Jakobs t3 prosjekter.

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by Der Postmeister »

Hadde ikke Viljar et noe ala dette prosjektet i svarten sin da?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by 4x4syncro »

Får ta deg en tur over til England og hente deg en billig wrx bil :twisted: det drømmer jeg om å gjøre ettervært :D
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by Rapidspeed »

Der Postmeister wrote:Hadde ikke Viljar et noe ala dette prosjektet i svarten sin da?
G60 han
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by Viljar »

Rapidspeed wrote:
Der Postmeister wrote:Hadde ikke Viljar et noe ala dette prosjektet i svarten sin da?
G60 han
Det er vel litt allah r4 bensin? :P
Måtte ta lokket ca 8cm opp der, pga G-lader og alt styret rundt den. Men sånn utenom det, og innsugsmanifoilen, passa det jo i motorfester og alt.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by OddN »

1,8T ? Det har jo være det store i USA de siste årene...
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by jakob »

1.8t passer vel ikke på kassa uten adapterplate den vel?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by OddN »

Det finnes to generasjoner 1,8T. Den første baserer seg på EA827 blokka.
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by Viljar »

Men originalgirkasse blir jo fort litt svakt for 1.8t. Sånn oppned passatkasse er jo populært nå om dagen.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by OddN »

Viljar wrote:Men originalgirkasse blir jo fort litt svakt for 1.8t. Sånn oppned passatkasse er jo populært nå om dagen.
Tjaa, det kommer vel an på "the nut behind the wheel"

Standard 1,8T begynner vel på 150 hester og ca 220 Nm moment, så dette er nok på grensen av hva originalkassa er designet for. Men på den andre siden så er jo en bensinmotor mye snillere mot girkassa med tanke på kraftpulser og vibrasjoner enn en TDI, så jeg ville ikke vært redd for kassa sånn i første omgang i alle fall.

Men opp/ned passatkasse er jo litt kjekt å få til da... og da har du utvekslinger som er tilpasset motoren.

Her er jeg imidlertid på litt tynn is, har kun lest om dette, men er det ikke sånn med disse (1,8T) som med dieselene at det enkleste er å bruke motor fra tverrstilt bil? Girkassa må selvsagt komme fra en langsmontert installasjon, som Passat eller Audi.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by jakob »

Så det du sier er at den tidlige 1.8 blokka. Passer bunnpanna også?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by OddN »

jakob wrote:Så det du sier er at den tidlige 1.8 blokka. Passer bunnpanna også?
I følge the Samba er 1,8T med motorkode AEB OG ATW av rette sorten og er visstnok levert fram til 2001 da den nye generasjonen overtok. Slik ser en sånn 50 graders pakke ut:

Image
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by hansstef »

OddN wrote:
Viljar wrote:Men originalgirkasse blir jo fort litt svakt for 1.8t. Sånn oppned passatkasse er jo populært nå om dagen.
Tjaa, det kommer vel an på "the nut behind the wheel"

Standard 1,8T begynner vel på 150 hester og ca 220 Nm moment, så dette er nok på grensen av hva originalkassa er designet for. Men på den andre siden så er jo en bensinmotor mye snillere mot girkassa med tanke på kraftpulser og vibrasjoner enn en TDI, så jeg ville ikke vært redd for kassa sånn i første omgang i alle fall.
Jeg har snakket en del med Stephan fra H2O Vanagon i Sacramento under et besøk der for en tid tilbake. Han tar ut 240hp fra disse på original kasse og har ikke slitt med reklamasjoner fra sine kunder.

http://www.h2ovanagon.com/
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by OddN »

hansstef wrote:
OddN wrote:
Viljar wrote:Men originalgirkasse blir jo fort litt svakt for 1.8t. Sånn oppned passatkasse er jo populært nå om dagen.
Tjaa, det kommer vel an på "the nut behind the wheel"

Standard 1,8T begynner vel på 150 hester og ca 220 Nm moment, så dette er nok på grensen av hva originalkassa er designet for. Men på den andre siden så er jo en bensinmotor mye snillere mot girkassa med tanke på kraftpulser og vibrasjoner enn en TDI, så jeg ville ikke vært redd for kassa sånn i første omgang i alle fall.
Jeg har snakket en del med Stephan fra H2O Vanagon i Sacramento under et besøk der for en tid tilbake. Han tar ut 240hp fra disse på original kasse og har ikke slitt med reklamasjoner fra sine kunder.

http://www.h2ovanagon.com/
Se der ja. Det bekrefter jo mistanken om at kassa tåler mer av en bensinmotor enn av en tdi.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by Needforspace »

V6 tdi sies også å være snillere med kassene enn
4 sylindret.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by jakob »

Nå har tristaren fått seg en bedre motor. I påvente av noe annet.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Jakobs t3 prosjekter.

Post by jakob »

Hei igjen ja..

Long time.

Vært på en liten tur til EU. Rena-Kiel-Bremen-Veendam-zeewolde-Munster-Wolfsburg-Lund-Kalskrona og Rena. ca 3500 km, har ikke trippteller som virker, så jeg er interesert i et nytt speedmeter. På turen så har jeg kun skifta radiator og et dyserør. Prøvd en camper med 1Z og opp ned kasse fra passat. A8 bremser og litt annet snadder. fantanstisk bil. Jeg har vært heldig å sittet på med en syncro med 1,8t, gikk gått, bilen så ut som et helvete slik ellers. Så som dere skjønner så har jeg hatt en flott tur og mye inspirasjon til å lage noe mer av det jeg har.
opp ned kasse er bankers.

Ray,,,, god sommer videre.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Post Reply