Da kan jeg konkludere med et utmerket Buscamp og en utmerket høstferie tilbakelagt. jentungen er på skola og jeg nipper til lunka kaffe mens håndtverkere både pusser opp naboleilighet og bytter heis & heismaskin i leieblokka vi bor i.
Godt jeg ikke jobber natta denna uka..
Vi dro til Sandviken camping etter skola hennes, note to self der er at det ikke er rom for annet enn at jeg henter henne på skola neste gang for å ligge 90 minutter forsinka allerede ved oppstart gjør sitt i fredagskøen som også i år var slått sammen med den noe større utfartskøen ifm årets høstferie her i landsbyen vi kaller hovedstad. Gikk treig, si.
Men vi kom oss på Kiwi etter Kongsberg og vi fikk parkert idet siste del av ettermiddagen forsvant og nattemørket senket seg over campingen.
Parkerte vel i Posthjørnet, om man skal lage karakteristikker av detta. Hadde tenkt å stå solo på Evensia der de havna med campingvogna (om enn nærmere sanitærbygget) slik at vi kunne snike oss stille (hah) på mårrante etter.
Har ei reim på dynamoen som er flette ny men muligens skeivt påsatt som lager møe lyd når den er kald...
Til dem som hørte reima da vi starta for å komme oss avgårde, så heter de Oslo mek AS. Fine folk og dyktige mekanikere som kjenner bussene våre men akkurat denna nyreima de satte på hos meg er ikke så lydløs som jeg vagt erindrer reimene skal være..
Det hører med til historien der at forrige reima var det Harald A. Møllers stolteste på Kalbakken som satt på og da hadde de valgt å ta den av ved å kutte den og så rive den ned uten å få med seg at reima da kilte seg inn mellom motorblokka (sukk) og spennarmen som holder spennhjulet som jo fritt og uhindret skal holde reima stram...
Gutta iver jernbana her sleit i mer enn fire (sic) timer på å få av reima Møller hadde montert, og på å få av armen som de til syvende og sist konkluderte med bare måtte kastes. Ny arm på plass, ny reim på plass og mårrahvinet som enkelte muligens fikk med seg må jeg få sett litt på. Skal jo ikke være sånn, reima skal jo løpe uhindra hele veien rundt alt av hjul der.
Meniaffal! så kom vi oss avgårde og kupéen var varm idet vi passerte butikken i Austbugde før bakkene. Tre timer senere sto jentungen i badet mens jeg lastet opp nimberkolli jeg hadde påtatt meg å framte fra Oslo til hhv Trondheim og Mo mot noen hundrelapper. Sånne turer gjør at diesel & bompenger på sitt vis er betalt av andre, gikk vel 300 i pluss på det regnskapet denna turen - inkludert Buscampturen.
Vi avleverte et tyskprodusert hundebur i marka øst av Trondheim til ei fin dama som hadde en retriever og så stoppa vi på Ranheim for å få i oss en pizza før kvelden som vi, i allefall jeg, så for meg skulle være på parkeringa til Stiklestad nasjonale kultursenter. Samma parkeringa jeg sto på da jeg gikk todagersmarsjen Sagamarsjen nå i august, fin plass.
Men jentungen var forkjøla og snufset endel etter Buscamp, så jeg kjente på panna og siden jeg hadde vært hos søs hvor hele huset var forkjøla dagene før Buscamp, så fant jeg fram mobilappen til Skandic hotels og dett var dett. Dusj, dass (hey), varme senger og ferdiglaga frokost.
Rakt oppover til Mo for avlevering av ei barnevogn som Nordland teater skulle ha før vi så cruiset direkte til Polarsirkelsenteret for mat. Trodde jeg.
Sesongstengt kafeteria da og sesongstengt senter nå (5. oktober) så der var det kun disse tåpelige elgsiluettene man kan kjøpe fra Roma til Nordkapp. Herlig. Så da kjørte vi til Røkland i Saltdal for å se om butikken var åpen men neidda. Tunnelen opp Tjernfjell til Junkerdal er forresten ferdig så dem som småpønsker på å kjøre Silvervägen til sommeren kan gjøre det utenom den Flaaklypa-veien som før ledet opp/ned til/fra Junkerdal. Den har blitt sykkelvei nå, og er ment å sporadisk fungere som omkjøring når tunnelen er stengt ved f.eks berging e.l.
