VW Multivan 2003

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Det kommer sikkert flere spørsmål om ymse temaer, så i stedet for å lage mange tråder i T4 forumet prøver jeg samle det her.

Bilen det er snakk om:
VW Multivan 2,5TDi 102HK, 2wd, 2003 mod. "Norsk" utgave med høyt skap og lavt skap med vask. Det høye skapet er satt i boden og erstattet med et enkeltsete. Ja, det betinger at bilen er omregistrert til personbil.

Så noen spørsmål:
Jeg vurderer å montere dreieunderstell på ett eller begge forsetene. Er det noen som vet om det vil være mulig å dreie passasjersetet med vask-skapet montert? Eller blir dette alt for trangt?

Eberspächer:
Det er standard Eberspächer, med tidsur på dashen i bilen. Jeg antar det er 3kW-utgaven. Ved bruk som parkeringsvarmer, har jeg forstått det slik at denne varmer kjølevannet i motoren, og at bilens "vanlige" vifteanlegg brukes. Når jeg starter eberen starter også viften foran. For at viften bak skal gå må tenningen være på. Er dette vanlig? Hvor henter varmeren bak varmen fra? Er det en sløyfe med kjølevæske som går bak til det varmeapparatet?
Dersom det er slik er det naturlig å se på en løsning der viften både foran og bak kan gå uten at tenningen er på. Videre bør disse viftene, samt lys og div 12V-stikk gå på et fritidsbatteri. (noe jeg ikke har foreløpig)
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by Vissvass »

Har vurdert sving på min også men tror det blir trangt og lite praktisk pga skapene.
Eberen er bare koblet på viften foran og det er riktig. Den starter i den hastigheten som vifte posisjonen står i. Ja det er en sløyfe med kjølevann til varme bak. Skal du koble inn vifte bak så bør du montere ekstra batteri under førersete. Jeg har ettermontert det men bruker det bare til strøm til kjølebag etc på tur :) Eberen min har gått en time med vifte i hastighet 2 og bilen startet greit så med bare vifte foran innkoblet så går det bra med et batter forutsatt at batteriet er bra. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Dreieseter:
Ja, jeg mistenker også at det blir trangt.

Eberspächer:
Ok, da har jeg forstått dette riktig. Jeg kjørte Eberen min en times tid i går, noe som resulterte i flatt batteri. Mulig jeg må ha nytt batteri.
Jeg vurderer å montere fritidsbatteri, men ønsker da at både 12V-stikk, kupélys og Eber skal gå på dette, slik at man kan bruke det uten å bekymre seg for å få start. Er det noen som har gjort en slik operasjon?

Alternativt til å koble eksisterende Eber på fritidsbatteri er å montere en separat luft-luft Eber (slik som T4 California har) som kobles til fritidsbatteriet.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by Vissvass »

Da bør du nok spanere på den et nytt batteri for min startet fint. Jeg hadde programert timeren men hørte ikke vekkeklokka selv så da gikk den tiden ut, men bilen startet fint. :)

Hvis du setter skille releet foran så kan du fint fordele litt strømforbruk. Blir tungvint å strekke alle ledninger til under sete. Jeg har montert to ekstra 12v uttak bak i plast dekselet i sete rammen, disse er koblet på ekstra batteriet og bruker kun de andre når jeg er på en campingplass hvor jeg har tilgang til strøm fra C-Tek laderen. Jeg så ikke noe behov selv til å koble om for taklys trekker så lite strøm og eberen bruker jeg kun på vinteren. Tror det er enklere å bytte ut taklys pærene foran og i stigtrinnet med led pærer enn å koble om. De bakereste er vel lysstoff rør og de blir det verre med. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW Multivan 2003

Post by Rudeboy »

Jeg har ikke montert svingunderstellet på passasjersetet, og det skal jo "egentlig" ha et alu-stag fra det korte skapet til setet for å støtte opp skapet under kjøring med last inni skapet.

Det jeg kjøpte skapet for var å få ei lengre alu-skinne for å feste på nøyaktig samma plass men som da gjør at skapet går lengre bak (man unngår da behovet for å ha med isopor-puta i bilen, for øvrig) og dette ville jo gi noe beinplass ved vanndunkene.

