VW Multivan 2003

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by CarlOt2 »

RuneI wrote:Hei.
Jeg har sving på passasjersetet. Pga skapet får jeg ikke svingt det mer enn 90 grader. Siden det ikke koster mer enn drøye titusen å regge om kommer jeg nok til å kjøre uten og håpe på det beste!
Neste år så er bilen din vel 10 år, og når den passerer datoen for 10 år registrert i Norge så blir den straks gratis å registrere om fra "campingbil" til vanlig personbil. Dvs da kan du fritt kaste ut campingskapene og heller sette inn 2 seter der og registrere bilen som en 7 seter. Koster dog 400kr hos Biltilsynet for befaringen av bilen hos de før bilen blir klasset om og du får nytt vognkort på kjøpet. Denne befaringen kalles for "Myndighetskontroll".

Carl Otto
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: VW Multivan 2003

Post by Rikskringkastingen »

Sovereign wrote:
Jørre wrote:Kan det være antenna til navien...den grå boksen?
Hvis du har det da :roll:
Ja, jeg har original navigasjon, så det var kanskje et fornuftig forslag
Det der er en Bosch GPS-antenne. T4 med originalmontert navigasjon hadde vanligvis takantenne med GPS-antenne innebygd i antennefoten. Jeg gjetter på at din bil kan ha ettermontert originalt navigasjonssystem. Da er det ganske vanlig å bruke disse antennene og feste på dashbordet. Denne løsningen fungerer helt fint, mindre utsatt for vær og vind enn de (dyre) originale takantennene. Eventuelt kan denne Boschantenna være montert hvis originalantenna er defekt. - Nei, vent. Multi med hevetak? Da er det ikke takantenne fra fabrikk! Jeg har aldri sett en slik bil med fabrikkmontert navi. Mulig denne antenna kan være montert fra fabrikk på biler med navi og hevetak?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Rikskringkastingen wrote:
... - Nei, vent. Multi med hevetak? Da er det ikke takantenne fra fabrikk! Jeg har aldri sett en slik bil med fabrikkmontert navi. Mulig denne antenna kan være montert fra fabrikk på biler med navi og hevetak?
Jeg er andre eier på bilen, og selger sa at han kjøpte bilen med navi... Om han snakker sant vet jeg jo ikke, men så veldig nøye er det ikke. Den fungerer!

Uansett, takker for oppklaringen!
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Da er følgende satt i bestilling:
-2 dreiekonsoller til førersetene
-2 aluminiumsprofiler for feste av fortelt/takbøyler
-Eberspächer luftvarmer

Thules feste for takbøyler er montert på hevetaket. En kan kanskje lurer på hva jeg skal med både Thules fester på hevetaket, og to skinner for å feste dette i bilen. Jeg kunne jo klart meg med én skinne til feste av fortelt. Joda, men ekstra kostnaden for en ekstra skinne er ikke så stor, og da har jeg muligheten til helt fri plassering av takbøylene.

Problemstillinger jeg har valgt å ta etter bestilling:
-Batteri under framsete kombinert med dreiekonsoll. Mulig dette blir for trangt og jeg må nøye meg med dreiekonsoll kun på et framsete. I tilfelle har jeg en dreiekonsoll å selge.

-Masse detaljer ved montering av Eberspächer luftvarmer

-Hvordan få plass til fritidsbatteri med god kapasitet. Dette er et must med luftvarmeren. Planen er å koble både vannvarmeren, luftvarmeren, samt kupélys og gjerne radio på fritidsbatteriet.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote:
-2 dreiekonsoller til førersetene
-2 aluminiumsprofiler for feste av fortelt/takbøyler
-Eberspächer luftvarmer
Grattis med investeringene :wink:

Hva dreiekonsoll ble bestilt ? I den typen sving-understellet som jeg har så er det i teorien plass til batteri inni "safen", se her http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=31897

Hvordan ser de alu.profilene ut ?

Og hva koster det å installere en Eber luftvarmer? Regner da med at det er en ny-installering så da er det kanskje ikke så billig...? Er det en sånn som jeg har som kun varmer kupeen da? 8)
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Jeg har bestilt Reimo sine "vanlige" dreiekonsoller, dvs jeg bruker eksisterende kasse og monterer bare dreieskiven mellom kasse og stol.

Jeg endte opp med profiler også fra Reimo. Men Brandrup og Reimo sine er veldig like, så det gikk på pris og tilgjengelighet. Profilen har et spor der man kan tre inn "pølsa" til forteltet. Bruker man skinnen til takbøyler, setter man takbøylen i et spor i overkant, og klemmen går inn i det sporet som også brukes til "takteltpølsa"

Når det gjelder luftvarmeren prøver jeg meg på en brukt luft-eber fra ebay, som jeg skal montere selv. Da skal jeg klare å "slippe unna" med ca 5k. Jeg vil anta at det er en slik du har i din. Ren luft varmer, som monteres under gulvet, og som henter luft fra kupéen på venstre side (tror jeg) og blåser den oppvarmede luften inn gjennom den skrå luftespalten mellom framsetene og resten av kupéen. Jeg har kun sett bilder av dette for biler med de gamle svarte luftspaltene, så det kunne vært interessant å se hvordan dette er gjort på din bil.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote: Jeg vil anta at det er en slik du har i din. Ren luft varmer, som monteres under gulvet, og som henter luft fra kupéen på venstre side (tror jeg) og blåser den oppvarmede luften inn gjennom den skrå luftespalten mellom framsetene og resten av kupéen. Jeg har kun sett bilder av dette for biler med de gamle svarte luftspaltene, så det kunne vært interessant å se hvordan dette er gjort på din bil.


Den luftvarmeren min er ikke 100% sikker på hvor tar luften i fra, trodde det var under bilen på venstre side, men du er velkommen til å ta en kikk på hvordan det er koblet i min bil. Gi et pip neste gang du er i Hgsd vel :D
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: VW Multivan 2003

Post by vw 2,5tdi »

Jørre wrote:Slapp motor: De tunnelene er absolutt sammenlignbare. Ja, jeg har 2wd, men har ikke sjans til å ligge i 4. gir. Jeg må ned i 3.de, med tilhørende lav hastighet.

Da jeg "tunet" min gamle, måtte jeg bytte luftmengdemålern...den var kass. Tuningen skulle gi litt mer power og redusere forbruket. Det ble noe helt annet etter dette. Roligere kjøring, mindre giring :D
Sjekk luftmengdemålern først :|
Har samme erfaring som deg,motor orker mer på lavere turtall å tar i mer oppover :D Kjerringa har klart å kjøre den under 0,6l pr mil på langkjøring så det funker bra!
Morten B
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Dreikonsoll fra Reimo montert. Bygger 2-3 cm, noe som går akkurat for meg (rett over 180 høy). Mulig jeg har lange bein og kort rygg. For folk med lang rygg vil man nok havne for høyt med disse. Foreløpig kun montert på førerside, da jeg fikk feil til passasjersiden, men riktig konsoll er på vei.

Eberspächer luftvarmer kjøpt, står og venter på tid til å sjekke at den fungerer som den skal. Jeg ga 4k så jeg håper jo at den fungerer som den skal :D. Det er komplett varmer med styrenhet, kabling, luftkanaler og betjeningspanel.

Aluprofiler/takrenner står også og venter på ledig tid. Disse er til å feste fortelt, feste takbøyle (på bilen, ikke på hevetaket), samt at de fungerer som regnrenne slik at det ikke renner vann rett inn.

Thule-fester til takbøyler montert på taket, samt kjøpt Thules proffesional takbøyle. Stive og fine, og dyre! Valgte 175cm lange. Ser litt merkelig ut kanskje (stikker litt ut) , men veldig praktisk når jeg skal ha kanoen opp på taket alene. Da kan jeg legge den på takbøylene som stikker litt ut fra taket, før jeg skyver den innpå.

Ekstra batteri: Jeg har målt og kommet frem til at det er 190mm mellom gulv og underkant dreiekonsoll. Det bør derfor være mulig å få inn fritidsbatteri under setet, selv med dreiekonsoll.

Støyisolering: Har lagt asfaltmatter og lydempingsplater i alle dører og vegger. Betydelig mindre støy
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW Multivan 2003

Post by Rudeboy »

Du har målt rekti, det skal være 19 cm mellom dørk og setebunn under forsetene. Noe som er årsaken til at VW fant ut at 17.5cm skal være en grei makshøyde på fritidsbatteri i setesokkelen foran :wink:

Gleder meg til å se bilder ("bilder", ikke postimageskjit) av skinner og takstativ, forresten !

Støyisolasjon notert, gleder meg til bilder fra den jobben også - og jeg syns du fikk en svært god pris for luftvarmeren, bra !
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Dreiekonsoll:
Montert på begge sider foran. Omdreiningspunktet på dreiekonsollen er ikke sentrert, men plassert litt i bakant, slik at setet kommer noe lenger bak når det er bak-fram. Jeg har snudd konsollen på passasjersiden opp-ned, slik at setet i stedet kommer lenger frem når det dreies. Dermed blir det mulig å sitte der også når vask-skapet er montert. Eneste ulempen er at døren må åpnes når man roterer, men det er til å leve med.

