seg opp.

Vi snudde ved Storelvvatn på 840'ish meters høyde og der kan jeg si at jeg aldri har vært før. Da jeg bodde i egnen var ikke vannet vassdragsutbygget, og det samme går for Lomivannet. Men flotte kraftverksveier og gruveveier i området gjør at de få timene vi hadde til disp gjorde at i området Lomi måtte jeg velge bort flere ruter.

-Like greit fordi ei uke tidligere hadde kjølesystemet slått ut med lyd og rødt lys uten forvarsel, noe som viste seg å være lavt væskenivå - på denne turen fant jeg ut at dette er en ekstern lekkasje, dvs ikke inne i motoren :D
Jeg lot motoren stå på ei flate vi kom til, der sto den på tomgang en tid og så hoppa jeg ut og sjekket under huven. Ganske riktig, det stinket kjølevæske og jeg mistenker lekkasjen (om det er bare en) å være på høyresia for motoren. Greit nok, lys og lyd forsvant og bilen var atter glad og væskenivået ikke så lanvt at ikke flatkjøringa ved midtre Lomiområdet kunne gjennomføres. Vi snudde ved Lomihytta til DNT (ligger klin inntil vassdragsvei). Påvei ned kom og gikk lys & lydsignal men nå visste jegjo hvorfor så det ble til at bremsene ble mest brukt til å bremse med og så fikk motoren ha sin resterende kjøling ned til Sulis.

Vi testa ut nybutikken til Prix, den er en helt annen verden av areal og volum enn gammelkoopen. Butikken åpna vel i sommar, og har en hel del utvalg camping- og fiskefolk kan tenke seg. Vi handla for hjemreisa, pakka i bilens kjøleskap og dro på besøk til stemora mi. Vi droppa Daia m/campingen der, Kjelvatn, Jakobsbakken, Såkivatnet (hvor vi i alle år hadde hytte til boet etter gamlingen var gjort opp) og Balvatn (som man kan se på værmeldinga etter Dagsrevyen) siden kjølevæskenivået var lavt. Milevis med grusveier og fiskevann i fleng (Sulis har over 200 fiskevann).

Etter tonnevis med vafler hos stemor, lastet jeg opp arvegods eter arvegods og kjørte til morsan på Fauske og lastet det mest omfangsrike av der. Det kan hentes når jeg en vakker dag eier og ikke leier.
Onsdag stakk vi til Bodø for å se etter havørnreir (og ei fiskeørn, as it happens) som jeg visste av for snart 30 år tilbake. Utbygging av turstier i området har gjort at ørnereirene ikke er der mer men vi fikk oss en fin tur dit ut, og jeg fikk testet hukommelsen for området jeg bodde en vinter i siden de har bygget fin ny tunnel på Rv-80 som kommer ut midt på Stormyra - jeg er vant med å kjøre hele Stormyra så etter å umiddelbart kjørt på instinkt idet vi kom ut av tunnelen, så fant jeg Sulland bil og 1.5ltr konsentrat av G13 kjølevæske til bilen.

Deretter kjørte vi i friluft til Salten dekkservice på Bertnes, topp folk - helproffe. Fikk omsider seipa mine aldrende BF/Goodrich som, så jeg på reservehjulet, begynte simulere plast og ikke gummi. Men alle fem seipet og en lekkasje fikset senere så satte vi kursen østover tilbake til Fauske igjen for siste natta vår før hjemveien.

Torsdagen etter frokost rattet vi raka vægen tilbake til Polarsirkelsenteret - denne gang etter E6, strakaste veien hjæm som DDE remjer om. Ingen kafé enda det var hverdag, så da så. Videre til Korgen hvor jeg missa skiltinga til Villmarksveien så da dro vi i 70 igjennom Korgfjelltunnelen som har anbefalt høyeste hastighet på 80km/t men White Knucle Drivers i front gjorde sitt. Vel ute på andre sia, brøt vi hardt høire og opp over Korgfjellet til fjellstua (langs den gamle E6'en). Fjellstua har åpent men vi stoppa for dobesøk og kaffe, deretter bilder av utsikten.
Nede i Korgen igjen var ikke Villmarksveien like dårlig skiltet som langs E6 - eller langs Villmarksveien, om man skal bli ærlig :roll: Så da bar det innom Bleikvasslia og nordenden av Røssvatn, Norges nest største vann (det pleide være 3. størst men etter vassdragsutbygginga slo det Femunden i volum og areal) samt litt bomturer i kjømda der ute før jeg ble lei og fyrte opp GPSen mot sør. Vi kom inn på E6 noe tidlig på Trofors men Helgeland Sør som veiutbygginga heter begynner bli ferdig her så det var tykje fint å kjøre nyveien sørover.

Feiga ut og tok inn på Namskogan hotell, med dass, dusj og varme senger tilgjengelig og en god frokost etterpå 8)

Hadde ikke fyllt diesel siden Charlotta i Sulis og tankmåleren lå under halv tank. Fuck it, vi ser hvor langt vi kommer sier jeg. OK, svarer jentungen. Tok snaromveien via Snåsa hotell for lunch og tilbake på E6 igjen. Fylle i krysset til Malm ? Meg, kjør på. Steinkjer ? Videre. Det ble fylling på Stjørdal denne gangen, husker ikke litermålet nøyaktig men vi kunne ha nådd Trondheim. Rett under 900km på den tanken så jeg vil si de har god diesel i Sulis :wink:

Vi stoppa i Trondheim for å plukke opp det jeg trodde skulle være 11 små og nette yogamatter men dette viste seg være tykke, omfangsrike og 12 yogamatter ifm Nimberoppdrag jeg påtok meg. Lastet opp og bakerst lå mattene opp til takskapet i Vidvandre, flere matter lå i midten av bilen hvor jeg fra Fannrem skulle ha med et ukjent stort kjøkkenbord og fire stoler sørover... Vi stoppa på Bårdshaug ved Obs'en der siden jeg skulle vise henne hvor jeg og brodern bodde da jeg slutta med bleier og han valsa rundt i sine. Bygget vi bodde i er vekk, står en busstasjon der nå men jeg fikk pakka om baki bilen mens jentungen tok sin mobilperiode for dagen på parkeringa på Orkgangers første kjøpesenter. (bodde der fra 75 til våren 77).
Det ble noe mer plass baki når man pakker sjøl, si.

Bortom Fannrem langs det som er av gammelveien der nå, og jeg pekte at der bodde vi andre året i dalen før vi igjen dro nordover. Tviler på hun så huset men jeg så det og veit det er det vi bodde i så kanskje jeg svipper bortom rette gata og stopper ved villaen. Oppe i skråninga øst for Fannrem ligger gårder og rasområde med en vei klint oppi åssiden. Der fant jeg et kjøkkenbord som fint gikk inn, la ei matte under og ei over og så kom stolene som tok borti taket på Vidvandre så en parkas og en sovepose måtte til oppå for ikke å ripe opp noe av bil eller last.

Og da var klokka mange så vi ratta til Berkåk hvor jeg igjen feiga ut og vi fikk varme senger og et bad før bingen. minus åtte på mårran etter da vi pakka lekene og dro sørover. Kan vel være en indikasjon på at shortssesongen begynner nærme seg over, trur jeg.

Vi ankom Oslo rundt 1400 og jeg fikk lempa ut møblementet før vi dro i broderbursdag på vestli og etter det var hun klar for å avrunde turen så jeg slapp henne av hjemme før jeg selv begynte se etter Jevnaker på kartet siden hippiemattene skulle dit.
Kjørte fra Jevnaker i går tidlig ettermiddag og var så hjemme i Gamlebyen rundt 1400.

Antall liter diesel ? Hm. Bilder ? Joa, skal se omjeg får dem på bloggen så lenker jeg til den en dag, ligger noe på Overland Scandinavia på Facebook. Antall kilometer kjørt ? Hm, Oslo - Sandviken - Oslo - Trondheimsmarka - Ranheim - Stiklestad nasjonale kultursenter - Rådhusalléen, på Mo - Polarsirkelsenteret - Røkland og gammel-E6n til Rognan - Fauske - litt rundt på Fauske og så opp til og i Sulis - Fauske - Bodø - Fauske - Polarsirkelsenteret - Bimbos kro - Korgfjelltunnelen sør, ved avkjøringa til gammel-E6n over fjellet - Korgfjellet fjellstue - Korgen - Bleikvasslia - langt pokker i vold rundt nord og østsia av Røssvatn - Villmarksveien - Trofors - Trones i Namskogan - Stjørdal - Trondheim - Orkanger - Fannrem - Berkåk - Nordahl Bruns gate, Oslo - Vestli - Oslo - Ensjø, Oslo - Jevnaker - Gamlebyen og thats all she wrote.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Forbruk ! Savner en eller to kvitteringer men de to jeg fant tilsier forbruk på 0,92 og ned til 0,81 så med 90km/t og ferielasta bil er ikke det så himla galt, til bil som med tomvekta skal veie 2.4 tonn.

Skulle likt å vite av forbruket på den ene av de to'ish kvitteringene som mangler, der lå distansen mellom Brekkvasselv og Charlotta i Sulis. Fyllte på Circle K på Alna da vi forlot Oslo og så skulle jeg toppe tanken på/i Brekkvasselv men pumpa lot meg bare fylle 39 komma noen liter så det kjørte vi på til Sulis, da.

Sa med jentungen at til sommeren tvinger vi oss og bil til å ligge i 80km/t opp og ned for å se hva reelt langturforbruk kan bli da, mellom 0,81 og 1,3 som normalen er på gjør at jeg undrest på om ikke softwareoppdatering/ny tuning kanskje skulle bli et tema sånn over EU-kontrollen til sommeren.
Men det blir p.h ikke på Flisa, de tullingene solgte mailadressen min uten å gjøre oppmerksom på det og da de ble stillt til veggs med det starta løken der personangrep :lol:

Turen ga merskam, så se ei vekk fra at det kanskje blir helgeturer med og uten kartleser.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Ikke mye nytt herfra, men jeg tok en førstegangs runde denne høsten med pensel og owatrol og sauset inn de mest åpenbare felt med krokan. Ene feltet må jeg følge litt med, for der var det boblerust og så satte jeg nøkkelen til og la vekt på for å åpne og den boblerusten har vært der etpar år ("fordelen" med varmgarasje...) :roll:

Ny runde med penselen imårra dels for å se hvor mye dette beveger seg siden i går og dels for å sikre at jeg dekker det som er av brunt 8)

Har på begge A-stolper der skjøten mellom tak og "bare" A-stolpe er, så det fikk sin oppmerksomhet igår men jeg droppa gå over rett over frontruta fordi bilen sto litt unna taklampa. Får sette bilen under taklampa og gå nøye over imårra, tenker jeg.

Vidvandre fikk Fluid Film under for to år siden, grei skuring. Har gått over der den har sluppet og sauset inn med owatrol så om jeg da utsetter ny runde FF til høsten 2020 så overlever både bil og mann det.

Må (fremdeles) få laget meg høytalerringer slik at dørlommene med høl for høytaler og tilgjengelige høytalere for oppgaven blir kompatible, slik at jeg kan bytte fra originale dørtrekk til originale dørtrekk med høytalere i :wink:
Cruise Control-hendelen må vel på plass en dag og da blir det å finne hvem ever som har kabel & software for å få bytta ut et 0 med ett 1-tall og så kjøre med CC i CC'n på turene 8)

Fikk seipa mine aldrende BF/Goodrich All Terrain KM-0 i høstferien i Bodø, som nevnt, og de får vel sin første istest tirsdagen når jeg og makker drar til Charlottenberg for å pante bokser. Tre sekker avglemt svenskpant vekk og to brett og ei flaske whisky hjem. Blir grei skuring. Har pleid å være glatt som F på det strekket på dekkene, i fjor hadde jeg opptil flere firehjulsskrens på dekkene men nå forventer jeg ittno problem med dekka som nye :lol:
Får vel se først, tenker jeg.

Neste års turer på tapetet, blir noe kilometer og for første gang på tusen år er forsikringas distanse på 10.000km pr år et tema, godt mulig jeg må forlenge den men det er jo en mail & noen kroner unna. Første blir Nordover i Vinterferien, samma i påska. Ser for meg å ta ut jentungen av skola fredag begge feriene der, kjøre oppover torsdag og finne 230V en eller annen plass mellom Oslo og Trondheim og ta tidlig kveld med varmen på baki - godt man har termostat i bilen. Fredagen hun er tatt ut av skola da bare å klemme på og se om vi når helt fram til Fauske ifm ferieringa og hilsing på farmora hennes begge turene.

Så blir ett av de store usikkerhetsmomentene om jeg skal la bilen stå der oppe etter påske for så å fly opp ifm Kopperløpet helga etter påske. Skirenn jeg i alle år har ment å gå, men det er langt dit og knærne har vært mildest talt jævlige opptil flere år som jeg har hatt anledning til å reise opp for å gå og dermed har det jo aldri blitt så langt. Vi får se.

Sistehelga i april går todagersmarsjen i svenske Borås, Pauls hjemtrakter. Min tredje og jentungens første deltakelse i Linnémarchen, etter botanikeren Carl von Linné. Trivelig sak å gjøre, enda mer trivelig om jentungen (påmeldt) blir med sin aldrende fader (påmeldt) for å gå 2x21km der.

Tok en frokosttur opp i Holmenkollen ved et vann, det er to "bobil"-parkeringsplasser med maks 48 timers parkering der og jeg fant ut det var stasvær å innta sin frokost der oppe. Kjørte våken og opplagt opp og påtraff selveste Statens vegvesens trafikkstasjons utskremte i regnværet. Bød på kaffe, de hadde. Men jeg slapp pes for hjulomkretsen på bilen, hevinga, økt hengervekt bak, lyktebøyle foran, opprettet takvekt enda ingen av disse står i vognkortet (de mener vi skal kjøre med ringperm med slike sertifiseringer og godkjenninger istedet for at de pønsjer det inn på vognkortet som vi betaler dem for å utstede).
Greit nok.

Har ikke vært så mange overnattinger i Vidvandre i år. To netter i Borås, to i Viborg. Ei i Holmenkollen tidligere i høst og litt til - langt mindre enn to uker. Får vel skjerpe meg.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Tok en tur for etpar uker sia til Charlottenberg, hadde noe avglemt svenskpant som det begynte bli på høy tid å få ut av huset.

Kjørte ivei glad og fornøyd og visste det ville være is i skyggesidene langsetter, spesielt etter Bjørkelangen. Rett. Seipa dekk sitter bedre enn useipa dekk men når det er gammal gummi (dette er de BF/Goodrich ATkm-0 jeg kjøpte i 2012) så er det så som så med perfekt veigrep bortetter. Det ville vært bedre om jeg hadde fått fliset opp ytterste lag av gummien, men som sagt er den jo ikke ny. Ergo blir disse sommerdekk til våren og fra da av til de skiftes ut en dag.