Men om det gir tilstrekkelig plass veit jeg ikke. Tenkte jeg skulle montere svingunderstellet for å ta bilder avd et montert, nettopp for å synliggjøre hvor mye plass det er mellom setet og skapet - både når skapet står trukket helt fram på skinnene det er montert på, og like langt bak som langskapet står.

Men jeg frykter at innfestinga på selve staget som skal støtte skapet (hindre det i å vippe framover ??) er på et sted som da vil hindre snurreunderstellet - skal se om jeg får tid til å se på saken og gjør jeg det melder jeg umiddelbart tilbake !
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Dreieseter:
Jeg har for tiden ingen skap montert, så eventuelle støttestag har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, men det kan selvsagt være en utfordring. Hvis du har et svingunderstell og mulighet til å prøve litt er jo det helt supert.

Fritidsbatteri:
Å montere skillet foran høres fornuftig ut. Først må jeg uansett skaffe meg noen skjemaer, for å få oversikten.
Når det gjelder lys, ser jeg også for meg å montere et kupélys som går på når man åpner skyvedøra. Utrolig upraktisk at det er helt mørkt baki der når man skal inn eller ut med unger.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
badegakk
Posts: 29
Joined: 26 Apr 2011, 18:25
Car: Multivan Westfalia

Re: VW Multivan 2003

Post by badegakk »

Holder på med batteriprosjekt jeg også.
Planen min er å sette inn et stort 110ah batteri i bunnen av det skapet du har fjernet, strekke 30mm2 kabler frem til et ladeskillerelee og sette inn en batterivelger der jeg kobler fritidsbatteriet til hovedforsyningen. Så når jeg parkerer er det bare å daue bilen, og slå over til fritidsbatteriet og kjøre på. Når jeg da skal starte bilen er planen og slå tilbake velgeren på startbatteriet for å starte og kjøre med dette.

På den måten slipper jeg og trekke veldig mye kabel, samt at jeg slipper og plukke ut camping kretsene i bilen.
Det er ikke den optimale løsning , men det krever minst jobb og vil fungere for mitt bruk.
Jeg skal også plukke ut vanntankene og plassere dem bak passasjersetet, evt ha gråvannet i en slange rett ut av bilen for å spare plass siden jeg skal ha inn et kjøleskap i rommet under vasken.
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Såvidt jeg kan se i farten er det vel bare ett minus, og det er at hvis du glemmer å slå over på rett tidspunkt, så ender du opp med å ikke kunne starte. Men så lenge du husker det må vel dette være gode greier?

Hvordan er planen å lade fritidsbatteriet? Skifte til fritidsbatteri mens du kjører, slik at ladingen går på dette?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
badegakk
Posts: 29
Joined: 26 Apr 2011, 18:25
Car: Multivan Westfalia

Re: VW Multivan 2003

Post by badegakk »

Kobler dynamo gjennom ladereleet, og batterivelger mellom hovedtilførsel og begge batterien så får begge batterier lading uansett hvilke batteri som står aktivt i velgeren.
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Jeg har lite erfaring med T4, men lurer på om den drar litt dårlig. Jeg ser det er fler på vestlandet her. Hvilken hastighet holder der opp f.eks Bømlafjord-tunnelen?

Jeg har 2,5 TDi 102hk
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote:Jeg har lite erfaring med T4, men lurer på om den drar litt dårlig. Jeg ser det er fler på vestlandet her. Hvilken hastighet holder der opp f.eks Bømlafjord-tunnelen?

Jeg har 2,5 TDi 102hk


Du har vel en 2wd utgave (?). Jeg har syncro og den er lavere giret. Har ikke vært nord for Haugesund med den enda men sørover til Stavanger så går det fint 80km/t og litt til opp gjennom Rennfast-tunellene.
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Slapp motor:
De tunnelene er absolutt sammenlignbare. Ja, jeg har 2wd, men har ikke sjans til å ligge i 4. gir. Jeg må ned i 3.de, med tilhørende lav hastighet.

Fritidsbatteri:
Fler her inne har fritidsbatteri. Hvor har dere plassert dette? Under forsetene er en mulighet, men blir dte trangt?

Eberspächer luftvarmer:
Carl Otto (eller andre), kan dere ta bilde av hvordan dette ser ut innvendig i bilen? Hvor henter varmeren luften fra?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by Vissvass »

Det kommer jo an på hvor mange Ah batteriet skal være på. Mener at maks høyde er ca 17.5 cm. Jeg selv har montert et 75Ah under førersete. Lagde braketter selv for innfesting. Brakettene festet jeg i de fire originalboltene som sete rammen er festet i. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW Multivan 2003

Post by Rudeboy »

Ah, der løste du et "problem" jeg ikke helt hadde løst for Multivanen...

