Erfaringer med kjøleskap i buss?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
prizma
Posts: 57
Joined: 25 Jun 2008, 18:39
Car: T2 1971 panel
Location: Halden

Erfaringer med kjøleskap i buss?

Post by prizma »

Jeg ønsker å ha en liten diskusjons/idémyldring rundt kjøleskap i bussen!
Det er sikkert fler enn meg som sitter på benken og lurer på hva de skal gjøre.

Per dagsdato har jeg en kjøleboks fra Biltema, den gamle gode modellen kun med 12v tilkobling,
Dette funker knallbra, og jeg får kald øl. :mrgreen:

Innledende spm: Nå er vell standardskapene i bussene ca 60 liter?

Nå har behovet for mer plass (og andre ting en øl) økt, derfor må jeg sette ting i perspektiv. Jeg har følgende kanditater til kjøleskap (og dere har sikkert fler):
Biltema sitt 48L 12/230v - bruker 75w 6,3Ah - bør ikke bygges inn.
Isoterm sitt 49L 12/230v - bruker 0,6/2,7Ah - koster ca 4500,- med monteringsramme
Waeco CoolMatic serien er utelukket da disse koster over 6000,- + nettadapter og mont.ramme.
Kjøpe brukt kjøleskap/interiørdel fra en T3 eller campingvogn og montere i T2´n (anyone?)

Hva føler dere ivrige bussmennesker er viktigst ved kjøleskapsvalg? Jeg har oftest landstrøm - og lader - men ønsker IKKE kun 12v tilkobling (må være fleksibelt).

Litt diskusjon? :P

Hilsen Vemund
Mvh, Vemund Simensen
Vw für alles, Vw über alles!

Image
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med kjøleskap i buss?

Post by ducce999s »

Jeg hadde gått for et T3 skap, montert nye kjølevifte på det (PC vifte istedetfor den den som sitter originalt), og rense/pusse opp gass delen og hvis du vil trimme det på 12V så kan du sette inn et nytt 12V kjøle element. Du får da 12V/230V/Gas og alt for en rimelig penge
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: Erfaringer med kjøleskap i buss?

Post by bjørn53 »

I den bilen din ville jeg hatt et rack med kjøleboks og koke utstyr stående langs med veggen bak førersetet. Dette racket ville jeg ønske å kunne flytte til andre plasser men også ut av bilen for eks dersom du skal kjøre et lass med grus :lol: I forbindelse med camping ville jeg dratt racket til døråpningen slik at mat systemet kan utnyttes fra utsiden. Deler av eller hele racket skal kunne løftes ut av bilen i forbindelse med camping. Racket festes med remmer. Happyt3 har en slik flyttbar kokekasse, dog uten kjøledel, tror jeg.
-----------------
De gamle gass,12,220 volt kjøleskapen krever en fast plass da de har behov for gass tilførsel og eksos utløp. Det betyr hull i siden på bilen din. :shock: De gamle gasskjøleskapene bruker mellom 15 og 18 amp altså 3 ganger så mye som din biltema kjøleboks.
--------------
Din gamle kjøleboks gjør nytten så lenge du kan parkere med 220volt. Dln gamle kjøleboks vil fungere dårlig dersom du kjører 2-3 timer pr dag for så å stå uten 220 volt strøm. Sjøl med ekstra batteri.
-----------
Forskjellen på en kompressor drevet skap/boks og et som bruker halvleder teknikk er at en kompressor har større kapasitet til i et gitt tidsrom å kjøle ned en vare. En kompressor bruke mye mindre strøm(ca 1/5 del)Kompressorens kapasitet kan utnyttes slik at den kjøres på fullt og kjøler ned alt som er i kjøleskapet mens bilen går, deretter går den over på sparebluss. Jeg laget en manuell forbikobling av termostaten slik at kompressor gikk hele tiden. Da fikk jeg is i melka.
-------------------
Kjøleboks holder mere på kulda men ser ut til å koste noen kroner mer. http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kj ... -12-24-vdc
---------------------------
25 liter 2999 svenske daler http://www.seasea.se/Inredning/Kyla/Kyl ... 12_24_230V
-----------
35liter http://www.seasea.se/Inredning/Kyla/Kyl ... 12_24_230V kr3495el 3999 svenske
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply