Projektstart T2a
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Tusend takk til deg med den lille crash-kurs i bildeframvisning , kanske jeg klare meg nå
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Projektstart T2a
T2 med vinsj... Det er ikke hver dag en kommer over Ser supert ut!
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
I dag er lørdag , og da er tid og jobbe lit i verksted . Dagens mål er og få ferdig den ramma som skal holde vinsj ! Har lagt den son at den kan også få ei sklieplatte under og fram til frontakslen.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Projektstart T2a
Se der ja ser solid ut det der.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Projektstart T2a
Enig, ser originalt ut
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Har kommet lit videre de siste dagene. Vinsjen er ja lakkert og montert på stativ længe siden, da er det på tide og få nok strøm på rette sted.
Det blir inkjøpt ei ny batterie med 110 Amp i tilleg til den 70 Amp fra før , og 2 hovedbrytter til og få frakoplet den ene eller andre. Blir oplagt ei egen strømforsyning til vinsj med ledning 50mm2 til fronten.
Skal holde dette tenke jeg
Mådde ombygge hele styrenhet til vinsjen med alle kabel som er original. Skjøte tilgang for fjernkontrol med 1 meter at den skal rekke i dashbord. Vanligvis blir relekasse montert direkte på vinsj. Men der var ikke noen plass.
Desvidere er radiator bestillt hos andersen bilradiator og den blir produsert i DK og send hit etterhvert. Uten radiator kommer jeg ikke noe længer med vinsjen. Den må inni først
Ingående welle til girkasse som skal ivaretar ei ny TDI klutch og noe sma pakninger er på vei til meg.
Ei 3 bøyle takkstativ i syrefast ( længde 140 cm ) er handlet og ta næste transport op hit.
Ny starter kommer også ,sammen med ei adapterplate at jeg kan kjøre golf 3 starter på syncro girkasse uten og gjøre noe videre.
Det blir inkjøpt ei ny batterie med 110 Amp i tilleg til den 70 Amp fra før , og 2 hovedbrytter til og få frakoplet den ene eller andre. Blir oplagt ei egen strømforsyning til vinsj med ledning 50mm2 til fronten.
Skal holde dette tenke jeg
Mådde ombygge hele styrenhet til vinsjen med alle kabel som er original. Skjøte tilgang for fjernkontrol med 1 meter at den skal rekke i dashbord. Vanligvis blir relekasse montert direkte på vinsj. Men der var ikke noen plass.
Desvidere er radiator bestillt hos andersen bilradiator og den blir produsert i DK og send hit etterhvert. Uten radiator kommer jeg ikke noe længer med vinsjen. Den må inni først
Ingående welle til girkasse som skal ivaretar ei ny TDI klutch og noe sma pakninger er på vei til meg.
Ei 3 bøyle takkstativ i syrefast ( længde 140 cm ) er handlet og ta næste transport op hit.
Ny starter kommer også ,sammen med ei adapterplate at jeg kan kjøre golf 3 starter på syncro girkasse uten og gjøre noe videre.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Dette er styringspanelet til ei varn-vinsj...! heftig...!
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
På denne sted ha jeg deponert releekasser.
Laget noen ordentlige feste under fronten . Er vell nok og taue med !
I tilleg mådde jeg improvisiere litt og få betjent brytter til vinsj-girkasse. Skal ja ikke kjøre hele vire manuelt, brukte ei 90 grad skrueadapter fra drillen
kommer med masse småtterie igjen...!
Laget noen ordentlige feste under fronten . Er vell nok og taue med !
I tilleg mådde jeg improvisiere litt og få betjent brytter til vinsj-girkasse. Skal ja ikke kjøre hele vire manuelt, brukte ei 90 grad skrueadapter fra drillen
kommer med masse småtterie igjen...!
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Decoupler eller ZA ( Zuschaltbarer Allradantrieb ) er montert og ser ganske bra ut. Blir spennend og tester den under kjøring.
Er ei enkelt utgave med kun ei hylse som skyver seg fram og tilbake via vakuumklokke.
Girkassefeste er noen speziell til bussen min, er vel ikke noen som kan bruke den. Skal ja som sagt (skrevet) heve girkasse litt i fronten til og har drivestrang møgligst rett og alle tannhjulene mest møglig i olje
Er ei enkelt utgave med kun ei hylse som skyver seg fram og tilbake via vakuumklokke.
