Woosh sin 1990 Caravelle Coach

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Det viste seg til å være en Jx starter jeg brukt... 'Ny' er nå hentet fra Raufoss ikveld. Tusen takk Jarle.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by OddN »

Godt. Da er bilen snart i drift igjen.
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

OddN wrote:Godt. Da er bilen snart i drift igjen.
Jeg må på jobb i morgen så står opp kl 06:00 og monter starter slik at jeg kan bruker denne bilen..! :D
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Da er den på veien igjen. Men je lurer på en ting.....ifm dessa 3 'ekstra' varmepluggene bak på Tdi'n som varmer kjølevannet... Om je burde legge opp en ganske 'grov' dimensjonert strømtilførsel fra batterien (med tenningsstyring) på en måte....eller om det er et eller annet lur plass der jeg kan tar strøm fra som er 'live' når tenningen er på....(?)
Jeg har en 40a sikring bak i der som kan brukes til dem. Det er selvfølgelig strøm på den gammel 'stop ventil' ledningen fra Jx dagene...men denne er ikke grov nok og blir varm med en gang.... En annen alternativ er at batterien er like ved..under baksetet. Kunne lagt batterikabel rett fra batteri med egen bryter evt....Lurer på hvordan andre har løst dette..
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Går den kaldt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by klystèr »

bruker du org ledningsnett til motor er jo alt dette ferdig koblet og styrt.
Jørn Tangen
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Styring/nettet er ikke orig. Motoren er Seat og Nettet fra Audi A4. Jeg har brukt denne bilen gjennom heile vinter'n og takker Gud det ikke har vært så veldig mange minusgrader. Bilen er ubrukelig ndg varmeapparat og temp under -5 , men det er selvfølgelig grunnen til hvorfor det er varmeplugger på motoren. Forstår det slik at 'norske' biler var utstyrt med dessa. Men kanskje de var styrt av ett eller annet termostat (hjernen?) og stå ikke bare 'påtennt' konstant allikevel (?)....det høres nesten logisk ut...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Tdi er nesten som å kjøre råtrimma boble, går som et helvete og er iskaldt ;-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Tdi er nesten som å kjøre råtrimma boble, går som et helvete og er iskaldt ;-)
Husker de gamle svenske boble-reklamene, hvor de fremhevet fordelene med å ikke ha frostvæske:

"Luft fryser inte" stod det. Men så var det noen som med penn tilføyde: "men det gör chauffören" :-)
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Hahaha... men jeg har tro på det blir bra...bare jeg får strøm på pluggene. Går ut ifra det vart brukbart da motoren satt i Seat'n.

Annen ting jeg har gjort i dag var å kobble ut Intercooler'n...så det blir intressant å bruke bilen i morgen. Det kjenntest mye sprekere ut ned i veien her en tur i kveld . I utgangspunkt går luft ut av turboen og i hvert fall et par meter bortover motorrommet og tilbake , og underveis gjennom i.c'n før den går bortover igjen til manifolden..! Da er poenget med turbo nesten borte....Så jeg tror jeg kommer til å endre dette til Våren/Sommer'n (men som sagt har jeg allerede kobblet ut i.c'n).
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by OddN »

Interessant. Denne hadde IC foran høyre baklykt ikke sant? Har du plass til å montere den innenfor venstre lykt i stedet, eller satser du på at det går bra uten? Evt vannkjølt IC?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Renax »

Uten IC vil gi bedre respons, pga luftmengden som skal til for å fylle røra...
Med IC vil gi (potensiale for) mer effekt, spesielt merkbart i lange bratte bakker på en varm sommerdag...

Sent from my V5 using Tapatalk
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Min forrige LT hadde en ettermontert ic med lange rør, den fikk ikke trubotrykk før du var ved neste lyskryss :-S
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

OddN wrote:Interessant. Denne hadde IC foran høyre baklykt ikke sant? Har du plass til å montere den innenfor venstre lykt i stedet, eller satser du på at det går bra uten? Evt vannkjølt IC?
Ja stemmer...den var plassert slik den var på Audien orig...med en lang innebygd metalrør som strekker seg heilt over motorromet (bak frontfangeren). Men Audi'n var sprek som f. Jeg tror jeg bruker bilen uten for tiden fram til sommeren og evt gjøre om heile luftfilteret / I.C plasseringene da. Bilen er litt sprekere nå uten i.c'n i hvert fall.
Skulle tro at en motor får best effekt fra turbo når trykklufta får korteste vei til manifolden kontra å måtte reise et par meterer rundt ymse svinger og i.c for å kom dit..(?)

p.s...det har kommet et par innlegg mens jeg skrev denne....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by OddN »

Kortest mulig omvei fra turbo og til brennkammer er oppskriften på god gassrespons, ja.
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by klystèr »

nå er det ikke mange syl takter som skal til for å fylle de røra på f.eks 2000 o/min
fordelene med intercooler mener jeg oppveier klart for nesten ikke merkbart turbolag
Jørn Tangen
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Etter en tur oppå fjellet i går, og mye oppover bakker, beveget faktisk temperaturmåleren på instrumentpanel'n. Dette var UTEN de 3 ekstra varmepluggene tennt. Det beviste at oppkobblingen var i hvert fall riktig. Neste gang blir turen gjort MED pluggene påskrudd. Går også med tanker av å stenge av radiatoren fram...og dette er noe som kan tryggt gjøres når måleren fungerer.....Jaja...det er snart sommer allikevel....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Koble gjerne til de pluggene så fort som mulig , jeg lurer på hvor godt de virker ;-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by OddN »

Er også nysgjerrig på effekten av de pluggene. Hvis de er som vanlige glødeplugger, ca 100-120 W hver, så har du altså en ekstra varmekilde på 300-360W der. Burde merkes på motorvarmen.

Å fysisk stenge av radiatoren har vel lite for seg så lenge termostaten gjør det den skal...
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Da er denne 'parkert'. Måtte kjøre de 12 mil fra jobb i 3 gir på onsdag. Virker som det er mye slak i en overførings brakket som sitter på denne vesle akselen som går inn på siden av girkasse. Dette fører til at 'kulen' spretter ut og låser seg. Gødt å har en doka i reserve nå..!
Ndg dessa varmepluggene bak på toppen, må jeg si at det var lite forskjell i luft temp ut av apparatet..men ja, kanskje littegran. Når det er sagt har ikke jeg sjekket noe mer rundt dette....om alle 3 plugger faktisk fungerer osv. Jeg utsetter denne jobben til senere i år. Eber / Webasto e.l hadde sikkert vært tingen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by vwooosh...!!! »

Image

Kulen ut av ledd. Stjerneformen / hulet på brakketen som sitter på akslingen er slit. Dvs brakketen får ikke med seg akslingen når den går rundt.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Rapidspeed »

Bytt kula...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Rapidspeed wrote:Bytt kula...
Hjelper vel ikke så mye hvis staget roterer på akslingen til kassa ;-) Er ikke så grei den der, punkte den fast til akslingen ? den er jo ødelagt uansett.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by ducce999s »

Hvis det kun er braketten som er slitt så har jeg liggende og kan sende oppover

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Woosh sin 1990 Caravelle Coach

Post by Tur-Bo »

Ok, så var jeg muligens litt rask på tastaturet, er det hullet i armen som er ødelagt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Post Reply