Multivan 05-

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Multivan 05-

Post by Benkø »

Hei,

kan setene i Multivan stå i flere posisjoner mens man kjører?

dvs, kan man skyve den tredje seteraden inntil de to frittstående, slik at bagasjeplassen bak blir bedre?
Kan denne raden legges ned slik at det blir et flatt bord?

Finger ingen konkrete info om dette, så fint om noen kan hjelpe meg med dette.
Blir denne bilen ekstremt dau med 1,9 Tdi?
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Re: Multivan 05-

Post by Pål_B »

Ja, setebeltene sitter i stolene. Så her kan du sette setene akkurat der du vil og kjøre. Baksetet kan klappes ned ryggen på.

Jeg har Caravelle 102hk og det er ingen rakett. Men fungerer veldig fint i trafikken. Har kjørt endel med campingvogn og selv det går fint. Men jeg har lyst til å chippe bilen for fremtidig kjøring med vogn.
Mvh
Pål
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Seter kan stort sett flyttes i alle rettninger. Midtseter/singelseter kan vendes og låses i bakovervendt posisjon. Benken kan legges ned begge veier - altså ryggen frem eller bakover slik at det blir benk eller brisk ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Benkø
-
-

Post by Benkø »

Ok, takk for svar..

Jeg drømmer nå om den nyeste utgaven, men blir veldig usikker på om jeg vil ha Multivan eller Caravelle?
Tenkte da på en 2010-modell som har noen få km, enten fra Tyskland, eller privatbrukt.
Ser at jeg kan få en brukbar Caravelle/Multivan til 5-550 000,-

Spørsmålet da blir hva jeg skal velge? Er Multivan Startline mere påkostet enn Caravelle Comfortline?
Vet nå om forskjellene på seteløsning, men er Multivan en bedre bil ellers?

Det er uansett snakk om en 2.0 102hk, muligens med en oppgradering :-)
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Multivan er vesentlig bedre lydisolert. Har en kompis som har en Multivan med veldig likt utstyr som jeg har i min Caravelle. Og hans bil veier 350kg mer enn min, ihht vognkortet.
Mvh
Pål
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Vær obs på at en Multivan Startline er betydelig mindre påkostet enn en de andre Multivanutgavene. Den har muligens mindre standardutstyr enn de litt påkostede Caravelleutgavene. Jeg husker ikke detaljene, og er ikke helt sikker på hvordan det er med lydisolasjon i disse.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Benkø
-
-

Post by Benkø »

Jeg er klar over at den er mere sparsommelig, men er den mer sparsommelig enn en Caravelle?
Ser på bildene at det er mindre "isolasjon" i bakluka bl.a, så det hadde vært fint om noen visste eksakt hva som er kuttet ned på, på en Startline.
Seteløsningene er uansett geniale i Multivan..

Hmmm, dette var fryktelig vanskelig :-)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

ja det er vanskelig. Hadde jeg vært deg ville jeg gitt denne utfordringen til Møller. De må jo ha en specs-liste på begge biler, slik at kunden skal kunne velge rett (?).

Skal du kjøpe brukt er det jo mange variabler på bilene du nevner, for om en kunde velger Startline, kan det jo hende han velger noe annet som ekstra. Dermed sitter du som "eier nr.2" med en helt anna bil enn det feks jeg sitter og preker om på forumet: "startline inneholder slik og slik". You see? :)

Uansett - vil du ha et konkret tips fra denne kanten, så ville jeg lagt noen tusen ekstra i bilkjøpet og fått meg en skikkelig Multivan. Ikke startline. Kikket kjapt på en slik på Bryne før jeg endte opp med en Highline.... Startline er en kjipas-bil med kjekk seteløsning. Jeg gikk heller for en litt eldre bil med mye mer komfort og utstyr - angrer ikke ett sekund på det valget. Caravelle er som det blir sagt mindre isolert, noe som kan virke uvesentlig men jeg sier det bare; Ingenting er så irriterende som å sitte og rope til kidsa i baksetet. Jeg kan fint høre musikk på lav lyd, snakke med fruen og snakke med kidsa på samme tid - om jeg gidder ;) - uten at det er en anstrengelse. Det er overhodet ingenting som minner om kassebil når du kjører Multivan. Alt er tight og tett og det er personbil-følelse hele veien hjem ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Benkø
-
-

Post by Benkø »

I see,

Ser på bildene at Startline er kjipere, men økonomien tillater ikke en fullspekka Multivan, siden jeg ønsker den nyeste typen, dvs etter facelift. Er litt redd for å kjøpe den fra 04-10 pga de dårlige ryktene disse bilene har bl.a på dette forumet. Regner med at ikke Multivan har noe kvalitet enn Caravelle?