Girkassefeste er noen speziell til bussen min, er vel ikke noen som kan bruke den. Skal ja som sagt (skrevet) heve girkasse litt i fronten til og har drivestrang møgligst rett og alle tannhjulene mest møglig i olje
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Projektstart T2a
Er kassen montert uten gummi til chassis ? Blir ikke det mye bråk da ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
he he , neida . Den få jeg laga etterpå ! Det er kun den feste til gummi , men ha ikke rette mål nå! blir ferdigstillt nå den kasser henger under !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Dagens mål er og tipasser porsche setene til skjaførens rumpe . Etter jeg demonterte sitteelement til den sete, skjønte jeg hvorfor det knieper so jervlig i side på beina , tidligere eier af stolene har vell kaste stolene noen gange på bakken eller sont. Den var helt deformert i sidestøtte som skal holde skjaføren på plass . Er sopass bøyt invendig...! Retter den lit op og se da.. alt passe som det skal.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Helg igjen og da er det verksteeeed og fikser det næste ! Fredagen har jeg hentet den nye Radiator ( lagt af Andersen bilradiatorservice og jeg veldig fornøyt med ) , og den har kommet på plass i dag. Endelig er vinsh der den skal også på plass. Funker alt som skal forresten.
Ny frakt ankommet i dag med lit småtteri fra tyskland , søndagen blir ikke uten arbeit hos meg !
Takkgrinn med 3 boyle
ny TDI klutch
TDI girkassewelle og pakning
starter fra golf 3
adapterplatte til dette
Ny frakt ankommet i dag med lit småtteri fra tyskland , søndagen blir ikke uten arbeit hos meg !
Takkgrinn med 3 boyle
ny TDI klutch
TDI girkassewelle og pakning
starter fra golf 3
adapterplatte til dette
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Re: Projektstart T2a
Send meg litt info om den takgrinda på pm er du snill
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Girkasse er ferdig til montering. Byttet ingående welle til tdi mål og flytet slavezylinder noen grader framover på grunn af høyde under tank. Ny simmering er montert og starter er på plass med adapterskive.
Ændret welle som betjene trykklager og sveiser denne igjen etter ændring .
Ændret welle som betjene trykklager og sveiser denne igjen etter ændring .
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Takk for de jørn, kommer flere inlegg her utover sommeren ! sees sikkert et eller anner sted..
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
I helgen blir komplettert fronten til sverre og hva skal jeg sir...?! se veldig bra ut dette . Sammen med støttfanger har det blit ei komplett enhet i fronten. Mangle bare skilt som kommer venstre på fangern i kjøreretning.
Motor er også på plass igjen , der har jeg løfte girkasse lit til at mollomaksel kommer i flukt med ramme. Løfte denne ca 5 cm i bakeste biten. Mådde lage nye feste til kasse og nye optakk til vire-girskift. Decoupler er ja montert tidligere.
Motor er også på plass igjen , der har jeg løfte girkasse lit til at mollomaksel kommer i flukt med ramme. Løfte denne ca 5 cm i bakeste biten. Mådde lage nye feste til kasse og nye optakk til vire-girskift. Decoupler er ja montert tidligere.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Re: Projektstart T2a
Er fantastisk å se dette flott håndverket som foregår i Flateby
Jeg er ikke på Facebook, men likefullt, jeg *liker* denne bilen!
Jeg er ikke på Facebook, men likefullt, jeg *liker* denne bilen!
Re: Projektstart T2a
Hvordan ligger du an? I rute til påskeutflukt til Tyskland?
-
- -
- Posts: 1371
- Joined: 18 Nov 2010, 23:40
- Car: plenty
- Phone: 97419035
- Location: Voss, Hordaland
Re: Projektstart T2a
ufattlig bra arbeid!!!!
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Projektstart T2a
Enig, bøyer meg i hatten.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Tak vor positive tilbakemeldinger ..
Selvfølgelig har jeg kommet lit længre siste helg !
Lørdagen har hvert handletur med andre halfparten til meg
Søndagen klarte jeg å ødelege drivakselen til fronten da jag ville presse de frahverandre. Den jeg hadde er 2cm for korte , der mådde jeg kjøre med 15mm sporplatter tidligere. Dreide op de gamle skjøtene , varme skikelig og prøvte presse den hylse ....men det gik galt at den har krumme seg under 15to med vold
Mondagen blei det ei tur til unikardangen lørenskog, har fåt time hos dem 02.04 til og levere nye aksling til tillpassing. Er bare ei ældere man som jobbe med likke saker der ( 2 dage i uke )
Holdte også med og få justert bakaksling , men den er ikke så enkelt hvis man skal heve bilen ca 5cm. Jeg har slitter med og få den rett nok på plass at ei kan montere dekselne til gummiforing.
Etter noen kopp kaffe , ..jeg lage meg en slags jigg til montering !
Målte lit diameter fra torsionstav / utediameter til gummioptakk... dreiebenk hos brodern..
Denne blir montert , eller sett inni på følgende måten..
Og her kommer noen som skal in i dette røret..
Ringen funker som et motstykke til trykket som jeg setter in under montering.
Før, så må justeres vinkel i svertet , den er original på 21 grad . Jeg som vill heve betraktelig har regne at jeg må har 32 grader . Blir et hard regnstykke og få dette jevnt på max heving ! Torsionsstav har 40 tan invendig og 44 tan utvendig , det blir 0,4 grad vis en ta en tan framme innerst og en tilbake på uttesider.
Vanligvis brukkes ei gradmåler fra volkevogn (VW245a) . Men det gå også med noen anderledes !
Gigg som smørt , og den motholderen funket fint. Kunne lett montere dekselen med bare 2mm vandring til og få boltene inni. Første gang var den ca. 8-10 mm. Næsten umøglig og få det til...
Da mådde jeg bare setter provesorisk på felgene til og se resultatet...
Jipiii.. alt sitter som det skal..!
Bussen stå såpass rett med 4cm mere i bakkant som jeg har ønsket meg. Svertet har kun 1,5mm klaring begge sider til nederste oplegg, og etter jeg fylte dæmpere med luft var det press der nede. 8 bar er max på denne luftbalgene , men med 2-4 bar er det en fint kjøreforhold.
Sverre er nu 179cm til takrenne vet frontaksling, 208cm er høyeste punkt med hevetak, utten hevetak er det 198cm ( original 195cm ) Vekt er ca. 1800kg ( original kombi 1285kg )
Selvfølgelig har jeg kommet lit længre siste helg !
Lørdagen har hvert handletur med andre halfparten til meg
Søndagen klarte jeg å ødelege drivakselen til fronten da jag ville presse de frahverandre. Den jeg hadde er 2cm for korte , der mådde jeg kjøre med 15mm sporplatter tidligere. Dreide op de gamle skjøtene , varme skikelig og prøvte presse den hylse ....men det gik galt at den har krumme seg under 15to med vold
Mondagen blei det ei tur til unikardangen lørenskog, har fåt time hos dem 02.04 til og levere nye aksling til tillpassing. Er bare ei ældere man som jobbe med likke saker der ( 2 dage i uke )
Holdte også med og få justert bakaksling , men den er ikke så enkelt hvis man skal heve bilen ca 5cm. Jeg har slitter med og få den rett nok på plass at ei kan montere dekselne til gummiforing.
Etter noen kopp kaffe , ..jeg lage meg en slags jigg til montering !
Målte lit diameter fra torsionstav / utediameter til gummioptakk... dreiebenk hos brodern..
Denne blir montert , eller sett inni på følgende måten..
Og her kommer noen som skal in i dette røret..
Ringen funker som et motstykke til trykket som jeg setter in under montering.
Før, så må justeres vinkel i svertet , den er original på 21 grad . Jeg som vill heve betraktelig har regne at jeg må har 32 grader . Blir et hard regnstykke og få dette jevnt på max heving ! Torsionsstav har 40 tan invendig og 44 tan utvendig , det blir 0,4 grad vis en ta en tan framme innerst og en tilbake på uttesider.
Vanligvis brukkes ei gradmåler fra volkevogn (VW245a) . Men det gå også med noen anderledes !
Gigg som smørt , og den motholderen funket fint. Kunne lett montere dekselen med bare 2mm vandring til og få boltene inni. Første gang var den ca. 8-10 mm. Næsten umøglig og få det til...
Da mådde jeg bare setter provesorisk på felgene til og se resultatet...
Jipiii.. alt sitter som det skal..!
Bussen stå såpass rett med 4cm mere i bakkant som jeg har ønsket meg. Svertet har kun 1,5mm klaring begge sider til nederste oplegg, og etter jeg fylte dæmpere med luft var det press der nede. 8 bar er max på denne luftbalgene , men med 2-4 bar er det en fint kjøreforhold.
Sverre er nu 179cm til takrenne vet frontaksling, 208cm er høyeste punkt med hevetak, utten hevetak er det 198cm ( original 195cm ) Vekt er ca. 1800kg ( original kombi 1285kg )
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Projektstart T2a
Siste uke skjedde ikke så veldig mye hos meg, mådde gi meg lit pga influensa..!
Klarte og lage ny eksosanlegg til sverre. Før var den kun 46mm innvendig , helt for litten vis turboen skal jobbe ordentlig
Nå er den laget med 2,5 tommers ( 60mm ) , dette burde holde til 1,9 liters tdi !
Blir vel litte bitte mere lyd også......gleder meg og få høre den
Klarte og lage ny eksosanlegg til sverre. Før var den kun 46mm innvendig , helt for litten vis turboen skal jobbe ordentlig
Nå er den laget med 2,5 tommers ( 60mm ) , dette burde holde til 1,9 liters tdi !
Blir vel litte bitte mere lyd også......gleder meg og få høre den
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel