Woosh sin 1990 Caravelle Coach
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Ja...men å være heilt ærlig, ser akslingen muligens like utslit som armen...plus at 'skiven' under mutter'n var såpass liten at den strammer ikke armen fast på akslingen. Satt på større skive og den klemmer den fast nok til å muligens bruke bilen fram til jeg har fått ordnet det på annen vis....(sveiser en punkt når både aksling og arm er slit)... Dessa armene skal passe bare i 1 posisjon har jeg forstått, men denne her går 'klokka rundt'...så selv om jeg har fått klemmer den fast , må jeg justere den.
Ønske (ideelt..i drømmene mine) er å bytte girkasse til noe annet som vil passe med Tdi'n....men slik økonomien er for tiden må dette vente litt.
Ønske (ideelt..i drømmene mine) er å bytte girkasse til noe annet som vil passe med Tdi'n....men slik økonomien er for tiden må dette vente litt.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
I går tok jeg en sjanse...og overrasket meg selv. I hvert fall var jeg gledelig overrasket av kløtsjen på denne bilen. Jeg kjører standard J.X kløtsj /svinghjul oppsett på denne bilen (Tdi) og i går ut av nødvendighet, hentet jeg en gravemaskin på henger med totalvekt på 2,5 tonn. Denne skulle jeg drar bare en 3 - 4 km's med litt forsiktig opp og ned bakker. Jeg var innstilt på å kjøre strekkningen i 1 gir hvis nødvendig. Men det viste seg til å være heilt unødvendig. Ingen antydning på slurring eller manglende trekkraft i det heiletatt. og yes..I know...hengerfesten er ikke 'godkjent' for dette og heller ikke bremsene osv.... Men gjort er gjort uten noen form for dramatik.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Hestekrefter...!
Har flyttet kæps'n nedover en 5cm....synes ikke spesielt godt på dette bilde, men kunne sikkert har tatt en cm eller to til...
Også fjernet et par meter med luft inntaksrør mellom turbo og manifold...DVs nå er den UTEN luftmengde måler. Dette som prøve bare... Nå går turbo luften nærmest rett inn på intak'n....
Har flyttet kæps'n nedover en 5cm....synes ikke spesielt godt på dette bilde, men kunne sikkert har tatt en cm eller to til...
Også fjernet et par meter med luft inntaksrør mellom turbo og manifold...DVs nå er den UTEN luftmengde måler. Dette som prøve bare... Nå går turbo luften nærmest rett inn på intak'n....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Fin Coach. Syns du har fått capsen passe langt ned. Jeg flytta min ned inntil fruen klaga, og så litt opp igjen. Hadde snurresete på passasjersiden og, så det ble litt vel dårlig sikt... Nå skal det sies at hun er litt lengre i ryggen enn det jeg er også
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Motor havari var en faktum i dag.
Kjørte opp fra Gjerdrum tilbake til Løten og i løpet av det siste 15km's mistet motoren alt motorkraft...ikke mulig å får den over ca 60km/t og da var det mange ublide lastebil sjåfører bak en period..! Måtte 'krype' hjem.
Litt røyking er det....og på full gass, høres den ut som en bensinbil som går på 3 sylindrer med en del 'popping' og vibrering. Det er også en liten ulyd som høres ut som en metal plate som vibrerer 'inn i' motoren...Min umiddelbare tanker var 'stempel - stempelringer'....Men som de fleste vet, har jeg en tendens til å går på ' worst case' først.....Reg reim hopp hadde vært hyggelig. Skal ses litt mer på i morgen.
Kjørte opp fra Gjerdrum tilbake til Løten og i løpet av det siste 15km's mistet motoren alt motorkraft...ikke mulig å får den over ca 60km/t og da var det mange ublide lastebil sjåfører bak en period..! Måtte 'krype' hjem.
Litt røyking er det....og på full gass, høres den ut som en bensinbil som går på 3 sylindrer med en del 'popping' og vibrering. Det er også en liten ulyd som høres ut som en metal plate som vibrerer 'inn i' motoren...Min umiddelbare tanker var 'stempel - stempelringer'....Men som de fleste vet, har jeg en tendens til å går på ' worst case' først.....Reg reim hopp hadde vært hyggelig. Skal ses litt mer på i morgen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
har ikke du en motor til stående Nick?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
1Z eller AFN i denne? Havarerer ikke de:-) normalt sett bare later de som de er syke, hoster og harker for småting.
Når det er sagt synes jeg uforskammet mange av de som lever i T3 gir opp og takker for seg, kansje noe med vinkelen som gjør at de ikke trives?
Sjekk timinga du, sikkert bare et strammehjul som er løsnet:-)
(Hvertfall prøve å tenke fine tanker til man begynner å skrur)
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Når det er sagt synes jeg uforskammet mange av de som lever i T3 gir opp og takker for seg, kansje noe med vinkelen som gjør at de ikke trives?
Sjekk timinga du, sikkert bare et strammehjul som er løsnet:-)
(Hvertfall prøve å tenke fine tanker til man begynner å skrur)
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Diagnose så finner du ut mye..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Det er jo mange ting å tenke på når det gjelder vinkelen. Mange mener at hydrauliske løftere ikke liker vinkelen motoren får i bilene våre. Og en annen ting er klokking av turboen. Hvis den ikke blir tilpasset vinkelen klarer ikke turboen å kvitte seg ordentlig med smøreolja, og du tar før eller senere knekken på tettingene.Renax wrote:1Z eller AFN i denne? Havarerer ikke de:-) normalt sett bare later de som de er syke, hoster og harker for småting.