Så får jeg kjøre rolig i vinter.

Leser meg opp på mye rart og i helga kom jeg til at dørhøytalerne skal være seks og en halvtoms diameter på. Det har jeg jo gjort på flere felt opptil flere ganger.
Espen K er en av dem som har lagt ut om sånt her på forumet, og der ser jeg at det ikke er mine 14.2cm diameter det skal være men seks og trekvart tommer eller da altså 17'ish cm diameter i høytalerdiameteren for dørene på T4-serien.

Mine forlengst anskaffa høytalere er 6.5" og ikke 63/4" og dermed er de fysisk for små til å passe bolt on. Det må adapterring til. Eller større høytalere. Kjenner jeg er litt lei.

En dag har jeg rekti størrelse på dørhøytalerne, en dag er frontruta ute og en dag er dashbordet ute så jeg kan få montert DAB+antenna, montert 2DIN-ramma i dashen og montert lydmatter inni fronten av bilen samt strukket diverse kabler som f.eks den til micen som skal kobles på stereoen ifm handsfree. Men det blir ikke idag.

-På den positive siden, har jeg gått over etpar ganger med owatrol og finpensel og sauset inn alle kjente rustpunkt. De tre verste bobleruststedene tok jeg hull og fyllte opp, så og si, med owatrol slik at det ikke står fukt inni der og kuker til ytterligere. Men i bunnen av B-stolpen, eller mellom framdør og det som er ned mot kanalen er det ved kanalen boblerust jeg ikke var klar over. Fronten av fremre hjulbue/kanal, skillet der ? Boblerust. Tok høl på ven ene og sausa inn med owatrol og nå tre'ish uker etter har jeg gått en runde nummer to og det ser for så vidt "bedre" ut i og med at jeg veit det ikke brer seg med rust. Men bare det at det starta å ruste der sier sitt. Kan jo tro steinsprang på noen av punktene jeg har rust er kilden som startet moroa men andre plasser er det vanskelig å se for seg steinsprang har slått hull noe steds hen - som boblerusten. Der virker det som jævelskapen starta fra undersiden eller bare innenfra, dvs dårlig lakkjobb på VW..

En dag må jeg leite opp 5x Vitofelger og få på de "nye" BF/G-dekka mine. Blir iikke idag, det heller. Har no rare alufelger i 16toms men de er fire og får jeg bytta dem i 5x vitostålfelg er det greit, det.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

testinnlegg, 010220.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by ducce999s »

Rudeboy wrote:testinnlegg, 010220.
funker :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Tydeligvis, fikk ikke redigert det på egne laptops men det står sin prøve.

Vidvandre fikk etpar turer nordover i fjor. Det etter å ha besøkt både Borås og Viborg for de lokale IML-marsjene der Internatoinal Marching League velger seg turmarsjer av lengre karaktererog innlemmer de under egen paraplyorganisasjon. Firedagersmarsjen i Nijmegen, NL, er en IML-marsj, og vår egen Sagamarsjen i Verdal likeså. Sov som en stein i Vidvandre på Stiklestad i august.

Første tur nordover ble utført i flukt med snarbesøk på Buscamp men videre oppom Sulis for å se etter grusveier men det ble avbrekk etter "alt" på nordsia av dalen, øst og sør får bli eventuelt neste år. Det er noen mils grusveier der oppe etter gruvedrifta og kraftutbygginga og de er åpne for ferdsel.

Andre tur opp gikk til Sandnessjøen med henger i desember i et forrykenve vær. Det vil si, fram til Koppang var egentlig alt påskevær og fra fjellovergangen til E6 møtes var det fokk og nedbør og endel varmere vær som gjorde ting interessant. Fra Steinkjer og oppover lå jeg fort nok i 30km/t pga (manglende) sikt på E6 og det tok sin tid. Var i Sandnessjøen med Nimbertjafs til avtalt tid og forsøkte komme på sted langsetter E6 man kan stå over natta. Alt jeg kom på fra Sandnessjøen/Mosjøen og oppover var Polarsirkelsenteret på Saltfjellet så da kjørte jeg dit med tredalhengeren bakpå.

Bare for å finne ut at vel hadde de brøyta innkjørselen dit men når man kom til svingen inn mot senteret der så var det slett ikke brøyta. Medlast, toaksla henger og ingen kjetting stor nok til BF/G AT-dekkene var det en seanse før jeg kom meg ut igjen. Da ble det direkte til Fauske og innta frokost hos modern og simulere 50 minutters søvn før man måtte opp på naturens vegne og da lot jeg henger stå på Fauske mens jeg kjørte til Stokmarknes (som heldigvis ikke ligger i dritstygge Lofoten). Der losset jeg et vitrineskap før jeg kjørte opom Frøskeland i Sortland kommune - det vil si jeg så både Øksnes' kommuneskilt og Troms fylkesskilt før jeg kom til avtalt sted. Langtur, si.
Tilbake i Hadsel overnatta jeg der man før brant St. Hansbål men det nå er 10 bobilplasser på Børøya - eneste de mangler der er vel wifi, så har man alt. Kr.250,- for natta med dass & dusj og strømmen inklusive. Skal tilbake dit.

Sørover hadde jeg høytalere som en eller annen pub skulle ha, liggende baki bilen og der lå de da bra. Kom tilbake til Fauske og losset av baderomsmøblement før jeg så hentet noe her og noe der og så satte kursen sørover etter ei natts søvn hos modern. Etter ny lossing i øvre Saltdal så jeg en trailer med semihenger stå akkurat uttafor E6 på vestsia så da ringte jeg 02800 siden mannen ikke engang hadde fått ut varselstekant enda - førstemann til stedet, som det vel heter. Jeg sto ut av uoversiktlig sving der vogntoget dro av veien med mine nødblinkers på og snakka med lensmannen og blinka med lyshornet for hvert kjøretøy som kom nordover. Samtlige innså det var noe i veien lenger framme og sakket ned farta, det trur jeg folk her sørpå ville gitt beng i.. Saltfjellet var åpent da jeg kjørte der, men de gikk via kolonnekjøring til stengt de neste dagene og det er ikke så rart - ingenting som stopper været på vidda og da er det like greit å stanse trafikken for deres egen sikkerhet, når været er for dårlig.

Sjåfør på vogntog fikk ut varselstrekanten på nordgående og politiet hadde det som de behøvde fra meg så da kjørte jeg til Bimbo og inntok et nydelig måltid der mens jeg venta på en kar som skulle kjøre inn fra kysten med mer ræl som skulle sørover.

Han kom, vi lasta og han dro. Jeg trur aldri jeg før eller noen sinne igjen vil ha en toaksla henger så balansert mtp balansepunkt som den last som der sto stroppa fast baki. Det gikk som smurt ned til Trondheim for mer lasting, største derfra skulle til Røros og var nok en baderomsinnredning og der var det hakket før jeg måtte ha skoskje for å få plass men siden man spiller Tetris av og til gikk det jo fint, det også.

Drittværet hadde gitt seg, jeg kom meg til Røros og sov over før jeg møtte på avtalt sted 0700 og så kunne ankomme Oslo på tidlig efta en salig fredag før jul.

Det var en herlig tur selv om været begge veier tvang meg ned i 30km/t og ting tok ulidelig lang tid.

