Har du mye slakk i drivverket på din T5?
-
- -
- Posts: 474
- Joined: 14 Oct 2008, 18:48
- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
- Location: Kristiansand
Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Kommer den med et rykk når du legger inn gassen, og, kommer det et rykk når du slipper gassen brått?
Ikke la deg lure til å begynne å skru...
Det er sannsynligvis bryteren på clutchpedalen som er defekt!
(montert på samme måten som bremselysbryteren på bremsepedalen)
Koster et par hundre kroner originalt - byttes på 1 minutt.
Koble av kontakten.
Vri - trekk ut gammel bryter.
Sett inn ny bryter - vri den på plass.
Stikk inn kontakten.
Feil på denne bryteren, på min bil, ble ikke indikert av lysende motorlampe.
Men, siden jeg har cruicecontrol så ble feilen oppdaget med en gang.
Motorstyringa endrer karakteristikk når clutchen er inne.
Når clutchen er ute så "lurer" elektronikken deg til å tro at det ikke er slark i drivverket.
Kommer den med et rykk når du legger inn gassen, og, kommer det et rykk når du slipper gassen brått?
Ikke la deg lure til å begynne å skru...
Det er sannsynligvis bryteren på clutchpedalen som er defekt!
(montert på samme måten som bremselysbryteren på bremsepedalen)
Koster et par hundre kroner originalt - byttes på 1 minutt.
Koble av kontakten.
Vri - trekk ut gammel bryter.
Sett inn ny bryter - vri den på plass.
Stikk inn kontakten.
Feil på denne bryteren, på min bil, ble ikke indikert av lysende motorlampe.
Men, siden jeg har cruicecontrol så ble feilen oppdaget med en gang.
Motorstyringa endrer karakteristikk når clutchen er inne.
Når clutchen er ute så "lurer" elektronikken deg til å tro at det ikke er slark i drivverket.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Hei
Undres på hvor du har kjøpt clutch bryteren for 200kr?
Var på Møller Bergen og de skulle ha 850kr
Undres på hvor du har kjøpt clutch bryteren for 200kr?
Var på Møller Bergen og de skulle ha 850kr
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Syns av og til at det er i meste laget med slakk ved gasspådrag etter motorbrems, men cruisekontrollen virker upåklagelig. Dette på -11 Transporteren altså, Caravellen er upåklagelig uansett. ..
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 474
- Joined: 14 Oct 2008, 18:48
- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
- Location: Kristiansand
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
På Gumpen Auto (VW) i Kristiansand tok de to hundre for den...
Monterte den selv og det var som å få komplette nye akslinger!
Jan Ole:
Jeg har nesten ikke kjørt T5b, kun en ussel 102 hester i et par dager min var på service...
Den hadde ikke cruice.
Men, hvis den kjennes slarkete ut og cruicekontrollen virker - så kan det jo kanskje være denne bryteren uansett? På T5A har den i hvert fall flere kontaktsett, er flere ledninger inn på den.
Monterte den selv og det var som å få komplette nye akslinger!
Jan Ole:
Jeg har nesten ikke kjørt T5b, kun en ussel 102 hester i et par dager min var på service...
Den hadde ikke cruice.
Men, hvis den kjennes slarkete ut og cruicekontrollen virker - så kan det jo kanskje være denne bryteren uansett? På T5A har den i hvert fall flere kontaktsett, er flere ledninger inn på den.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Snakka med Berge og Co i Førde(vw), dei skulle ha 250kr. Merkeleg at orginaldeler skal ha so forskjellig pris...
Satse på at slarken forsvinner
Satse på at slarken forsvinner
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Forhandlere har anledning til å sette egne priser, samt frakt medfører forskjeller rundt om, sistnevnte burde imidlertid ikke utgjøre mer enn et par prosent av kjøpesummen i forskjell innenfor relativt nære områder i alle fall. Når det er 4-gangen har jeg mer tro på at det er feil del som er årsaken. Eller en større del hvor aktuelle del inngår, uten om jeg husker om det er mulig her...
Har vanskelig for å tro at noen forhandlere skrur opp prisen så voldsomt om det ikke har skjedd noe utilsiktet.
Har vanskelig for å tro at noen forhandlere skrur opp prisen så voldsomt om det ikke har skjedd noe utilsiktet.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Forklaringa her er nok enkel.