Vel, det var ittno mat å se på Røkland men etter å ha kjørt gamle E6 i mellom gårdshus og over gårdstun ned til Rognan fant vi ei burgersjappe - og det var alt. Vi var begge lei burgere så da rattet vi videre mot kommunegrensa til Fauske.
Snufs! hører jeg og kjenner på panna hennes. Feber, ja. OK, når jeg kjente etter sjøl var jeg urven og det skulle ittno til før en forkjølelse slo ut hos meg også. Busstopp og fram med telefonen og ringe farmora til jentungen. -Er du hjemme ? -Ja, nå, så. -OK, vi er der om en halvtime.
Rett til farmora og avslapping, varmmat og gode senger istedet for INTOPSposen min i en kald bil i en arktisk fjellheim som først påtenkt. Greit nok. Mandag var bare avslapping, tradisjonen tro er det to kjøredager opp og denna gangen mer fordi jeg hadde lovet mottakerne på Nimber at de skulle få tingene sine innen kort tid.
Tirsdag skulle vi innom stemora mi for å hente arvegods etter forlengst svunnede familiemedlemmer, og jeg skulle hente noe annet arvegods etter faderen. Men før det stakk vi til fjells. I Charlotta er det ei dieselpumpe jeg pleier handle drivstoff på når jeg er der, denne gangen med gullampa påslått så da var det vel på tide å få fyllt opp. Pumpa, og 95oktanpumpa er drevet på idealistisk vis med svært få øre til ham som drifter disse. Privat initiativ. Pleier nå 760'ish antall kilometer pr fylling men denna gangen lå jeg omlag 120km over den normen så jeg var på en slags rekord denne gangen i rekkevidde. (neste fyllinga viste nesten 900km, det er noe eget med langkjøring).
Pumpene ligger ved Riksvei 830 i Sulis ved Langvatnet. Mens jeg sto der og fyllte så jeg meg rundt og veien opp bak kirka var neste steg på ferden - den vises ikke fra pumpene men du ser lett kirka og siden veien går opp bakom kirka er jo veien grei å finne.
Opp forbi Giken, opp på Hanken og første photo shoot. Første bildet var en selfie av undertegnede og av jentungen der mora satte ned foten for rett over sju år tilbake i Kakemonsterets siste langtur. Hun hadde funnet sin ukjente høydeskrekk, hormonindusert av å ha jentungen i bleier og angsten som kom fra turen opp på smale grusveier med bratte heng bege veier ved siden av veien
Vel, vi kom til platået hvor et kryss leder enten til Lomi eller til Ny-Sulitjelma (og Storelvvatn, viste det seg) så vi tok bildet og braut hardt venstre mot sistnevnte steder. Ny-Sulitjelma er ei grend hvor Sulitjelma gruber i sin tid hadde drift og da de slutta drive gruvene der, rasket de med seg det aller meste av bygningsmasse derfra fordi dette skulle anvendes andre steder. Kun etpar bygg står igjen idag og da som DNTs Ny-Sulitjelma fjellstue.
Litt så som så med parkerings- eller fricampmuligheter akkurat der men rett før og endel etter går fint anå kjøre bil (ikke campingvogn eller tunghenger) på og så stille seg opp.
Vi snudde ved Storelvvatn på 840'ish meters høyde og der kan jeg si at jeg aldri har vært før. Da jeg bodde i egnen var ikke vannet vassdragsutbygget, og det samme går for Lomivannet. Men flotte kraftverksveier og gruveveier i området gjør at de få timene vi hadde til disp gjorde at i området Lomi måtte jeg velge bort flere ruter.
-Like greit fordi ei uke tidligere hadde kjølesystemet slått ut med lyd og rødt lys uten forvarsel, noe som viste seg å være lavt væskenivå - på denne turen fant jeg ut at dette er en ekstern lekkasje, dvs ikke inne i motoren
Jeg lot motoren stå på ei flate vi kom til, der sto den på tomgang en tid og så hoppa jeg ut og sjekket under huven. Ganske riktig, det stinket kjølevæske og jeg mistenker lekkasjen (om det er bare en) å være på høyresia for motoren. Greit nok, lys og lyd forsvant og bilen var atter glad og væskenivået ikke så lanvt at ikke flatkjøringa ved midtre Lomiområdet kunne gjennomføres. Vi snudde ved Lomihytta til DNT (ligger klin inntil vassdragsvei). Påvei ned kom og gikk lys & lydsignal men nå visste jegjo hvorfor så det ble til at bremsene ble mest brukt til å bremse med og så fikk motoren ha sin resterende kjøling ned til Sulis.
Vi testa ut nybutikken til Prix, den er en helt annen verden av areal og volum enn gammelkoopen. Butikken åpna vel i sommar, og har en hel del utvalg camping- og fiskefolk kan tenke seg. Vi handla for hjemreisa, pakka i bilens kjøleskap og dro på besøk til stemora mi. Vi droppa Daia m/campingen der, Kjelvatn, Jakobsbakken, Såkivatnet (hvor vi i alle år hadde hytte til boet etter gamlingen var gjort opp) og Balvatn (som man kan se på værmeldinga etter Dagsrevyen) siden kjølevæskenivået var lavt. Milevis med grusveier og fiskevann i fleng (Sulis har over 200 fiskevann).
Etter tonnevis med vafler hos stemor, lastet jeg opp arvegods eter arvegods og kjørte til morsan på Fauske og lastet det mest omfangsrike av der. Det kan hentes når jeg en vakker dag eier og ikke leier.
Onsdag stakk vi til Bodø for å se etter havørnreir (og ei fiskeørn, as it happens) som jeg visste av for snart 30 år tilbake. Utbygging av turstier i området har gjort at ørnereirene ikke er der mer men vi fikk oss en fin tur dit ut, og jeg fikk testet hukommelsen for området jeg bodde en vinter i siden de har bygget fin ny tunnel på Rv-80 som kommer ut midt på Stormyra - jeg er vant med å kjøre hele Stormyra så etter å umiddelbart kjørt på instinkt idet vi kom ut av tunnelen, så fant jeg Sulland bil og 1.5ltr konsentrat av G13 kjølevæske til bilen.
Deretter kjørte vi i friluft til Salten dekkservice på Bertnes, topp folk - helproffe. Fikk omsider seipa mine aldrende BF/Goodrich som, så jeg på reservehjulet, begynte simulere plast og ikke gummi. Men alle fem seipet og en lekkasje fikset senere så satte vi kursen østover tilbake til Fauske igjen for siste natta vår før hjemveien.
Torsdagen etter frokost rattet vi raka vægen tilbake til Polarsirkelsenteret - denne gang etter E6, strakaste veien hjæm som DDE remjer om. Ingen kafé enda det var hverdag, så da så. Videre til Korgen hvor jeg missa skiltinga til Villmarksveien så da dro vi i 70 igjennom Korgfjelltunnelen som har anbefalt høyeste hastighet på 80km/t men White Knucle Drivers i front gjorde sitt. Vel ute på andre sia, brøt vi hardt høire og opp over Korgfjellet til fjellstua (langs den gamle E6'en). Fjellstua har åpent men vi stoppa for dobesøk og kaffe, deretter bilder av utsikten.
Nede i Korgen igjen var ikke Villmarksveien like dårlig skiltet som langs E6 - eller langs Villmarksveien, om man skal bli ærlig
Så da bar det innom Bleikvasslia og nordenden av Røssvatn, Norges nest største vann (det pleide være 3. størst men etter vassdragsutbygginga slo det Femunden i volum og areal) samt litt bomturer i kjømda der ute før jeg ble lei og fyrte opp GPSen mot sør. Vi kom inn på E6 noe tidlig på Trofors men Helgeland Sør som veiutbygginga heter begynner bli ferdig her så det var tykje fint å kjøre nyveien sørover.