To uker senere skulle jeg på julgavehenting her i landsbyen for så å kjøre ned til Fredrikstad hvor søs har bosatt seg, for å levere der nede. Jeg kom opp Hammersborgtunnelen og inn i Pilestredet, tok av ved Blitz og skulle oppover mot NRK.

-Trudde jeg.

KLANG KLANG KLANG.

...det skal det jo slett ikke si. I allefall ikke under kjøring og slett ikke før jul. Kom meg inn i ei tverrgate til Holbergs plass og inn på en lastesone. Ut av bilen og foran for å se. Jo, takk. Motoren henger ned mot høyre... Motorfeste ? Motorfeste.
Så var det å ringe, da. Motoren kunne ikke gå fordi motoren hang og fordi giret ikke løste ut selv ved giring. Herlig, ingen varme i et vinterkaldt Oslo.

Fire og en halv time senere satte NAF meg av hjemme og jeg fikk dytta 2.5 moro inn i varmgarasjen og der står Vidvandre enda. Skiltløs, jeg leverte dem før nyttår siden jeg ikke kan kjøre med den. Forsøkte de sosiale media, men som vanlig er det jo bare støy å få derfra så det blir vel til at jeg shopper flett nytt motorfeste innen påske så ser jeg hvordan det går.
Motoren står med jekk under blokka, plank imellom blokk og jekk. Ser ut som bilen har det bra, ingen lekkasje eller noe ekstra ekstra å se.

Meg og jentungen var påmeldt IMLmarsjen i Borås men jeg hadde ikke fått igang noe overnatting. Fordi bilen står og fordi jeg kom meg i et vikariat, så dropper jeg marsjen der i år for henne og så får vi starta marsjtreninga her hjemme når det blir litt lysere på egen hånd istedet - neste år er hun 12 og kan gå Nijmegenmarsjen om hun vil, sånn for første gang.

Får se om det blir tur på meg til Viborg ifm årets Hærvejsmarsch der men jeg tviler på det blir noe Sagamarsjen verken på meg eller henne i år. Håper på Buscamp, da. -Det sagt, blir det manko på turer ifm marsj eller annet i år og vikariatet blir så gullkantet som de sier (at man mister vikarbyråskjiten underveis) så ligger det an til diverse turer med og uten turmarsjer neste år for både far, datter og bil.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Henter meg motorfeste på selveste Møller Kalbakken torsdagen, håper bil & motor har stått i ro i kjellergarasjen..

Jf kundebehandler der finnes også syncro sine venstre motorfester i Tyskland, feltryktet sa før jul at dette var gått ut av produksjon og lagerplass. Syncro sitt venstre motorfeste er anderledes enn 2wd pga girkasse m.v på den sia av bilen, ble jeg fortalt av en entusiast med en '65 boble. Good times.

Det var foruroligende lett å komme til så en ser høyre motorfeste som hos meg da ga etter før jul. Med litt flaks så blir det greit å bytte menn gad vite hva mer som venter av festligheter..

EU-kontroll til sommeren så da får en vel se om det er noe man eventuelt ikke finner nå fram mot påske.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Der Postmeister »

Jeg trur du skal satse på BusCamp jeg... Alt frem til dit ser det stadig dårligere ut for...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Buss Marius »

Rudeboy wrote:Henter meg motorfeste på selveste Møller Kalbakken torsdagen, håper bil & motor har stått i ro i kjellergarasjen..
Du liker å kjøpe der det er dyrest ja...

Det var foruroligende lett å komme til så en ser høyre motorfeste som hos meg da ga etter før jul. Med litt flaks så blir det greit å bytte menn gad vite hva mer som venter av festligheter..
Hvis det er så lett å komme til så er det vel bare å bytte det.... Jeg klarte å ryke den ene "bolten" som kommer opp av motorfestet. Jeg tror den var av ett litt mykere metall.
Plutselig blir du koronna permitert, da er det masse tid til å skru

EU-kontroll til sommeren så da får en vel se om det er noe man eventuelt ikke finner nå fram mot påske
Med de nye reglene så er det vel 2 måneder før du kan ta PKK og beholde den gamle datoen.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Full, eller ? Som av og til før, lander seddelbunken hos dem som er rimeligst.

Det burde ikke være noen overaskelse at jeg sjekker priser førjeg handler, og jeg vil anbefale deg gjøre det samme. Fordommer er en ting, men når man går i baret blir det noe annet. Møller hadde en helt okay pris og de selger ikke mailadressen min til reklamehelvete som f.eks Skruvat gjør - det alene kunne kostet 200,- til før jeg likevel hadde syntes det var verdt det.

Noen liker reklame, jeg har allergi mot dritten.

Litt spent på om naboen får til å flytte bilen sin slik at jeg kommer inn i min for å hente ut det jeg trenger for å starte på moroa. Enn så lenge har de pleid å stå der de pleier og da når jeg ikke til bakluka.

-Permitteringer går der de må, eller om en ser i media så er det jo noen som lager hysteri av det og permitterer for mange og mener de skal komme tilbake etterpå for å jobbe gratis. Jeg har mitt virke i en kritisk del av landets framtid og fortsetter som før.

Jo, jeg fikk med meg de nye reglene som de averterte med at nå får vi "lenger" periode å ta PKK på, i praksis ikke bare kutter 4 mnd på tidsfristen men også er strengere på å avslutte perioden.
Før kunne jeg sette inn bilen 1. juni, min første dag for PKK. Deretter kunne jeg hente bilen med ei smørbrødliste over ting som må tas og så porsjonere ut etter lønningene/dagpengene/what ever slik at man faktisk talt kunne leve samtidig.
Not so much anymore, som det heter på nynorsk.

Rent personlig tror jeg den endringen er pinlig for dem.

Avventer svar fra LO favør på forsikringa av ene scooteren og Vidvandre, så slår jeg vel til så snart jeg har skrudd opp bilen.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Der Postmeister »

Du får bare drite i bussmarius, han har kun oppgulp å komme med og har tydeligvis vært innom absolutt alle VW forhandlere i Norge og det store utland generelt.

Problemet med T4 nå er dessverre heller at original deler faktisk er iferd med å bli noe kinkig å oppdrive. Ikke slitedeler. Der kan fortsatt det meste gå an.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Jeg driter i alle unntatt de jeg syns er okay, av dem jeg syns er okay er også Marius 8)

Trodde jeg skulle ned og pusle med Vidvandre i helga men naboens elbil står for nært til at jeg får smyget meg forbi. Tesla, hadde det vært en velparkertLeaf ville det jo ikke gjort noe om jeg snubla og mistet verktøykassa mens jeg balanserte forbi. -Skjønt, har ikke Tesla alle disse overvåkningskameraene montert og påslått ?

Så om jeg balanserte først verktøykassa, deretter delekassa og så enda litt mer romslige og tunge kolli og mistet alle dem på Teslaen så kunne ikke eier klandre meg ? Brudd i begge knær, totalforbud mot løfting og bæring og en bil klin oppi min, si :lol:
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Vidvandre - ny bil

Post by rocoloco »

Noen oppdateringer Rudi? Savner småpraten i tråden her;)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Nja, matnyttig oppdatering er det vel ikke..