Eberspächer luftvarmer:
Etter mye styr for å finne ut av kabling har jeg nå fått denne til å fungere. Og den fungerer alldeles feilfritt og varmer noe alldeles voldsomt. Foreløpig er den kun testet på benken, så neste punkt blir å få denne montert i bilen. Mulig jeg rekker det i løpet av sommeren... :)

Aluprofiler/takrenner er montert.

Fritidsbatteri:
Kjøpt, men ikke montert. Jeg gikk for et stort batteri jeg legger ned. Dette kobles sammen med bilens originale strømkrets slik at når spenningen på startbatteri når definert nivå kobles batteriene sammen slik at fritidsbatteriet også lades. Ved forbruk fra fritidsbatteriet kobles batteriene fra hverandre, slik at jeg alltid har nok strøm til å starte bilen. Begge eberspächerne, samt 12V uttak og lys bak i kupé skal kobles til dette batteriet.

Ekstralys:
Har montert Hella Luminator Xenon compact (de som er 17cm i diameter). Dette er noen lykter jeg hadde liggende fra en tidligere bil. Skulle jeg kjøpt nye ville jeg valgt 23cm. Lyser som forventet veldig bra!
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Eberspächer luftvarmer:
Montert i bilen, fungerer helt strålende!

Fritidsbatteri:
Montert under førersete, koblet til bilens anlegg med skillebryter. Foreløpig er det kun Luft-eberen som er koblet til fritidsbatteriet.

Begynner bli bra turbil nå:
-Hella xenon luminator
-Eber luftvarmer
-Eber vannvarmer
-Original navigasjon
-Begge forsetene er dreibare
-Fritidsbatteri
-Ekstra støy/varmeisolert
-6 seter (har bare ett av de originale setene til 2. seterad)

Neste punkt blir trolig moderat chipping til ca 130hk/300Nm
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
jpk
Posts: 93
Joined: 15 Oct 2012, 20:15
Car: T4 2002 Multivan
Phone: 91511312
Location: Florø

Re: VW Multivan 2003

Post by jpk »

Veldig interessert i å se og høre detaljer på hvordan luftvarmeren ble montert. Har du noen bilder å legge ut?
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Nei, jeg har dessverre ingen bilder.

Men, jeg har montert den identisk som originalt fra fabrikk. Det er ganske gode bilder på t4-wiki.de. Søk på d3lc.

Selve varmeren kjøpte jeg på ebay.de, komplett med luftekanaler til t4 og betjeningsur for montasje i dashbordet.

Den vanskeligse jobben var å koble dette elektrisk siden det fulgte med en haug med kabelbunter, og ikke noe koblingsskjema. Det viste seg at ingen av de var riktige, så jeg måtte koble "manuelt" mellom varmer og betjeningsur.

Diesel har jeg hentet fra tilførselen til kjølevanns-eberen. Opprinnelig plan var å hente fra rett over tanken, men da måtte jeg demontere hele tanken for å komme til, alternatuvt skjære i teppet ved siden av håndbremsen, noe jeg ikke ønsket.

På listen over utstyr glemte jeg en ting:
-Cruisecontrol

Jeg har 215/70-15 sommerdekk, og det er en komfortabel dimensjon. Litt ekstra bakkeklaring er supert på dårlige veier. Den høye profilen er ikke noe problem da det ikke er noe ved bilen som innbyr til aktiv kjøring på svingete vei uansett.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Montert en Waeco CFX-40 bak førersetet, der det originalt var høyskap. Koblet til fritidsbatteriet.

Utmerket kjøling, stillbar temperatur mellom +10 og -18 grader.

Fungerer også som benk til to barn når man sitter rundt bordet og spiser.

Ultimo tuning til 130hk.
Merker vel egentlig ikke den store forskjellen, samtidig som hukommelsen er litt dårlig. Når jeg tenker etter er det nok mer bånndrag ved rundt 2000 o/min, slik at jeg kan kjøre lengre på girene i motbakker og slikt uten å gire ned.

Vet ikke om bilen er så mye raskere i akselerasjon, men det er uansett en relativt uinteressant parameter med fullpakket Multivan og familien på tur.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Magnean
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2010, 07:44

Re: VW Multivan 2003

Post by Magnean »

Jeg har glemt passordet til min gamle bruker, men dette er altså min bil, og samme eier…

Ser det er nesten 10 år siden sist innlegg, men bilen fungerer fortsatt

Men rust er jo tema

Noen som har innspill til hvor man bør gå eller hvem man bør snakke med for å ta en litt omfattende rustjobb? Kanaler, hjulbuer, litt rundt frontvindu

Jeg kan gjøre det meste på bile selv, untatt å sveise og lakkere
Post Reply