Min 04 Multivan

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Min 04 Multivan

Post by Rikskringkastingen »

krabben wrote:Har googlet opp å ned i mente, men vil være sikker. På bildet er en fakra-iso adapter. Hvilken er det acc signalet skal inn på? Det skal være fullt mulig å gjøre dette uten en tenningspluss.
krabben wrote:Eller må jeg rett på spiller bunten med acc signalet til can bussen ?
Jeg forstår ikke helt hva du spør om her.. Høyttalerkablene er koblet ferdig i adapteret ditt, bare å plugge rett på. Til den andre ISO-kontakten er de to ledningene du får koblet i Fakra/Quadlock-kontakten også på plass. Gul til konstantstrøm og svart til minus. De tre andre ledningene kan du ikke koble inn der. Rød er tenningsstrøm, gjerne kalt ACC på japsebiler som har ACC-kontakt (du kan bytte om gul og rød i ledningsnettet på spilleren hvis dette blir feil). Orange er instrumentbelysning. Blå er strøm ut til antenneforsterker. De originale antennene trenger strømforsyning gjennom antennekabelen, så her trenger du et adapter mellom radioen og antennekabelen, hvor du kobler inn den blå ledningen. Det ligger informasjon om tenning på, instrumentbelysning og ryggelys i canbusen. Men det er et digitalt datasignal, og ikke noe du får brukt med den adapterkabelen du har der. Med denne må du koble deg på disse signalene i sikringsboksen eller et annet sted i ledningsnettet. Det ligger ikke noe klart opp til radioen. Alternativet er å kjøpe et skikkelig canbusadapter. Dette tolker datasignalene i canbusen, og har ledninger du kan koble inn på radioen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Jeg er klar over at jeg må trekke en kabel til sikringsboks eller som du sier et annet sted hvor signalet finnes. Men hvilken ledning på adaptersettet mitt skal jeg benytte ? Regner med det er den røde.
Antenne forsterkningen har jeg kontroll på.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Min 04 Multivan

Post by Rikskringkastingen »

Den røde skal til tenningspluss ja. Hvis du kobler den til den brun/grønne ledningen som du ser i denne tråden, så ser det ut til at radioen vil virke helt til du trekker nøkkelen ut av tenningslåsen, på samme måte som originalt:
FluGGu wrote:Her er der jeg fant ut hvor jeg tok acc strøm ifra
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=177581
Denne ledningen bør ikke belastes med for mye støm. Men moderne radioer trekker hovedstrømen fra konstantstrøm, og styrestrøm fra tenningsstrøm. Så det bør gå bra å koble den direkte uten rele.

Det kan være forskjellig fra bilmodell til bilmodell om du har konstantstrøm på pin 4 eller 7 i isokontakten. Derfor har blant annet Pioneer mulighet for å bytte om den gule og den røde ledningen i ledningsnettet mellom radioen og isokontakten. Nå får du konstantstrøm på den gule og tenningsstrøm på den røde. Sjekk monteringsanvisningen på radioen om du skal ha konstantstrøm på gul eller rød, og bytt om kablene om nødvendig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Takker for godt svar, ser litt svart på denne jobben. Men det er vel bare å hive seg rundt. Den gamle spilleren har ikke pixler igjen på displayet.
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Hva er dette ?Image
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Min 04 Multivan

Post by Martin Sandvik »

Vil tro du har 2 antenner
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Can bus adapter bestillt. Gidder ikke dette styret. Var mye lettere i gamle dager ;)
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Ser at nærlys reflektorene mine soter seg selv. Så det er nok ikke lenge igjen før disse må skiftes.
Finnes det noen lovlige ettermarkeds lykter med linse optikk ? Vil ikke ha sånne "kvasi" audi led øyebryn.
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Min 04 Multivan

Post by Martin Sandvik »

Finnes disse med agellights

Image

jeg sluttet å selge disse da det var en del problemer
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Disse så jo kjekke ut, men synd at kvaliteten ikke holdt mål. Må nok Gjerne ty til orginal look. Får se om eu kontrollen kicker på lyktene mine . Kjører stort sett på grøftelys på dagtid for å spare lampene litt.
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Lite så har skjedd, og det er vel å bra :) kongebil så langt. Men forbruket på computeren må være feil, for den viser overraskende lavt forbruk. 0,6 tur retur Sirdalen. Det er ca 18 mil totalt fra 65 moh til 641 moa t/r ;) men men.