Når det er sagt synes jeg uforskammet mange av de som lever i T3 gir opp og takker for seg, kansje noe med vinkelen som gjør at de ikke trives?
Sjekk timinga du, sikkert bare et strammehjul som er løsnet:-)
(Hvertfall prøve å tenke fine tanker til man begynner å skrur)
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Litt diagnose i dag...og her er min fundering.
Timingen var i utgangspunkt heilt på halv sju...kæmm'n ift veiv..pumpen ift alt annet osv.... Da fann jeg dette strammehjul med en fjærbein/vinkel som hadde løsnet seg (fra det vesle hulet som vinkelen sitter i)....som betyr sikkert at registeret vart slapp..hoppet over...og resten er historie. Det er merkelig den greide å kjøre den siste 15km hjem i det heiletatt. Min teori er den at, ventilene nektet å være med på leken og bøyde seg...derved tap av motorkrefter og 'poppingen' som sier at ventilene ikke blir tett når de skal være tett / stengt.
Timingen var i utgangspunkt heilt på halv sju...kæmm'n ift veiv..pumpen ift alt annet osv.... Da fann jeg dette strammehjul med en fjærbein/vinkel som hadde løsnet seg (fra det vesle hulet som vinkelen sitter i)....som betyr sikkert at registeret vart slapp..hoppet over...og resten er historie. Det er merkelig den greide å kjøre den siste 15km hjem i det heiletatt. Min teori er den at, ventilene nektet å være med på leken og bøyde seg...derved tap av motorkrefter og 'poppingen' som sier at ventilene ikke blir tett når de skal være tett / stengt.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Uff. Registerhavari er ikke noe kjekt. Men at den faktisk var kjørbar helt hjem er ikke verst.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Bilen er parkert under tak mens jeg finner ut hva jeg skal gjøre med den....i mellomtiden er det Doka'n som redder dagen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Jeg har jo kjørt i ukevis med helt løst strammehjul. Forferdelig effekttap, og merkelige lyder osv.
Satt på ny reim, ny strammer og locktite på mutteren så var det helt iorden.
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Satt på ny reim, ny strammer og locktite på mutteren så var det helt iorden.
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Renax wrote:Jeg har jo kjørt i ukevis med helt løst strammehjul. Forferdelig effekttap, og merkelige lyder osv.
Satt på ny reim, ny strammer og locktite på mutteren så var det helt iorden.
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Det er noe jeg ikke heilt skønner. festemutten/bolten til løpe/strammehjulet var fortsatt stramm da jeg undersøkt dette....Men alikevell var denne fjærings 'foten' bøyd utover.... Den var ny med regreimen da jeg satt inn motoren i fjor, så kanskje jeg ikke var forsiktig nok med å sikkrer denne 'foten' godt nok i hulet sitt...eller noe slik.....Det klarer jeg ikke å si nå selvfølgelig.....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Toppen har vært av etter regreim 'havari' (hoppet over). Fikk mistanke på evt bøyd ventil el pga 'popping' på full gass.
Men alt er vel og ingen tegn til 'konflikt' eller skade. Men ilopet av jobben merket jeg fryktelig mye rust under på alt jern-gods..motorblokk og turbo osv (bilen gikk gjennom vinter i fjor) og i denne sammenheng merket jeg at armen fra 'vakkum' klokka til turbo'n vart sittende bom fast pga alt rusten. Så en god opprensking og oppsmurning av heile turbo'n og alt annet under der var gjort og alt satt sammen igjen (har fått ny eksosrør fra J.K og).
Plutselig var alt 'popping' borte også var det mulig å får motoren på full gass (noe som ikke gikk før). En liten prøvetur i går kveld og jeg tror det virker som den skal (i hvert fall fram til jeg har hatt ODB på den).
Sa da henter jeg ut skiltene igjen ETTER 1 juli..! Bilen er fortsatt godkjent...Blir godt å bruke denne igjen.
Men alt er vel og ingen tegn til 'konflikt' eller skade. Men ilopet av jobben merket jeg fryktelig mye rust under på alt jern-gods..motorblokk og turbo osv (bilen gikk gjennom vinter i fjor) og i denne sammenheng merket jeg at armen fra 'vakkum' klokka til turbo'n vart sittende bom fast pga alt rusten. Så en god opprensking og oppsmurning av heile turbo'n og alt annet under der var gjort og alt satt sammen igjen (har fått ny eksosrør fra J.K og).
Plutselig var alt 'popping' borte også var det mulig å får motoren på full gass (noe som ikke gikk før). En liten prøvetur i går kveld og jeg tror det virker som den skal (i hvert fall fram til jeg har hatt ODB på den).
Sa da henter jeg ut skiltene igjen ETTER 1 juli..! Bilen er fortsatt godkjent...Blir godt å bruke denne igjen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
-
- -
- Posts: 2277
- Joined: 28 Mar 2008, 22:00
- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
- Location: Løten.
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach
Grattis
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/