-Kjøærte Nimbertur til Fauske i desember og satte fra meg toaksla skaphenger hos modern før jeg rattet videre opp til Vesterålen (verdens fineste sted) for å levere ting og plukke opp nye ting. Var innom både Myre, Sortland og selvsagt mitt eget hjemsted Stokmarknes i et fantastisk uvær - så galt fatt at jeg så¨gar overnatta på Børøya og storkoste meg siden været vugget meg i søvn på en bobilcamp ved Nor-Engros i Måkeveien på 87450 Stokmarknes - anbefales! Billig, dass/dusj og strøm inklusive.

Kjørte ned til Fauske igjen mårran etter så snart to tidligere bostedsadresser var observert i dagslys. På Fauske tømte jeg hengeren og fyllte den opp der samt på Rockland (Røkland) i Saltdal før søroverturen starta. Gikk knirkefritt hele veien, i grunnen.

Påvei opp fikk jeg testet nødbrems på glatt føre med 15cm sørpe på oppe på E6 i Trondheim, en eller annen løk som "skal bare" og en Mercedesbak kom farlig næørt i ei 80-sone der - men hengerens bremser virket jo og da ble det skrubb bak og ABS foran, funka som schmør. I tillegg var det "noe" med bilen i bakken ved avkljøringa til Grong uten at jeg i farta da eller nå kan beskrive hva det var, akkurat som motoren laga ulyd etpar slag men det slutta tvert og jeg satt da og lurte på om jeg bare hadde innbillet meg ting.

Leverte tjafs i Osloområdet, leverte hengeren og parkerte firefem dager før jeg skulle på julgaveutveksling med søsknene mine slik at nieser i fleng fikk sitt. Hadde jo med ting nordfra, også.

Kjørte fra Gamlebyen nedover Schweigaardsgate og opp Hammersborgtunnelen til Pilestredet og fulgte den forbi "kulturhuset" Blitz og da kom dette "noe" fra motoren igjen og den ville ikke gå forover... Biler bak og hva i helvete er dette for noe ? så fikk jeg krypkjørt til en lastesone ved et hotell rett oppi bakken og inn første tverrgate (mot Holbergs plass). Der sto jeg i fire og en halv time og venta på tauing og målet for den turen var rett og slett hjem. Var arbeidsledig og uten oppsparte midler så det ble å få doningen hjem til oppvarma garasje så kanskje man skulle se over ting under tempererte forhold.

Fikk rikelig tid til å gjette på hva F som er galt mens jeg satt der og ventet. Myste høyt og lavt og slo meg til ro med at "det er sikkert høyre motorfeste, motoren ser jo ut til å henge/sige litt ned mot høyre" så jeg handla meg motorfeste over nyttår og har til plan å få bytta dette, da. Ifm innkjøpsprossessen fant jeg ut at det tidvis er krøll med å finne venstre motorfeste til T4b syncro og andre ganger ikke er det, nå skal det være greit å få fatt i men man vet jo ikke hvor lenge det varer så i min bok står det at jeg skal handle meg ett for sikkerhets skyld. En dag.

Siden bilen står relativt trygt og godt avskilta jeg den før nyttår og fortsetter med det. Årets EU-kontroll utgikk av naturlige årsaker og jeg tygger litt på å avvente til sommeren 2022 med å ha det som mål å få den i stand til 1. juni som er første tidspunkt for visning ifm periodisk kjøretøykontroll da. Hoppe over en hel periode og bare kose med bilen til den er klar for å få skilt igjen.

Kom meg i et 3mnd vikariat hos et svindelbyrå, uhm - jeg mener vikarbyrå (de måtte trues med departement, forliksråd og tingrett før de valgte lytte til NHO som sa at Dumme-Yngve har 100% rett, betal ham det dere skal) og trodde jeg hadde muligheten til å sette av penger for å få bilen på verksted - sånn i tilfelle dette ikke bare er et simpelt motorfeste, si.

Tre måneder går fort i vikarbransjen og så var det opphold - epidemien vår sikrer jo enda flere om beinet, så en uten utdannelse stiller ikke fremst i køen og når en tidligere arbeidsgiver taper opptakten til potensiell rettssak, så ligger man jo ikke engang godt an i vikarbransjen heler. Cowboybransje, arbeidstaker eller arbeidsgiver - ligg unna, er mitt tips.

Kom meg med på det en tidligere arbeidsgiver kaller "rammeavtale", noe som er tilsvarende statens engasjementskontrakt men man går som ekstravakt og periodeplan og planlegging er fremmedord. Møt opp og se hva som skjer, er vel mer greia der men jeg har holdt på med det siden juni og sjefen snakker om "neste år" så da blir jeg her litt til, si. Forsøker legge av penger til bilen.

Men etterhvert som tid møter mer tid, begynner tvilen bre seg, da. I august i fjor hadde jeg bilen inne for bytte av vifte(?)reima og de plundra mye og lenge på den jobben. Ringte meg (hallo, gutta, dere veit jeg har nedsatt hørsel og ikke er på telefon) da de hadde plagdes i fire timer med å få av gammel reim fordi deler av ei enda eldre reim lå mellom reimstrammerarm og "noe" der. De måtte av med et sort plastdeksel på høyresia av motoren, sågar, og det min lille tvil går ut på er om atte kanskje ikke det som er innafor akkurat det dekselet der kan være selveste regreima.

Kanskje det var denne viftereima som er problemet ? Den ser da hel ut under i fra og ovenfra, som jeg som legmann kan se...

Og at jeg da istedet for noe simpelt har en sak som forumet her har skildret som en jobb for 40. - 60.000,- som jeg jo ikke har heeeelt enda.

Jeg har utsatt jobben med bytte av motorfeste tidvis i ren angst for at det ikke er feilen og fordi man da nærmer seg Den store feilen - Den Dyre feilen...

Skulle det da være regreimhavari - indusert av bilverksted i fjor kanskje pga feilmontering av reima (timing og rett moment) eller uten bilverkstedets inngripen, så må jeg tygge på ting. Er dette noe som skyldes akkurat den reima, får de korrespondanse fra meg om å være med å bistå finansieringa. Trenger ikke mye, men om de har ansvar så har jeg garanti, for å si det sånn.
Men om det ikke skyldes dem (ingen av reimene er gamle) så står jeg er og ser 40. - 60k som utgiftspost før EU-kontroll før forsikring. Det kan fort bli 75k før ting ved EU-kontrollen må legges til utgiftsposten. Nå er jeg som nevnt i en sakte prosess med å sette av kapital (vi bruker vel ikke kredittkort, gjør vi vel) for å sette inn bilen på verksted som kan T4serien.

Når jeg ser at jeg kan ta utlegg på 75k på strakarm, leke storkar, så henter jeg bilen på biltralle og leverer den på verksted.

Så er spørsmålet. Hva koster en ny og ubrukt ACV-motor fra Tyskland, tro ? Under NOK 6.000,- tilsier at da kan jeg hente den på EUROpall og ha med i bagasjen en dag fra Kiel.
Hva koster 204hk-motoren og er det mye mikkmakk ved konvertering fra ACV og TDi til bensin ?

Ting å tygge på om jeg kommer meg til pææng, detta sistnevnte. Er ikke mange 204'ere her nord og vel ingen California evt med syncro.

Tar en dag av gangen, en dag er Vidvandre igjen ute i sola og klar for kos.

Småpusler med å få løs benken som (sukk) igjen sitter fast i skinnene i dørken bak, kommer ikke inn i skapene engang. Der ligger batteriladeren til bilen.

-Glemte jeg det ? Bilen har jo stått siden desember. Gjett om tilkobla startbatteri har spenning når det har gått seks måneder uten kjøring eller lading ?