Feiga ut og tok inn på Namskogan hotell, med dass, dusj og varme senger tilgjengelig og en god frokost etterpå
Hadde ikke fyllt diesel siden Charlotta i Sulis og tankmåleren lå under halv tank. Fuck it, vi ser hvor langt vi kommer sier jeg. OK, svarer jentungen. Tok snaromveien via Snåsa hotell for lunch og tilbake på E6 igjen. Fylle i krysset til Malm ? Meg, kjør på. Steinkjer ? Videre. Det ble fylling på Stjørdal denne gangen, husker ikke litermålet nøyaktig men vi kunne ha nådd Trondheim. Rett under 900km på den tanken så jeg vil si de har god diesel i Sulis
Vi stoppa i Trondheim for å plukke opp det jeg trodde skulle være 11 små og nette yogamatter men dette viste seg være tykke, omfangsrike og 12 yogamatter ifm Nimberoppdrag jeg påtok meg. Lastet opp og bakerst lå mattene opp til takskapet i Vidvandre, flere matter lå i midten av bilen hvor jeg fra Fannrem skulle ha med et ukjent stort kjøkkenbord og fire stoler sørover... Vi stoppa på Bårdshaug ved Obs'en der siden jeg skulle vise henne hvor jeg og brodern bodde da jeg slutta med bleier og han valsa rundt i sine. Bygget vi bodde i er vekk, står en busstasjon der nå men jeg fikk pakka om baki bilen mens jentungen tok sin mobilperiode for dagen på parkeringa på Orkgangers første kjøpesenter. (bodde der fra 75 til våren 77).
Det ble noe mer plass baki når man pakker sjøl, si.
Bortom Fannrem langs det som er av gammelveien der nå, og jeg pekte at der bodde vi andre året i dalen før vi igjen dro nordover. Tviler på hun så huset men jeg så det og veit det er det vi bodde i så kanskje jeg svipper bortom rette gata og stopper ved villaen. Oppe i skråninga øst for Fannrem ligger gårder og rasområde med en vei klint oppi åssiden. Der fant jeg et kjøkkenbord som fint gikk inn, la ei matte under og ei over og så kom stolene som tok borti taket på Vidvandre så en parkas og en sovepose måtte til oppå for ikke å ripe opp noe av bil eller last.
Og da var klokka mange så vi ratta til Berkåk hvor jeg igjen feiga ut og vi fikk varme senger og et bad før bingen. minus åtte på mårran etter da vi pakka lekene og dro sørover. Kan vel være en indikasjon på at shortssesongen begynner nærme seg over, trur jeg.
Vi ankom Oslo rundt 1400 og jeg fikk lempa ut møblementet før vi dro i broderbursdag på vestli og etter det var hun klar for å avrunde turen så jeg slapp henne av hjemme før jeg selv begynte se etter Jevnaker på kartet siden hippiemattene skulle dit.
Kjørte fra Jevnaker i går tidlig ettermiddag og var så hjemme i Gamlebyen rundt 1400.
Antall liter diesel ? Hm. Bilder ? Joa, skal se omjeg får dem på bloggen så lenker jeg til den en dag, ligger noe på Overland Scandinavia på Facebook. Antall kilometer kjørt ? Hm, Oslo - Sandviken - Oslo - Trondheimsmarka - Ranheim - Stiklestad nasjonale kultursenter - Rådhusalléen, på Mo - Polarsirkelsenteret - Røkland og gammel-E6n til Rognan - Fauske - litt rundt på Fauske og så opp til og i Sulis - Fauske - Bodø - Fauske - Polarsirkelsenteret - Bimbos kro - Korgfjelltunnelen sør, ved avkjøringa til gammel-E6n over fjellet - Korgfjellet fjellstue - Korgen - Bleikvasslia - langt pokker i vold rundt nord og østsia av Røssvatn - Villmarksveien - Trofors - Trones i Namskogan - Stjørdal - Trondheim - Orkanger - Fannrem - Berkåk - Nordahl Bruns gate, Oslo - Vestli - Oslo - Ensjø, Oslo - Jevnaker - Gamlebyen og thats all she wrote.