Dette har blitt tatt opp noen ganger, og jeg fant en oversikt over noen av Bussløsningene Møller i sin tid hadde på T4.
Seteløsninger settes opp slik:
1.seterad(forseter)+2.seterad+3.seterad+4.seterad (+evt 5.seterad)
Møller skilte mellom bussemner fra enten Caravelle eller Transporter. Derfor er noen like, men har forskjellig nr i systemet.
Buss nr 1 Caravelle kort hjulavstand med 5 originale seter:
2+3+2 & 3 klappseter (evt 1+1+3 klapp avh av årgang)
Buss nr 5 Caravelle kort hjulavstand original 8 seter buss + norske 2 enkle klapp:
2+3+3+2 enkle klappseter
Buss Nr 6 Caravelle og Nr 8 Transporter lang hjulavstand original 10 seter:
2+3+2+3 (ingen seter er klapp)
Buss Nr 7 Caravelle lang hjulavstand original 8 seter + norsk klappsete for 2:
2+3+3+2 klappsete
Buss Nr 9 Caravelle kort
Buss Nr 10 Caravelle lang
Buss Nr 11 Transporter kort
Buss Nr 12 Transporter lang
Disse 4 er bussemner uten innredning.
Multivan Allstar levert som minibuss:
2+3 bakovervendte+3+2 enkle ikkeklappbare seter
Det midtre på 2.rad er norskprodusert og h+v setet på samme rad er modifiserte originale. De må byttes eller repareres for å settes tilbake til original stand. De mangler og armlene på ene siden. Ant fjernet grunnet plassproblem. De to ikkeklappbare bakerst er laget av bla bilens originale plate og understell til senga. Denne plata må byttes for å settes tilbake slik Multivan skal være.
I tillegg er dette normen:
Kort kombi:
2+4 (norskprodusert baksete)
2+3 (norskprodusert baksete)
Lang kombi:
2+3 (fabrikkseter, norskprodusert skillevegg med rullebelte for midtre sete)
Priser pr 1 januar 1997:
2,5TDi buss nr 1: 273860,-
2,5TDi buss nr 6: 280630,-
Veiledende og uten rabatter eller nevneverdig ekstrautstyr. Prisen gjelder CL utgaver. De fleste valgte nok de litt dyrere GL.
T4 seteløsninger - Historisk info
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
T4 seteløsninger - Historisk info
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: T4 seteløsninger - Historisk info
Da fant jeg fram Møller/Auto E18s prisliste på minibuss fra 01.08.91 altså 1992 modell.
Alle versjoner har originalseter forran Jeg oppgir kun pris på 2,4D
Buss nr1 2+3 i originalseter og 2+3 langsgående benker bak. Benkene var ikke vippbare. De ble vippbare da T4 kom med luftinntak bakerst i H sidevindu da ble H. 2 seter delt i to enkeltseter.
Pris: 2.0B: 175.600 2,5B: 181.950 1,9D: 172.780 2,4D 180.140
Tilegg GL 15.490,- Km teller på Diesel: 4700,-
Buss nr2 hadde 2 originale forseter, 3seter fra SR (Suveren Rørmøbelfabrikk) i rad 2 og som buss nr 1 bakerst. 2,4D: 185.120 GL +16170. SR setene var høyere, smalere kunne ikke legges ned og var boltet fast
Buss nr3 hadde 2+3+2+3 de 3 bakerste rader hadde SR seter. Bakerste rad hadde ett ekstra bredt midtsete med lav rygg, slik at bakdør ble godkjent som nødutgang. 2,4D: 192.150 GL+16170,-
Buss nr4 hadde 2+3+2+(2+1) Med Lazzerini seter av type som var vanlig i LT og Sprinter som f.eks Maxitaxi og i sene utgaver av T3 minibuss med 2+3+2+3. Bakerste rad hadde et sete som var hengslet i 2seteren og kunne vippes ned og opp slik at man f.eks kunne stable inne en sykkel og gå ut gjennom bakdør. 2,4D:185.860 GL+14370 Trekk av forseter 4000,-
Buss nr5 Som beskrevet av postmesteren 2+3+3+2 med 2 enkeltseter bakerst 2,4D:180.140 GL+16.170,-
Buss nr6 Lang utgave, 2+3+2+3 Bare originalseter vendt fremover. 2,4D 195.700 GL+16170,-
Buss nr7 Som Buss nr5 men med lang akselavstand. Om versjone med en 2 seter på den ene siden fikk eget bussnummer har jeg aldrig funnet ut av og om den kom i 2+3+2+4 med 2 seter på langs på hver side bakerst har jeg heller aldri funnet ut av. 2,4D 195.700 gl+16170,-
Buss nr 8 er som buss nr 6 med 2+3+2+3 men bygd på Transporter
2,4D 181.020,-
Vi bestilte vår Buss nr 1 CL 2,4D rundt påske -91. Fordi vi valgte hvit fikk vi den levert 05.07.91 Hadde vi valgt Buss nr 2 kunne vi fått den i slutten av mai. og i andre farger. Hadde vi ventet til slutten av august kunne vi fått den i hvilken farge vi ville. Vi fikk noe rabatt og jeg mener totalprisen inkl km teller ble 159.000,-
Avgift på minibuss var 0% kun MVA. Fra 01.01.93 kom det avgift på minibuss, jeg tror det var 18% og kombi fikk økt avgift fra 18 til 36% og vare fra 9 til 18% Dette var medvirkende årsak til at norges mest solgte kjøretøy i 1992 var T4. Vår 2,4D buss nr 1 med Burgunder metalic, vinterdekk og armelener på forsetene kostet 207.000 uten km teller i oktober 93 . Vår GL buss nr1 2,5TDI kostet 310.000 i januar 2000. Muligens den siste Buss nr 1 reg. i Norge.