Null spenning. Død klump.

Bilen har stått siden desember. Gjett om tilkoblet fritidsbatteri har spenning etter seks måneder ?

Null spenning. Død klump.

-Men bortsett fra at bilens tilstand som ikke kjørbar ga følgefeil at glemsk gubbe ikke kobler av batteripoler, så er det ingen ytterligere påløpende utgifter på bilen foruten garasjeleia der den står.
-Vurderte for etpar år tilbake å leie plass over tid på Bakkesand camping A/S i Enebakk, men de gidder ikke svare på henvendelser så da trenger de sikkert ikke penger. Jeg tenker som så at om bilen kan stå der med strøm på så kan jeg bruke den som hytte i helgene og tømme garasjeplassen min og ha et fristed en liten scootertur hjemmefra. Forlokkende tanke, men når de ikke svarer er jeg jo like langt.

Jeg burde jo montere kretser for solcellepanel og strekke kabler for høytalere m.v men inntil videre fokuserer jeg mer på jobbing (det er ikke fast jobb å gå som ekstravakt, man bare kutter dette unødvendige elementet kalt vikarbyrå og så får man de skift man får).

En dag er bilen frisk igjen.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Glemte - primærårsaken til at oppsparinga drøyer litt, er ikke at jeg har fartstid som langtidsarbeidsledig eller må ta til takke med vikariater men at jeg den siste tiden pusler med C1-utvidelsen på førerkortet. Sprinter/Crafter og pasienttransport er målet.

Og, jada, jeg veit. Hadde jeg fortsatt etter endt teorikurs høsten '90 så ville jeg jo ha hatt lett lastebil påført førerkortet og jeg hadde sikkert vært i jobb og hatt kjæreste og hund og hus og hytte ved vannet og hytte på fjellet og hytte på havet og alt og alt og alt. Nå er jeg ikke helt der og dersom noen her inne enten jobber selv på trafikkstasjon eller kjenner noen som gjør det rundt om Oslo så er jeg mektig interessert i oppkjøring i år - la oss si etter 12. desember, siden det nå er en lønningsdag.

Jeg har unnagjort mer enn serveren man oftest bruker for å se førerkortstatus på hos Statens vegvesen (sjekk "den andre" serveren), noe jeg lærte i sommer da jeg tok teorieksamen på C1 og A - kom ut etter hhv 13 og 14 minutters tidsbruk på førerkortklasseteorieksamen og fyren bak disken spør om jeg skal ta teorieksamen på D også.

Mangler andre vurderingstime og sikkerhetskurs på vei, i tillegg til en etterlengtet oppkjøring.

-Jeg holdt på med D for 13 år tilbake inntil jeg ikke hadde råd til å gå uten inntekt mer og tok vikariat (igjen). Da jeg i sommer startet på C1 så sto ingenting av kursmodulene jeg dengang tok i tilgjengelig server for kjøreskolene eller for førstelinjes medarbeidere hos Statens vegvesens trafikkstasjon. Dermed måtte jeg ta om igjen grunnkurs tungbil som i praksis er å sitte baki en buss og bli kjørt en runde i nærområdet mens en kjørelærer messer om dødvinkler og overheng.

Det kurset har ikke endret seg en pøkk på 13 år for å si det sånn, og da jeg kom ut fra teorieksamen og skulle motta papirene på det så viste det seg jo at håh, joda, den informasjonen finnes fremdeles på meg men ikke i samme server som er brukt utad. Head's up, si. Nevner det fordi det kan jo være andre som starta på tungbil og avbrøt for så å skulle starte opp igjen - gamla data er ikke vekk.

Som sagt tar det derfor litt lengre tid å sette av kapitalen jeg i laveste lønnstrinnsstige i helsevesenet kan få, det hjeøper at jeg har maks ansiennitet men ikke mye når sjefer går og akker og sukker over at disse ansatte koster så mye (i lønnsmidler).

Paralellt med oppsparinga til oppfiks sparer jeg til lommene som skal monteres rund baut i Californiaen. Det blir en vakker dag, men ikke i år.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-I morgon, i morgon men ikkje i dag - i morgen den dag skal Vidvandre til doktoren etter å ha stått siden midten av desember 2019.

Jeg har aldeles selv funnet ut av hva som er/var galt med bilen. Rune I bekrefta i går at det er motorfestet på høyresiden som røyk som er kilden til elendet. Med hell er det kanskje ("kanskje", du, snakk om ønsketenking) eneste feilen som kom i forbindelse med hendelsen jeg hadde da jeg skulle ut å kjøre julgaver for så lang tid tilbake.

Naboverkstedet over jernbana her i Gamlebyen tar EU-sjekken på bilen samtidig siden forrige periode utløp for snart et halvt år tilbake og Han Staten sikkert vil ha det unnagjort asap.

-På skilt og vei innen neste helg ? Sier som Rudolph Blodstrupmoen - time will show.

Har noen bilder jeg skal legge ut av gårsdagens lille gymtime hvor Old man Grumpy la seg ned og titta under bilen p fremre høyre side. Drivaksel som lener seg mot torsionsarm, f.eks. Den skal jo ikke det og drivakselen på venstresia gjør jo naturlig nok ikke det :D Bilde av røret til peilepinnen og til påfyllinga av motorolje som lener seg godt inntil nabodeler i motorrommet før jeg jekka opp motoren ? Har bilder av det også og av hvordan det skal se ut, ettersom jeg jekka opp motoren for å se om jeg "kunne se forskjell". Gjett, da gitt :roll:
(det var her jeg innlemmet postmeisteren i sagaen, og fikk bekrefta min mistanke)

Dagens dont er å få ut startbatteriet som sto i denne tiden, og montere flett nytt skjitbatteri fra Biltema. Planen der er å bytte til et litt kraftigere i.l.a året, detta er på 90Ah.
Så må jeg se om jeg kan få lurt meg rundt startsperra så morgendagens oppmøte hos verkstedet ikke byr på ytterligere kostnader og det er årsaken til at jeg kom innom forumet.

Ser etter How To.

Dersom noen jobber på sjukhus i Vestfold er jeg på utkikk etter arbeid der, på sikt blir det flytting til varmere og mer klimavennlig strøk enn MGDs svevestøv-luftslott her innerst i Viken. Si i fra om dere har noe, portør, sjåfør (har C1). Larvik - Sandefjord - Tønsberg - Horten, anything goes.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Henter Vidvandre fiks ferdig og klar torsdagen. EU i boks.

Hadde trodd de skulle finne mer enn avgass (som ikke var noe avvik så snart de kobla på en slange ved turboen..), et kulelager høyre foran (samme side som motorfestet røyk på, remember), en drivakselmansjett og to kortere bremseslanger.

Det lukter tur av detta her. Får kose meg med en test drive når bilen er henta, sjekke drivstoffapper etter rimeligst diesel og helle på dyserens etc siden bilen sto urørt i 15 mnd fram til nå.
Trur jeg kjører til kiosken på Nesset i Ås, henter meg en cheeseburger for å feire.

EDIT - de slang på nedre bærekule noe jeg fant helt okay, i det minste knirker ikke bilen som ei gammal seilskute.