Hvorfor bore og komme med nye bolter når det står fiks ferdig fullt brukbare bolter der fra før av :roll:
Regner med jeg må bistå framtidig kjøper av Multien med akkurat det der.

John, husker du delenummeret på batteriet ditt - hvor kjøpte du det ?
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by Vissvass »

Jeg kjøpte batteri på biltema. 75Ah med delenummer 802752. Målene er 315 x 174 x 175 LBH. Koster 999.- og er med 3 års garanti :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

På dashbordet har jeg en liten svart plast"sak" med bosch-logo. Den er montert midt på, langt nede mot frontruta. Sett overnfra er den ca 4*4cm, med en høyde på ca 1cm. Det går en ledning ut av denne som går forover og ned mellom dashbord og frontruta.

Er det noen som har forslag til hva dette er for noe?

Jeg har et bilde, men fant ikke ut hvordan jeg får lagt inn bilde her.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW Multivan 2003

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote:Jeg har et bilde, men fant ikke ut hvordan jeg får lagt inn bilde her.


Angående bilder:
Når du skriver tekst i innlegget ditt, så se like under tekstvinduet :wink: Der står det "Legg til bilde til innlegg". Trykk der så får du lagt inn bilde.

Evnt så sjekk her:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=13723
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Takk Carl Otto. Godt noen hjelper en blind mann ;)


Image
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW Multivan 2003

Post by Neergård »

Ser du noe nr på denne boksen? Kan det se ut som det er en regnsensor som har ramla av da? Vet at Hellanor har (hadde) ombyggingssett for å få regnsensor til Audi 100/A6, de har i alle fall samme viskerrele som T4, og kan således MEST trolig bli brukt her også. Kan jo i så fall være en slik???
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
RuneI
Posts: 48
Joined: 04 Jan 2010, 19:21

Re: VW Multivan 2003

Post by RuneI »

Hei.
Jeg har sving på passasjersetet. Pga skapet får jeg ikke svingt det mer enn 90 grader. Siden det ikke koster mer enn drøye titusen å regge om kommer jeg nok til å kjøre uten og håpe på det beste!

Image
Image
Jørre
-
-
Posts: 946
Joined: 09 Nov 2003, 19:32
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti
Location: Troms

Re: VW Multivan 2003

Post by Jørre »

Kan det være antenna til navien...den grå boksen?
Hvis du har det da :roll:
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

Jørre wrote:Kan det være antenna til navien...den grå boksen?
Hvis du har det da :roll:
Ja, jeg har original navigasjon, så det var kanskje et fornuftig forslag
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW Multivan 2003

Post by Sovereign »

RuneI wrote:Hei.
Jeg har sving på passasjersetet. Pga skapet får jeg ikke svingt det mer enn 90 grader. Siden det ikke koster mer enn drøye titusen å regge om kommer jeg nok til å kjøre uten og håpe på det beste!
Takk for tilbakemelding!
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW Multivan 2003

Post by Rudeboy »

Jørre wrote:Kan det være antenna til navien...den grå boksen?
Hvis du har det da :roll:
Den minner da mistenkelig om antenna for original NAVI, ja - husker ikke heeelt hvor jeg pakka ned min NAVI (hey, der er alle deler samlet i ett kolli og ikke spredt rundt i flere esker for én skjelden gangs skyld) men hadde jeg kunnet ville jeg sett etter for å kryssjekka :D
Jørre
-
-
Posts: 946
Joined: 09 Nov 2003, 19:32
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti
Location: Troms

Re: VW Multivan 2003

Post by Jørre »

Slapp motor: De tunnelene er absolutt sammenlignbare. Ja, jeg har 2wd, men har ikke sjans til å ligge i 4. gir. Jeg må ned i 3.de, med tilhørende lav hastighet.

Da jeg "tunet" min gamle, måtte jeg bytte luftmengdemålern...den var kass. Tuningen skulle gi litt mer power og redusere forbruket. Det ble noe helt annet etter dette. Roligere kjøring, mindre giring :D
Sjekk luftmengdemålern først :|
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Post Reply