Ellers blir skyvedør håndtakene byttet og lakket sammen med et skyvedør deksel og en liten knagg i bakfanger. Siden lakksprøyten er fyllt opp blir det også en takvinge. Som julegave fra meg selv.

Her på shopping :)Image
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Hvilken olje skal jeg bruke på motoren min, 130 hk'en ?

Svigers jobber på en nissan forhandler og der får jeg svinbillig shell 5/30 synth.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Min 04 Multivan

Post by Neergård »

Skal oppfylle en bestemt vw-norm, se i instruksjonsboka, og det er hva du skal ha.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Vw 505.01 eller ACEA B4 SAE seie verdens weben.
Nå finna ut hva svigers har i kranen sin. Ellers blir det å handle på møller. Pumpedyse motorene er visst kresnere enn hva jeg er vandt med tidligere.
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Har nå skiftet olje , det ble castrol Gtx . Fytti det var knotete å komme til filter innsatsen... Men det gikk.

Nå som endelig sommervarmen kom ble det fryktelig varmt bak hos ungene. Tempen er stillt på 20 grader og auto. Men den kjøler ikke, fremme kjøler den.
Hvordan funker disse to forskjellige panelene ? Er det to kjølesystem, 2 kompressorer eller hva? Trenger tips.

Tenkte på kjølemedie påfyll, men det var da rart at den kjøler så bra fremme synes jo jeg.
McGyver
Posts: 27
Joined: 13 May 2013, 12:24
Car: T5 2007 4M og T2 1967
Location: Kongsberg

Min 04 Multivan

Post by McGyver »

Hei! Har du link til den ebay boksen? Åssen har det fungert?
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Bilen går som en kule den, men jeg har ingen før etter målinger. Hadde heller ikke hatt bilen lenge da jeg satte inn power boxen. Men den føles sterk å fin ut, veldig lavt forbruk sålangt. Ligger på 0,6-0,7 på computeren. Så sluker vel webastoen litt.

Skal se om jeg finner den jeg bestillte på ebay. Ligger vel noe historikk der.

Ellers så er den berømmelige kjølingen så jeg sårt trenger input på...
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Skrekk å gru. Åpna ebay chipen min siden det var skruer på lokket. Inni den var det støpt to ledninger som var kortsluttet eller ikke koblet sammen i det hele. 400 kr er ikke allverdens, men gud bedre for noe dritt. Denne chippen lurer alså drivstoff tempen. Enten med brudd eller kortsluttning. Kunne ikke helt se det siden jeg denga løst på støpen.

Jobber til daglig med sd anlegg, og i våres verden er en korsluttet temp føler 150 grader og en med brudd i -50 grader. Så det er nok her elektronikken blir lurt. Uansett godt å få ut driten.
Image
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Min 04 Multivan

Post by krabben »

Noen som vet hvor luftkvalitet sensoren til klimaen bak sitter ???
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Noen som har erfaring med denne selgeren ? Han har bøttevis med restaurerte biler for salg. Kan ikke finne noe negativ etter litt googling :
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... =2&ref=fas
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Skal til å bytte klosser og skiver rundt baut. Er det noe spesiellt verktøy som bør handles inn på forhånd ?
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Min 04 Multivan

Post by Martin Sandvik »

krabben wrote:Noen som har erfaring med denne selgeren ? Han har bøttevis med restaurerte biler for salg. Kan ikke finne noe negativ etter litt googling :
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... =2&ref=fas

Les forje helg finansavisen
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Min 04 Multivan

Post by Martin Sandvik »

krabben wrote:Noen som har erfaring med denne selgeren ? Han har bøttevis med restaurerte biler for salg. Kan ikke finne noe negativ etter litt googling :
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... =2&ref=fas

Les forje helg finansavisen
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

Bilen har blitt gradvis mere og mere tungstartet. Den må kjinnes lenge etter å ha stått en natt. Etter den er startet en gang er resten av dagen uten problem. Jeg heller mot glødeplugger, hva mener dere .motor axd ?
krabben
Posts: 90
Joined: 15 Jul 2006, 17:22
Location: Sandnes

Re: Min 04 Multivan

Post by krabben »

?
Post Reply