Pris kom akkurat innafor det jeg hadde å bruke just nu, noe som på sin side var kjekt. Men jeg hadde prestert å innbille meg at jeg kunne hente meg et fritidsbatteri på Jula og det må da utsettes til nesteuka når trygda (sic) står på bok.
Henter meg no Sikaflex 521 UV, fritidsbatteriet og samtidig 2,5kvadrat kabler for å begynne koble opp bl.a solcellepanelet på bilen. Leste meg opp på instruksjonsboka til laderegulatoren og der sto det jaggu at tverrsnittet ved 7A lading måtte være 2.5kvadratmillimeter. Så da gjør jeg jaggu som så at jeg bruker såpass til tverrsnitt på kablinga.

Sliter litt med hvordan jeg skal koble opp stereoanlegget mitt. Ikke noe fænsischmænsi stereoanlegg men et med en DAB+radio/CD-spiller med 1x Line in bak og 1x AUX foran (var det 1x USB der også, tro ? Husker ikke). Koblinga av den aleina er jeg kjent med men der jeg snubler er følgende

-jeg har en åttetoms sub som skal kobles opp og jeg har en liten forsterker med fire kanaler som jeg da så for meg å ha kobla opp sånn at dissa fungerer sammen med steroen i dashen, da. For mye forlangt ? Innbiller meg at detta skal la seg gjøre. Må lese meg opp på papirene til sub & forsterker samt Pionærspilleren før jeg finner fram det som skal kobles opp her. Så det blir ikke akkurat denna helga, med andre ord. Tar det meste med stoisk ro, si.

Varsla jentungen om at fra Olsok og til skolestart i midten av august skal hun og meg på bilferie i lag. Kjøre nordover hvor hun er den som leser kart og bestemmer hvor vi skal hen. Jeg har etpar føringer som bl.a første overnatting enten før eller helt opp til Elgå ved Femunden. Deretter ei overnatting mellom Elgå og Snåsa. Fra Snåsa blir det få kilometer på E6 ettersom vi bryter rakt vest og finner Kystriksveien oppover til Bodø.
Fra Bodø kommer alle normale mennesker seg fort som det bare kan gjøres, vi stikker til Sulis og tar ei natt Nord-Øst for Ny-Sulitjelma fjellstue på anleggsveiene kraftselskapet har der oppe. Ny overnatting ved Balvatn, det ser dere på NRKs værmelding etter Dagsrevyen. Ei overnatting til før vi stikker ned til Fauske for å hilse på familie og sove over der også.

Deretter ei natt på Røst. Og ei på Værøy. Deretter freser vi så kjapt det lar seg gjøre igjennom dritstygge Lofoten før vi kommer til fantastiske Vesterålen og her blir det etpar netter til.
Vi stopper hos Anne-Gerds b n'b for å hilse på, forresten, må jo det når vi passerer gammelnaboer fra min barndom. Men på Hadseløya blir det ei natt ved Taen, verdens aller, aller fineste badestrand. Og ei påkobla 230V hos Vesterålen kysthotell - de har rimelig campingbilplass med strøm & wifi der.

Så har vi sykler bakpå bilen og kan se oss omkring hvor enn vi stanser.

Etter Stokmarknes blir det to eller tre dagsetapper (Stokmarknes - Fauske for mat, så til Rana/Vefsn for 1. natta, antatt Berkåk for andre natta) tilbake til landsbyen vi kaller hovedstad i tide til en klesvask søndag 15. august.

Det er lov å slenge seg med på detta, kjøre kolonne enkeltvis eller flere og så linke opp der jentungen sier vi skal sove over. Blir mye makelighetsprinsipp, mye avslapping og fantastisk natur hvor enn vi er hen. Bilder uansett tur blir fortløpende lagt ut på instagrammen min, Yngve underscore Rudeboy.

Vi sees hvor enn vi sees.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Ikke mye som skjer, måtte uten forvarsel bytte forsikringsselskap ettersom Bak-knaus forsikring presterte tilby meg kun ansvars- og ulykkesforsikring til det jeg trodde var (del)kasko til en grei sum. Først da kontoret ved LO favør spurte etter ansattnummer hos en arbeidsgiver jeg ikke har vært hos på over 15 år luktet jeg svidd ugle i mosen...

Fikk avklart at der har ikke jeg vært på ei stund, hvorfor er det dette tilbudet jeg får når jeg går inn via LO favøræppen, tro ? Nytt tilbud kr. 1.100,- dyrere og jeg like ignorant mtp at dette ikke var kaskoen min. Henter ut skiltene og får dem klemt på nye relativt sett svinstygge (de er SCHTØGGE) skiltplater, de gamle hadde påkjøringsskader fra en flink nabo her jeg bor så da tok verkstedet det dem hadde... og Tryllepoff! så ble Vidvandre godkjent for to nye år. Nytt for meg er at gammel termin for når neste EU-kontroll skal foretas blir slettet og at nå er det den nye godkjenningsdatoen som gjelder og to år fram fra den. Dette siden skiltene var inne i 15mnd på trafikkstasjona.

Men okay, jeg fikk tid til å lese polisen fra Bakknaus og jaggu faen var det kun ulykkes- og ansvarsforsikringa de hadde kommet med. Slang en henvendelse om hva i alle dager dette var for noe, jeg skal ha bedre dekning enn det der.. Hadde jeg vært 18 kanskje, men legg på noen tiår.

"Svaret", og de er elendige på å svare, var i form av en faktura i nettbanken. Aldeles uanmeldt og på 2k til. Hva faen ?? Purret på forrige henvendelse og la til hva F er dette for noe.

Da kommer de med at "nei, du skjønner det vi førte opp camperen din som minibuss først og derfor ble det dyrere forsikring". Blir ikke dyrere forsikring av at de kuker det til med typegodkjennelsene bilen har og ikke har eller at de knoter med kjøretøyklassen - sistnevnte står svart på hvitt på skjermen foran dem når de legger inn reg.nr...

Kom aldri noe svar så da benyttet jeg meg av angrefristen og reiste dem til helvete. Moroa var slett ikke over for fra da av har de spammet og ringt (hvorfor ringe folk med nedsatt høresel, er det for å skjule hva som er sagt?)(mail = loggføring av hva som er sagt).

Jeg har delkasko på Gjensidige for mindre enn det bakknausen skulle ha for en utilstrekkelig forsikring. Føkk dem. Jeg tar for gitt dette er lokketilbud fra Gjensidige men det viser seg i mars neste år og det er fremdeles andre selskap som stiller med det samme så da kan jeg for så vidt bytte enda en gang.

Men kukinga til bakknausen gjør at jeg må flytte pææng til nytt selskap i påvente av det som jeg får igjen fra tulleselskapet, og der ryker store deler av reisekassa. Pr dato ryker Arendalsturen jeg så fram til å kunne ta, jaffal foreløbig. Juni blir bra tur, om det er seint i juni som f.eks St. Hanstiden.

Nord-Norge blir det noe av, Skatteetaten er gavmilde med dem de påførte 43% skattetrekk på i fjor, renner noen kroner tilbake til meg. Der ser jeg også byttet av fritidsbatteriet på bilen. Og jaggu ligger det an til at #BVuscamp er inkludert i Statens donasjon til meg. De er vel snille!

Eneste jeg undrer på er å teste en campingplass i Drammen i juni en gang, enten helga føre eller etter den Egentlige turen jeg skal på da. Bare sløve, grille, sparke dekk og lyge, si.

Bilen går bra, lenge siden jeg har kjørt den men den bærekula de bytta for meg har tatt vekk den koselige skute-lyden som knirket og bar seg når jeg kjørte i 2019. Jaja.

