Multivan Syncro, andre forsøk.

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Med fare for å selge skinnet før bjørnen er skutt, tar jeg sjansen på å starte denne prosjekttråden nå. Jeg har en stund gått og grublet på hva som er den ideelle vwbussen for mine behov, og har vel egentlig kommet til en konklusjon. Som mange her sikkert vet, har jeg vært innom en rekke forskjellige T3’er opp igjennom årene, og alle som en har hatt positive og negative sider. Så nå har jeg bestemt meg for å prøve å kombinere det beste ifra hver av de i en og samme bil.

Image

For å ta den første først: En standard Caravelle C med kombinertbenk, 78hester og automat. Den ble innkjøpt som havarert turbodiesel, og umiddelbart konvertert til bensinmotor og automat ifra en ex-mil Transporter. Den fikk opp øynene mine for hvilke geniale biler dette er, og la grunnlaget for en årelang vwbuss interesse.

Image

Neste bil (i operativ tjeneste, delebiler ikke inkludert) var en Tizianrød Caravelle Coach. 112i og automat, og ellers bra utstyrt. Denne ble komplettert med deler ifra en Gullmetallic GL-delebil, og endte opp som en svært velutstyrt buss. Jeg har fremdeles mye av delene ifra denne liggende og vente på rett prosjekt. Fargekombinasjonen på denne bilen er min absolutte favoritt når det gjelder T3’er. Tizianrød metallic og Caratfangere er bare lekkert. Og kombinert med den brune GL-innredningen ble det perfekt. Nesten… 8 seters GL innredning er vel og bra når man skal frakte masse folk, men rimelig ubrukelig for ferie og fritid. Etter noen mer eller mindre vellykkede forsøk på campingtilpassing, ble denne bilen satt på stallen til fordel for neste.

Image

Inn kom det en Syncro. Taubengrau metallic CL, altså kromfangere og lister, men gummimatter og standard Caravelleseter. Baksete og skap ifra Trufa i ekte norsk avgiftspolitisk ånd. Også denne bilen hadde en del spesielt utstyr, bla aircondition. Den hadde servo og sperrer både foran og bak. Og etter å ha kjørt noen vintre med automatgiret Coach, var dette en drøm på vinterføre i forhold. Syncrofeberen hadde satt seg i kroppen og har aldri sluppet taket siden. Da det plutselig dukket opp en Bluestar innredning, ble Trufa-skap og benk pensjonert (dvs solgt til en annen busseier), og syncroen ble Bluestar-syncro. Kombinasjonen Syncro og Multivan ble etter hvert min favoritt for korte og lengre turer, og jeg har aldri savnet skapplassen og kokemulighetene inni bilen. Med trufa køyeseng foran og fullbredde seng bak, har denne bilen tatt både meg og ungene på tur land og strand rundt. Men også denne hadde sine minus… 112i og store hjul gjorde motoren i tørsteste laget. Og ideer om dieselkonvertering dukket stadig vekk opp i hodet. Jeg saumfarte både amerikanske og tyske fora, samt ebay i de samme land, etter de rette delene for å kunne beholde aircondition når jeg skulle konvertere til diesel. Men uten hell… Når ungene i tillegg ble større, kom behovet for mer liggeplass, køyesenga foran er grei for unger på 140cm, men ikke for tenåringer på 170. Så da kom impulskjøpet.

Image

Snublet over en orginal hevetak-Multivan, 2wd og turbodiesel. Matt marsalarød med hel og fin brun multivaninnredning. Noe rufsete i karosseriet, men det skulle vise seg å være mye verre enn det så ut. Bilen gikk imidlertid igjennom pkk uten en anmerkning, så den ble brukt som den var i et par år. Hevetaket var genialt både for de ekstra soveplassene og for ståhøyden, og JX- motoren hadde et forbruk som var mer til å leve med. Syncrofeberen hadde som nevnt satt sine spor i kroppen, så jeg ble aldri helt fortrolig med å bare ha bakhjulstrekk på glatta, og ideer om hevetak på Bluestar syncroen (som jeg fremdeles hadde) begynte å dukke opp. Dette ville imidlertid ha medført at hele aircondition anlegget måtte vært fjernet, så de planene ble raskt skrinlagt. Til slutt ble faktisk Bluestar Syncroen solgt til en annen entusiast, og jeg var henvist til å bare kjøre 2wd… Det gikk ikke lange tida før Syncro abstinensen kom snikende, og da girkassa tok kveld, samtidig med at det dukket opp flere alvorlige elektriske problemer, ble Multivanen parkert. Jeg tok en gjennomgang av karosseriet med tanke på rust og andre skavanker, og bestemte meg for at denne bilen egnet seg best som organdonor.

Så her sitter jeg altså og gjør opp status. Jeg har en fin brun Multivaninnredning, et hevetak med lys beige seng, en masse andre oppsparte deler, og en ide om å montere dette i en egnet syncro. Jeg har sett på noen forskjellige biler, og hatt en ide om hva jeg så etter, uten helt å finne det rette utgangspunktet. Jeg har blant annet tittet på et par Tizianrøde syncroer, og har bestemt meg for å dra å se nærmere på en av de nå rett over påske.