Til bremselysbryteren skal man bruke et spesielt poly-fett for montering.
Dette fettet koster mellom 5 og 600 kr for en tube.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Til bremselysbryteren skal man bruke et spesielt poly-fett for montering.
Dette fettet koster mellom 5 og 600 kr for en tube.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Må vel ikkje ha bremsefett til clutchbryteren?
Det var samme delenr. hos begge forhandlere..
Det var samme delenr. hos begge forhandlere..
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Like symptomer på min T5 09 4MOT
Føles som drivverk slakk, rett og slett god gammel Quattro slakk (hatt noen Audier opp gjennom åra...)
Har cruise, syns den bråstopper veldig fort når jeg avbryter cruisen (f.eks trår på bremsen)
Må vel være en måleblokk i vagcom der man ser aktivering av clutch bryter av/på.
Dette nå sjekkes i morra.
Føles som drivverk slakk, rett og slett god gammel Quattro slakk (hatt noen Audier opp gjennom åra...)
Har cruise, syns den bråstopper veldig fort når jeg avbryter cruisen (f.eks trår på bremsen)
Må vel være en måleblokk i vagcom der man ser aktivering av clutch bryter av/på.
Dette nå sjekkes i morra.
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
det skal brukes et spesielt fett ved montering av selve bryteren, angitt i delefilmen fra VW...aasnesen wrote:Må vel ikkje ha bremsefett til clutchbryteren?
Det var samme delenr. hos begge forhandlere..
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Da fikk jeg byttet denne på min bil (1.9, axb motor) og kan ikke si annet at det jeg var teit som ikke gjorde det før.
Null mer nøling eller lugging når gassen berøres svakt noe som var spesielt merbart i slakke nedoverbakker.
Fett? Er det plastpinnen som skal smøres? Den nye delen ser noe annerledes ut enn den gamle, større, mer forseglet og med en tykk plastpinne som går mot pedalen. Den gamle hadde mye smalere pinne og det kunne se ut som den burde smøres - for ikke å snakke om at det hørtes da det knirka godt i en fjær eller noe inne i den.
Delen kostet btw. 218,- hos Møller Romerike. Den var ikke synlig på sprengskissa men stod på oversikten, dog grået ut for AXB motoren (samme del på de fleste motorene så jeg).
Takker trådstarter for opprinnelig info!
Null mer nøling eller lugging når gassen berøres svakt noe som var spesielt merbart i slakke nedoverbakker.
Fett? Er det plastpinnen som skal smøres? Den nye delen ser noe annerledes ut enn den gamle, større, mer forseglet og med en tykk plastpinne som går mot pedalen. Den gamle hadde mye smalere pinne og det kunne se ut som den burde smøres - for ikke å snakke om at det hørtes da det knirka godt i en fjær eller noe inne i den.
Delen kostet btw. 218,- hos Møller Romerike. Den var ikke synlig på sprengskissa men stod på oversikten, dog grået ut for AXB motoren (samme del på de fleste motorene så jeg).
Takker trådstarter for opprinnelig info!
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Jeg har ikke sjekka hva fettet skal smøre, men det kan jeg alltids når jeg er ferdig med pappaperm, om noen minner meg på det da, sånn litt uti oktober en gang!
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Trur vi skulle sett litt film
-
- Posts: 85
- Joined: 16 Mar 2006, 10:22
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
- Location: Ålgård
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Jeg har 07 transporter hvor cruise ikke fungerer. Glødelampa blinker og feilkode avlesning sier "bremsepedalbryter urealistisk signal". Har byttet bremsepedalbryter 2 ganger, uten hell. Etter å ha sett under dashbordet oppdaget jeg at det var en festebrakett for en tilsvarende bryter på clutchpedalen, og det var merke på braketten etter at noe hadde vært montert på den. I tillegg hang et 4 polt stikk løst rett ved braketten, så jeg konkluderte med at jeg manglet clutch pedal bryter.
Kjøpte ny på Møller i Stavanger, betalte også rundt 2-300kr. Bryteren var "grået" ut på min bil også, men de klarte å skaffe en etter noen dager. Montert på samme måte som bremsepedalbryter, men ingen endring. Opplever at det er en del slark i drivverket og at motoren er brå i overgangen fra null gass til lett pådrag. Tenker egentlig at det må være ledningsbrudd nå.
Kodvaag: Hvilken feilkode fikk du på defekt clutch pedal bryter?
Kjøpte ny på Møller i Stavanger, betalte også rundt 2-300kr. Bryteren var "grået" ut på min bil også, men de klarte å skaffe en etter noen dager. Montert på samme måte som bremsepedalbryter, men ingen endring. Opplever at det er en del slark i drivverket og at motoren er brå i overgangen fra null gass til lett pådrag. Tenker egentlig at det må være ledningsbrudd nå.
Kodvaag: Hvilken feilkode fikk du på defekt clutch pedal bryter?
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
her ville jeg sett litt på ledningsnettet også. Vet du om cc var montert fra fabrikk eller ettermontert da?trion wrote:Jeg har 07 transporter hvor cruise ikke fungerer. Glødelampa blinker og feilkode avlesning sier "bremsepedalbryter urealistisk signal". Har byttet bremsepedalbryter 2 ganger, uten hell. Etter å ha sett under dashbordet oppdaget jeg at det var en festebrakett for en tilsvarende bryter på clutchpedalen, og det var merke på braketten etter at noe hadde vært montert på den. I tillegg hang et 4 polt stikk løst rett ved braketten, så jeg konkluderte med at jeg manglet clutch pedal bryter.
Kjøpte ny på Møller i Stavanger, betalte også rundt 2-300kr. Bryteren var "grået" ut på min bil også, men de klarte å skaffe en etter noen dager. Montert på samme måte som bremsepedalbryter, men ingen endring. Opplever at det er en del slark i drivverket og at motoren er brå i overgangen fra null gass til lett pådrag. Tenker egentlig at det må være ledningsbrudd nå.
Kodvaag: Hvilken feilkode fikk du på defekt clutch pedal bryter?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- Posts: 85
- Joined: 16 Mar 2006, 10:22
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
- Location: Ålgård
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Var inne på erwin, der stod det at cc var fra fabrikk.
Må nok inn på samme sted å finne koblingsskjema.
Må nok inn på samme sted å finne koblingsskjema.
-
- -
- Posts: 474
- Joined: 14 Oct 2008, 18:48
- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
- Location: Kristiansand
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Husker ikke feilkoden... Beklager.
Men det opplevdes først sånn at jeg var sikker på at et drivledd eller to var på vei til å revne.
Men, siden cruicecontrollen sluttet å virke samtidig så tok jeg tegninga - det var en elektronisk feil.
Elektronikken (når den virker) kamulerer slakken godt!!
For de som vil oppleve en slarkete T5:
Trø og hold clutchpedalen inn 2 cm, og gi gass og slipp noen ganger - da kjennes det ut som du kjører gammel bil!
Men det opplevdes først sånn at jeg var sikker på at et drivledd eller to var på vei til å revne.
Men, siden cruicecontrollen sluttet å virke samtidig så tok jeg tegninga - det var en elektronisk feil.
Elektronikken (når den virker) kamulerer slakken godt!!
For de som vil oppleve en slarkete T5:
Trø og hold clutchpedalen inn 2 cm, og gi gass og slipp noen ganger - da kjennes det ut som du kjører gammel bil!
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Jeg merker ingen forsjell i arbeidsbilen, litt "slark" både med pedalen ute og inne, betyr det at jeg sannsynligvis har samme feil? Dukker den opp med feilkodeavleser?kodvaag wrote:
For de som vil oppleve en slarkete T5:
Trø og hold clutchpedalen inn 2 cm, og gi gass og slipp noen ganger - da kjennes det ut som du kjører gammel bil!
Jeg synes ikke det er mye slakk dog, men alt jeg har å sammenligne med er T3...
-
- -
- Posts: 141
- Joined: 02 Jun 2008, 23:55
- Location: Ås
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ing_Values
Her finn du measuringblocks som kan lese ut om clutchbrytaren fungerar
Her finn du measuringblocks som kan lese ut om clutchbrytaren fungerar
VW Transporter O.Caravelle 06 mod. T5.
-
- Posts: 85
- Joined: 16 Mar 2006, 10:22
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
- Location: Ålgård
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Jeg har sjekket med VAG-COM, ser jeg har skrevet at jeg fikk inn alle signaler utenom clutch pedal bryter.