Spørs om det ikke blir en Caravelle Comfortline til rett over 500` :-)
Benkø
-
-

Post by Benkø »

I see,

Ser på bildene at Startline er kjipere, men økonomien tillater ikke en fullspekka Multivan, siden jeg ønsker den nyeste typen, dvs etter facelift. Er litt redd for å kjøpe den fra 04-10 pga de dårlige ryktene disse bilene har bl.a på dette forumet. Regner med at ikke Multivan har noe kvalitet enn Caravelle?

Spørs om det ikke blir en Caravelle Comfortline til rett over 500` :-)
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Post by Mats »

Er litt redd for å kjøpe den fra 04-10 pga de dårlige ryktene disse bilene har bl.a på dette forumet.
:lol: Litt av et VW forum, ja! Skulle av og til tro at man ønsket å skremme bort potensielle kjøpere. Tror jeg ville sjekke litt mer selv, et tips kan være å se på statistikk der T5 sammenlignes mot andre, tilsvarende biler som M Viano eller R Traffic.

Men uansett bør man jo tro at feilene lukes bort og at faceliftmodellen er bedre enn den forrige. Men du burde sjekke forventa verditap på en ribbet bil med svak motor. Kan hende det er lønnsomt å reparere litt :wink:
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

De "ryktene" er vel basert på folks opplevelser og ikke det man vel kan kalle fri diktning...

Skulle forumet latet som ingenting eller ljugd folk opp i øya ville T5a vært skrytt opp i skyene. Det finnes gode T5a der ute, men hvordan klarer man å finne dem ?

Dét er i tråd med hva jeg ville sagt var et godt forum.
Mats

Post by Mats »

Rudeboy, ingen tviler på at enkelte har negative erfaringer, så du trenger ikke snakke om såkalte "rykter". Spørsmålet er om disse erfaringene kan brukes til å generalisere mtp. tilstanden til alle de solgte T5 rundt omkring. Tør jeg minne deg på om at det er solgt en hel haug med disse bilene? Hvis de er så skrekkelig dårlige sammenlignet med alternativene bør det jo finnes noe dokumentasjon på dette? Inntil jeg ser dette tar jeg disse erfaringene med en klype salt og tenker at det store flertallet som eier/kjører disse bilene SELV nok er fornøyde!
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Les ditt eget innlegg :lol:
Benkø
-
-

Post by Benkø »

Jeg tar selvfølgelig en del med en klype salt, men man vil jo ikke kjøpe en bil til 400 000,- for så å ha store rep.utgifter på den. Har vel egentlig gått bort ifra Multivan Startline, og sett mer på Caravelle Comfortline av "nyeste" typen. Jeg skal ha en stort hundebur bakerst i bilen, og da vil buret kunne plasseres oppå den bakeste seteraden når denne er nedfelt. Trenger egentlig ikke løsningen i Multivan, selv om denne uten tvil er veldig fin.

Jeg føler mer for å kjøpe en et år gammel Caravelle med greit utstyr, enn en 5-6 år gammel Multivan.

Det blir minste motor, men etter å ha kjørt den i helgen, da i Transporterutgave, virket det helt Ok. Jeg kjørte ca 1500km med den, og ca halve turen var med stappfull bil. Merket selvfølgelig dette, men ble faktisk positivt overrasket over motoren. Kan jo hende at den får seg litt ekstra pustehjelp også :-)

Takker for alle tips
Mats

Post by Mats »

Joda, det er klart at nybilgaranti har sin verdi. Og dersom du kjøper med 2 literen så er vel de fleste enig om at denne er mer kultivert og trekker jevnere. I tillegg er den også tuningvillig.

Men igjen, du får kjøpt eldre T5 (5-6 år gamle) med garanti som sikrer deg mot store kostnader i garantiperioden. I tillegg kan man jo også undersøke litt rundt IF superforsikring (gir og motor) etter at garantien er utløpt - les det med liten tekst nøye :wink:
Post Reply