To be continued…
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Har samlet noen inspirasjonsbilder, for å prøve å visualisere hva jeg vil ende opp med:

Image


Image

Image

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Flybillett er bestilt, og i morgen drar jeg for å se nærmere på denne syncroen her:


Image

Har hatt en dialog med eieren en stund, og studert mange bilder. Det er litt småtteri å ta tak i karosserimessig, men et bra utgangspunkt for mitt prosjekt. Bilen er aaz-konvertert, den har sperre både foran og bak. Servo, elspeil, sentrallås og takluke er det også. Bilen er en Caravelle C, men den har likevel grå tepper og GL-stoler både foran og bak. Virker som det var en del syncroer som ble bestilt med denne kombinasjonen, da dette ikke er den første jeg har sett sånn.

Såfremt bilen er som på bildene, regner jeg med at den blir med meg hjem, jeg har da i såfall en kjøretur på sånn ca 120 mil foran meg. Spennende :D
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by Tur-Bo »

Ahhh. med 16" hjul og greier. Hvis de sidelistene på den bilen irriterer deg veldig så send meg en pm :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Ahhh. med 16" hjul og greier. Hvis de sidelistene på den bilen irriterer deg veldig så send meg en pm :)
Er litt spent på hvordan de listene er festet. Regner med de må av når rusten skal tas... Forhåpentligvis sittet de bare med dobbelsidig tape.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Ahhh. med 16" hjul og greier. Hvis de sidelistene på den bilen irriterer deg veldig så send meg en pm :)
Har noen slike lister liggende. :-o

Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by Tur-Bo »

ducce999s wrote:
Tur-Bo wrote:Ahhh. med 16" hjul og greier. Hvis de sidelistene på den bilen irriterer deg veldig så send meg en pm :)
Har noen slike lister liggende. :-o

Sent from my LT18i using Tapatalk
Det tviler jeg på, for hvis dette er den bilen jeg tror det er, så er det den eneste jeg har sett med sånne lister. De er breiere og rundere i kantene enn det som er vanlig.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by Bugman »

Ja, nå er det vel flere enn meg som er litt spent!

Hva ble det til, Odd? Prosjekt?

I så tilfelle, så kommer det vel noen bilder her utpå søndagen?!

Det kan du vel for såvidt legge ut uansett, trur eg! :mrgreen:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Bugman wrote:Ja, nå er det vel flere enn meg som er litt spent!

Hva ble det til, Odd? Prosjekt?

I så tilfelle, så kommer det vel noen bilder her utpå søndagen?!

Det kan du vel for såvidt legge ut uansett, trur eg! :mrgreen:
Joda, dette blir prosjekt. Er på tur hjemover med bilen nå. Bilder kommer plutselig :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:
ducce999s wrote:
Tur-Bo wrote:Ahhh. med 16" hjul og greier. Hvis de sidelistene på den bilen irriterer deg veldig så send meg en pm :)
Har noen slike lister liggende. :-o

Sent from my LT18i using Tapatalk
Det tviler jeg på, for hvis dette er den bilen jeg tror det er, så er det den eneste jeg har sett med sånne lister. De er breiere og rundere i kantene enn det som er vanlig.
Ser ut som listene bare sitter med dobbelsidig tape. Og de må av for å komme til å flikke rust. Så om jeg finner ut at jeg ikke vil ha de på igjen, kan du sikkert få overta de for en symbolsk sum...

Sitter faktisk å lurer på Caratfangere på denne... Kanskje ikke riktig terrengvennlig, og sikkert ikke det de fleste ville kombinert med store hjul og Trailmaster fjærer, men vi får se. Blir neppe sideskjørt og spoiler, kun fangere :)
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:
Ser ut som listene bare sitter med dobbelsidig tape. Og de må av for å komme til å flikke rust. Så om jeg finner ut at jeg ikke vil ha de på igjen, kan du sikkert få overta de for en symbolsk sum...
Ja takk ! :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by Bugman »

OddN wrote:
Bugman wrote:Ja, nå er det vel flere enn meg som er litt spent!

Hva ble det til, Odd? Prosjekt?

I så tilfelle, så kommer det vel noen bilder her utpå søndagen?!

Det kan du vel for såvidt legge ut uansett, trur eg! :mrgreen:
Joda, dette blir prosjekt. Er på tur hjemover med bilen nå. Bilder kommer plutselig :)
Flott at du endelig fant deg et brukbart prosjekt! :D

Da er det bare å glede seg til bildene, og fortsettelsen av prosjektet!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Har kommet meg hjem etter en relativt problemfri tur. Bilen kjennes både tight og fin ut, motoren er lettstartet og har brukt ca 0,8 i snitt på turen. Det er en liten diesellekkasje ifra lda'en på pumpa, men deler er allerede bestilt fra brickwerks. Bestilte også den rover lda akslingen... Noen som har prøvd den?
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by TaigAGreEn »

OddN wrote:Har kommet meg hjem etter en relativt problemfri tur. Bilen kjennes både tight og fin ut, motoren er lettstartet og har brukt ca 0,8 i snitt på turen. Det er en liten diesellekkasje ifra lda'en på pumpa, men deler er allerede bestilt fra brickwerks. Bestilte også den rover lda akslingen... Noen som har prøvd den?
Den har eg på AAZen i Westyen. Virker som den funker greit, skal rapportere når jeg får bilen skikkelig i gang.
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Her er forresten en grundig beskrivelse av hvordan man skifter den o-ringen som gjør at det lekker diesel fra lda'en : http://www.vwdieselparts.com/forum/view ... f=8&t=9372

Ser lyst på å demontere pumpa etter å ha lest denne :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan Syncro, andre forsøk.

Post by OddN »

Siden bilen allerede har en prosjekttråd her så velger jeg å fortsette den: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=9621

Denne nye tråden kan anses som avsluttet.
Post Reply