-
- Posts: 85
- Joined: 16 Mar 2006, 10:22
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
- Location: Ålgård
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Vel da var problemet løst.
Var inne på erwin og printet ut koblingsskjema for clutch- og bremsepedalbryter. Kort beskrevet, begge brytere får strøm fra sikring nr 19 i sikringsboksen i motorrommet (liten 5A sikring). Når tenningen er på skal det derfor være 12V på blå/rød kabel inn på begge brytere.
Clutch pedal bryteren er normalt lukket og sender signalet tilbake til hjernen.
Bremsepedal bryteren er en dobbel bryter, hvor en krets er normal lukket og en er normalt åpen. Den normalt lukkede kretsen får strøm fra samme sikring og sender signal tilbake til hjernen. Den normalt åpne kretsen får strøm fra sikring nr 9 i sikringsboks B (under girspak), og sender signalet videre til rele for bremselys. På samme signal som bremselysene er koblet på, har også hjernen en tilkobling. Dette tillater hjernen å sjekke om bryteren fungerer, og jeg tror hjernen kan bruke dette signalet til å forstå at pedalen blir trykket inn hvis signalet fra den andre kretsen svikter.
Jeg har tidligere ikke hatt en oversikt over sikringer, så feilsøkingen ble ganske enkel da jeg målte at det ikke var spenning inn på blå/rød kabel på bremsepedal- og clutchpedal bryteren. Sjekket sikringen i motorrommet, den var gåen. Byttet, skrudd på tenning, trykket bremsepedal en gang, trykket clutch pedal en gang, så forsvant den blinkende glødelampen. Nå får jeg heller ikke feilmelding "Engine workshop" hver gang jeg starter bilen. Og som kodvaag nevner, bilen ble en helt annen bil å kjøre ettersom den nå ikke lenger er brå når man går av og på gassen. + Cruise kontrollen fungerer også for første gang
Var inne på erwin og printet ut koblingsskjema for clutch- og bremsepedalbryter. Kort beskrevet, begge brytere får strøm fra sikring nr 19 i sikringsboksen i motorrommet (liten 5A sikring). Når tenningen er på skal det derfor være 12V på blå/rød kabel inn på begge brytere.
Clutch pedal bryteren er normalt lukket og sender signalet tilbake til hjernen.
Bremsepedal bryteren er en dobbel bryter, hvor en krets er normal lukket og en er normalt åpen. Den normalt lukkede kretsen får strøm fra samme sikring og sender signal tilbake til hjernen. Den normalt åpne kretsen får strøm fra sikring nr 9 i sikringsboks B (under girspak), og sender signalet videre til rele for bremselys. På samme signal som bremselysene er koblet på, har også hjernen en tilkobling. Dette tillater hjernen å sjekke om bryteren fungerer, og jeg tror hjernen kan bruke dette signalet til å forstå at pedalen blir trykket inn hvis signalet fra den andre kretsen svikter.
Jeg har tidligere ikke hatt en oversikt over sikringer, så feilsøkingen ble ganske enkel da jeg målte at det ikke var spenning inn på blå/rød kabel på bremsepedal- og clutchpedal bryteren. Sjekket sikringen i motorrommet, den var gåen. Byttet, skrudd på tenning, trykket bremsepedal en gang, trykket clutch pedal en gang, så forsvant den blinkende glødelampen. Nå får jeg heller ikke feilmelding "Engine workshop" hver gang jeg starter bilen. Og som kodvaag nevner, bilen ble en helt annen bil å kjøre ettersom den nå ikke lenger er brå når man går av og på gassen. + Cruise kontrollen fungerer også for første gang
-
- Posts: 2
- Joined: 12 Aug 2015, 09:47
- Car: T5 California
Re: Har du mye slakk i drivverket på din T5?
Denne har jeg ikke vært klar over, skiftet bryteren (som nå koster ca 425,- hos Møller), og testet ut. Det virker som om slarken blir undertrykket, og at overgangene nå er mye bedre. Ellers ser jeg at den nye bryteren kun er koblet til de to midterste kontaktene, dvs ikke +/- som ligger på sidene. Det er vel brytersignalet som uansett er vesentlig for computeren som skal regulere.