EDIT - står på verksted ifm reklamasjon, er ikke sånn at jeg ser for meg de skal klemme inn begge jekkpunkt på venstrekanalen min uten å spørre først. Så det seint men jeg er ikke så god på å bøye og tøye så da kom jeg ikke til å se skadene før i påska en solskinnsdag.

Årner seg. Henter bilen før helga og skal ut å trø i Horten lørdagen så da må jeg ha den klar til camping.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

To forumister i sine beste aldre avtalte å tilfeldigvis møtes på Lærdal camping for etpar uker tilbake.

Undertegnede som for tiden har sommerjobb som vognfører på en tre år gammel Crafter, satt først åtte timer i den og så byttet jeg til Vidvandre og kjørte fra mitt midlertidige arbeidssted til Lærdal på rundt 5.5 timer.

Midtveis så jeg at det sto en Deutsche Post-gul Deutsche post-transporter så da svingte jeg av veien og parkerte ved sia av ham og sa hei og takk for sist.

To veldig behagelige dager i flott natur (regner campingen i Lærdal sentrum som grissgrent nok til strøk å være, at jeg anser det som å være ute i naturen) og jaggu avrunda vi ikke seansen ved å kjøre opp til Aurland via fjellveien over fjellet - der har de bakkeløp og bakkeritt for dere som beveger dere utenfor stua, det må være kjempebakke å trene i. Fra Aurland, etter en is må vite! så gikk ferden over ny fjellovergang til Hol før man satte snutene hjemover igjen.

Som ukependler som bor i bilen, var det en flott helg selv om jeg ikke fikk vært hjemom for klesvasken - har pakket flere småbagger med fem skift undertøy i, så jeg fikser fint arbeidsuka på det viset selv om det kommer helger imellom som jeg ikke er hjemom. For sist helg dro jentungen og meg til Stavern og tok inn på Strete camping for mer avslapp og camping. Det ble tre uker uten hjemom, så i går var det greit å få hengt opp klestørk, si.

Starta ærbe i T.brg 180521 og så langt i år har jeg 40'ish netter i bilen, og stikker jeg eksempelvis oppom Verdal for Sagamarsjen i aigist samt en eller to helger til med å ikke være i byen så runder jeg 100 netter i bilen før jeg i september skal ha meg ei helg på Sandviken camping - tilfeldigvis - helga i siste hele uka den måneden.

Ellers alt vel, revaksinert og klar for dose 3 når den kommer. Får litt blod på tann av ukependlinga i bilen, så om det igjen er tilbake på dagpenger når kontrakta er over så trur jeg at akkurat det driter jeg i. Søker jobber og står i, og så lenge bilen virker er alt OK.

Dersom noen veit av ei tomt det lovlig går an å stå påkobla 230V hvor bilen også får stå i fred i nordre del av Nøtterø eller sørspåissen av Tønsberg så si i fra. Helst med dass i nærheta, og rennende vann. Dusj har jeg på jobb.
Har ikke råa til å bo på campingplasser, selv utenom "sesongen" deres (de gikk fra 750,-/uka 1. uka til 850,-/uka 2. uka og skulle øke med kr. 200,- pr dag fra St. Hans på Furustrand og det har jeg jaffal ikke råa til).

Skulle sikkert ha lagt ut bilder men alt er så nytt og uvant her at jeg får bare henvise til Instagrammen i stedet. Den oppdaterer jeg på tur og annet.

EDIT - det går fint å bo i bilen, jeg bruker den pr tiden som soverom. Jobber åttetimersdagen og sitter med middag etc på friareale på jobb med wifi til ut i kveldinga når puta roper på meg. Dass & dusj på jobben, og strengt tatt er det ikke mange skritt unna bilen står under overvåking på t.d lukka område. Nice.

Det var varmt å skulle legge seg i bilen når sola steikte som verst for en måneds tid tilbake og jeg ser at Yr.no lover temperaturer over 25' til uka så da er jeg vel tilbake i det uføret igjen men det går jo å bruke sommerpose baki bilen. Har overtrekks"madrass" (1cm tykk, trur jeg) fra IKEA mellom bingen og meg sånn at jeg ikke sliter på bilens setetrekk for mye.

Bruker ikke mye av fasilitene i bilen siden jeg har jobben ved sia av, men det skulle vært kjekt å plugga i 230volten og fått brukt f.eks kjøleskapet. Nå pusler jeg med kretsene for solcellepanelet pø om pø og en dag er det klart for oppkobling men til da er det ittno stress med noe baki der. Sover som en stein, i uvær og tropenatt.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Fikk tak i billetter til Wacken Open Air 2022, etter å ha forsøkt få tak i billett til tidligere års heavy metalfestival.

Det blir å kjøre ombord på DFDS i landsbyen og å rulle ut om et års tid i Kongens by før jeg får testet ut ferga Rødbyhavn - Puttgarten og en litem time til på landeveien før jeg kan rigge meg til i Vidvandre på min aller første utenlandsfestival.

Får ta oljeskift før avreise, trur jeg.

Bilen funker knirkefritt som pendlerbolig. Sover som en stein hver natt.

ID4 fra VW har rett boltsirkel og senterhøldim for dem som trenger 16-toms stålfelger som går rett på T4-serien.

God helg.

EDIT - småfunderer på å ta meg en tur i høst. Skulle ta min andre Sagamarsjen i Verdal om to ukers tid men dropper det, og istedet kan det bli "noe annet". Ett treff, en turmarsj og ei messe ? Tja, kanskje - kanskje ikke.

Ser at fergeselskapene i sin iver etter å underby hverandre i god kapitalistisk ånd har én representant som også tilbyr trumfpoeng på fergebillettens totalsum. Sånt liker jeg da. I tillegg var de 800+ kroner rimeligere enn en av de andre fergeselskapene.

Aberet ligger i min nå etterhvert gamle beregning hvor jeg sier diesel koster 15,-/literen for innimellom har dieselen jo så definitivt sluttet med det - basert på tentativ distanse er det 3.500,- i diesel før fart og kronekurs samt pumpepris kommer i tillegg og sistnevnte gjør at jeg får skru opp regnestykket til å hete at dieselen "koster" 20,-/literen om jeg skal se om jeg har råa eller ei. Jeg har råa på 20,-/ltr'n også, men likevel..

Jeg husker ikke hvor mange døgn i bilen jeg har som personlig rekord på ett og samme år, men jeg var el på 86 netter i 2021, tror jeg. Står sikkert notert i bildagboka mi her i tråden. Jeg ligger an til å knuse den i år. Det ér jo ingen konkurranse verken ovenfor meg selv eller ovenfor andre - det har det jo heller aldri vært eller kommer til å bli (kanskje mot jentungen en dag...).

Hun savner #Buscamp men erkjenner jo at akkurat i år kommer hun seg ikke dit - og hun savner noen å henge med selv om det sånn i historisk lys ikke har vært store problemet. Kanskje noen flere på 13 der neste år ? Time will show, si.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Si meg én ting.

Hadde ikke jeg kjøper til høyre skyvedørs skyvevindu til T4b-serien en tid tilbake, da ??

Så den lå der, ene og forlatt i boden da jeg starta forberede siste ukes pendling før #Buscamp og jeg trodde den skulle noen steder.

Får jeg anledning til det må jeg tråle nettbanken for å se om det er mottatt pææng for det, for jeg minnes ikke hvem som evt skulle ha den.
Demensaspirant som man er.
Post Reply