Alle versjoner har originalseter forran Jeg oppgir kun pris på 2,4D
Buss nr1 2+3 i originalseter og 2+3 langsgående benker bak. Benkene var ikke vippbare. De ble vippbare da T4 kom med luftinntak bakerst i H sidevindu da ble H. 2 seter delt i to enkeltseter.
Pris: 2.0B: 175.600 2,5B: 181.950 1,9D: 172.780 2,4D 180.140
Tilegg GL 15.490,- Km teller på Diesel: 4700,-
Buss nr2 hadde 2 originale forseter, 3seter fra SR (Suveren Rørmøbelfabrikk) i rad 2 og som buss nr 1 bakerst. 2,4D: 185.120 GL +16170. SR setene var høyere, smalere kunne ikke legges ned og var boltet fast
Buss nr3 hadde 2+3+2+3 de 3 bakerste rader hadde SR seter. Bakerste rad hadde ett ekstra bredt midtsete med lav rygg, slik at bakdør ble godkjent som nødutgang. 2,4D: 192.150 GL+16170,-
Buss nr4 hadde 2+3+2+(2+1) Med Lazzerini seter av type som var vanlig i LT og Sprinter som f.eks Maxitaxi og i sene utgaver av T3 minibuss med 2+3+2+3. Bakerste rad hadde et sete som var hengslet i 2seteren og kunne vippes ned og opp slik at man f.eks kunne stable inne en sykkel og gå ut gjennom bakdør. 2,4D:185.860 GL+14370 Trekk av forseter 4000,-
Buss nr5 Som beskrevet av postmesteren 2+3+3+2 med 2 enkeltseter bakerst 2,4D:180.140 GL+16.170,-
Buss nr6 Lang utgave, 2+3+2+3 Bare originalseter vendt fremover. 2,4D 195.700 GL+16170,-
Buss nr7 Som Buss nr5 men med lang akselavstand. Om versjone med en 2 seter på den ene siden fikk eget bussnummer har jeg aldrig funnet ut av og om den kom i 2+3+2+4 med 2 seter på langs på hver side bakerst har jeg heller aldri funnet ut av. 2,4D 195.700 gl+16170,-
Buss nr 8 er som buss nr 6 med 2+3+2+3 men bygd på Transporter
2,4D 181.020,-
Vi bestilte vår Buss nr 1 CL 2,4D rundt påske -91. Fordi vi valgte hvit fikk vi den levert 05.07.91 Hadde vi valgt Buss nr 2 kunne vi fått den i slutten av mai. og i andre farger. Hadde vi ventet til slutten av august kunne vi fått den i hvilken farge vi ville. Vi fikk noe rabatt og jeg mener totalprisen inkl km teller ble 159.000,-
Avgift på minibuss var 0% kun MVA. Fra 01.01.93 kom det avgift på minibuss, jeg tror det var 18% og kombi fikk økt avgift fra 18 til 36% og vare fra 9 til 18% Dette var medvirkende årsak til at norges mest solgte kjøretøy i 1992 var T4. Vår 2,4D buss nr 1 med Burgunder metalic, vinterdekk og armelener på forsetene kostet 207.000 uten km teller i oktober 93 . Vår GL buss nr1 2,5TDI kostet 310.000 i januar 2000. Muligens den siste Buss nr 1 reg. i Norge.