Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Indian »

Er det noen som har en detaljert beskrivelse av clutchbytte for en T4? En lærer trenger en for å lage en oppgave på mandag....
tacticus
Posts: 75
Joined: 31 Jan 2010, 21:08
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800
Location: 1970 Hemnes

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by tacticus »

Siden ingen har kommet med noe detaljert, så jeg tenkte jeg kan komme med en litt røff en. Merk at dette er erfaring fra privat garagegøvl, og at jeg ikke har noen mekanisk utdanning utover å ha eid biler av fiks selv årgang ei stund.

Helt hvordan dette bær gjøres, strides de lærde om. Enkelte mener det enkleste og greieste, er å demontere alt av tilkoblinger på toppen, pluss alt under, slippe motor og kasse ned, og få det hele ut på gulvet som en enhet, styre med å skille gir og motor der, skifte clutch, og så remontere i omvendt rekkefølge.

I tilfelle kan det tenkes at det er lønt verd å fjerne radiator, støtdemper og tverrbjelken som ligger bak den, så motor er "bar" foran. Burde lette sikre, løfte og senge arbeid en del, det er ikke så mye ekstra arbeide med det, og så får du skiftet kjølevæske i samme slengen.

Andre demonterer en del under, løsner det høyre motorfestet, og slipper motor og gir litt ned på skrå. Løsner girkassa, og sloss den ut, Skifter clutch og så montering i motsatt rekkefølge.

Jeg for min del har LPG anlegg montert, så jeg ville ikke demotere så alt for mye på toppen, siden sånne gassrør ikke bør røres av andre enn sertifiserte gassfolk. Dermed ble det v2 på meg. Her følger en beskrivelse av den jobben.

Forberedelse: Bilen et sted med god plass under ,og i vater, evt med nesa litt ned. (I mitt tilfelle, ca 3 paller under hvert hjul.) Et godt dekke å jobbe på er også greit her.

Vipp frem radiator.

I vilkårlig rekkefølge: Ta av drivakslene, (og evt mellomaksel). Indre drivknuter sitter inn mot diffen med 6 M10 flens (12 kant broderen til torx) bolter. Disse er vistnok strekkbolter, og bør dermed skiftes. Ytre drivledd sitter kun i en 27mm sekskantbolt gjennom hjulnavet. Ta av starter, dene sitter med 3 bolter, tror det er 10mm, men det kan hende jeg husker feil, og at det er 13mm. Fjern første del av eksosannlegg etter manifolden. Mot manifold sitter det med et par C klammer hvis det er en Diesel, eller med 4 x 13mm muttere om det er en bensin. (I tilfelle sitter lambdasonden også her, og må demonteres.)

Sikre motor på en eller annen måte. Enten ved å henge, eller støtte fra undersiden.

Skru løs og fjern bakre motorfeste.
Løsne Høyre motorfeste, så det kan bevege seg litt.
Skru løs Venstre motorfeste.

Slipp motor og kasse litt ned.
Demonter giroverføringer, revers bryteren, speedometer vaier/giver, og clutch hydraulikk.

Slipp ned motor og girkasse så langt det går. Merk at det kan lønne seg å flytte det hele litt frem, for å få det hele ned, det har lett for å butte omtrent der bakre motorfeste satt.

Sikre girkasse separat. Du bør kunne skli den ut paralelt med motor, på en kontrollert måte.

Skru ut et par tre av boltene som holder kasse og motor sammen, og erstatt dem med gjengestenger i samme dim, ca 20cm eller så i lengde. Merk at noen bolter vil være bedre egnet enn andre her. Skru ut resten av boltene. La girkassa skli ut langs gjengeboltene. Slipp kassa ned på gulvet, og få den ut fra under motor.

Skift clutch.

Remontering i motsatt rekkefølge. Merk at girkasse er "kilen" i forhold til vinke mot motor. Hold dem paralellt. Greit med de improviserte "glideboltene", og det lar seg også gjøre her å bruke muttere på de boltene til å tvinge kassa litt sammen. Når det begyner å butte litt, så rugg litt på et drivakselfeste eller noe, så du får dreid bittelitt på girene. Dette sklir plutselit greit når det treffer rett.

OBS: Være påpasselig med de flensboltene som holder indre drivledd, ellers må du gjøre jobben om igjen, men da for å skifte kasse.Og Ja, det er selvfølgelig de på venstre side som virkelig er vitale, og det er også de som er vondest å komme til.
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Torle »

Hei

Sendte deg en mail med det jeg har.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
eddy
Posts: 77
Joined: 27 Oct 2011, 09:19
Car: Caravelle LWB Reimo camper 2.5 TDI, 1997
Phone: 92016672
Location: Drammen

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by eddy »

tacticus wrote: OBS: Være påpasselig med de flensboltene som holder indre drivledd, ellers må du gjøre jobben om igjen, men da for å skifte kasse.Og Ja, det er selvfølgelig de på venstre side som virkelig er vitale, og det er også de som er vondest å komme til.
Kan du utdype dette litt, jeg har nemlig byttet en motor, og raste girkassa idet jeg skulle dra i gang etter byttet, uten å skjønne bæret av hvorfor det skjedde. Legger ved en sprengskisse av drivverket på en aktuell bil.
Image
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Indian »

Torle wrote:Hei

Sendte deg en mail med det jeg har.
Takk Torle! Filene ble godt motatt og jeg skulle takke deg så mye. De skal brukes til en eksamnsoppgave som starter i morgen.
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Indian »

eddy wrote:
tacticus wrote: OBS: Være påpasselig med de flensboltene som holder indre drivledd, ellers må du gjøre jobben om igjen, men da for å skifte kasse.Og Ja, det er selvfølgelig de på venstre side som virkelig er vitale, og det er også de som er vondest å komme til.
Kan du utdype dette litt, jeg har nemlig byttet en motor, og raste girkassa idet jeg skulle dra i gang etter byttet, uten å skjønne bæret av hvorfor det skjedde. Legger ved en sprengskisse av drivverket på en aktuell bil.
Image
Jeg har tatt ut og byttet begge indre ledd og ikke merket noe spesielt med boltene.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Neergård »

Skruene som fester indre drivledd mot flens på girkasse skal egentlig skiftes hver gang. Om det er for at det er strekk eller om det er for ikke å risikere at man sitter med ødelagte XZN spor neste gang skal jeg ikke si noe om.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Indian »

Jeg fikk nye bolter med settet......
eddy
Posts: 77
Joined: 27 Oct 2011, 09:19
Car: Caravelle LWB Reimo camper 2.5 TDI, 1997
Phone: 92016672
Location: Drammen

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by eddy »

Er det snakk om de 6 boltene på flensen mellom drivaksler og mellomaksler? Noen må forklare meg hvordan kassa kan ta skade av at de ryker, skrur seg selv ut, får ødelagte bit-spor eller hva enn man risikerer ved å ikke bytte dem ut :-S
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Neergård »

eddy wrote:Er det snakk om de 6 boltene på flensen mellom drivaksler og mellomaksler? Noen må forklare meg hvordan kassa kan ta skade av at de ryker, skrur seg selv ut, får ødelagte bit-spor eller hva enn man risikerer ved å ikke bytte dem ut :-S
Kassa kan ikke ta skade, om ikke de løsner og tilslutt henger i en skrue og derved får brytning som ødelegger flens, som igjen kan ødelegge noe annet.
Det er nok for at de ikke skal rives av, løsne, eller at innvendig spor i hodet skal ødelegges så de ikke kan løsnes noe mer.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Caramellen
Posts: 23
Joined: 01 Sep 2014, 17:38
Car: T4 1999 acv
Phone: 48279153
Location: Kristiansand

Re: Arbeidsbeskrivelse av clutchbytte i T4.

Post by Caramellen »

Jeg vippet motoren fram og senket den. Da var 20cm lange guide-bolter for lange. Jeg klarte meg med 11cm lange bolter, M12 gjengestag.
Post Reply